Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0463
Offentligt
1910878_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.6.2018
COM(2018) 463 final
2018/0246 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i det
associeringsudvalg, der er nedsat ved Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Det Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden side for så vidt angår en ændring
til aftalens protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og
om metoderne for administrativt samarbejde
DA
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
1910878_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører afgørelsen om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i det
associeringsudvalg, der er nedsat ved Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Det Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden side i forbindelse med den påtænkte
vedtagelse af associeringsudvalgets afgørelse om ændring af bestemmelserne i protokol 3 til
Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber
og deres medlemsstater på den ene side og Det Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden
side for så vidt angår definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og listen
over bearbejdninger eller forarbejdninger, som materialer uden oprindelsesstatus skal
undergå, for at visse produkter, der er fremstillet i Det Hashemitiske Kongerige Jordans
område, og som er forbundet med yderligere beskæftigelse til syriske flygtninge og jordanere,
kan få oprindelsesstatus.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Associeringsaftalen mellem EU og Jordan
Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber
og deres medlemsstater på den ene side og Det Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden
side ("associeringsaftalen mellem EU og Jordan", "aftalen") har til formål at fremme
etableringen af bilateral frihandel med Jordan - det første skridt hen imod et bredere regionalt
Euro-Middelhavs-frihandelsområde. Associeringsaftalen mellem EU og Jordan har skabt
grundlaget for gensidig toldliberalisering af handel på industri- og landbrugsområdet. Ved
associeringsaftalen oprettes der et frihandelsområde, hvor Jordan i meget vidt omfang har
præferenceadgang til EU, og hvor kun et meget begrænset antal varer ikke kan markedsføres i
EU på et told- og kvotefrit grundlag. Jordan har imidlertid ikke draget fordel af den mulighed,
som præferenceadgangen er udtryk for, og eksporten fra Jordan til EU forbliver på et
vedvarende lavt niveau. Værdien af EU's import fra Jordan er steget fra 314 mio. EUR i 2002
til 357 mio. EUR i 2017 - en stigning på 43,5 mio. EUR eller 14 %. Inden for aftalens levetid
har værdien af importen dog svinget. I 2015 nåede importen et rekordhøjt niveau på 386 mio.
EUR, men er siden faldet. . Aftalen trådte i kraft den 1. maj 2002.
2.2.
Associeringsudvalget EU-Jordan
Associeringsudvalget EU-Jordan er et organ, der er etableret ved associeringsaftalen mellem
EU og Jordan, og som er ansvarligt for aftalens gennemførelse. Det har også beføjelse til at
træffe afgørelser vedrørende aftalens forvaltning.
2.3.
Associeringsudvalget EU-Jordans påtænkte retsakt
Associeringsudvalget EU-Jordan skal vedtage en afgørelse om ændring af betingelserne i
afgørelse nr. 1/2016 truffet af Associeringsudvalget EU-Jordan den 19. juli 2016 om ændring
af bestemmelserne i protokol 3 til Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering
mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Det
Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden side for så vidt angår definitionen af begrebet
produkter med oprindelsesstatus og listen over bearbejdninger eller forarbejdninger, som
materialer uden oprindelsesstatus skal undergå, for at visse produkter, som fremstilles i Det
Hashemitiske Kongerige Jordans område, og som er forbundet med yderligere beskæftigelse
til syriske flygtninge og jordanere, kan få oprindelsesstatus ("den påtænkte retsakt") Afgørelse
nr. 1/2016 fastsatte en målrettet og tidsbegrænset forenkling af de oprindelsesregler, som
DA
1
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
1910878_0003.png
jordanske eksportører skal overholde for at drage fordel af den lempelige præferenceadgang,
som allerede findes under associeringsaftalen mellem EU og Jordan.
Formålet med den påtænkte retsakt er at indføre yderligere ændringer af de krav, der skal
opfyldes for at være omfattet af den ordning, der har fundet anvendelse siden ikrafttrædelsen
af afgørelse nr. 1/2016.
Den påtænkte retsakt bliver bindende for parterne i overensstemmelse med aftalens artikel 94,
stk. 2, hvori følgende fastsættes: "Det udfærdiger sine afgørelser efter fælles overenskomst
mellem de to parter. Disse afgørelser er bindende for parterne, der træffer de nødvendige
foranstaltninger med henblik på at gennemføre de afgørelser, der er truffet".
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Den syriske krise og den deraf følgende tilstrømning og langvarige tilstedeværelse af
flygtninge har haft en betydelig negativ indvirkning på Jordans økonomi og udgør en vigtig
kilde til sårbarhed og forstyrrelser i forhold til Jordans traditionelle handelsmønstre. Dette har
påvirket jobskabelse, udenlandske investeringer og turisme.
For at sætte skub i den økonomiske aktivitet i Jordan nåede Associeringsudvalget EU-Jordan
den 19. juli 2016 til enighed om en målrettet og tidsbegrænset forenkling af de
oprindelsesregler, som jordanske eksportører skal overholde for at drage fordel af den
lempelige præferenceadgang, som allerede findes under associeringsaftalen mellem EU og
Jordan
1
.
Ordningen for forenklede oprindelsesregler vil gælde i 10 år og omfatter produkter i 52
kapitler i det harmoniserede system. De repræsenterer en lang række forarbejdede produkter
og indbefatter både varer, som Jordan i øjeblikket eksporterer i små mængder til EU, og
andre, for hvilke der for øjeblikket ikke er nogen handel. De alternative oprindelsesregler, der
gøres tilgængelige med denne ordning, er dem, der anvendes af EU ved import fra de mindst
udviklede lande (LDC) under EU's "alt undtagen våben"-initiativ (EBA).
For at eksportører kan benytte disse alternative oprindelsesregler skal produktionen finde sted
i et eller en af de 18 udvalgte industriområder og udviklingszoner i Jordan og benytte en
minimumsprocentdel af syriske flygtninge som arbejdskraft i produktionsanlæggene (15 % i
begyndelsen, derefter stigende til 25 % fra det tredje år, dvs. fra den 19. juli 2018). Jordan
foreslog de 18 zoner på grundlag af kriterier såsom deres evne til at tiltrække investeringer,
tilstedeværelsen af veletablerede industrier, som producerer varer omfattet af initiativet,
fattigdomsniveauet og den høje koncentration af arbejdsløse syrere og jordanere, såvel som
logistikfaktorer såsom veje, lufthavne og havne.
Der findes interesse på begge sider i forbindelse med ordningen for oprindelsesregler for at
give økonomiske aktører yderligere incitament til at benytte ordningen. Hidtil har elleve
virksomheder tilmeldt sig ordningen, og fire af dem har eksporteret deres produkter til EU til
en samlet værdi af 2,3 mio. EUR.
I den første rapport om gennemførelsen af ordningen for oprindelsesregler fremsatte Jordan
en række anmodninger om yderligere ændringer af de kriterier, der skal opfyldes i henhold
tilordningen.
Efter en analyse af rapporten og anmodninger fremsat af Jordan mener Kommissionen, at
visse anmodninger bør behandles på kort sigt, inden midten af 2018. Det kræver dog en
ændring til den oprindelige afgørelse nr. 1/2016.
1
(EUT L 233 af 30.8.2016, s. 6)
DA
2
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
1910878_0004.png
De foreslåede ændringer består af to elementer:
1.
En stigning i procentandelen af syrisk arbejdskraft (fra 15 % til 25 %), som vil finde
sted i begyndelsen af det fjerde år og starte med at forløbe individuelt for hver
registreret produktionsanlæg fra datoen for første eksport (fra tidspunktet for
registreringen af den første eksportanmeldelse) i ordningen i stedet for datoen for
ikrafttrædelsen af afgørelse nr. 1/2016.
Et afkald på zonekriterierne for at gøre det muligt at nå ordningens overordnede mål
om at kunne ansætte så mange flygtninge som muligt.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
2.
4.
4.1.
4.1.1.
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
skal Rådet vedtage afgørelser om "fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen."
Begrebet "retsakter, der har retsvirkninger" omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
2
.
4.1.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Associeringsudvalget EU-Jordan er et organ nedsat ved en aftale, nemlig associeringsaftalen
mellem EU og Jordan.
Den retsakt, som Associeringsudvalget EU-Jordan skal vedtage, er en retsakt, der har
retsvirkninger. Den planlagte retsakt vil være bindende i henhold til folkeretten, jf. artikel 94,
stk. 2, i associeringsaftalen mellem EU og Jordan. Den påtænkte retsakt hverken supplerer
eller ændrer den institutionelle ramme for aftalen.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den påtænkte retsakt har et dobbelt formål eller består
af to led, og det ene af disse formål eller disse led kan bestemmes som det primære, mens det
andet kun er sekundært, skal den afgørelse, der vedtages i henhold til artikel 218, stk. 9, i
TEUF, have ét materielt retsgrundlag, nemlig det, som det primære eller fremherskende
formål eller led tilsiger.
4.2.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Det vigtigste mål med og indhold af den påtænkte retsakt vedrører den fælles handelspolitik.
2
Domstolens dom af 7. oktober 2014, Tyskland mod Rådet, C-399/12, ECLI: EU: C: 2014: 2258,
præmis 61 og 64.
DA
3
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
Derfor er det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse artikel 207, stk. 4, første
afsnit, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede afgørelse bør være artikel 207, stk. 4, første afsnit, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) sammenholdt med artikel 218,
stk. 9, i TEUF.
5.
O
FFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Da retsakten vedtaget af Associeringsudvalget EU-Jordan vil ændre protokol 3 til
associeringsaftalen mellem EU og Jordan for så vidt angår definitionen af begrebet "produkter
med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde, som ændret ved afgørelse
nr. 1/2006 truffet af Associeringsrådet EU-Jordan den 15. juni 2006, bør denne offentliggøres
i Den Europæiske Unions Tidende efter vedtagelsen.
DA
4
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
1910878_0006.png
2018/0246 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i det
associeringsudvalg, der er nedsat ved Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Det Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden side for så vidt angår en ændring
til aftalens protokol 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og
om metoderne for administrativt samarbejde
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Det Hashemitiske Kongerige
Jordan på den anden side
3
("aftalen") trådte i kraft den 1. maj 2002. I henhold til
aftalens artikel 89 oprettes der et associeringsråd, der skal undersøge alle større
spørgsmål, som opstår inden for rammerne af aftalen, og alle andre bilaterale eller
internationale spørgsmål af gensidig interesse.
I henhold til aftalens artikel 92 nedsættes der et associeringsudvalg, der har til opgave
at gennemføre aftalen, og hvortil associeringsrådet kan delegere alle eller nogle af sine
beføjelser.
I henhold til aftalens artikel 94, stk. 1, skal associeringsudvalget have beføjelse til at
træffe afgørelser vedrørende aftalens forvaltning og på de områder, på hvilke
associeringsrådet har uddelegeret sine beføjelser.
I henhold til artikel 2 i Rådets og Kommissionens afgørelse af 26. marts 2002 om
indgåelse af Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Det
Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden side
4
skal den holdning, som EU skal
indtage i associeringsudvalget, fastlægges af Rådet på forslag af Kommissionen.
Den holdning, der på Unionens vegne skal indtages i Associeringsudvalget EU-Jordan,
bør fastlægges, da associeringsudvalgets afgørelse om ændring af bestemmelserne i
protokol
3
til
Euro-Middelhavs-aftalen
om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Det Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden
side,
for så vidt angår definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og listen
EUT
L […] af […], s. […].
EUT L […] af […], s. […].
(2)
(3)
(4)
(5)
3
4
DA
5
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
1910878_0007.png
over bearbejdninger eller forarbejdninger, som materialer uden oprindelsesstatus skal
undergå,
for at visse produkter, som fremstilles i Det Hashemitiske Kongerige Jordans område,
og som er forbundet med yderligere beskæftigelse til syriske flygtninge og jordanere,
kan få oprindelsesstatus, vil være bindende for Unionen.
