Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0539
Offentligt
1925147_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.7.2018
COM(2018) 539 final
2018/0288 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU med henblik på at give Østrig
tilladelse til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 168 og 168a i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
1925147_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
I henhold til artikel 395, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem ("momsdirektivet"
1
) kan Rådet med enstemmighed på forslag af
Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der
fraviger bestemmelserne i nævnte direktiv, for at forenkle momsopkrævningen eller for at
forhindre visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 23. marts 2018 anmodede Østrig om tilladelse til
fortsat at anvende en foranstaltning, som fraviger artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF,
med henblik på at ophæve fradragsretten for moms af varer og ydelser, der i mere end 90 % af
tiden anvendes af den afgiftspligtige person eller dennes ansatte til privat brug eller, mere
generelt, til ikkeerhvervsmæssige formål eller ikkeøkonomiske aktiviteter. Ved brev
registreret i Kommissionen den 4. april 2018 fremsendte Østrig i overensstemmelse med
artikel 2 i gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU
2
som ændret ved Rådets
gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2428
3
en rapport om anvendelsen af denne
foranstaltning, herunder med en vurdering af den anvendte procentuelle fordeling af retten til
fradrag af moms.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved brev af 11. april 2018 de øvrige medlemsstater om Østrigs anmodning.
Kommissionen meddelte ved brev af 12. april 2018 Østrig, at den rådede over alle de
nødvendige oplysninger til at vurdere anmodningen.
Generel baggrund
I artikel 168 i direktiv 2006/112/EF fastsættes det, at en afgiftspligtig person kan fradrage den
moms, der er betalt eller skal betales af erhvervelser foretaget og ydelser modtaget i
forbindelse med afgiftspligtige transaktioner. I artikel 168a, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF
fastsættes det, at moms på udgifter i forbindelse med fast ejendom, der indgår i en
afgiftspligtig persons erhvervsaktiver, og som anvendes til såvel erhvervsmæssige som
ikkeerhvervsmæssige formål, kun kan fradrages for så vidt angår den del, der modsvarer
ejendommens anvendelse til den afgiftspligtige persons erhvervsformål. I henhold til artikel
168a, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF kan medlemsstaterne også anvende denne regel i
forbindelse med udgifter til andre varer, der indgår i de erhvervsaktiver, som medlemsstaterne
specificerer.
Den foranstaltning, som Østrig har anmodet om, afviger dog fra disse principper og ophæver
fuldstændig retten til at fradrage moms på varer og ydelser, der i mere end 90 % af tiden
anvendes af den afgiftspligtige person til privat eller ikkeerhvervsmæssig brug, herunder ikke-
økonomiske aktiviteter.
Denne fravigelsesforanstaltning blev oprindelig indrømmet Østrig ved Rådets beslutning
2004/866/EF af 13. december 2004
4
i en periode indtil den 31. december 2009 og derefter
igen ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU af 22. december 2009
5
indtil den 31.
december 2012, Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/705/EU af 13. november 2012
6
indtil
1
2
3
4
5
6
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
EUT L 348 af 29.12.2009, s. 21.
EUT L 334 af 22.12.2015, s. 12.
EUT L 371 af 18.12.2004, s. 47.
EUT L 348 af 29.12.2009, s. 21.
EUT L 319 af 16.11.2012, s. 8.
DA
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
1925147_0003.png
den 31. december 2015 og Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2428 af 10. december
2015
7
indtil den 31. december 2018.
Østrig meddelte i sin aktuelle anmodning Kommissionen, at den indtil nu med succes har
anvendt denne særlige foranstaltning, og anførte, at foranstaltningen navnlig bidrager til at
forenkle momsopkrævningen og forhindre momsunddragelse og -undgåelse samt til at sikre
en mere retfærdig beskatning, hvilket fører til bedre overholdelse af momsreglerne. En
ophævelse af fravigelsen vil medføre en uberettiget likviditetsfordel for afgiftspligtige
personer, som kun i begrænset omfang anvender en vare eller ydelse i erhvervsmæssigt
øjemed, og som har ret til at fradrage moms af denne begrænsede anvendelse, sammenlignet
med en afgiftspligtig person, som udelukkende anvender varen eller ydelsen i
erhvervsmæssigt øjemed. En efterfølgende minimal ændring i fordelingen mellem privat og
erhvervsmæssig brug af en vare eller ydelse, som kun i begrænset omfang anvendes i
erhvervsmæssigt øjemed, vil medføre en regulering af den fradragne moms. Denne mindre
regulering vil ikke være rimelig set ud fra såvel skatteyderens som skatteforvaltningens
synspunkt.
Fravigelser indrømmes normalt for en begrænset periode, så det kan vurderes, om den særlige
foranstaltning er hensigtsmæssig og effektiv. I den forbindelse forstår Kommissionen på
baggrund af de oplysninger, som Østrig har indgivet, at fordelingen 90 % - 10 % mellem
erhvervsmæssig og ikkeerhvervsmæssig brug stadig udgør en god basis for at udskille de
transaktioner, for hvilke den erhvervsmæssige brug kan anses for at være ubetydelig.
Den pågældende særlige foranstaltning gør derfor arbejdet lettere for både skatteforvaltningen
og virksomhederne, da det ikke er nødvendigt at holde øje med den efterfølgende anvendelse
af de varer og ydelser, for hvilke fradragsretten på anskaffelsestidspunktet var udelukket,
særlig hvad angår eventuel beskatning af privat brug efter artikel 16 eller 26 i direktiv
2006/112/EF eller reguleringer af fradraget som fastsat i artikel 184-192 i samme direktiv.
Det er derfor hensigtsmæssigt at forlænge fravigelsesforanstaltningen.
Enhver forlængelse bør dog være tidsbegrænset, så det kan vurderes, om de betingelser,
fravigelsen bygger på, fortsat er til stede. Det foreslås derfor at forlænge fravigelsen indtil
udgangen af 2021 og at anmode Østrig om, såfremt landet påtænker endnu en forlængelse
efter 2021, sammen med anmodningen om forlængelse senest den 31. marts 2021 at indgive
en rapport, der omfatter en evaluering af den anvendte fordeling mellem erhvervsmæssig og
ikkeerhvervsmæssig brug, som ophævelsen af momsfradraget er baseret på.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
I henhold til artikel 176 i direktiv 2006/112/EF fastsætter Rådet, hvilke udgifter der ikke giver
ret til fradrag af moms. Indtil det sker, kan medlemsstaterne opretholde alle de undtagelser,
som var gældende efter deres nationale lovgivning pr. 1. januar 1979. Der findes derfor en
række "stand still"-bestemmelser, som begrænser fradragsretten for afgiftspligtige personer.
Uanset tidligere initiativer til at indføre regler for, hvilke kategorier af udgifter der kan være
genstand for begrænset fradragsret
8
, er en sådan fravigelse hensigtsmæssig i afventning af en
harmonisering af disse regler på EU-niveau.
7
8
EUT L 334 af 22.12.2015, s. 12.
KOM(2004) 728 endelig
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik
på at forenkle de momsmæssige forpligtelser (EUT C 24 af 29.1.2005, s. 10), trukket tilbage den
21. maj 2014 (EUT C 153 af 21. 5. 2014, s. 3).
DA
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
2.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG
KONSEKVENSANALYSER
Høring af interesserede parter
Ikke relevant.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er udarbejdet med henblik på at forenkle proceduren for momsopkrævning og har
derfor en potentiel positiv virkning for både virksomheder og forvaltninger. Østrig mener, at
den fundne løsning er en passende foranstaltning og svarer til andre tidligere og nuværende
fravigelser.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Forslaget vil give Østrig mulighed for fortsat at anvende en foranstaltning, som fraviger
artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF, med henblik på fuldstændigt at ophæve
fradragsretten for moms af varer og ydelser, der i mere end 90 % af tiden anvendes af den
afgiftspligtige person eller dennes ansatte til privat brug eller, mere generelt, til
ikkeerhvervsmæssige formål eller ikkeøkonomiske aktiviteter.
Ved en eventuel anmodning om forlængelse vil Østrig skulle fremlægge en rapport om den
procentuelle fordeling og nødvendigheden af fravigelsesforanstaltningen.
Retsgrundlag
Artikel 395, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem.
Nærhedsprincippet
I betragtning af den bestemmelse i direktiv 2006/112/EF, som forslaget bygger på, finder
nærhedsprincippet ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Afgørelsen vedrører en tilladelse til en medlemsstat på dennes egen anmodning og udgør ikke
en forpligtelse.
I betragtning af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til det tilstræbte mål. Den vil lette den administrative byrde og kun i mindre
grad øge skattebyrden for de afgiftspligtige personer, som benytter varer og ydelser til
erhvervsmæssige formål i op til 10 % af tiden.
Reguleringsmiddel
Foreslåede midler: Rådets gennemførelsesafgørelse.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende årsager:
I henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF er en fravigelse af de fælles
momsregler kun mulig, hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver
DA
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
tilladelse til det. En gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet er det eneste egnede middel,
da den kan rettes til enkelte medlemsstater.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget vil ikke få negativ indvirkning på Unionens egne indtægter hidrørende fra moms.
5.
FAKULTATIVE ELEMENTER
Forslaget er tidsbegrænset og indeholder en revisionsklausul.
DA
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
1925147_0006.png
2018/0288 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU med henblik på at give Østrig
tilladelse til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 168 og 168a i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1, første afsnit,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Østrig fik ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU
2
tilladelse til at anvende
en fravigelsesforanstaltning. Denne fravigelsesforanstaltning blev efterfølgende
forlænget ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/705/EU
3
indtil den 31. december
2015 og ved Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2428
4
indtil den 31.
december 2018.
Den særlige foranstaltning fraviger bestemmelserne i artikel 168 og artikel 168a i
direktiv 2006/112/EF, der regulerer afgiftspligtige personers ret til at fradrage moms
på de varer og ydelser, der leveres til dem i forbindelse med deres afgiftspligtige
transaktioner. Formålet med fravigelsesforanstaltningen er at ophæve fradragsretten
for moms på varer og ydelser, når den afgiftspligtige persons eller dennes ansattes
private eller, mere generelt, ikkeerhvervsmæssige eller ikkeøkonomiske brug af
varerne eller ydelserne udgør over 90 % af den samlede brug.
Formålet med den særlige foranstaltning er at forenkle proceduren for pålæggelse og
opkrævning af moms. Den afgift, der skal betales ved det endelige forbrug, påvirkes
kun i ubetydelig grad.
Ved brev registreret i Kommissionen den 23. marts 2018 anmodede Østrig om
tilladelse til fortsat at anvende denne særlige foranstaltning.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
Rådets gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU af 22. december 2009 om bemyndigelse af Republikken
Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 348 af 29.12.2009, s. 21).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/705/EU af 13. november 2012 om ændring af beslutning
2009/791/EF og gennemførelsesafgørelse 2009/2013/EU om bemyndigelse af henholdsvis Tyskland og
Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger bestemmelserne i artikel 168 og 168a i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 319 af 16.11.2012, s. 8).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2428 af 10. december 2015 om ændring af beslutning
2009/791/EF og gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU om bemyndigelse af henholdsvis Tyskland og
Østrig til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger bestemmelserne i artikel 168 og 168a i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 334 af 22.12.2015, s. 12).
DA
6
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
(5)
Ved brev registreret i Kommissionen den 4. april 2018 fremsendte Østrig i
overensstemmelse med artikel 2 i gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU en rapport
om anvendelsen af den særlige foranstaltning, herunder med en vurdering af den
anvendte procentuelle fordeling af retten til fradrag af moms.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2006/112/EF
underrettede Kommissionen ved brev af 11. april 2018 de øvrige medlemsstater om
Østrigs anmodning. Ved brev af 12. april 2018 meddelte Kommissionen Østrig, at den
rådede over alle de oplysninger, den fandt nødvendige for at kunne vurdere
anmodningen.
Ifølge de oplysninger, som Østrig har indgivet, har de retlige og faktuelle forhold, der
berettigede den nuværende anvendelse af den særlige foranstaltning, ikke ændret sig
og er stadig til stede. Østrig bør derfor gives tilladelse til fortsat at anvende den særlige
foranstaltning i endnu en periode, som begrænses til den 31. december 2021 for at give
mulighed
for
at
vurdere
nødvendigheden
og
effektiviteten
af
fravigelsesforanstaltningen og den procentuelle fordeling mellem erhvervsmæssig og
ikkeerhvervsmæssig brug, som den tager udgangspunkt i.
Såfremt Østrig finder det nødvendigt at forlænge foranstaltningen ud over 2021, bør
landet senest den 31. marts 2021 sammen med anmodningen om forlængelse indgive
en rapport til Kommissionen om anvendelsen af foranstaltningen, som omfatter en
evaluering af den procentuelle fordeling, der anvendes, for at give Kommissionen
tilstrækkelig tid til at undersøge anmodningen.
Fravigelserne vil kun i ubetydelig grad påvirke den afgift, der skal betales ved det
endelige forbrug, og får ingen negative indvirkninger på Unionens egne indtægter
hidrørende fra merværdiafgiften.
Gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU bør derfor ændres
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
DA
7
DA
kom (2018) 0539 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Artikel 1 og 2 i gennemførelsesafgørelse 2009/1013/EU affattes således:
"Artikel 1
Som en undtagelse fra artikel 168 og artikel 168a i direktiv 2006/112/EF gives Østrig
tilladelse til at ophæve fradragsretten for moms på varer og ydelser fuldstændigt, når den
afgiftspligtige persons eller dennes ansattes private eller, mere generelt, ikkeerhvervsmæssige
eller ikkeøkonomiske brug af varerne eller ydelserne udgør over 90 % af den samlede brug.
Artikel 2
Denne afgørelse udløber den 31. december 2021.
Enhver anmodning om forlængelse af fravigelsesforanstaltningen i denne afgørelse skal være
Kommissionen i hænde senest den 31. marts 2021.
En sådan anmodning skal ledsages af en rapport om anvendelsen af denne foranstaltning, der
indeholder en vurdering af den anvendte procentuelle fordeling af retten til momsfradrag på
baggrund af denne afgørelse."
Artikel 2
Denne afgørelse anvendes fra den 1. januar 2019.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Republikken Østrig.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA