Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0487
Offentligt
1920624_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.6.2018
COM(2018) 487 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
12. årsrapport (2017) om gennemførelsen af Fællesskabets bistand i medfør af Rådets
forordning (EF) nr. 389/2006 af 27. februar 2006 om oprettelse af et instrument for
økonomisk støtte til fremme af den økonomiske udvikling af det tyrkisk-cypriotiske
samfund
DA
DA
kom (2018) 0487 - Ingen titel
1920624_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
12. årsrapport (2017) om gennemførelsen af Fællesskabets bistand i medfør af Rådets
forordning (EF) nr. 389/2006 af 27. februar 2006 om oprettelse af et instrument for
økonomisk støtte til fremme af den økonomiske udvikling af det tyrkisk-cypriotiske
samfund
1.
I
NDLEDNING
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006
1
("støtteforordningen") er grundlaget for
bistanden til det tyrkisk-cypriotiske samfund, og i henhold til denne forordning skal
Kommissionen hvert år forelægge Rådet og Europa-Parlamentet en rapport. Denne
rapport dækker året 2017.
2.
P
ROGRAMMERING AF BISTANDEN
Der blev mellem 2006 og ultimo 2017 afsat 485 mio. EUR til aktiviteter under
støtteforordningen. Det i december 2017 forpligtede beløb for det årlige program for
2017 var 34 836 240 EUR
2
. I den flerårige finansielle ramme for 2014-2020
anlægges der et flerårigt perspektiv for programmet, og det bliver muligt at få en
stabil årlig finansiering. Bistandsprogrammet er dog af midlertidig karakter og har til
formål at lette genforeningen af Cypern, og både støtteforordningen og Rådets
forordning (EF) nr. 1311/2013
3
om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme
giver mulighed for en revision, i tilfælde af at der opnås en genforening.
3.
G
ENNEMFØRELSESMEKANISMER
Programmet gennemføres i de egne af Republikken Cypern, hvor de cypriotiske
myndigheder ikke har nogen effektiv kontrol, og hvor anvendelsen af gældende EU-
ret er midlertidigt suspenderet i henhold til tiltrædelsestraktatens protokol nr. 10.
Bistanden gennemføres primært gennem direkte forvaltning af Europa-
Kommissionen, men nogle projekter forvaltes indirekte af De Forenede Nationers
udviklingsprogram (UNDP), Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
(EBRD) eller British Council.
Kommissionen handler under omstændigheder, der er uden fortilfælde i politisk,
retlig og diplomatisk henseende. Det er nødvendigt med ad hoc-ordninger, for at
programmet kan gennemføres, samtidig med at principperne om forsvarlig finansiel
forvaltning overholdes. Ved EU-finansierede støtteprogrammer er det under normale
omstændigheder aftalerne med et modtagerlands regering, der udgør den retlige
ramme for udviklingsbistanden. Der kan imidlertid ikke indgås sådanne aftaler om
bistand til det tyrkisk-cypriotiske samfund. Det er en del af Kommissionens
ansvarsområde at forvalte og imødegå denne indbyggede risiko, og de trufne
foranstaltninger omfatter bl.a. intensivt tilsyn og støtte til tilskudsmodtagere,
reviderede betalingsbetingelser og en forsigtig tilgang til anvendelsen af
bankgarantier. Bistanden omfatter betydelige beløb i form af tilskud, der kræver en
ressourceintensiv forvaltning.
1
2
3
EUT L 65 af 7.3.2006, s. 5.
Kommissionens afgørelse C(2016) 6688.
EUT L 347 af 2.12.2013, s. 884.
1
kom (2018) 0487 - Ingen titel
For at sikre en vellykket og bæredygtig gennemførelse inden for disse rammer skal
det tyrkisk-cypriotiske samfund forpligte sig til forberedelsen af at udrulle den
gældende EU-ret.
Programgruppen benytter EU's programstøttekontor (EUPSO) i den nordlige del af
Nicosia. Kommissionens repræsentation i Cypern er ligeledes vært for møder,
seminarer og pressekonferencer og kommunikerer med den cypriotiske offentlighed
på hele øen, herunder også om støtteprogrammet. Desuden gennemfører EU's
Infopoint, som er finansieret under støtteprogrammet, en række kommunikations- og
opmærksomhedsskabende foranstaltninger til orientering om EU’s
politikker,
prioriteter og tiltag til støtte for det tyrkisk-cypriotiske samfund og fremme af
europæisk kultur.
4.
4.1.
