Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0510
Offentligt
1921017_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.7.2018
COM(2018) 510 final/2
2018/0280 (NLE)
CORRIGENDUM
This document corrects document COM (2018)510 final of 3.07.2018.
Concerns all language versions. Addition of the inter-institutional reference.
The text shall read as follows:
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Toldunderudvalget, der er nedsat i henhold til associeringsaftalen mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side,
i forbindelse med erstatning af associeringsaftalens protokol I vedrørende definition af
begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt
samarbejde med en ny protokol, hvori der henvises til den regionale konvention om pan-
Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse
DA
DA
kom (2018) 0510 - Ingen titel
1921017_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på
Unionens vegne i Toldunderudvalget, der er nedsat i henhold til associeringsaftalen mellem
Den Europæiske Union på den ene side og Ukraine på den anden side ("aftalen"), i
forbindelse med den planlagte vedtagelse af en afgørelse om erstatning af aftalens protokol I
vedrørende definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for
administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der henvises til den regionale konvention
om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse
1
("konventionen").
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Protokol I til aftalen
Aftalen indfører en præferencehandelsordning. Denne ordning giver Den Europæiske Union
og Ukraine adgang til hinandens markeder. Protokol I til aftalen vedrører definitionen af
begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde.
Aftalen trådte i kraft den 1. september 2017.
2.2.
Toldunderudvalget EU-Ukraine
I aftalens protokol I, artikel 39, stk. 1, fastsættes det, at Toldunderudvalget, der er nedsat ved
aftalen, kan træffe afgørelse om at ændre protokol I til aftalen. Mere specifikt fastsættes det i
protokol I, artikel 39, stk. 2, at Toldunderudvalget efter Ukraines tiltrædelse til den regionale
konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse kan erstatte
oprindelsesreglerne i protokollen med dem, der er knyttet til konventionen.
2.3.
Den påtænkte retsakt, der skal vedtages af Toldunderudvalget EU-Ukraine
Toldunderudvalget EU-Ukraine skal vedtage en afgørelse om erstatning af aftalens protokol I
vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for
administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der henvises til konventionen.
Formålet med den påtænkte retsakt er at sikre en effektiv gennemførelse af konventionen.
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
I konventionen fastsættes der bestemmelser om oprindelsen for de varer, der handles med
inden for rammerne af de relevante aftaler, som er indgået mellem de kontraherende parter.
Unionen undertegnede konventionen den 15. juni 2011. Ukraine anmodede om at tiltræde
konventionen den 12. september 2016 og ved afgørelse nr. 1/2017 af 16. maj 2017
2
besluttede
det blandede udvalg under konventionen, at Ukraine skulle opfordres til at tiltræde
konventionen.
Den Europæiske Union deponerede sit godkendelsesinstrument hos depositaren for
konventionen den 26. marts 2012. Ukraine deponerede sit godkendelsesinstrument hos
depositaren for konventionen den 19. december 2017. I henhold til konventionens artikel 10,
stk. 2 og 3, trådte den således i kraft for så vidt angår EU den 1. maj 2012 og for så vidt angår
Ukraine den 1. februar 2018.
1
2
EUT L 54 af 26.2.2013, s. 4.
EUT L 191 af 22.7.2017, s. 11.
DA
1
DA
kom (2018) 0510 - Ingen titel
I konventionens artikel 6 fastsættes det, at hver kontraherende part træffer hensigtsmæssige
foranstaltninger for at sikre, at konventionen anvendes effektivt. Den foreslåede afgørelse, der
skal vedtages af Toldunderudvalget EU-Ukraine, er et nødvendigt proceduremæssigt skridt til
opfyldelse af målet med konventionen, som er at erstatte protokollerne om oprindelsesregler i
associeringsaftaler mellem konventionens kontraherende parter med en protokol, hvori der
henvises til konventionen.
Det har derfor ikke været nødvendigt at afholde høringer af interesserede parter.
Det har heller ikke været nødvendigt at udarbejde en konsekvensanalyse, eftersom de
foreslåede ændringer er af teknisk art og ikke berører substansen i den gældende protokol om
oprindelsesregler.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
vedtager Rådet afgørelser om "fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen".
Begrebet "retsakter, der har retsvirkninger" omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver".
4.1.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Toldunderudvalget EU-Ukraine er et organ, der er nedsat ved en aftale, nemlig
associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og
Ukraine på den anden side.
Den retsakt, som Toldunderudvalget EU-Ukraine skal vedtage, er en retsakt, der har
retsvirkninger.
Den påtænkte retsakt supplerer eller ændrer ikke den institutionelle ramme for aftalen.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den påtænkte retsakt har to formål eller består af to
elementer, og det ene af disse formål eller elementer må betragtes som det primære, mens det
andet kun er sekundært, skal afgørelsen, der vedtages i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF,
kun have ét materielt retsgrundlag, nemlig det, som det primære eller fremherskende formål
eller element tilsiger.
DA
2
DA
kom (2018) 0510 - Ingen titel
4.2.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Det primære mål med og indhold af den påtænkte retsakt vedrører den fælles handelspolitik.
Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 207 i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede retsakt bør være artikel 207 sammenholdt med artikel 218,
stk. 9, i TEUF.
5.
O
FFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Da den retsakt, der skal vedtages af Toldunderudvalget EU-Ukraine, indebærer en ændring af
associeringsaftalen, bør den offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende efter
vedtagelsen.
DA
3
DA
kom (2018) 0510 - Ingen titel
1921017_0005.png
2018/0280 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Toldunderudvalget, der er nedsat i henhold til associeringsaftalen mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side,
i forbindelse med erstatning af associeringsaftalens protokol I vedrørende definition af
begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt
samarbejde med en ny protokol, hvori der henvises til den regionale konvention om pan-
Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene
side og Ukraine på den anden side ("aftalen") blev indgået af Unionen ved Rådets
afgørelse 2014/668/EU
3
og trådte i kraft den 1.9.2017.
I henhold til artikel 39, stk. 1, i protokol I til aftalen ("protokol I") kan det
toldunderudvalg, der er nedsat ved aftalens afsnit IV, kapitel 5, artikel 83
("Toldunderudvalget"), vedtage ændringer til bestemmelserne i nævnte protokol.
I henhold til artikel 39, stk. 2, i protokol I, kan Toldunderudvalget også efter Ukraines
tiltrædelse af den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for
præferenceoprindelse
4
("konventionen") beslutte at erstatte oprindelsesreglerne i
protokollen med dem, der er knyttet til konventionen.
Konventionen indeholder bestemmelser om oprindelsen af de varer, der handles med
inden for rammerne af de relevante aftaler, der er indgået mellem de kontraherende
parter, og som trådte i kraft for Unionen den 1. maj 2012 og for Ukraine den 1. februar
2018.
Toldunderudvalget skal vedtage en afgørelse om erstatning af aftalens protokol I
vedrørende definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne
for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der henvises til konventionen.
(2)
(3)
(4)
(5)
3
4
Rådets afgørelse 2014/668/EU af 23. juni 2014 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og
midlertidig anvendelse af associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske
Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side for så vidt
angår afsnit III (med undtagelse af de bestemmelser, der vedrører behandling af tredjelandsstatsborgere,
der er lovligt beskæftigede arbejdstagere på den anden parts område) og afsnit IV, V, VI og VII deri
samt de tilhørende bilag og protokoller (EUT L 278 af 20.9.2014, s. 1).
EUT L 54 af 26.2.2013, s. 4.
DA
4
DA
kom (2018) 0510 - Ingen titel
(6)
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i Toldunderudvalget, bør
fastlægges, da den afgørelse, som Toldunderudvalget træffer, bliver bindende for
Unionen.
I konventionens artikel 6 fastsættes det, at hver kontraherende part træffer
hensigtsmæssige foranstaltninger for at sikre, at konventionen anvendes effektivt. Med
henblik herpå bør protokol I erstattes med en ny protokol, hvori der for så vidt angår
oprindelsesreglerne henvises til konventionen.
Den holdning, der skal indtages på vegne af Unionen i Toldunderudvalget, bør baseres
på det udkast til afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse
Da Toldunderudvalgets afgørelse vil indebære en ændring af protokol I, bør afgørelsen
offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
I Toldunderudvalget skal Unionen repræsenteres af Kommissionen
overensstemmelse med artikel 17, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Union
i
(7)
(8)
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som på Unionens vegne skal indtages i Toldunderudvalget, der er nedsat i
henhold til afsnit IV, kapitel 5, artikel 83, i associeringsaftalen mellem Den Europæiske
Union og dens medlemsstater på den ene side og Ukraine på den anden side, baseres på det
udkast til Toldunderudvalgets afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse.
Artikel 2
Unionens repræsentanter i Toldunderudvalget kan tiltræde mindre tekniske ændringer af
udkastet til afgørelse uden yderligere afgørelse truffet af Rådet.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
K. Simson
DA
5
DA