Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0564
Offentligt
1926091_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 31.7.2018
COM(2018) 564 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Midtvejsevaluering af forordning (EU) nr. 911/2014 om flerårig finansiering af Det
Europæiske Agentur for Søfartssikkerheds tiltag inden for bekæmpelse af
havforurening forårsaget af skibe og olie- og gasanlæg
{SWD(2018) 394 final}
DA
DA
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0002.png
I
NDLEDNING
I henhold til artikel 7 i forordning (EU) nr. 911/2014
1
skal Kommissionen aflægge rapport til
Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af forordningen og foretage en
midtvejsevaluering af Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerheds (EMSA's)
foranstaltninger til imødegåelse af havforurening forårsaget af skibe og olie- og gasanlæg.
I rapporten og dens bilag fremlægges resultaterne af anvendelsen af Unionens bidrag samt en
vurdering af agenturets evne til at varetage sine opgaver på virkningsfuld og
omkostningseffektiv vis.
Disse resultater vil være nyttige for Kommissionen og EMSA's bestyrelse med henblik på
drøftelse af relevant nyorientering vedrørende tildeling af ressourcer og aktiviteter inden for
agenturets årlige og flerårige programmeringsarbejde.
B
AGGRUND
Havmiljøet, kysterne og borgere er tidligere blevet ramt af store olieudslip. Tankskibe som
Torrey Canyon
(1967),
Amoco Cadiz
(1978),
Erika
(1999) og
Prestige
(2002) udløste
miljøkatastrofer.
Deepwater Horizon
(2010) i Den Mexicanske Golf satte fokus på de store
risici, der også er forbundet med olie- og gasinstallationer samt efterforskningsboring. Den
øgede bevidsthed om socioøkonomiske og miljømæssige konsekvenser af olieudslip
2
har over
tid fremmet en betydelig udvikling i beredskabet og bekæmpelsesstrukturerne i
medlemsstaterne og branchen.
I kølvandet på tankskibet
Prestiges
forlis, der satte fokus på den dengang eksisterende mangel
på kapacitet i Europa til oprensning af olie fra havet, blev der truffet beslutning om at handle
på EU-plan ved at skabe en supplerende kapacitet til at hjælpe kyststaterne i Europa med at
reagere hurtigt og effektivt på et større olieudslip. Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed fik i 2004 til opgave at stille denne supplerende kapacitet til rådighed for
medlemsstaterne. Den skulle ikke træde i stedet for national kapacitet (hverken på nationalt
eller regionalt plan), men tilvejebringe den nødvendige ekstra kapacitet i tilfælde af en større
hændelse.
Efter
Deepwater Horizon-katastrofen,
der vedrørte en offshore olieborerig, skulle det samme
gælde, nemlig at EMSA kunne gribe ind i tilfælde af større hændelser, men ikke erstatte olie-
og gasindustriens primære ansvar for at have sine egne reaktionsmidler.
Der har i de senere år ikke været nogen større katastrofe i EU's farvande, primært som resultat
af det fremskridt, der er gjort med hensyn til forebyggelse og sikkerhed, hvilket er sket
gennem den fælles indsats foretaget private aktører, nationale søfartsadministrationer,
international regulering og EU-regler. Udviklingen og den effektive gennemførelse af EU's
regelsæt om søfartssikkerhed, som muliggør en ensartet håndhævelse af strikte normer,
ændrede fuldstændig situationen mht. potentielle olieudslip og havforurening i EU's farvande.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 911/2014 af 23. juli 2014 om flerårig finansiering af Det
Europæiske Agentur for Søfartssikkerheds tiltag inden for bekæmpelse af havforurening forårsaget af skibe og
olie- og gasanlæg (EUT L 257 af 28.8.2014).
2
For eksempel blev det i den undersøgelse, der blev offentliggjort af Fundación Barrie de la Maza om
virkningerne af Prestige-olieudslippet i 2003, anslået, at de kystnære oprydningsaktiviteter kostede omkring 2,5
mia. EUR, hvoraf omkring 2,2 mia. EUR blev brugt inden for de første to år. De samlede økonomiske skader
over 10 år blev af forskellige forfattere (Forbundet af erhvervsøkonomer i Galicien) anslået til omkring 5
milliarder EUR.
1
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0003.png
Flere episoder har imidlertid illustreret betydningen af at opretholde en bred og effektiv
indsatskapacitet over for olieudslip, f.eks.
Agia Zoni II's
forlis i græsk farvand i september
2017. Det er også dokumenteret, at der fortsat er risici forbundet med olietransport og
offshore olie- og gasaktiviteter, herunder den fortsatte stigning i omfanget af søtransporter og
udvidelsen af efterforskningsboring og udvinding.
EMSA'
S AKTIVITETER VEDRØRENDE BEKÆMPELSE PÅ FORURENING
Ifølge dets oprettelsesforordning
3
har Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed til opgave
at:
efter anmodning på en omkostningseffektiv måde støtte medlemsstaternes
forureningsbekæmpelsesmekanismer med supplerende midler
yde medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig støtte og
sagkundskab på området for havforurening fra skibe og olie- og gasanlæg.
Tjenester til bekæmpelse af olieforurening
Netværket af EMSA's standby-fartøjer til bekæmpelse af olieudslip er siden 2005 blevet
opbygget og vedligeholdt gennem årlige anskaffelsesprocedurer. Denne tjeneste er baseret på
langtidsindbefragtning af handelsskibe, som er tilpasset til lejlighedsvis at fungere som
fartøjer til bekæmpelse af olieudslip. Når de ikke skal deltage i at bekæmpe et olieudslip,
udfører de deres normale forretningsmæssige aktiviteter, men skal blive inden for en radius af
24 timer, hvilket giver dem mulighed for hurtigt at gribe ind i en nødsituation. Tjenesten
supplerer de ressourcer og ordninger, der allerede er etableret på nationalt og regionalt plan.
Efter udvidelsen af dets mandat til at bekæmpe forurening fra olie- og gasanlæg i 2013
opgraderede agenturet bekæmpelseskapaciteten i sin skibsflåde. Dette skete primært ved at
tilføje kapacitet til at sprøjte med dispergeringsmiddel til nogle ordninger i områder, hvor
denne bekæmpelsesteknik er accepteret af kyststaterne, eller ved at forbedre fartøjernes
kapacitet til at håndtere dampfyldte og eksplosive atmosfærer
4
. EMSA har tilvejebragt lagre
af dispergeringsmidler og søbårne systemer til anvendelse af dispergeringsmidler, der primært
er bestemt til anvendelse i forbindelse med større forureningstilfælde hidrørende fra olie- og
gasanlæg, men som også kan indsættes i tilfælde af forurening fra skibe.
En anden udvikling i agenturets bekæmpelseskapacitet er gennemførelsen af
serviceprogrammet for udstyrsassistance. Dette program har til formål at gøre EMSA's
værktøjskasse til forureningsbekæmpelse mere varieret gennem tilvejebringelse af
specialiseret enkeltstående udstyr. I 2016 blev der etableret to lagre af sådant udstyr i
Nordsøen og Østersøen.
Ved udgangen af 2016 bestod EMSA's bekæmpelseskapacitet mht. olieforurening af følgende
ordninger:
17 fuldt udstyrede fartøjer på standby til bekæmpelse af olieudslip til mekanisk
oprensning af olie, hvoraf 4 derudover er udstyret til at kunne sprøjte med
dispergeringsmidler
3
Forordning (EU) nr. 100/2013 om ændring af agenturets oprettelsesforordning (EF) nr. 1406/2002 om
oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikkerhed.(EFT L nr. 39 af 9.2.2013)
4
Nye og kontinuerlige udslip af olie fra offshore-installationer skaber dampfyldte og eksplosive atmosfærer. For
at kunne intervenere nær kilden til udslippet skal skibe og udstyr være tilpasset til at håndtere et flammepunkt
under 60° og til at undgå at skabe en faresituation.
2
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0004.png
4 lagre af dispergeringsmidler
2 lagre for serviceprogrammet for udstyrsassistance.
Fordelingen af EMSA's forureningsbekæmpelsesordninger ved udgangen af 2016 er vist i
figur 1.
Figur 1: Fordelingen af EMSA's forureningsbekæmpelsesordninger i europæiske farvande ved udgangen
af 2016
Kilde: EMSA
CleanSeaNet
Ud over olieudslip, der stammer fra uheld, er ulovlig, dvs. enten utilsigtet eller forsætlig,
udtømning af olie (og andre stoffer) i det marine miljø en væsentlig kilde til forurening af
havene, som er mindre synlig, men ikke mindre skadelig. Med vedtagelsen af direktiv (EF) nr.
35/2005 om forurening fra skibe
5
er opgaven med at afsløre udslip, herunder ulovlige
udtømninger til havs, blevet indarbejdet i EMSA's aktiviteter som en del af
bekæmpelseskapaciteten. Som et resultat heraf blev den satellitbaserede tjeneste CleanSeaNet
til opsporing og overvågning af oliespild etableret i 2007.
Når et muligt olieudslip opdages i nationalt farvand sendes en alarmmeddelelse til det
pågældende land. I tilfælde af udslip på højt alarmniveau kan EMSA's maritime
supporttjeneste henvende sig til kyststaten for at sikre, at alarmmeddelelsen er modtaget og
5
Direktiv 2009/123/EF af 21. oktober 2009 om ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om
indførelse af sanktioner for overtrædelser (EUT L280 af 27.10.2009)
3
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0005.png
tilbyde yderligere støtte. Analyserede billeder er tilgængelige for de nationale kontaktpunkter
i tæt på realtid, mindre end 30 minutter efter, at satellitten får billedet. Servicen inkluderer
identifikation af potentielle forurenere ved at kombinere det billede, der er taget af satellitten,
med trafikinformation for skibe. Efter at have modtaget de behandlede oplysninger træffer
den nationale myndighed herefter beslutning om passende operationelle svar, for eksempel
ved at sende et fly ud for at undersøge området og verificere udslippet eller at rekvirere en
inspektion af skibet i næste anløbshavn.
Aktiviteter vedrørende farlige og skadelige stoffer
Med hensyn til forurening fra skibe førte behovet for at imødegå de risici, der er forbundet
med denne type forurening, til konsultationer med medlemsstaterne og Kommissionen og
beslutningen om, at EMSA's indsats skulle fokusere på hurtigt at skaffe ekspertoplysninger og
rådgivning om kemiske stoffer i en nødsituation med henblik på at støtte en rekvirerende parts
beslutningsproces. Den største udfordring for forureningsbekæmpere, der står over for et
kemikalieuheld, er adgang til oplysninger om lasten og specialiseret rådgivning om
bekæmpelse i nødsituationer, herunder risikovurdering, idet kemikalier ud over at blive
transporteret i bulk også transporteres i kolli, og stoffer kan interagere, når de kommer i
kontakt med hinanden.
F
ORMÅLET MED FORORDNING
(EU)
NR
. 911/2014
Med henblik på at understøtte dette sæt af marine aktiviteter til forureningsbekæmpelse
anerkendte Kommissionen, at agenturet skulle kunne indgå langsigtede finansielle
forpligtelser med henblik på at tilbyde passende og stabil operativ støtte til Kommissionen og
de medlemsstater, der anvender tjenester, der tilvejebringes af branchen. Derfor foreslog
6
Kommissionen i 2005, at der skulle tilvejebringes en flerårig finansiel ramme for agenturets
forureningsbekæmpelsesaktiviteter. Den første finansielle ramme for perioden 2007-2013 var
på 154 mio. EUR. Rammebeløbet for den løbende periode 2014-2020 er 160,5 mio. EUR,
hvilket er lidt mere for at tage højde for udvidelsen af mandatet til at dække olie- og
gasanlæg.
De flerårige overslag ifølge forordning (EU) nr. 911/2014 havde til formål at skabe retlig
sikkerhed og stabile rammer med henblik på, at agenturet kunne indgå flerårige kontrakter
med branchen både i forhold til fartøjer på standby til bekæmpelse af forureningen og til at
organisere CleanSeaNet.
R
ESULTATERNE AF MIDTVEJSEVALUERINGEN
De analyser, der er udført af Kommissionen, og som understøttes af en ekstern undersøgelse
7
,
har vist, at EMSA i overensstemmelse med sit mandat til at supplere medlemsstaternes
kapacitet og ligeledes tage hensyn til branchens ressourcer har fokuseret på aktiviteter, der har
supplerer de eksisterende ressourcer, samtidig med at de var omkostningseffektive. Særligt
hvad angår risici i forbindelse med olie- og gasanlæg med potentielt større mængder og
6
COM(2005) 210 final/2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om flerårig finansiering af det
europæiske agentur for søfartssikkerheds tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og om ændring af
forordning (EF) nr. 1406/2002.
7
Undersøgelse af omkostningseffektiviteten og effektiviteten af EMSA's bekæmpelsestjenester vedrørende
olieforurening, endelig rapport til Det Europæiske Søfartssikkerhedsagentur, kontrakt EMSA/NEG/08/2016,
april 2017.
4
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0006.png
langvarige udslip af olie
8
har agenturet kunnet tilpasse sin bekæmpelseskapacitet til behovene
i forhold til disse udslip.
Det skal dog bemærkes, at analysen har været begrænset af, at det er vanskeligt at vurdere
effektiviteten, produktiviteten, relevansen og merværdien af en kapacitet, som i det væsentlige
yder dækning i tilfælde af større olieudslip og derfor ikke er aktiveret, så længe der ikke er
nogen større hændelse af denne art.
Med hensyn til evaluering af de socioøkonomiske og miljømæssige virkninger af EMSA's
indsats på europæisk plan, bør vurderingen af den socioøkonomiske og økologisk skade, der
kan undgås takket være EMSA's bekæmpelsestjenester, foretages med yderste forsigtighed, da
tidligere tilfælde viser, at der er et betydeligt misforhold mellem anslåede skader og skader,
der faktisk vurderes og erstattes
9
.
Tjenester til bekæmpelse af olieforurening
I betragtning af den betydelige finansiering, der ydes til netværket af standby-fartøjer til
oliebekæmpelse, som udgør den største del af EMSA's forureningsbekæmpelsesbudget, er der
blevet gjort en særlig indsats for at analysere effektiviteten af denne kapacitet. De forsøg, der
har været gjort på at vurdere omkostningseffektiviteten af den eksisterende model, peger i
retning af, at agenturets aktiviteter til bekæmpelse af olieforurening ville være
omkostningseffektive sammenlignet med de økonomiske konsekvenser, der ville være en
følge af fraværet af kapacitet for EMSA's vedkommende til at håndtere oliespild på
tilfredsstillende måde og forhindre det i at nå kysten
10
. Endvidere kan det konkluderes, at
agenturet opfylder kravene i sit mandat inden for (og op til) det budget, der er afsat til det til
dette formål på en omkostningseffektiv måde. Denne konklusion bygger på det forhold, at det
serviceniveau, der aktuelt stilles til rådighed af EMSA, ikke ville kunne reproduceres til en
lavere pris ved hjælp af nogen gennemførlig alternativ model som beskrevet i den eksterne
undersøgelse.
Denne konklusion støttes af forskellige vurderinger af EMSA aktiviteter på dette felt samt af
tilbagemeldinger fra interessenter. Den yderligere (operationelle) værdi af en sådan ramme er
blevet bekræftet. De tekniske specifikationer for oprensningstjenesten på havet, der stilles til
rådighed af netværket af standby-fartøjer til oliebekæmpelse, er blevet anerkendt som
værende egnet til formålet.
Følgende tabeller viser, hvordan EMSA's kapacitet supplerer de nationale kapaciteter. I
overensstemmelse med sit mandat har EMSA fokuseret på enheder, der er beregnet på spild af
en stor mængde, en investering, som medlemsstaterne ikke kunne have gennemført på
nationalt niveau.
Tabel 1: Medlemsstaternes og EMSA's fartøjer til bekæmpelse af olieforurening
Antal fartøjer
Lagerkapacitet (m
3
)
8
Til sammenligning kan nævnes, at
Deepwater Horizon
genererede et udslip på 800 000 ton olie sammenlignet
med 20 000 ton for
Erika-
og 64 000 ton for
Prestige-uheldene.
9
I forbindelse med f.eks.
Erika-hændelsen
blev de samlede skader ved hændelsen i forskellige undersøgelser
anslået til 1 370 mio. EUR, medens de samlede anerkendte skader baseret på den betalte erstatning er i
størrelsesordenen 322,5 mio. EUR.
10
I forhold til de gennemsnitlige omkostninger pr. ton olie, der oprenses ved kysterne, på 5 744 EUR (baseret på
data om historiske omkostninger), er de samlede omkostninger pr. ton ved brug af EMSA's fartøjer til
oprensning på havet, 287- 681 EUR/ton, altså mellem 8 og 20 gange lavere.
5
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0007.png
Lagerkapacitet
< 200 m
3
200 m
3
- 700 m
3
700 m
3
- 1500 m
3
>1 500 m
3
Medlemsstater
EFTA (MS)
172
56
23
19
og
EMSA
0
0
1
17
MS
8 861
17 311
24 935
70 553
EMSA
0
0
997
62 475
I overensstemmelse med sit mandat har EMSA kontraheret olieoprensningsfartøjer med stor
lagringskapacitet og dermed sikret mindre hyppigt behov for at gå i havn for at losse oprenset
olie og har dermed optimeret oprensningsperioderne på havet. Med andre ord har agenturets
17 fartøjer næsten lige så stor lagringskapacitet som samtlige medlemsstaternes fartøjer med
sammenlignelig kapacitet.
Tabel 2: Medlemsstaternes og EMSA's udstyr til bekæmpelse af olieforurening
Mængde
Medlemsstaterne
Inddæmnings- og oprensningssystemer
Flydespærrer
Ildspærrer
Opfejningssvingarme
Dispegeringsmiddel (ton)
16
2
1
12
~ 3,500
EMSA
12
2
8
19
800
Det er vigtigt at bemærke, at den undersøgelse, der understøtter evalueringen, også har vist, at
eksistensen af EMSA's tjenester til bekæmpelse af olieforurening, der supplerer nationale og
private ressourcer, ikke synes at have en negativ indvirkning på EU's medlemsstaters og
EFTA-landenes beredskabsniveau. Det har været stabilt i den analyserede periode og synes at
være indstillet til at følge samme tendens frem mod 2020.
CleanSeaNet
Med hensyn til den satellitbaserede opsporingstjeneste vedrørende olieudslip, CleanSeaNet, er
konklusionen på evalueringen, at den er relevant og stiller et nyttigt redskab til rådighed for
medlemsstaterne. Den ligger bedst på EU-niveau, dækkende alle europæiske farvande og
mere end disse og giver stor merværdi. Den sikrer en ensartet vurdering og overblik over
tendenser vedrørende udtømninger og af den afskrækkende effekt af kontrolsystemet
vedrørende olieudslip. Den er relevant i forhold til behovet og de aktuelle tendenser i
betragtning af det fortsat høje niveau af forsætlig udtømning eller utilsigtede udslip i EU-
farvande. Desuden er den forbundet med gennemførelsen af Copernicus-programmet til
jordobservation og i god sammenhæng med en bred portefølje af andre EU-politikker
vedrørende farvandsovervågning.
Brugen af satellitter, der drives af Den Europæiske Rumorganisation, har givet betydelige
omkostningsreduktioner for tjenesten, idet licenser fås gratis. I perioden 2014-2016 er
udgifterne til tjenesten pr. 1 000 overvågede km
2
faldet med omkring 22 %. Fra anden
halvdel af 2016 har EMSA bestilt forholdsvis flere Sentinel-1 Jordobservationsprodukter,
hvilket formentlig vil stige yderligere i de kommende år. Ved at bruge Sentinel 1-A og 1-B,
kan CleanSeaNet service sørge for bedre satellitdækning og samtidig reduceres
omkostningerne til tjenesten.
6
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0008.png
Med hensyn til betydningen af CleanSeaNet-tjenesten i forhold til afskrækkende virkning har
den generelle tendens i det meste af det forrige årti som illustreret i figur 2 været et fald år for
år i antallet af mulige registrerede udslip pr. million overvågede km
2
. Den markante nedgang i
perioden 2008-2010 faldt sammen med den økonomiske afmatning samt øget opmærksomhed
omkring emner vedrørende havforurening og en forbedring af udbuddet af modtagefaciliteter i
havne over hele kontinentet, mens faldet i perioden 2010-2015 har været mere gradvist.
I 2016 vendte udviklingen med en stigning i antallet af opdagede mulige udslip. Der er mange
mulige årsager til, at tendensen kan være vendt i 2016: Indførelsen af Sentinel-1 satellitter,
hvilket resulterede i forbedret opsporingskapacitet, optimeringen af CleanSeaNet-
planlægning, og i mindre grad en stigning i godsmængden, hvilket kunne have ført til en
stigning i registreringer.
Figur 2: CleanSeaNet 2008
2016: Tendenser i opdaget mulig forurening
Kilde: EMSA
Aktiviteter vedrørende farlige og skadelige stoffer
Med hensyn til aktiviteterne vedrørende farlige og skadelige stoffer, som udgør en mindre del
af anvendelsen af unionsbidraget, konkluderes det i evalueringen, at selv om de er mindre
kendte i offentligheden, er disse aktiviteter, der primært fokuserer på at stille
ekspertinformation til rådighed i forbindelse med en kemisk nødsituation, relevante, og de
betragtes som værdifulde af medlemsstaterne. Sidstnævnte aktiver EMSA ekspertservice
gennemsnitligt fem gange om året.
7
kom (2018) 0564 - Ingen titel
1926091_0009.png
K
ONKLUSIONER
Samlet set konkluderes det i midtvejsevalueringen, at EMSA i overensstemmelse med sit
mandat har etableret og opretholder et omfattende program til opsporing af, beredskab
vedrørende og bekæmpelse af forurening til at supplere kapaciteten hos kystmedlemsstaterne i
EU/EFTA til at reagere på hændelser i stor skala. Agenturets aktiviteter til bekæmpelse af
forurening giver merværdi og er stadig relevant i dag og hænger godt sammen med
forebyggende tiltag på EU-plan og EU's øvrige politikker, herunder beskyttelse af
civilbefolkningen. Med hensyn til sidstnævnte er et område med mulighed for forbedring
blevet identificeret med henblik på at give øget støtte til medlemsstaterne i
katastrofesituationer; det drejer sig om muligheden for at lette finansieringen af
omkostningerne til transport af forureningsbekæmpelsesudstyr gennem EU's
civilbeskyttelsesmekanisme
11
.
Agenturets forureningsbekæmpelsesaktiviteter vil givetvis medvirke til en bedre beskyttelse
af havmiljøet, kysterne og borgere, end før disse tiltag blev etableret. Inden for den givne
økonomiske ramme, der er fastsat i forordning (EU) 911/2014, hat agenturet været i stand til
at tilpasse sin strategi ved at udnytte synergien og prioritere aktiviteter med henblik på at tage
højde for udvidelsen af mandatet til også at omfatte potentielle udslip fra olie- og gasanlæg.
Uanset disse positive resultater vil EMSA lancere en yderligere risikovurderingsøvelse i
2018-2019 som foreslået af bestyrelsen. Agenturet vil samarbejde med regionale og nationale
myndigheder om at gennemføre en slags stresstest af eksisterende kapaciteter med henblik på
at identificere eventuelle langsigtede udviklingsbehov for bekæmpelsesmulighederne. I
fremtiden vil den seneste revision af EMSA's mandat
12
til at fremme samarbejdet vedrørende
kystvagtfunktioner med Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning (Frontex)
og EF-Fiskerikontrolagenturet kunne få indvirkning på gennemførelsen af agenturets
aktiviteter vedrørende forureningsbekæmpelse. Samarbejdet opfordrer navnlig til
undersøgelse af muligheden for deling af aktiver. EMSA har erfaring med brugen af flere
typer skibe til opfyldelse af sit mandat. I forbindelse med multi-missioner vil EMSA kunne
bidrage ved at stille nogle fartøjer med multible anvendelsesmuligheder til rådighed, som vil
kunne gennemføre funktioner som kystbevogtning, fiskerikontrol og bekæmpelse af
olieforurening, til fælles brug for EMSA og kompetente myndigheder.
Endelig har selve forordningen ((EU) 911/2014), hvori den foreliggende flerårige finansielle
ramme for perioden 2014-2020 figurerer, og som udløber efter denne dato, vist sig at være et
nyttigt værktøj til at give agenturet mulighed for at gennemføre sine aktiviteter med hensyn til
beredskab og indsats over for olieforurening. Den komplekse karakter af visse af disse
aktiviteter kombineret med behovet for at have flerårige aftaler med branchen skabte det
oprindelige behov for retlig sikkerhed og mere langsigtede økonomiske perspektiver.
Forordningen har åbnet mulighed for at drage nytte af engangsinvesteringer i
forhåndsindrettede fartøjer til tjenester for oprensning af olie og at skabe stordriftsfordele for
satellitbaserede tjenester.
Men med aktiviteternes modenhed og navnlig den erfaring, der nu er indhøstet med
indkøbsproceduren for flerårige kontrakter, forekommer behovet for en sådant særskilt
finansiel forordning (og en særskilt budgetpost) under den næste flerårige finansielle ramme
(2020-2027) ikke at være så afgørende med henblik på at sikre stabiliteten af de operationelle
ydelser
11
12
Afgørelse nr. 1313/2013/EU
Forordning (EU) 2016/1625, EUT L 251/77
8
kom (2018) 0564 - Ingen titel
Budgettet til fortsat at finansiere disse aktiviteter
under hensyntagen til de aktuelle og
fremtidige budgetbegrænsninger
vil fortsat udgøre en integreret del af Unionens årlige
tilskud. Retsgrundlaget for foranstaltningerne findes i EMSA's overordnede mandat, og det
nøjagtige omfang af de aktiviteterne er fastlagt defineret via de hermed forbundne
handlingsplaner og agenturets arbejdsprogram. Dette sikrer en kontinuitet i EMSA's
foranstaltninger til bekæmpelse af havforurening forårsaget af skibe og olie- og gasanlæg.
9