G
ENNEMFØRELSE I RAPPORTERINGSPERIODEN
Generel oversigt
Kommissionen fortsætter med at gennemføre støtteforordningen med det
overordnede mål at støtte en genforening. Kommissionen er indstillet på at tilpasse
programmet som følge af eventuelle indgåede aftaler i forbindelse med
forhandlingerne om en løsning.
Aktiviteterne i 2017 omfattede fortsættelse af en række etablerede og succesrige
projekter, f.eks. EU-stipendier og tillidsskabende foranstaltninger som støtte for
Komitéen for Forsvundne Personer og Det Tekniske Udvalg om Kulturarv.
Den støtte, der ydes til økonomiske nøglesektorer til forberedelse af en løsning, blev
styrket gennem projekter til udvikling af den private sektor, landdistrikter og
menneskelige ressourcer. Bestræbelserne på at opnå håndgribelige forbedringer
inden for udryddelse af dyresygdomme og fødevaresikkerhed blev videreført.
Der er fortsat betydelige forskelle mellem tilskudsmodtagernes kapacitet til effektivt
at gennemføre gældende EU-ret, og mange retsakter er endnu ikke vedtaget. Det
tyrkisk-cypriotiske samfund har dog opnået en bedre forståelse for udfordringerne
forbundet med gennemførelsen af retsakterne tilpasset EU-standarderne.
At tilbyde støtte er fortsat et vigtigt element i programmet. Kommissionen fortsatte i
forbindelse med stipendieprogrammet med at gøre brug af outsourcing for at hjælpe
med at sikre, at tilskuddene når frem til modtagerne på en rettidig og effektiv måde.
Siden 2008 har en projektstyringsenhed, som er oprettet med udgangspunkt i en
aftale om teknisk bistand, endvidere leveret serviceydelser til støtte for
gennemførelsen af tilskudsordninger. Denne projektstyringsenhed giver fortsat
Kommissionen værdifuld hjælp i form af øget effektivitet og sikkerhed inden for den
operationelle styring, gennemførelsen af og tilsynet med støtteordningerne.
En sag, der fortsat har voldt problemer, har været opførelsen af Famagusta-
kloaknettet, som Kommissionen indgik en aftale om i december 2013. Tvisten med
den tidligere kontrahent skal afgøres ved voldgift, da alle muligheder for en mindelig
løsning er udtømt. Parallelt med dette vil reparationsarbejdet forbundet hermed blive
givet i udbud i 2018.
Ved årets udgang var der i alt 274 aftaler under programmet.
2
kom (2018) 0487 - Ingen titel
4.2.
Fremskridt fordelt på målsætninger
Det overordnede formål med støtteprogrammet er at lette Cyperns genforening ved at
støtte det tyrkisk-cypriotiske samfunds økonomiske udvikling. Programmet fokuserer
navnlig på øens økonomiske integration, på en forbedring af kontakten mellem øens
to befolkningsgrupper og på kontakten til EU samt på forberedelsen til gældende
EU-ret.
Aktiviteterne i forbindelse med de enkelte målsætninger i støtteforordningen i 2017
var som følger:
4.2.1.
Mål 1: Udvikling og omstrukturering af infrastruktur
Inden for vandsektoren er konstruktions- og udbudsmaterialet vedrørende opførelsen
af en ny samlebrønd til spildevandsledning fra Nicosia til det fælles kommunale
spildevandsrensningsanlæg i Nicosia blevet færdiggjort. Det forventes, at udbuddet
vedrørende opførelsen lanceres primo 2018. Gennemførlighedsundersøgelsen og
udformningen af distributionssystemet til det behandlede spildevand fra det fælles
kommunale spildevandsrensningsanlæg skrider frem og afventer endelig
godkendelse. Den endelige detailprojektering og det tilknyttede udbudsmateriale
vedrørende dette vigtige fælles kommunale projekt forventes færdiggjort i 2018.
Udbudsmaterialet
vedrørende
de
nødvendige
saneringsarbejder
spildevandsnetværket i Famagusta er blevet udarbejdet, og udbuddet vedrørende
opførelsen bliver lanceret primo 2018.
Der er igangsat forberedende arbejder for den første fase af nedlukningen af det
gamle rensningsanlæg i Nicosia og for opførelsen af en cykel-/fodgængersti langs
floden Pedieos.
Gennem forskellige foranstaltninger blev der fortsat ydet bistand til sektoren for fast
affald. I december 2017 blev der underskrevet to kontrakter
vedrørende
udvidelsen
af deponeringsanlægget i Koutsovitis/Güngör
og
deponeringsanlægget til afgasning.
Arbejderne skal være afsluttet inden december 2018. Derudover blev udformningen
og gennemførelsen af en database for forvaltning af fast affald, der bygger på det
europæiske katalog for fast affald, færdiggjort i 2017. De ansvarlige miljøorganer er i
gang med at afprøve databasen, som allerede anses for at være en succes.
Efter flere forsinkelser er anlæggelsen af en ny steriliseringsfacilitet til behandling af
farligt medicinsk affald igen på rette spor og forventes at være afsluttet medio 2018.
Projektet blev yderligere styrket gennem et projekt vedrørende den tekniske
kapacitet, der involverede udformningen og gennemførelsen af et bæredygtigt system
til forvaltning af medicinsk affald.
Udbuddet vedrørende opførelsen af et system til indsamling, transport og central
behandling af de animalske biprodukter, der er særligt farlige for menneskers og dyrs
sundhed, blev lanceret for anden gang, men der blev ikke modtaget nogen gyldige
tilbud. Der vil blive offentliggjort et nyt udbud for projektet primo 2018, når
udbudsmaterialet er blevet forbedret.
Endelig behandles håndtering af fast affald også i tilskudsordninger til støtte af
civilsamfund og lokalsamfund. Dette omfatter opførelsen af omlæsningsstationer til
fast affald og grøn affaldsforvaltning i henhold til en sammenhængende integreret
plan for forvaltning af fast affald på EU-niveau.
3
kom (2018) 0487 - Ingen titel
Derudover er der i 2017 blevet godkendt projekter til styrkelse af
overvågningssystemerne for luft- og vandkvalitet, og der er blevet udarbejdet
tekniske specifikationer. Udbudsproceduren forventes at finde sted medio 2018.
Der er færdiggjort en kontrakt vedrørende
teknisk bistand til gennemførelse af et
program for trafiksikkerhed.
Der er blevet udarbejdet en køreplan for
gennemførelsen af kørekortsproblematikken, køretøjsregistreringen og den tekniske
inspektion af køretøjer. I den henseende er der brug for yderligere bistand og støtte
fra støttemodtageren for at kunne gennemføre denne køreplan og forbedre
trafiksikkerheden.
4.2.2.
Mål 2: Fremme af social og økonomisk udvikling
Projektet om
teknisk bistand til den private sektor,
der blev lanceret i november
2015, blev forlænget til september 2018. Projektet har til formål at fremme væksten
og jobskabelsen i den private sektor. Det yder teknisk bistand til lokale organer i
forhold til forberedelsen af gennemførelsen af EU-retten på områder, der har relation
til udviklingen af den private sektor. Støtten ydes i form af analytiske undersøgelser
og udarbejdelsen af strategier, herunder f.eks. færdiggørelsen af en strategi og
handlingsplan for små og mellemstore virksomheder. Derudover hjælper projektet
mikrovirksomheder og mindre virksomheder med at forberede sig på EU-retten ved
at støtte de erhvervsstøtteorganisationer, der styrker deres organisatoriske kapacitet
og kapacitet forbundet med serviceydelser.
En ekstern ekspert udarbejdede inden for rammerne af en enkelt kontrakt primo 2017
en vejledning vedrørende levedygtigheden af en innovationsstrategi i
overensstemmelse med Horisont 2020 og konceptet for intelligent vækst.
Delegationsaftalen med Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
(EBRD), der skulle give tyrkisk-cypriotiske virksomheder adgang til kreditfonde og
yde støtte til kapacitetsopbygning for lokale virksomhedskonsulenter, blev desuden
udvidet med yderligere 0,8 mio. EUR. Virksomhederne bliver også støttet direkte
gennem tilskud. Alle de resterende tildelinger af tilskud, der blev ydet direkte til
virksomheder i henhold til tilskudsordningen
SMV-udvikling: modernisering af
produkter og tjenester,
blev afsluttet i 2017. Der er samlet set blevet gennemført 36
vellykkede projekter inden for rammerne af denne ordning.
Inden for området udvikling af landdistrikterne blev der iværksat teknisk bistand til
udvikling af landbrugsrådgivningstjenester, herunder uddannelse af lokale rådgivere.
Ud af de 39 projekter, som blev godkendt i 2013 i henhold til den 3. Tilskudsplan til
Udvikling af Landdistrikterne, blev yderligere seks afsluttet med vellykket resultat i
2017.
I 2017 fortsatte projektet for teknisk bistand til støtte for forberedelsen og
gennemførelsen af udryddelse af dyresygdomme (som blev iværksat medio 2015)
med at styrke kapaciteten af veterinære tjenester til planlægning og gennemførelse af
tilsynet med dyresygdomme og udryddelsesprogrammer samt til at styrke systemet
til identifikation og registrering af dyr. Ved hjælp af bistanden kunne det veterinære
laboratoriums resultater og kvaliteten af dets resultater desuden forbedres på
vedvarende vis. I 2016/2017 blev der gennemført den første storskalaprøvning af dyr
nogensinde med henblik på at fastlægge status for prioriterede dyresygdomme
(herunder brucellose og tuberkulose) i det nordlige Cypern. De lokale landbrugere er
4
kom (2018) 0487 - Ingen titel
i vid udstrækning blevet informeret om formålet med og de langsigtede fordele af en
eliminering af væsentlige sygdomme hos dyr bestemt til fødevareproduktion. Dette
har højnet landbrugernes bevidsthed og sikret deres støtte til elimineringen af
væsentlige dyresygdomme i området.
Inden for rammerne af et projekt til udvikling af den metrologiske kapacitet i det
tyrkisk-cypriotiske samfund blev der afholdt kurser vedrørende analyseteknikker
forbundet med EU-krav til standarder for fødevaresikkerhed.
Kapaciteten i det tyrkisk-cypriotiske samfund til at gennemføre programmer inden
for dyresundhed og fødevaresikkerhed blev styrket yderligere gennem indgåelsen af
fire indkøbskontrakter med en værdi af i alt 0,5 mio. EUR vedrørende
tilvejebringelse
af
udstyr
og
forbrugsvarer
til
veterinære
og
fødevaresikkerhedslaboratorier.
Der blev tildelt fem tilskudsaftaler med en værdi af i alt 3 mio. EUR inden for
rammerne af den fjerde forslagsindkaldelse til Samfundsudvikling. Fire projekter
fokuserer på at forbedre de lokale tjenesters effektivitet og kvalitet, herunder
affaldsforvaltningen og miljøbeskyttelsen. Et projekt har til formål at oprette et
støttecenter for ofre for vold i hjemmet.
I uddannelsessektoren fortsatte gennemførelsen af de 15 stipendier, der blev tildelt i
2016 under ordningen på 1,5 mio. EUR til
Innovation og Forandring i
Uddannelsessektoren VI
i 2017. Af de 15 projekter bliver ni gennemført af skoler,
mens seks gennemføres af organisationer for livslang læring. Projekternes fokus
ligger navnlig på at styrke skolernes undervisnings-/læringskapacitet ved at indføre
eksterne skoleaktiviteter og programmer inden for bløde færdigheder samt ved at
oprette forskningslaboratorier og et drivhus til økologisk landbrug. På den anden side
fokuserer projekterne for livslang læring på at forbedre arkitekters og ingeniørers
faglige kapaciteter og indføre kurser i iværksætteri og livslang læring for at styrke de
unges beskæftigelsesegnethed.
Der er i første halvår af 2016 lanceret en ny tilskudsordning på 1,5 mio. EUR til
Innovation og Forandring i Uddannelse VII,
som dækker de samme mål som den
tidligere forslagsindkaldelse. Projektforslagene er i gang med at blive evalueret.
Aktiviteterne under det andet projekt om teknisk bistand inden for
Erhvervsuddannelse, Undervisning og Arbejdsmarked (VETLAM
II),
som blev
lanceret i november 2015, blev videreført. Den tekniske bistand var i 2017 navnlig
målrettet en gennemgang og opdatering af kvalifikationsrammen, udviklingen af en
strategi for erhvervsskoler, udviklingen af aktive foranstaltninger for
arbejdsmarkedet for tre udvalgte ugunstigt stillede grupper (unge, kvinder og
handicappede) og en styrkelse af beskæftigelseskapaciteten. Derudover blev der
udarbejdet vurderingsprocedurer for arbejdsbaseret læring og lærlingeprogrammer
samt oprettet en lokal gruppe af bedømmere. Projektet forventes afsluttet i november
2018.
På grundlag af resultaterne af tidligere analytisk arbejde blev der givet yderligere
dybdegående analyse og teknisk bistand på relevante områder under den anden fase
af det økonomiske overvågningsprogram, som blev gennemført af Verdensbanken.
Programmet havde fokus på skattemæssig analyse, økonomisk bæredygtige
offentlige administrationsorganer, økonomiske, handelsrelaterede følger af en
genforening, udvikling af den private sektor og social inklusion samt
makroøkonomisk overvågning. I overensstemmelse med de politiske prioriteter inden
5
kom (2018) 0487 - Ingen titel
for rammerne af støtteprogrammet blev der indgået en aftale om en yderligere
bevillingsramme på 4,8 mio. EUR i 2017 for Verdensbankens fortsatte engagement i
videreførelsen af det analytiske og rådgivende arbejde, der er blevet udført indtil
videre, og fortsat yde bistand og målrettet støtte til det tyrkisk-cypriotiske samfund
frem til december 2020.
