Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0513
Offentligt
1921029_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 3.7.2018
COM(2018) 513 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM GARANTIFONDEN FOR AKTIONER I FORHOLD TIL TREDJELAND OG
FORVALTNINGEN HERAF I 2017
{SWD(2018) 369 final}
DA
DA
kom (2018) 0513 - Ingen titel
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
3.
3.1.
3.2.
4.
4.1.
4.2.
5.
6.
Indledning ..................................................................................................................... 2
Garantifondens økonomiske stilling og væsentlige transaktioner ................................ 3
Garantifondens økonomiske stilling pr. 31. december 2017 ........................................ 3
Fondes væsentlige transaktioner i 2017 ........................................................................ 3
Træk på garantifonden i 2017 ....................................................................................... 3
Tilførsler til garantifonden i 2017................................................................................. 3
Væsentlige transaktioner efter regnskabsaflæggelsen (pr. udgangen af februar
2018) ............................................................................................................................. 4
Fondens prækonsoliderede regnskab ............................................................................ 4
Prækonsolideret balance pr. 31. december 2017 .......................................................... 5
Prækonsolideret resultatopgørelse ................................................................................ 7
Finansstyring af garantifonden ..................................................................................... 7
Investeringspolitik ........................................................................................................ 7
Resultat og markedsudvikling ..................................................................................... 8
Træk på garantifonden .................................................................................................. 9
EIB's vederlag ............................................................................................................. 10
1
kom (2018) 0513 - Ingen titel
1921029_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Ved Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 af 25. maj 2009 (kodificeret
udgave) (herefter "forordningen")
1
blev der oprettet en garantifond for aktioner i
forhold til tredjeland (herefter "fonden") med henblik på at betale EU's kreditorer,
hvis modtageren af et lån, der er ydet eller garanteret af EU, ikke opfylder sine
forpligtelser. I overensstemmelse med forordningens artikel 7 har Kommissionen
overdraget den finansielle forvaltning af garantifonden til Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) ved en aftale indgået mellem Fællesskabet og EIB den 25.
november 1994, som efterfølgende blev ændret den 23. september 1996, 8. maj 2002,
25. februar 2008 og 9. november 2010 (herefter "aftalen").
I henhold til forordningens artikel 8 skal Kommissionen senest den 31. maj hvert år
forelægge Europa-Parlamentet, Rådet og Revisionsretten en beretning om fondens
situation og om forvaltningen af fonden i det foregående regnskabsår.
Disse oplysninger indberettes i denne rapport og arbejdsdokumentet fra
Kommissionens tjenestegrene. I overensstemmelse med aftalen er rapporten baseret
på data fra EIB.
1
EUT L 145 af 10.6.2009, s. 10. Forordningen kodificerede og ophævede forordning (EF, Euratom)
nr. 2728/94 af 31. oktober 1994 om oprettelse af en garantifond for aktioner i forhold til tredjeland.
Den blev ændret den 14. marts 2018 ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2018/409.
2
kom (2018) 0513 - Ingen titel
1921029_0004.png
2.
2.1.
G
ARANTIFONDENS
TRANSAKTIONER
ØKONOMISKE
STILLING
OG
VÆSENTLIGE
Garantifondens økonomiske stilling pr. 31. december 2017
Garantifondens midler udgjorde i alt 2 560 761 844,63 EUR pr. 31. december 2017
(2 506 053 053,14 EUR pr. 31. december 2016, jf. bilaget til arbejdsdokumentet:
fondens økonomiske stilling pr. 31. december 2015, som oplyst af EIB).
Fondens samlede balancesum steg med ca. 54,7 mio. EUR i 2017. Dette forklares
primært ved:
Stigende:
2.2.
Overførsel fra EU-budgettet (tilførselsbeløb) på 137,8 mio. EUR for at
tilpasse fonden til målbeløbet på 9 % af de samlede udestående forpligtelser.
Et økonomisk resultat fra finansielle transaktioner på 16,0 mio. EUR.
Interventioner fra fonden for at dække misligholdte forpligtelser til et samlet
beløb på 86,4 mio. EUR.
Fald i porteføljeværdien på 12,8 mio. EUR som følge af tilpasning af fondens
værdi til markedsværdi.
