Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0638
Offentligt
1944919_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2018
COM(2018) 638 final
Frie og retfærdige valg
VEJLEDENDE DOKUMENT
Kommissionens vejledning i anvendelsen af Unionens databeskyttelseslovgivning i
forbindelse med afholdelse af valg
Et bidrag fra Europa-Kommissionen til mødet mellem lederne i
Salzburg den 19.-20. september 2018
DA
DA
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0002.png
K
OMMISSIONENS VEJLEDNING I ANVENDELSEN AF
U
NIONENS
DATABESKYTTELSESLOVGIVNING I FORBINDELSE MED AFHOLDELSE AF VALG
Dialog med vælgerne udgør grundlaget for den demokratiske proces. Det er fast praksis for
politiske partier at tilpasse valgkommunikation til publikum under hensyntagen til deres
særlige interesser. Det er derfor naturligt for aktører, der er involveret i valg, at udforske
mulighederne for at anvende data med henblik på at vinde stemmer. Den stadig mere udbredte
anvendelse af digitale værktøjer og onlineplatforme har skabt mange nye muligheder for at nå
ud til folk i den politiske debat.
Den stigende mikromålretning af kommunikation mod vælgere på grundlag af ulovlig
behandling af personoplysninger, sådan som det blev konstateret i forbindelse med
afsløringen af Cambridge Analytica, er imidlertid af en anden art. Den illustrerer de
udfordringer, som moderne teknologi indebærer, men det dokumenterer også, at
databeskyttelse er særlig vigtig i forbindelse med valg. Spørgsmålet er blevet et centralt emne,
ikke kun for enkeltpersoner, men også for den måde, vores demokratier fungerer på, fordi det
udgør en alvorlig trussel mod en retfærdig og demokratisk valgproces og har potentiale til at
undergrave en åben debat, retfærdighed og gennemsigtighed, hvilket er afgørende i et
demokrati. Kommissionen finder det yderst vigtigt at behandle dette spørgsmål for at
genoprette offentlighedens tillid til, at valgprocesser er retfærdige.
De første rapporter fra Det Forenede Kongeriges databeskyttelsesmyndighed (Information
Commissioner's Office
ICO) om anvendelsen af dataanalyse i politiske kampagner
1
og
udtalelsen fra Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse om onlinemanipulation og
personoplysninger
2
har bekræftet den stigende betydning i valgsammenhæng af
mikromålretning, som oprindeligt blev udviklet til kommercielle formål.
Mere generelt har flere databeskyttelsesmyndigheder
databeskyttelse i forbindelse med valg
3
.
behandlet
spørgsmålet
om
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 (generel forordning om databeskyttelse) ,
der fra den 25. maj 2018 blev umiddelbart gældende i hele Unionen, giver Unionen de nødvendige
redskaber til at imødegå tilfælde af ulovlig anvendelse af personoplysninger i forbindelse med
Rapporter fra Det Forenede Kongeriges databeskyttelsesmyndighed (Information Commissioner's Office
ICO) af 10. juli
2018: "Investigation into the use of data analytics in political campaigns
Investigation update" and " Democracy
Disrupted? Personal information and political influence".
2
https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/18-03-19_online_manipulation_en.pdf.
3
http://www.garanteprivacy.it/web/guest/home/docweb/-/docweb-display/docweb/3013267 "Provvedimento in materia di
trattamento di dati presso i partiti politici e di esonero dall'informativa per fini di propaganda elettorale" offentliggjort af
Italiens databeskyttelsesmyndighed i den italienske statstidende nr. 71 den 26.3.2014 [doc. web n. 3013267];
https://www.cnil.fr/fr/communication-politique-quelles-sont-les-regles-pour-lutilisation-des-donnees-issues-des-reseaux
"Communication politique: quelles sont les règles pour l'utilisation des données issues des réseaux sociaux?" offentliggjort af
Commission Nationale de l'informatique et des libertés (Frankrigs nationale kommission for informatik og frihed) 8.11.2016;
https://ico.org.uk/media/for-organisations/documents/1589/promotion_of_a_political_party.pdf Information Commissioner's
Office "Guidance on political campaigning" [20170426].
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
(generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
1
1
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0003.png
afholdelse af valg.
Der kræves imidlertid en fast og konsekvent anvendelse af reglerne, hvis de
skal bidrage til at beskytte de demokratiske politikkers integritet. Da disse regler for første
gang vil blive anvendt ved et valg på EU-plan i forbindelse med det kommende valg til
Europa-Parlamentet, er det vigtigt at tydeliggøre reglerne over for de aktører, som medvirker i
valgprocessen
såsom nationale valgmyndigheder, politiske partier, datamæglere og
dataanalytikere, sociale medieplatforme og onlinereklame-netværk. Denne vejledning har til
formål at fremhæve databeskyttelsesforpligtelserne af relevans for valg. De nationale
databeskyttelsesmyndigheder skal som håndhævere af den generelle forordning om
databeskyttelse gøre fuld brug af deres styrkede beføjelser til at imødegå eventuelle
overtrædelser, navnlig dem, der vedrører mikromålretning mod vælgerne.
1. EU's databeskyttelsesramme
Beskyttelsen af personoplysninger er en grundlæggende rettighed, der er forankret i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (artikel 8) og i traktaterne (artikel
16 i TEUF). Den generelle forordning om databeskyttelse styrker rammerne for
databeskyttelse og gør Unionen bedre rustet til at håndtere tilfælde af misbrug af
personoplysninger i fremtiden, og alle aktører gøres mere ansvarlige for, hvordan de
behandler personoplysninger.
Den giver enkeltpersoner i Unionen yderligere og stærkere rettigheder, som er særlig
relevante i forbindelse med valg. Den databeskyttelsesordning, der var gældende i Unionen i
de foregående 20 år, led især under den fragmenterede anvendelse af reglerne mellem
medlemsstaterne, manglen på formaliserede samarbejdsmekanismer mellem de nationale
databeskyttelsesmyndigheder og disse myndigheders begrænsede håndhævelsesbeføjelser. I
den generelle forordning om databeskyttelse tages der højde for disse mangler: med
udgangspunkt i de afprøvede databeskyttelsesprincipper harmoniseres centrale begreber med
forordningen, såsom samtykke, enkeltpersoners ret til at få oplysninger om, hvordan deres
data behandles, styrkes, det afklares, på hvilke betingelser personoplysninger kan
videreformidles, der indføres regler for brud på personoplysningers sikkerhed, der etableres
en samarbejdsmekanisme mellem datatilsynsmyndigheder i sager, som går på tværs af
landegrænser,
og
deres
håndhævelsesbeføjelser
styrkes.
Overtrædes
EU's
databeskyttelsesregler, har databeskyttelsesmyndighederne beføjelser til at undersøge (f.eks.
ved at give påbud om at forelægge oplysninger og foretage inspektioner hos dataansvarlige og
databehandlere) og rette op på adfærden (f.eks. ved at udstede advarsler og irettesættelser eller
pålægge en midlertidig eller definitiv suspension af behandlingen). De har også beføjelse til at
pålægge bøder på op til 20 mio. EUR eller, hvis der er tale om en virksomhed, op til 4 % af
dens samlede omsætning på verdensplan
5
. Når de træffer afgørelse om at pålægge bøder og
om bødeniveauet, skal databeskyttelsesmyndighederne tage hensyn til den enkelte sags
omstændigheder og faktorer såsom behandlingens art, omfang eller formål, antallet af berørte
5
Kommissionens
vejledning
om
den
generelle
forordning
om
databeskyttelse
findes
på:
https://ec.europa.eu/commission/priorities/justice-and-fundamental-rights/data-protection/2018-reform-eu-data-protection-
rules_da.
2
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0004.png
personer og omfanget af den skade, de har lidt
6
. I forbindelse med valg er det sandsynligt, at
overtrædelsens grovhed og antallet af berørte personer vil være højt. Dette kan føre til, at der
pålægges høje bøder, navnlig i betragtning af hvor væsentligt dette spørgsmål er for borgernes
tillid til den demokratiske proces.
Det nyligt oprettede Europæiske Databeskyttelsesråd, som samler alle nationale
databeskyttelsesmyndigheder og Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse, spiller
en central rolle i anvendelsen af den generelle forordning om databeskyttelse ved at udstede
retningslinjer, anbefalinger og bedste praksis
7
. De nationale databeskyttelsesmyndigheder har
som håndhævere af den generelle forordning om databeskyttelse og interessenternes direkte
kontaktpunkt gode forudsætninger for at skabe yderligere retssikkerhed vedrørende
fortolkningen heraf. Kommissionen støtter aktivt dette arbejde.
