Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0561
Offentligt
1926083_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 31.7.2018
COM(2018) 561 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
36. årsrapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet
om EU's antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesforanstaltninger (2017)
{SWD(2018) 392 final}
DA
DA
kom (2018) 0561 - Ingen titel
1926083_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
36. årsrapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet
om EU's antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesforanstaltninger (2017)
I
NDLEDNING
I denne rapport beskrives Den Europæiske Unions antidumping-, antisubsidie- og
beskyttelsesforanstaltninger i 2017. Den er udarbejdet i overensstemmelse med
bestemmelserne i artikel 23 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/1036 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af
Den Europæiske Union ("antidumpinggrundforordningen"), artikel 34 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1037 om beskyttelse mod subsidieret
indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union
("antisubsidiegrundforordningen"), og artikel 23 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2015/478 om fælles ordninger for indførsel.
2017 var en milepæl for handelsbeskyttelsespolitikken i EU. For det første trådte en
ændring af antidumpinggrundforordningen og antisubsidiegrundforordningen i kraft
den 20. december 2017, hvorved der blev indført nye metoder til beregning af den
normale værdi, hvis priser og omkostninger på eksportlandets marked er fordrejede.
Den nye forordning blev efterfulgt af offentliggørelsen af en omfattende
landerapport, der indeholdt en beskrivelse af væsentlige fordrejninger i Kina
1
. (Se
detaljeret beskrivelse i afsnit 5 nedenfor).
For det andet opnåede Europa-Parlamentet og Rådet i december 2017 et gennembrud
om et separat lovgivningsmæssigt forslag om at modernisere EU's handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter og nåede til enighed om en lang række emner (f.eks.
fremskyndede undersøgelser, bedre anvendelse af reglen om den laveste told, større
gennemsigtighed gennem forhåndsfremlæggelse af oplysninger forud for indførelsen
af midlertidige foranstaltninger og anerkendelse af fagforeningernes rolle). Denne
aftale banede vej for, at denne længe ventede lovgivning kunne træde i kraft den 8.
juni 2018. Disse nye regler finder anvendelse på alle undersøgelser, der indledes
efter denne dato. Tilsammen udgør begge sæt ændringer af antidumping- og
antisubsidiegrundforordningerne den første større revision af EU's antidumping- og
antisubsidielovgivning siden 1995.
Det skal bemærkes, at den lovgivning, som trådte i kraft den 20. december 2017,
også ændrede Kommissionens årlige rapporteringskrav. Da ingen af EU's
antidumping- og antisubsidieprocedurer i 2017 blev berørt af disse
lovgivningsmæssige ændringer, gives der i denne rapport ingen oplysninger herom.
Denne rapport suppleres ligesom i de foregående år af et arbejdsdokument fra
1
Den næste landerapport om markedsfordrejninger,
handelsbeskyttelsesundersøgelser, vedrører Rusland.
der
offentliggøres
som
led
i
1
kom (2018) 0561 - Ingen titel
1926083_0003.png
Kommissionens tjenestegrene samt detaljerede bilag, der bl.a. giver et samlet
overblik over den eksisterende lovgivning, terminologien og procedurerne.
Det arbejde, der blev udført af Kommissionen i 2017, forblev betydeligt; der blev
indført et antal midlertidige og endelige foranstaltninger svarende til antallet i 2016,
og der var væsentligt forøget aktivitet i forbindelse med en revision af eksisterende
foranstaltninger. Kommissionen gør fortsat brug af alle de værktøjer, der er til
rådighed i henhold til gældende lovgivning, for at give EU-erhvervsgrenen effektiv
støtte til at afhjælpe de skadelige virkninger af unfair import.
Mange af de sager, som Kommissionen undersøgte, frembød desuden særlige
udfordringer på grund af deres høje kompleksitet og de ressourcer, der skulle
mobiliseres. I arbejdsdokumentet redegøres der detaljeret for det arbejde, der er
blevet udført.
Rapporten
og
arbejdsdokumentet
er
også
offentligt
tilgængelige
på:http://ec.europa.eu/trade/issues/respectrules/anti_dumping/legis/index_en.htm.
1.
1.1.
O
VERBLIK
Generelt
Ved udgangen af 2017 var der 97 endelige antidumpingforanstaltninger (der blev
forlænget
2
i 29 tilfælde) og 13 udligningsforanstaltninger (der blev forlænget i tre
tilfælde) gældende inden for EU
3
. Det er en svag stigning (4 %) i forhold til det
foregående år.
Undersøgelsesarbejdet lå fortsat på et højt niveau og nåede næsten op på niveauet fra
2016. Der var hovedsagelig tale om et stort antal arbejdsintensive undersøgelser i
forbindelse med nye sager samt et stigende antal fornyede undersøgelser. Ved
udgangen af 2017 var der i alt 46 igangværende undersøgelser samt fire
igangværende undersøgelser om tilbagebetaling, der omfatter 61 separate
anmodninger om tilbagebetaling.
I 2017 blev 0,31 % af den samlede import til EU berørt af antidumping- eller
antisubsidieforanstaltninger. Selv om der ikke foreligger omfattende data herfor,
viste de fornyede udløbsundersøgelser, at indførelsen af foranstaltninger i mange
tilfælde medfører en væsentlig reduktion i importen af den pågældende vare.
En detaljeret oversigt findes i det arbejdsdokument, der ledsager denne rapport.
Henvisningerne til arbejdsdokumentets bilag er angivet ved siden af overskrifterne.
1.2.
Nye undersøgelser (jf. bilag A-E)
I 2017 blev der indledt 11 nye undersøgelser (fem af dem vedrørte den kemiske
sektor og tilknyttede sektorer), og to sager blev genåbnet for at gennemføre retlige
konklusioner. I to tilfælde blev der indført midlertidig told. I alt blev tolv sager
2
OVER
ANTIDUMPING
-,
ANTISUBSIDIE
-
BESKYTTELSESUNDERSØGELSER OG
-
FORANSTALTNINGER
OG
3
Foranstaltningerne blev udvidet til at omfatte andre tredjelande i de tilfælde, hvor det kunne
konstateres, at der var foregået omgåelse af foranstaltningerne i disse lande.
Foranstaltningerne opgøres for de pågældende varer og lande.
2
kom (2018) 0561 - Ingen titel
afsluttet med indførelsen af en endelig told, mens to undersøgelser blev afsluttet uden
indførelse af foranstaltninger.
1.3.
Fornyede undersøgelser
De fornyede undersøgelser udgør fortsat en væsentlig del af arbejdet i
Kommissionens tjenestegrene for handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. Tabel 1
i arbejdsdokumentet indeholder statistiske oplysninger for årene 2013-2017.
1.3.1.
Udløbsundersøgelser (jf. bilag F)
Ifølge
antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
2,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 18 udløber foranstaltninger efter fem år,
medmindre det som led i en udløbsundersøgelse fastslås, at de bør bibeholdes i deres
oprindelige form.
I 2017 blev der indledt ni fornyede udløbsundersøgelser, og hele 19
udløbsundersøgelser blev afsluttet med en bekræftelse af tolden, som blev forlænget
med endnu en periode på fem år. En udløbsundersøgelse blev afsluttet med
ophævelse af foranstaltningerne. I 2017 udløb fem foranstaltninger (alle
antidumpingforanstaltninger) automatisk, dvs. uden fornyet undersøgelse, efter deres
gyldighedsperiode på fem år.
1.3.2.
Interimsundersøgelser (jf. bilag G)
Antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
3,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 19 indeholder bestemmelser om en fornyet
undersøgelse af foranstaltningerne i løbet af deres gyldighedsperiode med henblik på
at tilpasse dem til ændrede omstændigheder. Fornyede undersøgelser kan begrænses
til at omfatte aspekter i forbindelse med dumping, subsidiering eller skade.
I 2017 blev der indledt i alt ti interimsundersøgelser. En interimsundersøgelse blev
afsluttet med en ændring af tolden, og en interimsundersøgelse blev afsluttet uden
ændring af foranstaltningerne.
1.3.3.
"Andre" interimsundersøgelser (jf. bilag H)
To "andre" fornyede undersøgelser
dvs. som hverken faldt ind under de
undersøgelser, der normalt indledes i henhold til antidumpinggrundforordningens
artikel 11, stk. 3, eller antisubsidiegrundforordningens artikel 19
blev indledt i
2017. Fem sådanne fornyede undersøgelser blev afsluttet i 2017. Disse fornyede
undersøgelser vedrører normalt en gennemførelse af domstolsafgørelser.
1.3.4.
Undersøgelse af nye eksportører (jf. bilag I)
Antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
4,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 20 indeholder bestemmelser om henholdsvis
fornyede undersøgelser af nye eksportører og "fremskyndede" fornyede
undersøgelser med henblik på at fastsætte en individuel dumpingmargen eller en
individuel udligningstold for nye eksportører i det pågældende eksportland, som ikke
eksporterede den pågældende vare i undersøgelsesperioden. Sådanne eksportører skal
påvise, at de reelt er nye eksportører, og at de rent faktisk er begyndt at eksportere
varen til EU efter undersøgelsesperioden. For sådanne nye eksportører kan der
fastsættes en individuel told, som normalt er lavere end den landsdækkende told.
3
kom (2018) 0561 - Ingen titel
I 2017 indledtes seks fornyede undersøgelser af nye eksportører. Ingen af disse
fornyede undersøgelser blev afsluttet.
1.3.5.
Overvæltningsundersøgelser (jf. bilag J)
Hvis der er tilstrækkelige oplysninger, som viser, at eksportpriserne er faldet efter
den oprindelige undersøgelsesperiode og før eller efter foranstaltningernes
indførelse, eller at der ikke har været nogen, eller kun utilstrækkelige, ændringer i
hverken videresalgspriserne eller de efterfølgende salgspriser på den importerede
vare i EU, kan der indledes en overvæltningsundersøgelse for at kontrollere, om
foranstaltningen har påvirket ovennævnte priser. Der kan fastsættes nye
dumpingmargener, og tolden kan forhøjes for at tage hensyn til sådanne lavere
eksportpriser. Muligheden for overvæltningsundersøgelser er fastlagt i
antidumpinggrundforordningens artikel 12 og i antisubsidiegrundforordningens
artikel 19, stk. 3.
I 2017 blev der ikke indledt nogen antiovervæltningsundersøgelser. En enkelt sådan
undersøgelse blev afsluttet uden forhøjelse af tolden.
1.3.6.
Omgåelsesundersøgelser (jf. bilag K)
Antidumpinggrundforordningens artikel 13 og antisubsidiegrundforordningens
artikel 23 indeholder bestemmelser om muligheden for, at undersøgelser kan
genoptages, hvis der fremlægges bevis for omgåelse af foranstaltningerne.
I 2017 blev der indledt tre sådanne undersøgelser. En antiomgåelsesundersøgelse
blev afsluttet med forlængelse af foranstaltningerne, og en uden forlængelse.
1.4.
Beskyttelsesundersøgelser (jf. bilag L)
I 2017 blev der ikke indledt nogen beskyttelsesundersøgelser, og der blev ikke
indført foranstaltninger.
2.
2.1.
H
ÅNDHÆVELSE AF ANTIDUMPING
-
OG ANTISUBSIDIEFORANSTALTNINGER
Opfølgning af foranstaltninger
Opfølgningen af de gældende foranstaltninger fokuserede på fire hovedområder: 1)
foregribelse af svig, 2) overvågning af handelsstrømme og markedsudvikling, 3)
forbedring af effektiviteten ved hjælp af passende instrumenter og 4) reaktion på
retsstridig praksis. Gennem disse aktiviteter var Kommissionen i samarbejde med
medlemsstaterne i stand til proaktivt at sikre den rette håndhævelse af
handelsbeskyttelsesforanstaltninger i Den Europæiske Union.
2.2.
Overvågning af tilsagn (jf. bilag M og Q)
Overvågning af tilsagn udgør en del af håndhævelsesaktiviteterne, da tilsagn er en
form for antidumping- eller antisubsidieforanstaltninger. De godtages af
Kommissionen, hvis den finder det godtgjort efter en undersøgelse, at de effektivt
kan afhjælpe de skadelige virkninger af dumping eller subsidiering.
I begyndelsen af 2017 var der 102 gældende tilsagn. I 2017 blev fem virksomheders
tilsagn trukket tilbage, da det blev fastslået, at overtrædelse havde fundet sted, eller
at overvågningen af tilsagnene ikke længere var praktisk mulig. Syv virksomheders
tilsagn blev desuden trukket tilbage, efter at disse virksomheder havde anmodet
4
kom (2018) 0561 - Ingen titel
herom. 87 virksomheders tilsagn blev ophævet. Ingen nye tilsagn blev godtaget.
Således var der i alt 3 tilsagn gældende ved udgangen af 2017.
3.
T
ILBAGEBETALINGER
Ifølge
antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
8,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 21, stk. 1, kan importører anmode om
tilbagebetaling af opkrævet told, når det påvises, at dumping- eller subsidiemargenen
er blevet elimineret eller reduceret til et niveau, der er lavere end den gældende
toldsats.
I 2017 blev der indgivet 75 nye anmodninger om tilbagebetaling. Ved udgangen af
2017 var der fire igangværende undersøgelser om tilbagebetaling, der omfatter 61
anmodninger. I 2017 vedtog Kommissionen 26 gennemførelsesafgørelser vedrørende
delvis tilbagebetaling af eller afslag på anmodninger om tilbagebetaling.
4.
M
ODERNISERING AF DE HANDELSPOLITISKE BESKYTTELSESINSTRUMENTER
I april 2013 vedtog Kommissionen et forslag om at modernisere EU's
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. Efter en lang lovgivningsproces nåede
Rådet og Europa-Parlamentet den 5. december 2017 til enighed om Kommissionens
forslag, der efterfølgende trådte i kraft den 8. juni 2018.
Det er et stort fremskridt, da det
sammen med den nye beregningsmetode (jf. afsnit
5 nedenfor)
udgør den første større ændring af disse instrumenter siden
afslutningen af Uruguayrunden i WTO. De gør EU's handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter mere effektive og gennemsigtige og bedre tilpasset til at
imødegå udfordringerne i den globale økonomi. Samtidig bevirker de, at disse
instrumenter i højere grad kan tage højde for mindre virksomheders behov. De er til
gavn for EU-producenter, samtidig med at de også tager hensyn til importører og
aftagervirksomheder, som er afhængige af import, og disses interesser.
De
vigtigste
elementer
af
EU's
moderniserede
antidumping-
og
antisubsidielovgivning er: en bedre metode til beregning af skadesmargenen, nye
regler om beregning af den ikke-skadevoldende pris, der vil omfatte en
minimumsfortjeneste på 6 %, en kortere frist for indførelse af midlertidige
foranstaltninger, tidlig varsling om indførelse af midlertidige antidumping- og
antisubsidieforanstaltninger, yderligere støtte til SMV'er i EU, tilpasning af EU's
regel om "den laveste told" for at tage højde for fordrejninger af råvarepriserne samt
en ny vægtning af sociale og miljømæssige aspekter i handelsbeskyttelsesprocedurer.
5.
Æ
NDRING AF
EU'
S ANTIDUMPING
-
OG ANTISUBSIDIELOVGIVNING FRA
2017
Den 9. november 2016 vedtog Kommissionen et forslag om ændring af EU's
antidumpingforordning og antisubsidieforordning med det formål at indføre en ny
metode til beregning af den normale værdi for bedre at kunne afhjælpe statsligt
indførte markedsfordrejninger i tredjelande og styrke antisubsidieinstrumentet. Disse
ændringer af EU's antidumpinggrundforordning og antisubsidiegrundforordning
trådte i kraft den 20. december 2017.
5
kom (2018) 0561 - Ingen titel
Den nye metode har til formål at tackle væsentlige fordrejninger, der forårsages af
staten, og håndtere nye økonomiske realiteter, der er opstået inden for de seneste år.
Disse fordrejninger kan eksistere i et land som helhed eller i en given sektor. Den
nye metode er i denne henseende landeneutral og anvendes over for alle WTO-
medlemmer. Lovgivningen gør det klart, at vedtagelsen af en ny dumpingmetode
ikke berører behandlingen af et land som et land uden markedsøkonomi. Hvis det
fastslås, at det ikke er hensigtsmæssigt at anvende et tredjelands
hjemmemarkedspriser eller -omkostninger som følge af statsligt indførte
fordrejninger i landets økonomi, vil den nye metode blive anvendt til at beregne en
vares normale værdi.
For at udløse anvendelsen af den nye metode, skal det fastslås, at det ikke er
hensigtsmæssigt at anvende hjemmemarkedspriserne og -omkostningerne som følge
af væsentlige fordrejninger i eksportlandet. Ved afgørelsen af, om der foreligger
fordrejninger, vil der blive taget højde for en række kriterier, bl.a. statslige politikker
og statslig indflydelse, udbredt tilstedeværelse af statsejede virksomheder,
forskelsbehandling til fordel for indenlandske virksomheder eller den finansielle
sektors uafhængighed.
EU-erhvervsgrenen vil kunne støtte sig til dokumentationen i rapporter udarbejdet af
Kommissionen om lande eller sektorer, hvor der er konstateret fordrejninger, i sin
argumentation over for lande, hvor der forekommer fordrejninger. Kommissionen vil
udvælge de lande, om hvilke der skal udarbejdes rapporter, ud fra deres relative
betydning for EU's samlede antidumpingaktiviteter samt indikationer af, at der kan
forekomme fordrejninger. Den dag, hvor lovgivningen trådte i kraft, offentliggjorde
GD Handel på sit websted en rapport om markedsfordrejninger i økonomien i Kina,
som er det land, der hyppigst er genstand for EU's antidumpingaktivitet.
Kommissionen bebudede endvidere, at den næste landerapport ville vedrøre Rusland.
De nye regler finder anvendelse på alle nye undersøgelser og udløbsundersøgelser,
der er indledt efter den 20. december 2017. Interimsundersøgelser, der iværksættes
efter denne dato, vil blive baseret på den nye metode, hvis foranstaltningen selv er
baseret på den nye metode. Hvis den foranstaltning, der skal undersøges, stadig er
baseret på den tidligere anvendte metode, vil denne metode fortsat finde anvendelse
på interimsundersøgelser før indledningen af den første udløbsundersøgelse efter den
20. december 2017.
Den nye lovgivning har også styrket antisubsidieinstrumentet og øget
Kommissionens evne til at få overblik over det fulde omfang af subsidier ved at gøre
det muligt også at tackle subsidier, der først blev opdaget i løbet af en undersøgelse.
6.
L
ANDSDÆKKENDE MARKEDSØKONOMISK STATUS
I anledning af ikrafttrædelsen af den nye beregningsmetode den 20. december 2017
er bestemmelsen om tredjelande uden markedsøkonomi blevet ændret
(antidumpinggrundforordningens artikel 2, stk. 7). Dens anvendelsesområde omfatter
kun lande, der ikke er medlemmer af WTO, og som er opført i bilag 1 til forordning
6
kom (2018) 0561 - Ingen titel
1926083_0008.png
(EU) 2015/755
4
. Med andre ord er den normale værdi i disse tilfælde beregnet ud fra
omkostninger og priser, der er konstateret i det såkaldte "referenceland".
7.
7.1.
I
NFORMATIONS
-
OG KOMMUNIKATIONSAKTIVITETER
/
BILATERALE KONTAKTER
Små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
I løbet af 2017 behandlede SMV-helpdesken stadig anmodninger om oplysninger
vedrørende handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. Helpdesken hjalp SMV'erne
med sagsspecifikke forespørgsler og bestemmelser om både proceduremæssige og
indholdsmæssige elementer af antidumping- og antisubsidieprocedurer. Helpdesken
blev oprettet i 2004 som en reaktion på de vanskeligheder, som SMV'erne støder på
som følge af deres begrænsede størrelse og ressourcebegrænsninger i forbindelse
med komplekse aspekter af handelsbeskyttelsesundersøgelserne.
7.2.
Bilaterale kontakter/informationsaktiviteter
erhvervslivet og tredjelande
At
forklare
lovgivning
og
praksis
i
forbindelse
med
EU's
handelsbeskyttelsesaktiviteter og udveksle synspunkter angående praksis i
tredjelande er fortsat en vigtig del af arbejdet i tjenestegrenene for handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter. I 2017 fandt der en række bilaterale møder sted med
henblik på at udveksle bedste praksis med embedsmænd, der beskæftiger sig med
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, fra USA, Kina, Japan og Korea.
I 2017 opretholdt tjenestegrenene for handelsbeskyttelse kontakten til næsten alle
centrale interessentorganisationer, der var berørt af handelsbeskyttelse, herunder
også almindelige møder med Business Europe, og en række sektorsammenslutninger.