Fondes væsentlige transaktioner i 2017
2.2.1.
Syrien
I 2017 skulle EIB fortsat håndtere restancer på syriske statslån EIB har derfor i
overensstemmelse med aftalen mellem EU og EIB trukket 13 ekstra gange på
EU's garantifond frem til den 31. december 2017 til et samlet beløb på
56,3 mio. EUR (se afsnit 5).
Enfidha-lufthavnen (Tunesien)
I 2017 betalte Kommissionen 28,7 mio. EUR til EIB for tre træk på et misligholdt
lån til Enfidha-lufthavnen (Tunesien).
2.2.2.
Tilførsler til garantifonden i 2017
Træk på garantifonden i 2017
Faldende:
I februar 2017 blev der overført et beløb på 240,5 mio. EUR fra budgettet til
fonden, svarende til tilførselsbeløbet i 2017.
Det beløb, der skal overføres fra EU-budgettet til fonden i 2018 blev beregnet i
henhold til forordningens artikel 3 og 5:
Ifølge forordningens artikel 3 skal fondens målbeløb udgøre 9 % af de samlede
udestående forpligtelser i forbindelse med hver enkelt transaktion plus ubetalte
rentetilgodehavender.
3
kom (2018) 0513 - Ingen titel
Ifølge forordningens artikel 5 beregnes det beløb, der skal overføres fra budgettet
til fonden i år n+1, på basis af forskellen mellem målbeløbet og værdien af
fondens nettoaktiver ved år n-1's afslutning beregnet ved år n's begyndelse.
For at tilpasse fonden til de 9 % af de samlede udestående forpligtelser blev der
opført et beløb på 137,8 mio. EUR (beregnet ud fra de garanterede udestående
transaktioner pr. 31. december 2016) til fondsbidrag på 2018-budgettet. Beløbet
blev godkendt af Rådet og Europa-Parlamentet og opført som et aktiv
(tilgodehavende) på fondens balance pr. 31. december 2017.
2.3.
Væsentlige transaktioner efter regnskabsaflæggelsen (pr. udgangen af
februar 2018)
I februar 2018 blev ovennævnte tilførselsbeløb på 137,8 mio. EUR overført
til fonden fra EU-budgettet.
Den 15. januar 2018 blev et beløb på 0,14 mio. EUR, som var blevet
inddrevet fra Enfidha-lufthavnen, krediteret garantifonden. Beløbet blev
godkendt som et aktiv (tilgodehavende) på fondens balance pr. 31. december
2017.
I februar og marts 2018 blev der udbetalt i alt 10,6 mio. EUR i to træk for
misligholdte betalinger i Syrien (henholdsvis 3,2 mio. EUR og 7,4 mio.
EUR, inkl. bøder udstedt af EIB).
3.
F
ONDENS PRÆKONSOLIDEREDE REGNSKAB
Der udarbejdes et prækonsolideret regnskab for fonden med det formål at medtage
regnskabsmæssige transaktioner, som ikke indgår i det fondsregnskab, der udarbejdes
af EIB (se arbejdsdokumentet). Det indgår i EU's konsoliderede regnskab.
4
kom (2018) 0513 - Ingen titel
1921029_0006.png
3.1.