4.2.3.
Mål 3: Fremme af forsoning, tillidsskabende foranstaltninger og støtte til
civilsamfundet
Komitéen for Forsvundne Personer,
støttet af støtteprogrammet gennem en indirekte
kontrolordning med UNDP, fortsatte sit felt- og laboratoriearbejde. Ud af de i alt
2 002 forsvundne personer havde Komitéen for Forsvundne Personer ultimo 2017
opgravet 1 194 sæt jordiske rester, hvoraf 831 blev genetisk identificeret og kunne
bringes tilbage til deres familier.
I december 2017 blev delegationsaftalen med UNDP udvidet med et beløb på 2,6
mio. EUR til at omfatte støtte til driften af Komitéen for Forsvundne Personer i 2018.
I perioden 2006-2018 bidrog EU med i alt 22 mio. EUR, hvilket svarer til 80 % af
den samlede støtte til Komitéen for Forsvundne Personer.
Efterhånden bliver det stadig mere vanskeligt at fremskaffe præcise oplysninger til
fastlæggelse af gravpladsernes placering. Dette udgør en stor udfordring, der skal
imødekommes gennem en fornyet gennemgang af civil- og militærarkiver samt en
forstærket anvendelse af IT-værktøjer til fremme af efterforsknings- og
udgravningsfaserne.
Til dette formål blev der i december 2017 lanceret en plakatkampagne i begge
samfund. Målet var at tilskynde dem til at fremkomme med de oplysninger, de måtte
ligge inde med. Medlemmerne af Komitéen for Forsvundne Personer gennemgik i
maj 2017 endvidere aktivt FN's arkiver i New York.
Beskyttelse af kulturarv
gennem det fælles kommunale Tekniske Udvalg for
Kulturarv forblev et centralt element i den forsonende og tillidsskabende del af
støtteprogrammet. Mellem 2011 og 2017 har programmet for kulturarv modtaget
14,7 mio. EUR i EU-støtte, som bruges til at styrke beskyttelsen af 71
kulturarvssteder på hele øen. Disse omfatter fem store projekter, 30 mellemstore
projekter, 26 mindre projekter og 10 projekter under udarbejdelse. De vigtigste
resultater i 2017 var de afsluttede bevaringsarbejder for klosteret Agios
Panteleimonas i maj og Martinengo-bastionen samt et udsnit af murene i Famagusta i
september. Derudover blev der også i 2017 afsluttet arbejder med henblik på
bevaring af Agia Marina/Gurpinar, en maronitisk kirke beliggende på et militært
område. Der er truffet foranstaltninger til sikring af, at de tilskudsmodtagende
samfund vedligeholder og passer de genoprettede områder på passende vis.
Som svar på et initiativ fremsat af to cypriotiske ledere til nye tillidsskabende
foranstaltninger handlede Kommissionen i 2015 hurtigt for at omfordele de
nødvendige ressourcer til åbningen af to nye overgangssteder ved Deryneia og
Lefka-Apliki. Primo 2016 blev der indgået en delegationsaftale med UNDP
vedrørende arbejder nord for den grønne linje, som blev afsluttet i 2017. På
anmodning af Republikken Cypern underskrev Kommissionen og UNDP i 2017 et
tillæg til delegationsaftalen vedrørende arbejderne på afsnittene inden for
bufferzonen. Dette anlægsarbejde forventes at være afsluttet i 2018.
Støtten til civilsamfundet fortsatte i 2017. Der blev også i 2017 ydet teknisk bistand
(Civic Space) til at levere kapacitetsopbygning til civilsamfundsorganisationer og til
6
kom (2018) 0487 - Ingen titel
at stimulere netværk og fælles tiltag med de græsk-cypriotiske og andre
civilsamfundsorganisationer i EU. Indsatsen fokuserede først og fremmest på at
skabe et gunstigt miljø for udvikling af civilsamfundet og fremme initiativer for
aktivt medborgerskab gennem "Grow Civic"-mekanismen. Derudover videreføres de
18 kontrakter, som blev tildelt under tilskudsordningerne
Civilsamfund i Aktion IV og
V,
i 2017. De har finansieret en række forskellige tiltag inden for miljø,
menneskerettigheder, kunst og sport, der styrker borgernes engagement og
udveksling mellem samfundsgrupperne. Den sjette forslagsindkaldelse inden for
rammerne af tilskudsordningen
Civilsamfund i Aktion
blev lanceret medio 2017 og
skabte nye muligheder for civilsamfundsorganisationer til at styrke deres kapacitet,
tiltag og samarbejde og skabe forandring til gavn for alle.
Civilsamfundsforummet, der er en platform, hvor civilsamfundsorganisationer kan
udtrykke deres forventninger og prioriteter, blev indkaldt hver tredje måned.
Forummet fungerer som en katalysator for styrkelse og fremme af aktivt
medborgerskab. Der er for anden gang blevet afholdt en hel måned med tiltag under
civilsamfundsorganisationerne under titlen "Open Door Festival", som fandt sted i
hele oktober. Formålet var at informere offentligheden om tidligere og nuværende
aktiviteter og fremme frivilligt arbejde blandt mennesker i alle aldre. Under
festivalen åbnede over 60 foreninger, fonde, platforme, initiativer og aktivister deres
døre og tog turen rundt i den nordlige del af Cypern for at møde offentligheden og
etablere netværk med andre civilsamfundsorganisationer.
4.2.4.
Mål 4: Det tyrkisk-cypriotiske samfunds tilnærmelse til EU
Forvaltningen af
stipendier til EU
blev udliciteret til British Council for studieårene
2014-2016. Denne ordning blev forlænget med yderligere tre år gennem en
delegationsaftale indgået med British Council i december 2016, som dækker
studieårene 2017-2020. De 1,92 mio. EUR, der var til rådighed under indkaldelsen
for 2017, muliggjorde en støtte til 152 stipendier for studieåret 2017/2018. Disse
stipendier hjalp studerende i løbet af det første år af en grunduddannelse på
universitetsniveau, studerende i deres master- eller ph.d.-programmer samt forskere
og fagfolk med yderligere at udvikle deres sprog og faglige færdigheder på tværs af
flere EU-medlemsstater ved hjælp af sprogkurser eller praktikprogrammer.
Stipendieprogrammet har sikret mere end 1 000 tyrkisk-cypriotiske studerende og
fagfolk adgang til stipendier siden 2007. Det anses som afgørende, at denne ordning
videreføres, og der vil blive ydet en forstærket indsats for at målrette behovene og
manglerne inden for det tyrkisk-cypriotiske samfund. British Council organiserer
hvert år "Uddannelse i Europa"-dage som en del af forvaltningen af
stipendieprogrammet for at give oplysninger til studerende om mulighederne for at
studere i EU. Der er de seneste år blevet udviklet et online-alumnenetværk, der skal
styrke forbindelserne og de professionelle relationer mellem stipendiets alumner.
British Council overvåger løbende resultaterne på mellemlang sigt, for eksempel
graden af elever, der vender tilbage til Cypern, og om det lykkes dem at finde
arbejde.
Der var fortsat stor efterspørgsel efter oplysninger om EU i det tyrkisk-cypriotiske
samfund i 2017. EU's Infopoint, som forvaltes sammen med Kommissionens
repræsentation i Cypern, blev lanceret i begyndelsen af 2015 med et samlet budget
på 1 545 000 EUR for en periode på 30 måneder. I juli 2017 blev projektet forlænget
til januar 2020 med et samlet budget på 3 mio. EUR. Det skabte en høj grad af
7
kom (2018) 0487 - Ingen titel
synlighed omkring EU, dens politikker og støtteprogrammet. EU's Infopunkt har
indtil videre afholdt forskellige paneldebatter/arrangementer om forskellige emner,
herunder miljø (vand, energi, affaldshåndtering, herunder genanvendelse,
biodiversitet, rensning af strande, Den Grønne Uge), økologisk landbrug, sundhed og
sikkerhed på arbejdspladsen, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og dyresundhed. Det
har også dækket emner som menneskerettigheder, rettigheder for personer med
handicap, børns rettigheder, ligestilling mellem kønnene, LGTB-rettigheder og
forbrugerrettigheder.
I 2017 afholdt EU's Infopoint 49 arrangementer (heraf 28 i Nicosia), herunder
Europadagen, den europæiske uge mod racisme, den europæiske ungdomsuge og den
internationale ungdomsdag, den europæiske forskernat, EU-dagen for bekæmpelse af
menneskehandel, den europæiske mobilitetsuge og ugen for trafiksikkerhed, den
europæiske sportsuge og den europæiske uge for SMV'er. Disse arrangementer
tiltrak mere end 4 849 deltagere, hvilket viser stigende interesse fra samfundets side
(4 382 deltagere ved arrangementerne i 2016 og 2 383 deltagere ved
arrangementerne i 2015).
I løbet af 2017 blev der uddelt 2 255 informationsprodukter og udsendt 10
nyhedsbreve (i alt siden lanceringen af Infopoint henholdsvis 13 684 og 30). De
lokale medier offentliggjorde 343 avisartikler og 33 tv-indslag i løbet af 2017
(henholdsvis 1 266 og 115 siden projektets start). Trafikken på Facebook-siden
"Abbilgi" bekræftede også aktiviteternes popularitet (4 052 nye "Synes godt om" i
2017, hvilket får det samlede antal siden dens åbning op på 12 523). EU's Infopoint
bidrog desuden til en opmærksomhedsskabelse omkring alle forslagsindkaldelser og
andre projekter og arrangementer finansieret gennem støtteprogrammet via
Facebook-opslag/-påmindelser, plakatopslag i butikker, afholdelse af arrangementer
og projektlanceringer på offentligt område. Infopoint har bidraget til strategiske
partnerskaber med andre EU-finansierede projekter og projekter om teknisk bistand
såsom civilsamfundets udvikling (Civic Space), udvikling af den private sektor,
udryddelse af dyresygdomme, affaldshåndtering samt med de relevante myndigheder
og civilsamfundsorganisationer i det tyrkisk-cypriotiske samfund.
4.2.5.
Mål 5-6: Forberedelse af det tyrkisk-cypriotiske samfund med henblik på at indføre
og gennemføre gældende EU-ret
Kommissionens instrument til udveksling af teknisk bistand og information (TAIEX)
bruges til at gennemføre mål 5 og 6 i støtteforordningen og hjælper dermed med at
forberede det tyrkisk-cypriotiske samfund på at gennemføre EU-retten med henblik
på tilbagetrækning af dens ophævelse efter ikrafttrædelsen af en omfattende løsning
på Cypern-problemet.
Der blev fortsat ydet bistand i 2017, og der blev udvalgt nye eksperter inden for 17
hovedområder eller "sektorer" under EU-retten. I 2017 var antallet af arrangementer i
alt 118. TAIEX-tiltagene omfattede
blandt andet
ekspertmissioner, workshopper og
studiebesøg. Interessenter i det tyrkisk-cypriotiske samfund udviste en signifikant
øget bevidsthed om EU-rettens krav i de aktive TAIEX-sektorer.
Støtten til samhandelen over af den grønne linje (forordning (EF) nr. 866/2004)
fortsatte. De uafhængige eksperter har i 2017 været involveret i udførelsen af de
regelmæssige plantesundhedskontroller af kartofler og citrusfrugter, udtagning af
honningprøver til analyse og udarbejdelse af en opdateret liste over fartøjer, hvis
fangst kan handles over den grønne linje.
8
kom (2018) 0487 - Ingen titel
4.3.
4.3.1.
Finansiel gennemførelse (aftaler og udbetalinger)
Aftaleindgåelse
Kommissionens retlige forpligtelser i 2017 udgjorde 23,2 mio. EUR. Det samlede
beløb steg sammenlignet med det foregående år (i 2016 lå beløbet på
15,5 mio. EUR).
4.3.2.
4.4.
Udbetalinger
I 2017 lå udbetalingsniveauet på 17,2 mio. EUR (21,4 mio. EUR i 2016).
Overvågning
Kommissionen har et direkte ansvar for gennemførelsen af de fleste projekter
(direkte forvaltning). Den overvågning, der foretages af Kommissionens personale,
er betydelig, og der er løbende kontakt til kontrahenter, samtidig med at der foretages
kontroller på stedet og afholdes møder på stedet samt møder i styringskomitéerne.
Projektstyringsenheden fortsatte med at støtte Kommissionen i dens arbejde med at
overvåge gennemførelsen af tilskudsaftaler/projekter, der var blevet tildelt
lokalsamfund med henblik på deres udvikling, SMV'er og virksomheder i
landdistrikter, civilsamfundsorganisationer, skoler og erhvervsuddannelses- og
uddannelsesorganisationer, og samtidig yder projektstyringsenheden støtte til
tilskudsmodtagerne i anvendelsen af EU-reglerne for gennemførelse af
tilskudsaftaler, herunder for sekundære udbud.
Derudover gennemfører Kommissionen en række kontrakter inden for rammerne af
indirekte forvaltning. Gennemførelsesorganerne såsom UNDP, EBRD og British
Council er vurderet efter søjlemetoden og rapporterer til Kommissionen i
overensstemmelse med de gældende rammeaftaler. Kommissionen er i høj grad
involveret i den daglige overvågning af disse tiltag.
Der er lanceret en ny planlægningsperiode for TAIEX, som omfatter jævnlige
projektstyringsgruppemøder, hvor der gøres status, fremskridtene evalueres, og den
løbende planlægning finder sted. Der føres tilsyn med TAIEX-logistikken via
onlineforvaltningssystemet for TAIEX.
4.5.
Revision og kontrol
I 2017 udførte Den Interne Revisionstjeneste en revision af den finansielle
forvaltning af Strukturreformtjenesten, herunder den finansielle forvaltning af
støtteprogrammet. Revisionen var blandt andet målrettet hensigtsmæssigheden af
udformningen og den effektive gennemførelse af det interne kontrolsystem til
finansiel forvaltning (det finansielle workflows lovlighed og formelle rigtighed samt
effektivitet). Den Interne Revisionstjeneste kunne identificere nogle svagheder i
miljøet for den interne kontrol som iværksat gennem udbudsprocedurerne. Disse
svagheder afhjælpes via gennemførelsen af en handlingsplan som reaktion på Den
Interne Revisionstjenestes henstillinger.
4.6.
Evaluering
Der skal ske en betydelig forbedring i statistikkerne inden for det tyrkisk-cypriotiske
samfund, så de kan anvendes i EU-rettens fremtidige gennemførelse.
Projektstyringsenheden gennemførte en efterfølgende evaluering af SMV-
tilskudsordningerne og oplyste om udformningen af den nye forslagsindkaldelse,
9
kom (2018) 0487 - Ingen titel
som lanceres i 2018. Der blev taget de indledende skridt til en lignende efterfølgende
evaluering af tilskudsplanen til udvikling af landdistrikter. Resultaterne forventes at
foreligge i 2018.
4.7.
Information, offentlig omtale og synlighed
Samlet set var der 120 synligheds- og kommunikationshandlinger i 2017, hvoraf en
stor del var organiseret i samarbejde med Kommissionens repræsentation i Cypern.
Nogle af højdepunkterne i 2017 var: præsentationer vedrørende "The Juncker
Commission: Two Years on. Working for a Better Europe that Protects, Empowers
and Defends" (Juncker-Kommissionen: to år senere. Arbejde for et bedre Europa, der
beskytter, styrker og forsvarer) i flere byer, Open Door Festival, informationsdeling
om civilsamfundsorganisationernes arbejde i fire byer (Nicosia, Famagusta, Galateia
og Lefka) og European Science and Fun Day med deltagelse af over 500
gymnasieelever. Europadagen blev fejret med to storstilede udendørs arrangementer i
Nicosia og Famagusta med over 700 deltagere.
Der blev afholdt en lang række offentlige events inden for EU-stipendier for det
tyrkisk-cypriotiske samfund. Dette var med til at sikre en høj synlighed for
ceremonierne for færdiggørelse af flere kulturarvsprojekter, herunder Martinengo-
bastionen og murene samt Archangelos Michael-kirken. Eventen for
iværksætterøkosystemet/-markedspladsen samlede en stor skare deltagere, der
ønskede at lære mere om EU-støtten i det tyrkisk-cypriotiske samfund. EU-støtten
inden for trafiksikkerhed blev ligeledes kommunikeret ud i forbindelse med
forskellige events for skoleelever, familier og den almene offentlighed.
4.8.
Drøftelser med Republikken Cyperns regering
Der blev afholdt møder med repræsentanter for Republikken Cyperns regering, især i
forbindelse med de besøg, som højtstående embedsmænd fra Kommissionen aflagde
på øen. Kommissionen er fortsat afhængig af regeringens samarbejde i forbindelse
med kontrol af ejendomsrettigheder og mødes tillige regelmæssigt med den
permanente repræsentation i Bruxelles.
5.
K
ONKLUSIONER
Kommissionen fortsætter med at yde bistand i henhold til støtteforordningen for at
lette Cyperns genforening ved at støtte det tyrkisk-cypriotiske samfunds økonomiske
udvikling og ved at arbejde under forordningens seks mål. I løbet af 2017 var
bistanden fortsat rettet mod de områder, der udgør særlige problemer for den
fremtidige overholdelse af EU-retten.
På grund af kapacitetsbegrænsninger, begrænsede menneskelige og finansielle
ressourcer og mangler i den fremtidige gennemførelse af EU-retten skal der tages
behørigt hensyn til projekternes bæredygtighed. Resultaterne af den hidtidige bistand
og projekternes modenhed vil løbende indgå i kommende programmeringer.
Indsatsens fokus kommer til at ligge på at styrke effekten inden for prioriterede
områder gennem færre, men større tiltag.
Kommissionen er indstillet på at stille de nødvendige ressourcer til rådighed
herunder inden for rammerne af støtteprogrammet
til understøttelse af
forhandlingerne om en løsning i FN-regi.
10