Et af de centrale emner på disse møder var drøftelser af de lovgivningsmæssige
ændringer vedrørende handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter.
8.
D
OMSTOLSPRØVELSE
:
AFGØRELSER TRUFFET AF
D
OMSTOLEN OG
R
ETTEN
I 2017 afsagde Retten og Domstolen 29 domme i antidumping- eller
antisubsidiesager. Retten afsagde 15 domme. Heraf vedrørte 12 appel af afgørelser,
som blev afgjort af Domstolen. Sidst men ikke mindst traf Domstolen også to
præjudicielle afgørelser på området for handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter.
I 2017 blev der indledt 20 nye sager (i forhold til 34 i 2016, 20 i 2015, 37 i 2014, 33 i
2013, 23 i 2012 og 16 i 2011). Heraf blev 11 indledt for Retten (10 sager om
annullering og en ansøgning om beskatning af omkostninger), og ni blev indledt for
Domstolen (seks appelsager og tre præjudicielle afgørelser).
Bilag S til arbejdsdokumentet indeholder en liste over antidumping-
/antisubsidiesager ved Retten og Domstolen, som endnu ikke var afsluttet ved
udgangen af 2017.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/755 af 29. april 2015 om fælles ordninger for
indførsel fra visse tredjelande (EUT L 123 af 19.5.2015, s. 33).
7
kom (2018) 0561 - Ingen titel
1926083_0009.png
9.
9.1.
A
KTIVITETER
(WTO)
INDEN FOR RAMMERNE AF
V
ERDENSHANDELSORGANISATIONEN
Tvistbilæggelse i antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsessager
WTO har fastsat en stringent procedure for bilæggelse af tvister mellem WTO-
medlemmer om anvendelsen af WTO-aftalerne.
Den 5. september 2017 udsendte Appelinstansen sin rapport i sagen mod EU
vedrørende antidumpingforanstaltninger over for importen af visse fedtalkoholer fra
Indonesien (DS442). Appelinstansen fastholdt i al væsentlighed panelets
konklusioner om, at Indonesien ikke havde påvist, at Unionen handlede i modstrid
med artikel 2.4 i WTO's antidumpingaftale.
Den 6. juli 2017 fremlagde panelet sin rapport i sagen mod Unionen vedrørende
udligningsforanstaltninger over for visse typer polyethylenterephthalat fra Pakistan
(DS486). Panelet konkluderede i al væsentlighed, at Unionen optrådte i modstrid
med artikel 3.1, litra a), i SCM-aftalen ved at konstatere, at fritagelsen for hele
afgiftsbeløbet var et udligningsberettiget subsidiebeløb i henhold til SCM-aftalen.
Den 12. december 2016 anmodede Folkerepublikken Kina om konsultationer med
EU angående bestemmelserne i EU's antidumpinggrundforordning vedrørende
fastsættelsen af den normale værdi i forbindelse med import fra Kina (DS516). Der
blev afholdt en første række konsultationer den 23. januar 2017, og panelet blev
efterfølgende nedsat den 3. april 2017.
Den 23. oktober 2017 underrettede EU Tvistbilæggelsesinstansen (DSB) om, at
vedtagelsen af en forordning
5
, der ændrer de antidumpingforanstaltninger om
biodiesel, der er i uoverensstemmelse med WTO, sikrede den fulde gennemførelse af
DSB's henstillinger og afgørelser i sagen mod EU vedrørende
antidumpingforanstaltninger over for importen af biodiesel fra Argentina (DS473).
I 2017 var der også en verserende tvistbilæggelsesprocedure i sagen vedrørende EU's
antidumpingforanstaltninger over for importen af biodiesel fra Indonesien (DS480).
Panelet udsendte sin rapport til medlemmerne den 25. januar 2018. Mere detaljerede
oplysninger findes i afsnit 4.2.3 i det arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene, der ledsager denne rapport ("Andre" undersøgelser).
9.2.
Andre WTO-aktiviteter
I løbet af 2017 blev der ført intensive forhandlinger i Genève om fiskeristøtte. Der
blev ikke opnået væsentlige resultater ved WTO's 11. ministerkonference, der fandt
sted i december 2017 i Buenos Aires, men WTO-medlemmerne enedes om et
arbejdsprogram, som vil danne grundlag for yderligere forhandlinger med henblik på
at vedtage en omfattende aftale på den næste ministerkonference i 2019.
Medlemmerne gav også tilsagn om fuldt ud at overholde deres forpligtelser om
anmeldelse på området for fiskeristøtte.
5
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1578 af 18. september 2017 om ændring af
gennemførelsesforordning (EU) No 1194/2013.
(EUT
L 239 af 19.9.2017, s. 9).
8
kom (2018) 0561 - Ingen titel
EU indgav i 2017 en ny anmeldelse om støtte i tråd med sine WTO-forpligtelser,
som omfattede årene 2015 og 2016. Anmeldelsen omfattede al støtte, der er ydet på
EU-plan, og støtte ydet af den enkelte medlemsstat. I oktober 2017 blev der indledt
en undersøgelse af anmeldelsen på det særlige møde i Udvalget vedrørende Subsidier
og Udligningsforanstaltninger, og som fortsættes i 2018. I det særlige udvalg deltog
Kommissionens tjenestegrene også i den løbende undersøgelse af
subsidieanmeldelsen fra 2015 på møder afholdt i april og oktober 2017.
Derudover deltog EU i det almindelige arbejde i Udvalget vedrørende Subsidier og
Udligningsforanstaltninger i april og oktober 2017. I april fremlagde EU (sammen
med Canada, Japan og USA) et dokument i WTO's Udvalg vedrørende Subsidier og
Udligningsforanstaltninger om subsidiernes rolle med hensyn til at bidrage til
overskydende kapacitet i forskellige økonomiske sektorer. EU afholdt også et
seminar om samme emne i oktober 2017 hos WTO og fremlagde
hovedkonklusionerne fra dette seminar på udvalgets møde i oktober. I tilgift til disse
drøftelser blev også problemet med ringe gennemsigtighed i forbindelse med
subsidier fra mange WTO-medlemmer taget op.
Desuden deltog EU aktivt i det almindelige arbejde i WTO's Antidumpingudvalg og
WTO's Komité for Beskyttelsesforanstaltninger og besvarede spørgsmål om EU-
sager og tog emner op, der har givet anledning til bekymring, om andre landes
handelsbeskyttelsesaktiviteter, og som påvirker EU's eksportører.
I den uformelle gruppe om antiomgåelse i april 2017 redegjorde EU's tjenester for
handelsbeskyttelse for EU's lovgivning og praksis i forbindelse med omgåelse og
antidumpingforanstaltninger. Kommissionens tjenestegrene deltog også aktivt i
begge møder i antidumpingarbejdsgruppen vedrørende gennemførelse.
10.
K
ONKLUSION
Der var intens aktivitet i relation til handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter i 2017.
Antallet af undersøgelser forblev højt. Den europæiske erhvervsgren, der led under
dumpingimport, som i nogle tilfælde blev forværret af vedvarende industriel
overkapacitet og af visse landes udbredte anvendelse af subsidier, fortsatte med at
opfordre Kommissionen til at yde støtte gennem EU's handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter. Antallet af midlertidige og endelige foranstaltninger, der
blev indført, forblev nogenlunde stabilt sammenlignet med 2016. Antallet af indledte
fornyede undersøgelser steg dog væsentligt, med 75 % i det forgangne år. Som det
var tilfældet i de tidligere år, indførte EU ingen beskyttelsesforanstaltninger.
2017 skilte sig ud med hensyn til lovgivningsmæssig aktivitet. Det førte til
indførelsen af en ny antidumpingmetode til beregning af den normale værdi i
undersøgelser i relation til lande, hvor der sker alvorlige markedsfordrejninger, og til
et styrket antisubsidieinstrument. Den nye forordning blev efterfulgt af
offentliggørelsen af en rapport om væsentlige markedsfordrejninger i Kina. Sidst
med ikke mindst banede 2017 vejen for moderniseringen af EU's handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter. Samlet set udgør disse ændringer til grundforordningerne
en omfattende gennemgang af EU's handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter til
gavn for alle aktører.
9
kom (2018) 0561 - Ingen titel
Det har medført, at EU er udstyret med tilstrækkeligt solide handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter til at håndtere fordrejninger i den globale økonomi.
10