(6)
I henhold til artikel 39 i aftalens protokol 3, som ændret ved afgørelse nr. 1/2006
truffet af Associeringsrådet EU-Jordan den 15. juni 2006
5
, kan associeringsudvalget
træffe afgørelse om at ændre bestemmelserne i nævnte protokol.
I henhold til aftalens protokol 3, som ændret ved afgørelse nr. 1/2016 truffet af
Associeringsudvalget EU-Jordan den 19. juli 2016 om ændring af bestemmelserne i
protokol 3 til Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Det
Hashemitiske Kongerige Jordan på den anden side for så vidt angår definitionen af
begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og listen over bearbejdninger eller
forarbejdninger, som materialer uden oprindelsesstatus skal undergå, for at visse
produkter, som fremstilles i Det Hashemitiske Kongerige Jordans område, og som er
forbundet med yderligere beskæftigelse til syriske flygtninge og jordanere, kan få
oprindelsesstatus, har Det Hashemitiske Kongerige Jordan indgivet forslag til en
yderligere lempelse af ordningen, som blev indført af afgørelse nr. 1/2016.
Som et resultat af undersøgelsen af Jordans anmodning finder Rådet på EU's vegne det
berettiget at nå til enighed om yderligere fleksibilitet i ordningen for oprindelsesregler,
navnlig for så vidt angår opgivelsen af zonekravet og tildelingen af et yderligere år
inden den påkrævede stigning i den syriske arbejdskraft fra 15 % til 25 %. Endvidere
finder Rådet det berettiget at nå til enighed om et mere belejligt tidspunkt at
påbegynde den fireårige periode, der angiver stigningen i den syriske arbejdskraft fra
15 % til 25 %.
Bilag 1 til udkastet til associeringsudvalgets fælles afgørelse, der er knyttet til
nærværende afgørelse, bør anvendes indtil den 31. december 2026, og der bør
gennemføres en midtvejsevaluering i 2020, der giver parterne mulighed for at foretage
tilpasninger gennem en afgørelse truffet af associeringsudvalget.
Når Det Hashemitiske Kongerige Jordan har nået sit mål om at skabe omkring 200 000
job til syriske flygtninge, bør det betragtes som et betydeligt skridt i den rigtige
retning, også med hensyn til gennemførelsen af udkastet til associeringsudvalgets
fælles afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse. Når dette mål er nået, bør EU
og Jordan derfor foretage en særlig gennemgang, som også tager hensyn til
moderniseringen
af
konventionen
om
pan-Euro-Middelhavs-regler
for
præferenceoprindelse med henblik på at udvide den fælles afgørelses
anvendelsesområde, således at det omfatter alle varer, der er produceret i Jordan og
omfattet af den fælles afgørelse, uden at de særlige betingelser i artikel 1, stk. 1, i bilag
I til udkastet til fælles afgørelse skal være opfyldt.
Anvendelsen af bilag 1 til udkastet til associeringsudvalgets fælles afgørelse, der er
knyttet til nærværende afgørelse, bør være ledsaget af passende overvågnings- og
rapporteringsforpligtelser og kan suspenderes, hvis betingelserne for dets anvendelse
ikke længere er opfyldt, eller hvis betingelserne for beskyttelsesforanstaltninger er
opfyldt
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
5
EUT L […] af […], s. […].
DA
6
DA
kom (2018) 0463 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som på Unionens vegne skal indtages i Associeringsudvalget EU-Jordan, der er
nedsat i henhold til aftalens artikel 92, for så vidt angår en ændring af protokol 3 til aftalen om
definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og om metoderne for administrativt
samarbejde, baseres på det udkast til associeringsudvalgets afgørelse, der er knyttet til
nærværende afgørelse.
Artikel 2
Associeringsudvalgets afgørelse offentliggøres efter vedtagelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA