Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0595
Offentligt
1928081_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.8.2018
COM(2018) 595 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
DA
DA
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
INDLEDNING ................................................................................................................................................ 2
Retsgrundlag ................................................................................................................................................ 3
METODE OG OPLYSNINGER FRA MEDLEMSSTATERNE ............................................................................... 3
OFFSHORESEKTOREN FOR OLIE OG GAS I EU .............................................................................................. 4
4.1 Anlæg og produktion ................................................................................................................................. 4
4.2 Offshore inspektioner, undersøgelser, håndhævelsesforanstaltninger og reguleringsramme ................ 7
5.
6.
HÆNDELSESDATA OG SIKKERHEDSNIVEAU I FORBINDELSE MED OFFSHOREAKTIVITETER ........................ 9
KONKLUSIONER ......................................................................................................................................... 12
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0003.png
1.
INDLEDNING
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU
1
af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF
("offshoresikkerhedsdirektivet") søger at nå et højt sikkerhedsniveau ved udførelsen af disse
aktiviteter. Et højt sikkerhedsniveau er fordelagtigt for arbejdstagernes sikkerhed og sundhed,
miljøet, platformene og udstyret til offshoreaktiviteter samt for økonomiske aktiviteter såsom fiskeri
og turisme. Direktivets bestemmelser vil, som de gennemføres af medlemsstaterne, bidrage til at
undgå større uheld, nedbringe antallet af hændelser og sikre en effektiv opfølgning af uheld og
hændelser, så følgerne heraf mindskes.
Formålet med denne årsrapport er at fremlægge data om antallet og typen af anlæg i EU og at oplyse
om hændelser og sikkerhedsniveauet i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter. I de
kommende år vil rækken af årsrapporter indgå i overvågningen af den kronologiske udvikling i
sikkerhedsniveauet i medlemsstaterne og regionerne.
Kommissionen har på grundlag af de rapporter, som medlemsstaterne har forelagt for den,
konkluderet, at offshoresektoren havde et godt sikkerhedsniveau i 2016.
Resumé
Som krævet i offshoresikkerhedsdirektivet vil Kommissionen på grundlag af de årlige rapporter fra
medlemsstaterne offentliggøre en årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter i EU.
Kommissionen har modtaget data fra Bulgarien, Kroatien, Cypern, Grækenland, Nederlandene,
Danmark, Tyskland, Irland, Italien, Polen, Rumænien, Spanien og Det Forenede Kongerige.
Størstedelen af anlæggene findes i Nordsøen og Atlanterhavet (410), mens der er 165 anlæg i
Middelhavet og 9 i Sortehavet.
De kompetente myndigheder har regelmæssigt foretaget inspektion af offshoreanlæggene under
deres jurisdiktion. To medlemsstater har i indberetningsperioden foretaget undersøgelser efter
alvorlige hændelser: Det Forenede Kongerige (21 af sikkerheds- og miljømæssige hensyn, 1 af et
større uheld) og Nederlandene (1 af et større uheld).
Det fremgår af de tal, som medlemsstaterne har fremsendt, særlig om antallet og alvoren af de
indberettede uheld, at driften i den europæiske offshore olie- og gasindustri var sikker i 2016.
1
EUT L 178 af 28.6.2013, s. 66.
2
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0004.png
2.
Retsgrundlag
Kommissionen udarbejder i henhold til artikel 25 i offshoresikkerhedsdirektivet en årlig rapport om
sikkerheds- og miljøvirkninger af offshore olie- og gasaktiviteter på grundlag af de indberettede
oplysninger fra medlemsstaterne. Medlemsstaterne forelægger en årlig rapport for Kommissionen,
der indeholder de i bilag IX, punkt 3, til offshoresikkerhedsdirektivet omhandlede oplysninger:
De årlige rapporter, som medlemsstaterne aflægger for Kommissionen i henhold til artikel 25, skal
mindst indeholde følgende oplysninger:
a) anlæggenes antal, alder og placering
b)
antallet
og
arten
af
udførte
inspektioner
og
undersøgelser,
håndhævelsesforanstaltninger eller domstolsafgørelser
c) hændelsesdata i henhold til det fælles indberetningssystem, der er fastsat i artikel 23
d) alle væsentlige ændringer af reguleringsrammerne for offshore aktiviteter
e) resultaterne af offshore olie- og gasaktiviteter.
Medlemsstaterne fremsender de krævede oplysninger senest den 1.
indberetningsperioden (f.eks. den 1. juni 2017 for indberetningsperioden 2016).
juni
eventuelle
året
efter
Medlemsstaterne skal ved rapporteringen anvende et fælles format, som findes i Kommissionens
gennemførelsesforordning
(EU)
nr.
1112/2014
af
13.
oktober
2014.
Denne
gennemførelsesforordning fastsætter et fælles format for udveksling af oplysninger om indikatorer
for større farer gennem operatører og ejere af offshore olie- og gasanlæg og et fælles format for
medlemsstaternes offentliggørelse af oplysninger om indikatorer for større farer
2
. Et vejledende
dokument fra Kommissionen
3
af 25. november 2015, som er udarbejdet og vedtaget af Den
Europæiske Unions Myndighedsgruppe for Offshore Olie- og Gasaktiviteter (EUOAG), indeholder
specifikke oplysninger om gennemførelsesforordningen og forklarer, hvordan indberetningsformatet
anvendes i praksis.
3.
METODE OG OPLYSNINGER FRA MEDLEMSSTATERNE
I henhold til bilag IX, punkt 3, til offshoresikkerhedsdirektivet skal medlemsstaterne fremsende klart
afgrænsede oplysninger om hændelser i deres offshore olie- og gassektor ved hjælp af de skabeloner,
der findes i gennemførelsesforordning nr. 1112/2014. De fremsendte data skal omfatte oplysninger
om offshore olie- og gasanlæg, der er i drift i EU, som f.eks. antal, type, placering og alder.
Rapporterne fra medlemsstaterne skal også indeholde oplysninger om offshoreinspektioner,
undersøgelser og håndhævelsesforanstaltninger og om antallet af hændelser fordelt på kategori og
antal kvæstelser.
2
3
EUT L 302 af 22.10.2014, s. 2.
https://euoag.jrc.ec.europa.eu/files/attachments/2015_11_25_implementing_regulation_guidance_document_final.p
df.
3
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0005.png
Kommissionen har vurderet dataene om de enkelte medlemsstater samt sikkerhedsniveauet i
regionerne. I denne forbindelse har Kommissionen inddelt Tyskland, Danmark, Frankrig, Det
Forenede Kongerige, Irland og Nederlandene i gruppen "Nordsøen og Atlanterhavet". Spanien,
Grækenland, Kroatien, Italien og Malta i gruppen "Middelhavet". Bulgarien og Rumænien i gruppen
"Sortehavet", og Letland og Polen i gruppen "Østersøen".
Kommissionen har i sin årsrapport om sikkerhed anvendt oplysninger fremsendt af Bulgarien,
Kroatien, Cypern, Grækenland, Nederlandene, Danmark, Tyskland, Irland, Italien, Polen,
Rumænien, Spanien og Det Forenede Kongerige. De øvrige medlemsstater er enten ikke aktive inden
for offshore olie- og gassektoren eller har ikke fremsendt oplysninger, der er relevante for denne
rapport.
Samtlige medlemsstater med offshore olie- og gasaktiviteter med undtagelse af Det Forenede
Kongerige har fremsendt fuldstændige data om alle deres anlæg. I modsætning hertil har Det
Forenede Kongerige begrænset dele af sin rapport om offshoresikkerhed til anlæg, der var underlagt
en planlagt gennemgang af deres dokumentation for risikovurdering (artikel 42, stk. 2, i
offshoresikkerhedsdirektivet). Derfor er oplysningerne fra Det Forenede Kongerige om
undersøgelser, håndhævelsesforanstaltninger, hændelsesdata og sikkerheden i forbindelse med
offshoreaktiviteter begrænset til 129 anlæg ud af i alt 225 anlæg.
Kommissionen har med henblik på en vurdering af sikkerhedsniveauet sat hændelser og større uheld
i forhold til antal arbejdstagere og arbejdstimer i tilknytning til offshore olie- og gasaktiviteter.
4.
OFFSHORESEKTOREN FOR OLIE OG GAS I EU
4.1 Anlæg og produktion
Langt størstedelen af offshoreanlæggene i EU-farvande er beliggende i Nordsøen, særlig i Det
Forenede Kongerige og Nederlandene (henholdsvis ca. 38 % og 26 % af offshoreanlæggene i EU-
farvande). I Middelhavet har Italien flest anlæg efterfulgt af Kroatien. I Sortehavsregionen har
Rumænien en offshore olie- og gasindustri, mens Bulgarien har påbegyndt offshore olie- og
gasefterforskning. I henhold til rapporterne fra medlemsstater, der grænser op til Østersøen, har kun
Polen en offshore olie- og gasproduktion i dette område (se tabel 1).
Tabel 1: Faste anlæg: "Type anlæg", fordelt på region og medlemsstat
Region/land
Anlægstype
(*)
FMI
Østersøen
Polen
Sortehavet
Bulgarien
1
1
8
0
FNP
0
0
0
0
FPI
0
0
0
0
NUI
1
1
1
1
I alt
2
2
9
1
4
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0006.png
Rumænien
Middelhavsområdet
Kroatien
Grækenland
Italien
Spanien
Nordsøen og
Atlanterhavet
8
16
2
1
12
1
158
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
1
1
0
3
0
0
3
0
21
0
0
0
0
21
24
0
146
18
1
125
2
211
19
0
1
96
114
359
8
165
20
2
140
3
410
29
2
2
152
225
586
Danmark
Tyskland
Irland
Nederlandene
Det Forenede
Kongerige
10
2
1
56
89
182
I alt
(*)
FMI
Faste, bemandede anlæg, FNP
Faste, ikkeproduktionsanlæg, FPI
Flydende produktionsanlæg,
NUI
(Normalt) ubemandede anlæg
De fleste af offshoreanlæggene i EU-farvande blev etableret i perioden 1980-2000. Siden 2010 er
udviklingen af nye produktionsanlæg faldet mærkbart i Nordsøen, Atlanterhavsregionen og
Middelhavet (tabel 2 og figur 1). Rapporten indeholder et detaljeret overblik over anlæggenes
opførelsesår fordelt på medlemsstat i bilag I.
Størstedelen (omkring 94 %) af den olie og gas, der produceres i EU, produceres i Nordsøen og
Atlanterhavsregionen (tabel 3). Det Forenede Kongerige er langt den største producent efterfulgt af
Nederlandene og Danmark. Mens Italien og Kroatien er aktive producenter i Middelhavet, har kun
Rumænien en olie- og gasproduktion af betydning i Sortehavet.
Tabel 2: Antal anlæg, der er sat i drift, pr. tiår, pr. region
Opførelsesår
REGION
Østersøen
1960-1969
1970-1979
1980-1989
1990-1999
2000-2009
0
0
0
1
1
Sortehavet
0
1
7
0
1
Middelhavsområde
t
7
14
51
42
41
Nordsøen og
Atlanterhavet
23
55
99
118
69
EU i alt
30
70
157
161
112
5
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0007.png
2010-2019
EU i alt
0
2
0
9
10
165
36
400
46
576
Tabel 3: Offshore olie- og gasproduktion i EU i kiloton olieækvivalenter (ktoe)
REGION
Østersøen
Polen
Sortehavet
Bulgarien
Rumænien
Middelhavsområd
et
Land
ktoe
122,91
122,91
1558,89
61,78
1497,11
5462,40
Kroatien
Grækenland
Italien
Spanien
Nordsøen og
Atlanterhavet
867,89
180,51
4217,00
197,00
108 932,45
Danmark
Tyskland
Irland
Nederlandene
Det Forenede Kongerige
I alt
11 341,00
1 038,09
130,88
13 853,00
82 569,48
116 076,65
% af EU i alt
0,11 %
0,11 %
1,34 %
0,05 %
1,29 %
4,71 %
0,75 %
0,16 %
3,63 %
0,17 %
93,85 %
9,77 %
0,89 %
0,11 %
11,93 %
71,13 %
100,00 %
6
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0008.png
120
100
80
Antal
60
40
20
0
1960-1969
1970-1979
1980-1989
1990-1999
2000-2009
2010-2019
Tiår
Østersøen
Sortehavet
Middelhavet
Nordsøen og Atlanterhavet
Figur 1: Nye faste anlæg fordelt på tiår og region
4.2 Offshore inspektioner, undersøgelser, håndhævelsesforanstaltninger og
reguleringsramme
Ikke alle medlemsstaterne var i stand til at oprette velfungerende offentlige myndigheder inden for
fristen for gennemførelse af offshoresikkerhedsdirektivet (19.7.2015). Ved indberetningsperiodens
begyndelse havde to medlemsstater med offshoreanlæg endnu ikke gennemført
offshoresikkerhedsdirektivet fuldt ud og arbejdede fortsat herpå.
Tabel 4 indeholder nærmere oplysninger om antallet af offshoreinspektioner. Ud over analysen af
formelle rapporter om uheld er undersøgelserne og opfølgningen af dem det vigtigste værktøj til
håndhævelse af sikkerheds- og miljøregler og lovgivning i offshoresektoren. Antallet af inspektioner
stiger normalt i takt med antallet af anlæg. De kompetente myndigheder i Italien og Tyskland
gennemførte dog et relativt stort antal inspektioner i forhold til antallet af anlæg sammenlignet med
andre medlemsstater.
De kompetente myndigheders beføjelser i forbindelse med aktiviteter på anlæg er fastlagt i artikel 18
i offshoresikkerhedsdirektivet. De kan forbyde aktiviteter og kræve, at der træffes foranstaltninger til
overholdelse af de generelle principper for risikostyring med henblik på at forebygge uheld og
garantere en sikker drift. Kun medlemsstater, der producerer olie og gas i Nordsøregionen, har
gennemført disse indberetningspligtige håndhævelsesforanstaltninger eller domstolsafgørelser (10 i
2016).
De kompetente myndigheder har regelmæssigt foretaget inspektion af offshoreanlæggene under
deres jurisdiktion. To medlemsstater har foretaget undersøgelser i indberetningsperioden efter
alvorlige hændelser: Det Forenede Kongerige (21 af sikkerheds- og miljømæssige hensyn, 1 af et
større uheld) og Nederlandene (1 af et større uheld). Antallet af større uheld omfatter også hændelser,
7
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0009.png
der nemt kunne have forårsaget dødsfald eller alvorlig personskade, selv om de ikke havde dette
udfald.
Det Forenede Kongerige har truffet syv håndhævelsesforanstaltninger, hovedsageligt meddelelser om
forbedringer, for de 129 anlæg (ud af 225 anlæg), der indgår i denne del af dets rapport,
Nederlandene to (administrative bøder) og Irland en. Med reguleringsrammen har medlemsstaterne
gjort yderligere fremskridt med håndhævelsen af offshoresikkerhedsdirektivet via gennemførelsen af
nationale regler og bestemmelser. Italien har oplyst, at landet har udviklet nye foranstaltninger inden
for beredskabet og indsatsen i forbindelse med uheld som en del af samarbejdet i Middelhavet.
Tabel 4: Antal offshoreinspektioner fordelt på region og medlemsstat i 2016
REGION
Land
Inspektioner
Manddage tilbragt Antal
et
anlæg inspicerede
(rejsetid
ikke anlæg
medregnet)
14
14
1
1
0
431
22
408
1
1466,5
50
11
11
72
1322,5
1912,5
2
2
1
1
0
121
20
100
1
257
15
2
1
49
190
381
Østersøen
Polen
Sortehavet
Bulgarien
Rumænien
Middelhavsområdet
Kroatien
Italien
Spanien
Nordsøen og Atlanterhavet
Danmark
Tyskland
Irland
Nederlandene
Det
Kongerige
I alt
4
4
1
1
0
424
22
401
1
306
14
11
3
68
Forenede 210
735
8
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0010.png
5.
HÆNDELSESDATA OG SIKKERHEDSNIVEAU I FORBINDELSE
MED OFFSHOREAKTIVITETER
Ud af alle de medlemsstater, der er aktive inden for offshore olie- og gasaktiviteter, har Det Forenede
Kongerige, Nederlandene og Danmark indberettet hændelser:
-
Det Forenede Kongerige: 27 indberetningspligtige hændelser (i henhold til bilag IX til
offshoresikkerhedsdirektivet), herunder et større uheld. Det Forenede Kongeriges rapport
omfatter 129 anlæg (ud af i alt 225 anlæg). Det Forenede Kongerige fremsendte ikke
yderligere oplysninger om det større uheld, som var ved at blive efterforsket, i sin årlige
rapport.
Nederlandene: 13 indberetningspligtige hændelser (i henhold til bilag IX til
offshoresikkerhedsdirektivet), herunder et større uheld. Årsagerne til det større uheld var
procedurefejl/organisatoriske fejl og en driftsforstyrrelse.
Danmark: 2 indberetningspligtige hændelser (i henhold til bilag IX til
offshoresikkerhedsdirektivet) og ingen større uheld.
-
-
Blandt de indberetningspligtige hændelser henhørte størsteparten til kategorien af utilsigtede udslip
(59,5 % af det samlede antal), 26,2 % vedrørte tab af brøndkontrol (udblæsning/aktivering af
aflastningsanordningen), 7,1 % fejl i sikkerheds- og miljøkritiske elementer og 4,8 % tab af
strukturel integritet. Én hændelse krævede evakuering af personale.
Tabel 5: Hændelser fordelt på kategori (bilag IX til offshoresikkerhedsdirektivet, EU-plan)
Bilag IX Kategorier
Antal
hændelse
r
25
0
0
13
7
5
11
0
11
0
3
2
0
Andel (af det
samlede antal
for kategorien)
59,5 %
0,0 %
0,0 %
52,0 %
28,0 %
20,0 %
26,2 %
0,0 %
100,0 %
0,0 %
7,1 %
4,8 %
0,0 %
Andel (af det
samlede antal
hændelser)
59,5 %
0,0 %
0,0 %
31,0 %
16,7 %
11,9 %
26,2 %
0,0 %
26,2 %
0,0 %
7,1 %
4,8 %
0,0 %
a) Utilsigtede udslip
Udslip af antændt olie/gas
brande
Udslip af antændt olie/gas
eksplosioner
Udslip af ikkeantændt gas
Udslip af ikkeantændt olie
Udslip af farlige stoffer
b) Tab af kontrol over boringen
Udblæsninger
Udblæsning/aktivering af aflastningsanordningen
Svigt i en borehulsbarriere
c) Tab af kontrol over et sikkerheds- og miljøkritisk element
d) Tab af strukturel integritet
Tab af stabilitet/opdrift
9
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
1928081_0011.png
Tab af positionsstabilitet
Tab af strukturel integritet
e) Kollision med fartøjer
f) Helikopteruheld
g) Uheld med dødelig udgang
(*)
h) Alvorlig kvæstelse af fem eller flere personer i samme uheld
(*)
1
1
0
0
0
0
1
0
42
50,0 %
50,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
2,4 %
0,0 %
100 %
2,4 %
2,4 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
2,4 %
0,0 %
100 %
i) Evakuering af personale
j) Miljøhændelser
(**)
I ALT
(*)
Kun i forbindelse med et større uheld
(**)
I henhold til medlemsstaternes rapporter kunne de større uheld ikke betegnes som
miljøkatastrofer.
10
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
11
kom (2018) 0595 (forslag) - BERETNING FRA KOMMISSIONEN Årsrapport om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter i EU i 2016
6.
KONKLUSIONER
Kommissionen vurderer sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter på grundlag af
de
data,
som
medlemsstaterne
fremsender
i
henhold
til
bestemmelserne
i
gennemførelsesforordningen om indberetning. Nøjagtigheden af Kommissionens vurdering afhænger
således af de oplysninger, som medlemsstaterne fremsender. Da denne årsrapport er den første om
dette emne, er det ikke muligt at foretage en sammenligning med tidligere år eller at drage
konklusioner om sikkerhedstendenserne i EU.
På baggrund af de tal, som medlemsstaterne har fremsendt, og henset til det lave antal uheld og
uheldenes forholdsvis ufarlige karakter har den europæiske offshore olie- og gasindustri fremvist et
passende sikkerhedsniveau. Denne konklusion er i overensstemmelse med de nationale kompetente
myndigheders vurdering, f.eks. i Det Forenede Kongerige, der har indberettet et fald i antallet af
farlige hændelser og i hyppigheden af indberetningspligtige kvæstelser i forhold til antallet af
arbejdstimer.
Kommissionen bemærker navnlig, at der ikke blev indberettet nogen dødsfald i 2016. Fremtidige
rapporter, sammenligninger mellem årene og overvågning af tendenserne vil vise, om
offshoresektoren kan opretholde dette sikkerhedsniveau eller gøre yderligere fremskridt.
12