Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0630
Offentligt
1937299_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2018
SWD(2018) 404 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse af det europæiske industri-, teknologi- og forskningskompetencecenter for
cybersikkerhed og netværket af nationale koordinationscentre
{COM(2018) 630 final} - {SEC(2018) 396 final} - {SWD(2018) 403 final}
DA
DA
kom (2018) 0630 - Ingen titel
1937299_0002.png
Oversigtsskema
Konsekvensanalyse om: Forslag til oprettelse af netværket af kompetencecentre og det europæiske forsknings- og
kompetencecenter for cybersikkerhed
A. Behov for handling
Hvorfor? Hvad er problemstillingen?
EU savner i dag stadig tilstrækkelig industriel og teknologisk kapacitet til på egen hånd at gøre sin økonomi og
kritiske infrastrukturer sikre og til at blive en global leder inden for cybersikkerhed. Dette initiativ tager sigte på at
bidrage til at tage fat om følgende problemstillinger ved denne situation og de underliggende årsager:
Problem 1:
Utilstrækkelig grad af strategisk og bæredygtig samordning og samarbejde mellem industrier,
forskningsfællesskaber for cybersikkerhed og offentlige myndigheder til at beskytte økonomien, samfundet og
demokratiet med avancerede europæiske cybersikkerhedsløsninger
Problem 2:
For få og små investeringer og begrænset adgang til knowhow, færdigheder og faciliteter
vedrørende cybersikkerhed i Europa
Problem 3:
Kun få europæiske forsknings- og innovationsresultater vedrørende cybersikkerhed omsat til
markedsorienterede løsninger og udbredt i hele økonomien.
Disse problemer har en række underliggende årsager, herunder utilstrækkelig grad af tillid mellem de forskellige
aktører på markedet for cybersikkerhed, iboende begrænsninger ved eksisterende samarbejde og mekanismer til
sammenlægning af midler, mangel på rammer for fælles indkøb af omkostningstung cybersikkerhedsinfrastruktur
og cybersikkerhedsprodukter/-løsninger samt det uudnyttede potentiale for mekanismer til fremme af
markedsinnovationen.
Hvilke resultater forventes der af initiativet?
Initiativet har til formål at sikre, at EU bevarer og udvikler den fornødne (teknologiske og industrielle) kapacitet, til
at EU på egen hånd kan værne om den digitale økonomi, samfundet og demokratiet, og at medlemsstaterne
drager fordel af de mest avancerede cybersikkerhedsløsninger og den tilsvarende cyberforsvarskapacitet.
Initiativet sigter også mod at øge den globale konkurrenceevne for EU's cybersikkerhedsvirksomheder og sikre, at
de europæiske industrier på tværs af forskellige sektorer har adgang til den kapacitet og de ressourcer, der skal
gøre cybersikkerhed til deres konkurrencefordel. Dette bør opnås ved at udvikle effektive mekanismer til langsigtet
strategisk samarbejde mellem alle relevante aktører (offentlige myndigheder, erhvervslivet, forskningskredse fra
både civile og militære områder), sammenlægge viden og ressourcer, der kan levere avanceret kapacitet og
infrastrukturer, stimulere bred anvendelse af europæiske cybersikkerhedsprodukter og -løsninger i hele
økonomien og den offentlige sektor, støtte nystartede cybersikkerhedsvirksomheder og SMV'er samt bidrage til at
indhente kvalifikationsunderskuddet på cybersikkerhedsområdet.
Hvad er merværdien ved at handle på EU-plan?
initiativet kunne tilføje merværdi til den nuværende indsats på nationalt plan ved at bidrage til at skabe et
indbyrdes forbundet "økosystem" for industri og forskning inden for cybersikkerhed på europæisk plan. Det bør
tilskynde til bedre samarbejde mellem de relevante interessenter (herunder mellem civile og forsvarsrelaterede
sektorer inden for cybersikkerhed), således at de ressourcer og den ekspertise, der allerede findes inden for
cybersikkerhed i hele Europa, udnyttes bedst muligt. Det bør hjælpe EU og medlemsstaterne med at anlægge et
proaktivt, mere langsigtet og strategisk perspektiv til cybersikkerhed i industripolitik, der går videre end blot
forskning og innovation. Denne tilgang bør bidrage til ikke blot at finde frem til nyskabende løsninger på de
cybersikkerhedsudfordringer, som den private og den offentlige sektor står over for, men også at støtte en
effektiv udbredelse af disse løsninger. Det vil også give de relevante videnskabelige og erhvervsmæssige kredse
og de offentlige myndigheder adgang til centrale kapaciteter såsom test- og forsøgsfaciliteter, der ofte ligger uden
for de enkelte medlemsstaters rækkevidde på grund af mangel på finansielle og menneskelige ressourcer. Det vil
også bidrage til at afhjælpe manglen på færdigheder og undgå hjerneflugt ved at sikre, at de største talenter får
adgang til store europæiske projekter, der dermed opstiller interessante professionelle udfordringer. Alle
ovennævnte forslag betragtes også som nødvendige for, at Europa bliver anerkendt som globalt førende inden for
cybersikkerhed.
1
kom (2018) 0630 - Ingen titel
1937299_0003.png
B. Løsninger
Hvilke lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige politiske løsningsmodeller er blevet
overvejet? Foretrækkes en bestemt løsning frem for andre? Hvorfor?
Der er blevet overvejet en række politiske løsningsmodeller, såvel lovgivningsmæssige
lovgivningsmæssige. Følgende modeller blev valgt ud til en indgående vurdering:
som
ikke-
1.
Referencescenariet
Samarbejdsmodel
tager udgangspunkt i en videreførelse af den nuværende
strategi for opbygning af industriel og teknologisk kapacitet med hensyn til cybersikkerhed i EU ved at
støtte forskning og innovation og dermed forbundne samarbejdsmekanismer under Horisont Europa-
programmet
2.
Løsningsmodel 1:
Kompetencenetværk for cybersikkerhed med et europæisk industri-, teknologi- og
forskningskompetencecenter med beføjelse til at gennemføre foranstaltninger til støtte for industrielle
teknologier samt inden for forskning og innovation
3.
Løsningsmodel 2:
Kompetencenetværk for cybersikkerhed med et europæisk forsknings- og
kompetencecenter for cybersikkerhed begrænset til forsknings- og innovationsaktiviteter
De løsningsmodeller, der blev kasseret på et tidligt tidspunkt, omfattede 1) Ingen tiltag overhovedet 2) Kun
netværk af eksisterende kompetencecentre og 3) Anvendelse af et allerede eksisterende agentur (ENISA, REA
eller INEA).
I betragtning af den generelle forpligtelse, som Kommissionen allerede har påtaget sig i forbindelse med det
foreliggende initiativ samt i betragtning af den vigtige rolle, som medlemsstaterne skal spille, ligger den vigtigste
forskel mellem de to politiske løsningsmodeller, der er analyseret i detaljer, i deres anvendelsesområde, således
som det afspejles i deres retsgrundlag: en enhed kun baseret på artikel 187 i TEUF (løsningsmodel 2) ville
begrænse initiativet til forsknings- og innovationsområdet, og ville typisk forudsætte et finansielt bidrag fra private
aktører. Omvendt ville en enhed baseret på et dobbelt retsgrundlag - artikel 187 i TEUF og artikel 173 i TEUF
(løsningsmodel 1) - betyde et bredere mandat, der også dækker bl.a. udvikling og erhvervsstøtte og skabelse af
stærkere synergier med cyberforsvar. Det vil også give medlemsstaterne en mere fremtrædende rolle - både med
hensyn til deres rolle i forvaltningen og i deres rolle som potentielle indkøbere af cybersikkerhedsteknologi.
Analysen viste, at løsningsmodel 1 er bedst egnet til at opfylde initiativets mål og samtidig sikre de størst mulige
økonomiske, samfundsmæssige og miljømæssige virkninger og beskyttelse af EU's interesser. De vigtigste
argumenter for denne løsningsmodel omfatter fleksibiliteten til at give de forskellige modeller for samarbejde med
fællesskabet og netværket af kompetencecentre mulighed for at optimere brugen af eksisterende viden og
ressourcer evnen til at strukturere samarbejdet mellem offentlige og private interessenter fra alle relevante
sektorer, herunder forsvaret evnen til at skabe en reel industripolitik for cybersikkerhed ved at støtte aktiviteter, der
ikke kun vedrører forskning og udvikling, men også markedsudvikling. Sidst men ikke mindst giver løsningsmodel
1 også mulighed for øget sammenhængskraften ved at fungere som gennemførelsesmekanisme for
cybersikkerhedsrelateret finansiering fra programmet for det digitale Europa og Horisont Europa og øge
synergierne mellem de civile og militære dimensioner af cybersikkerhed i forbindelse med Den Europæiske
Forsvarsfond.