Prækonsolideret balance pr. 31. december 2017
Balance
Aktiver
31. december 2017
ANLÆGSAKTIVER
Finansielle aktiver
OMSÆTNINGSAKTIVER
Finansielle aktiver
Tilgodehavender
Kontanter
midler
og
andre
likvide
2 077 970 486
2 077 970 486
344 990 638
120 771 792
136 093
224 082 753
2 422 961 124
31. december 2016
1 945 964 058
1 945 964 058
324 202 070
122 687 046
4 653 326
196 861 698
2 270 166 128
AKTIVER I ALT
Balance
Passiver
31. december 2017
BIDRAGYDERS MIDLER
Bidrag fra Europa-Kommissionen
Reserve for dagsværdi
Overført resultat
LANGFRISTET GÆLD
Finansielle hensættelser
KORTFRISTET GÆLD
Finansielle hensættelser
Gæld
BIDRAGYDERS MIDLER +
PASSIVER I ALT
2 160 971 521
1 709 171 640
22 700 055
429 099 826
208 033 976
208 033 976
53 955 627
50 408 230
3 547 397
2 422 961 124
31. december 2016
1 958 000 325
1 468 631 390
35 493 647
453 875 288
259 381 269
259 381 269
52 784 534
49 674 541
3 109 993
2 270 166 128
5
kom (2018) 0513 - Ingen titel
Forskellen på 137,8 mio. EUR mellem fondens prækonsoliderede balanceværdi (2
422 961 124 EUR) og fondens værdi i det af EIB udarbejdede regnskab (2 560 761
845 EUR) kan primært forklares ved følgende:
Det prækonsoliderede regnskab indregner alle beløb, der er overført til EU ved
subrogation som følge af EIB's træk på garantifonden til dækning af misligholdte
fordringer (restancer plus morarenter). I lyset af den politiske situation i Syrien og
på grundlag af Kommissionens regnskabsførers beslutning er disse beløb blevet
fuldt nedskrevet i 2017-regnskabet.
Det prækonsoliderede regnskab inkluderer ikke 137,8 mio. EUR i bidrag fra EU-
budgettet til fonden i 2018, eftersom denne fordring modsvares af det tilsvarende
skyldige beløb i EU's konsoliderede regnskaber.
Der er opført en finansiel hensættelse på 258,4 mio. EUR i det prækonsoliderede
regnskab 2017, som vedrører kommende betalinger af de udestående syriske lån.
Den kortfristede gæld (gæld) i den prækonsoliderede balance omfatter en gæld på
2,6 mio. EUR for EIB's inddrivelsesgebyrer.
I det regnskab, der udarbejdes af EIB, opføres udbetalinger til EIB som følge af
træk på garantien (og eventuelt gentagne inddrivelser og morarenter) som fald
(stigninger) i nettoaktiver (EU-bidrag). I det prækonsoliderede regnskab fraregnes
udbetalinger som følge af træk fra EIB ikke i nettoaktiverne, da disse beløb
overføres ved subrogation. Tilknyttede beløb bogføres enten som indtægter
(påløbne morarenter og bøder, valutakursgevinster) eller udgifter (påløbne
inddrivelsesgebyrer, nedskrivninger, valutakurstab). Det medfører en varig forskel
mellem nettoaktiverne (EU-bidrag og overført resultat) i det regnskab, der
udarbejdes af EIB, og i det prækonsoliderede regnskab, der udarbejdes af
Kommissionen.
6
kom (2018) 0513 - Ingen titel
1921029_0008.png
3.2.
Prækonsolideret resultatopgørelse
Ligesom balancen er den prækonsoliderede resultatopgørelse udarbejdet med henblik
på at blive taget med i EU's konsoliderede regnskaber.
2017
Driftsindtægter
Driftsomkostninger
DRIFTSRESULTAT
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
FINANSIELT RESULTAT
939 062
(3 834 219)
(2 895 157)
29 913 694
(51 793 999)
(21 880 305)
2016
-
(310 636 400)
(310 636 400)
39 947 802
(114 563 908)
(74 616 106)
ÅRETS ØKONOMISKE RESULTAT
(24 775 462)
(385 252 506)
I driftsindtægter indgår omvendte finansielle hensættelser som følge af et fald i
nutidsværdien af udestående fremtidige syriske rater.
Driftsomkostningerne
omfatter
primært
EIB-administrationsgebyrer
(0,9 mio. EUR) og EIB's inddrivelsesgebyr (1,5 mio. EUR, se punkt 2.2),
periodiserede EIB-inddrivelsesgebyrer (0,5 mio. EUR) og depot og
revisionsudgifter (0,2 mio. EUR).
De finansielle indtægter hidrører primært fra renteindtægter fra
investeringsporteføljen (8,8 mio. EUR), realiserede gevinster på salg af finansielle
aktiver (9,2 mio. EUR) og periodiserede morarenter på beløb, der er overdraget
ved subrogation (11,7 mio. EUR).
De finansielle omkostninger omfatter hovedsagelig tab på beløb overført til EU
ved subrogation i 2017 (se punkt 5) og renteudgifter på kontanter og likvide
midler (1,0 mio. EUR).
F
INANSSTYRING AF GARANTIFONDEN
Investeringspolitik
4.
4.1.
Fondens likvide midler investeres i overensstemmelse med de principper for
forvaltning af fondens midler, der er fastlagt i bilaget til aftalen, som ændret
2
. Således
skal 20 % af fondens midler placeres i kortfristede investeringer (højst ét år). Disse
2
Som ændret ved tillægsoverenskomst nr. 1 af 23. september 1996, tillægsoverenskomst nr. 2 af 8.
maj 2002, tillægsoverenskomst nr. 3 af 25. februar 2008 og tillægsoverenskomst nr. 4 af 9.
november 2010.
7
kom (2018) 0513 - Ingen titel
investeringer omfatter værdipapirer med variabel rente uanset deres løbetid og
fastforrentede værdipapirer med en restløbetid på højst ét år uanset deres oprindelige
løbetid. Af hensyn til ligevægten mellem de forskellige instrumenter, som sikrer den
nødvendige likviditet, placeres mindst 100 mio. EUR i pengemarkedsinstrumenter,
især som bankindskud.
Op til 80 % af fondens midler kan placeres i en portefølje af obligationer med en
restløbetid på højst 10 år og 6 måneder fra betalingsdatoen. Den gennemsnitlige
varighed af placeringen af alle fondens aktiver må ikke overstige 5 år. Investeringerne
i obligationer bør overholde specifikke kriterier vedrørende likviditet, kreditkvalitet,
modparternes egnethed og koncentrationsbegrænsninger. For at sikre en passende
risikofordeling må det samlede beløb, der investeres i obligationer udstedt at den
samme udsteder, ikke overstige 10 % af porteføljens samlede nominelle værdi.
4.2.
Resultat og markedsudvikling
Året 2017 var kendetegnet ved stigende afkast på de europæiske markeder for
fastforrentede værdipapirer, men dette blev opvejet af en indsnævring af
kreditspændene til historisk lave niveauer.
Udsvingene i rentesatser blev påvirket af politiske begivenheder, bl.a. valgene i
Nederlandene, Frankrig og Tyskland, forventningerne om lavere køb af aktiver fra
centralbankernes side og en forbedring af det globale økonomiske miljø. Den tyske
obligationsrentekurve steg med 14, 33 og 22 basispoint for løbetider på henholdsvis 2,
5 og 10 år (såkaldt "Bear Steepening"). 2017 var kendetegnet ved den laveste
markedsvolatilitet i historien, men den understøttes af en lav makroøkonomisk
volatilitet.
Skønt der fortsat ventes stor politisk usikkerhed i 2018 som følge af bl.a. det
italienske valg, burde den globale økonomi fortsætte med at vokse i et hurtigere
tempo end det gennemsnitlige. Der er generel enighed på markedet om, at der i
euroområdet forventes en vækst på 2,2 % i 2018 efter en vækst på 2,4 % i 2017.
Samtidig skulle inflationen forblive dæmpet på omkring 1,5 % og altså ligge under
ECB's mål på 2 %. Trods faldende arbejdsløshed vokser pristrykket ganske langsomt,
efterhånden som Phillipskurven flader ud. Dette kunne blive modvirket af en oliepris,
der stiger til set højeste niveau i fire år.
De store centralbanker fører stadig en lempelig pengepolitik med løbende køb af
aktiver, om end en normalisering allerede er begyndt. Amerikanske Federal Reserve
forventes at hæve renten tre gange i 2018, og ECB vil fortsætte med at opkøbe aktiver
for 30 mia. EUR om måneden indtil september 2018. ECB nedsatte sin månedlige
opkøb fra 60 mia. EUR til 30 mia. EUR fra januar 2018, men hertil kommer
reinvesteringer af indfrielser på 15 mia. EUR om måneden, hvilket gør faldet mindre
signifikant. Pessimistiske ECB-referater fra december og efterfølgende kommentarer
øger sandsynligheden for, at den kvantitative lempelse ophører i september 2018 eller
senest inden årets udgang.
I 2018 kan de europæiske statsobligationsrenter stige yderligere, hvis de stærke
økonomiske nøgletal og forventningerne om stigende inflation på grund af højere
oliepriser bliver bekræftet. Kurverne kan "bear steepen", da den korte ende af
rentekurven er stærkere forankret i "forward guidance". Centralbankernes køb af
aktiver er fortsat til støtte for rentespændene i første halvdel af 2018, men de
8
kom (2018) 0513 - Ingen titel
1921029_0010.png
nuværende historisk lave niveauer kan begynde at normalisere sig og blive større,
efterhånden som september nærmere sig, på hvilket tidspunkt ECB sandsynligvis vil
bringe den kvantitative lempelse til ophør.
Pengemarkedsrentens udvikling i 2017 (kilde: Bloomberg)
Afkastet af fondens portefølje blev målt i forhold til dens aktuelle markedsværdi. I
2017 leverede porteføljen et årligt afkast på 0,1624 % MTM og overgik dermed sit
benchmark med +6,58 basispoint (se afsnit 2.4.2 om resultater i arbejdsdokumentet
fra Kommissionens tjenestegrene for flere oplysninger om udviklingen det år).
Fondens benchmark er primært et sammensat indeks baseret på iBoxx-indekser (især
indekser baseret på statsobligationer i euro udstedt i eurozonen og på garanterede
investeringer i euro) og EURIBID for den kortfristede eksponerings vedkommende.
5.
Syrien
Efter at situationen i Syrien blev forværret, vedtog Rådet for Udenrigsanliggender,
Europa-Parlamentet og Rådet i 2011 flere afgørelser om at forbyde udbetalinger fra
EIB som led i eksisterende låneaftaler, ligesom EIB's aftaler om teknisk bistand til
statslige projekter i Syrien blev suspenderet. De restriktive foranstaltninger blev
senere fastlagt ved Rådets forordning (EU) nr. 36/2012 af 18. januar 2012, som
ændret.
Som følge heraf har EIB ikke gennemført nye finansieringstransaktioner siden maj
2011, og alle udbetalinger og al teknisk bistand til Syrien har været suspenderet siden
november 2011.
EIB har siden november 2011 skullet håndtere restancer på syriske statslån. EIB har
derfor i overensstemmelse med aftalen mellem EU og EIB trukket 51 gange på EU's
garantifond frem til den 31. december 2017 til et samlet beløb på 365,3 mio. EUR
(herunder også til bøder udstedt af EIB og inddrivelser).
Enfidha-lufthavnen (Tunesien)
9
T
RÆK PÅ GARANTIFONDEN
kom (2018) 0513 - Ingen titel
Den september 2016 til december 2017 betalte Kommissionen 33,4 mio. EUR til EIB
for at dække fire træk på et misligholdt lån til Enfidha-lufthavnen (Tunesien). Den
sidste betaling fandt sted den 15. december 2017.
6.
EIB'
S VEDERLAG
EIB's vederlag består af administrationsgebyrer og inddrivelsesgebyrer.
Administrationsgebyrerne dækker forvaltningen af fonden. Inddrivelsesgebyrerne
dækker EIB's inddrivelse af forfaldne fordringer, som er dækket af EU's garanti for
EIB-finansieringstransaktioner uden for Unionen.
I den anden tillægsoverenskomst af 8. maj 2002 er det fastsat, at bankens
administrationsgebyrer beregnes ved hjælp af de degressive årlige provisionssatser,
der gælder for hver af trancherne i fondens aktiver. Dette vederlag beregnes på
grundlag af fondens årlige gennemsnitlige beholdning af aktiver.
Bankens administrationsgebyrer for 2017 blev fastsat til 915 279 EUR, og blev opført
i resultatopgørelsen og bogført som en periodeafgrænsningspost (passiver) på
balancen.
Inddrivelsesgebyrerne til EIB udregnes på baggrund af aftalen om gældsinddrivelse,
som Kommissionen og banken undertegnede i juli 2014. Ved udgangen af 2017 beløb
inddrivelsesgebyrerne for Syrien sig til i alt 2 560 285 EUR. Den 15. december 2017
blev der udbetalt et engangsbeløb i inddrivelsesgebyr på 1 467 504 EUR som en del
af det sidste træk på det misligholdte lån til Enfidha-lufthavnen (Tunesien).
10