Hvem støtter hvilken løsning?
Ifølge resultaterne af høringen og processerne for indsamling af dokumentation er der et klart behov for, at både
industri- og forskerkredse har en mekanisme, der giver EU mulighed for at føre en sammenhængende
industripolitik for cybersikkerhed, der rækker videre end forsknings- og udviklingsaktiviteter, såfremt Europa skal
blive en global leder inden for cybersikkerhed. Samtidig understregede interessenter, at nøglen til succes vil være,
at centret får en veldefineret rolle med hensyn til at støtte og fremme netværkets og relevante fællesskabers
indsats og en inklusiv, samarbejdsorienteret tilgang til netværket for at undgå at skabe nye siloer. Strukturen bør
også være fleksibel, så den let kan tilpasses med tanke på, at cybersikkerhed er et miljø i rivende udvikling. Under
hele processen understregede medlemsstaterne behovet for at være inklusiv over for alle medlemsstater og deres
eksisterende ekspertise- og kompetencecentre og være særlig opmærksom på komplementariteten mellem
aktioner. Specifikt for så vidt angår centret, understregede medlemsstaterne betydningen af dettes koordinerende
rolle i støtten til netværket. Derfor bør ethvert initiativ fra Kommissionens side skulle finde den rette balance i
styrings- og implementeringsstrukturerne og afspejle denne balance med henblik på at sikre effektiv europæisk
2
kom (2018) 0630 - Ingen titel
1937299_0004.png
koordinering under hensyntagen til udviklingen på nationalt plan.
C. Den foretrukne løsningsmodels virkninger
Hvilke fordele er der ved den foretrukne løsningsmodel (hvis en bestemt løsning foretrækkes
ellers fordelene ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
Den foretrukne løsningsmodel vil gøre det muligt for offentlige myndigheder og industrier på tværs af
medlemsstaterne mere effektivt at forebygge og reagere på cybertrusler ved at tilbyde og udstyre sig selv med
mere sikre produkter og løsninger. Dette er særlig relevant for beskyttelsen af adgang til væsentlige
tjenesteydelser (f.eks. transport, sundhed, bankvæsen og finansielle tjenesteydelser). Det vil også have en positiv
effekt på EU's konkurrenceevne og SMV'er, da det antages at skabe en mekanisme, der kan opbygge
medlemsstaternes og EU’s industrielle kapacitet på cybersikkerhedsområdet og effektivt omsætte europæisk
videnskabelig ekspertise til markedsegnede løsninger, der kan anvendes i hele økonomien. Denne løsningsmodel
gør det muligt at sammenlægge ressourcer til at investere i de nødvendige kapaciteter på medlemsstatsniveau og
udvikle europæiske fælles goder og samtidig opnå stordriftsfordele. Det vil sandsynligvis føre til øget adgang for
SMV'er, virksomheder og forskere til sådanne faciliteter, hvilket vil stimulere innovation og afkorte
udviklingsprocesserne. Det vil også nedbringe omkostningerne for visse virksomheder på efterspørgselssiden og
hjælpe dem med at gøre cybersikkerhed til en konkurrencefordel for dem. Løsningsmodellen gør det muligt at
udnytte den dobbelte brug af markedsmulighederne ved at tillade, at forsvarssektoren og det civile samfund
samarbejder om fælles udfordringer. Den forventes ligeledes at tilføre merværdi til den nationale indsats for at
indhente kvalifikationsunderskuddet på cybersikkerhedsområdet. På EU-plan ville denne løsningsmodel også give
mulighed for at forbedre sammenhængskraften og synergierne mellem de forskellige finansieringsmekanismer.
En indirekte positiv indvirkning på miljøet kan opnås gennem udvikling af særlige cybersikkerhedsløsninger for
sektorer, der har potentielt enorme miljømæssige virkninger (f.eks. kernekraftværker) for at hjælpe dem med at
undgå de mulige katastrofale konsekvenser af angreb på cybersikkerheden for denne type infrastruktur.
Hvilke omkostninger er der ved den foretrukne løsningsmodel (hvis en bestemt løsning foretrækkes
ellers omkostningerne ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
Omkostningerne i forbindelse med den foretrukne løsningsmodel er fortrinsvis knyttet til centrets og de nationale
koordinationscentres funktion. Omkostningerne i forbindelse med gennemførelsen af de forskellige
finansieringsprogrammer (programmet for det digitale Europa og Horisont Europa) er genstand for en særskilt
konsekvensanalyse.
Hvordan påvirker den foretrukne løsningsmodel virksomhederne, herunder de små og mellemstore
virksomheder og mikrovirksomhederne?
Europæiske virksomheder inden for cybersikkerhed, både på efterspørgsels- og udbudssiden, herunder SMV'er
og mikrovirksomheder, der arbejder i sektorerne for cybersikkerhed, vil være blandt de hårdest ramte
interessentgrupper. Mens oprettelsen af kompetencecentret og netværket ikke indfører regulerende forpligtelser
for dem, vil det åbne muligheder i form af en reduktion af omkostningerne for udformningen af nye produkter og vil
bistå dem med at få lettere adgang til investorer og tiltrække den nødvendige finansiering til at indføre
markedsegnede
løsninger. I forbindelse med SMV’er og mikrovirksomheder er adgangen til offentligt finansierede
test- og forsøgsfaciliteter endnu vigtigere, da de mangler ressourcer til enten at købe eller rejse uden for deres
marked (og ofte uden for EU) for at finde den nødvendige infrastruktur. Det er også håbet, at dette initiativ ville
åbne nye markeder for europæiske SMV'er og mikrovirksomheder, der er aktive inden for cybersikkerhed.
Desuden vil den valgte mekanisme sikre koordinering mellem forskning og industri og derfor lede
forskningsindsatsen hen mod konkrete behov i industrien. Levering af avanceret ekspertise og redskaber i
cybersikkerhed vil indirekte støtte erhvervsdrivende i overensstemmelse med NIS-direktivet.
Vil den foretrukne løsning få væsentlige virkninger for de nationale budgetter og myndigheder?
Initiativet vil sætte medlemsstaterne i stand til at koordinere investeringer i nødvendig cybersikkerhedsinfrastruktur
på nationalt og europæisk niveau. Mekanismen vil give mulighed for at samle ressourcer til værktøjer og
infrastrukturer, som ellers ville være mere omkostningstunge eller ikke økonomisk overkommelige for de enkelte
medlemsstater. En sådan tilgang ville give mulighed for stordriftsfordele og rationalisering. Medlemsstaternes
finansielle bidrag til kompetencecentret og relevante foranstaltninger bør stå i et rimeligt forhold til EU's bidrag.
Vil den foretrukne løsning få andre væsentlige virkninger?
3
kom (2018) 0630 - Ingen titel
1937299_0005.png
Ja, dette initiativ har en klar positiv virkning, da det i væsentlig grad vil øge medlemsstaternes kapacitet til
selvstændigt at sikre deres økonomier, herunder beskyttelse af kritiske sektorer og øget konkurrencedygtighed
hos europæiske cybersikkerhedsvirksomheder og -industrier på tværs af forskellige sektorer, hvilket på passende
vis vil sikre disses eksisterende ressourcer og udforme sikre innovative produkter og samtidig mindske
sikkerhedsrelaterede FoU-omkostninger. Dette skulle i sidste instans gøre det muligt for EU at blive førende inden
for de digitale næstegenerationsteknologier og cybersikkerhedsteknologier.
D. Opfølgning
Hvornår vil foranstaltningen blive taget op til fornyet overvejelse?
En udtrykkelig bestemmelse om at overvåge nøgleresultatindikatorer (KPI'er) samt en evaluerings- og
revisionsklausul, ifølge hvilken Kommissionen skal foretage en foreløbig evaluering med henblik på vurdering af
virkningerne af instrumentet og dets merværdi, vil indgå i det retlige instrument. Kommissionen forelægger
efterfølgende evalueringsrapporten for Europa-Parlamentet og Rådet. På grundlag af denne evaluering kan
Kommissionen foreslå en revision og udvidelse af kompetencecentret og netværkets mandat.
4