Direktivet om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation, også kaldet e-
databeskyttelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF
8
), fuldender
EU's databeskyttelsesramme og er relevant i forbindelse med valg, da direktivets
anvendelsesområde omfatter regler for elektronisk fremsendelse af uanmodet kommunikation,
herunder med henblik på direkte markedsføring. I e-databeskyttelsesdirektivet fastsættes også
regler for lagring af oplysninger og adgang til allerede lagrede oplysninger, f.eks. cookies, der
kan bruges til at spore brugerens onlineadfærd, i terminaludstyr som f.eks. en smartphone
eller en computer. Kommissionens forslag til en forordning om databeskyttelse inden for
elektronisk kommunikation ("e-databeskyttelsesforordningen")
9
, som i øjeblikket foreligger
til forhandling, bygger på de samme principper som e-databeskyttelsesdirektivet. Med den
nye forordning udvides anvendelsesområdet ud over traditionelle teleoperatører til at omfatte
internetbaserede elektroniske kommunikationstjenester.
2. De forskellige aktørers vigtigste forpligtelser
Den generelle forordning om databeskyttelse finder anvendelse på alle aktører, der er aktive i
forbindelse med afholdelse af valg, såsom europæiske og nationale politiske partier (i det
følgende benævnt "politiske partier"), europæiske og nationale politiske fonde (i det følgende
benævnt "fonde"), platforme, dataanalysevirksomheder og offentlige myndigheder med
ansvar for valgprocessen. De må udelukkende behandle personoplysninger (f.eks. navne og
adresser) på en lovlig, rimelig og gennemsigtig måde til specifikke formål. De må ikke
derudover anvende oplysningerne på en måde, der er uforenelig med de formål, hvortil de
oprindeligt blev indsamlet. Behandling i journalistisk øjemed falder også ind under den
generelle databeskyttelsesforordnings anvendelsesområde, men da retten til ytrings- og
6
7
Artikel 83 i den generelle forordning om databeskyttelse.
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse afgiver også udtalelser.
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37).
9
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om respekt for privatliv og beskyttelse af personoplysninger i
forbindelse med elektronisk kommunikation og om ophævelse af direktiv 2002/58/EF (forordning om databeskyttelse inden
for elektronisk kommunikation) (COM(2017) 10 final).
3
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0005.png
informationsfrihed er vigtig i et demokratisk samfund
10
, kan visse undtagelser og fravigelser
gøre sig gældende i overensstemmelse med national ret.
Begrebet personoplysninger spænder vidt. Personoplysninger er alle data om en identificeret
eller identificerbar fysisk person. De oplysninger, der behandles i forbindelse med valg, vil
ofte omfatte særlige kategorier af personoplysninger ("følsomme oplysninger"), såsom
politiske holdninger, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, etnisk oprindelse, seksuelle forhold
osv., som er omfattet af en ordning
11
med mere udstrakt beskyttelse. Med dataanalyser kan
der desuden udledes "følsomme oplysninger" (f.eks. politiske holdninger, men også religiøse
overbevisninger eller seksuel orientering) af sæt af ikkefølsomme oplysninger. Behandlingen
af sådanne udledte oplysninger falder også ind under den generelle
databeskyttelsesforordnings anvendelsesområde, og de bør derfor være i overensstemmelse
med alle databeskyttelsesregler.
Det konkluderes, at praktisk taget alle databehandlingsoperationer i forbindelse med valg er
omfattet af den generelle forordning om databeskyttelse.
I lyset af behovet for at tydeliggøre reglerne over for de aktører, som medvirker i
valgprocessen, og af de første undersøgelsesresultater i Cambridge Analytica-sagen beskrives
i de følgende afsnit de databeskyttelsesforpligtelser, der forekommer særlig relevante i
forbindelse med valg. De sammenfattes i bilaget.
2.1
Dataansvarlige og databehandlere
Begrebet ansvarlighed for dataansvarlige og fælles dataansvarlige er et centralt element i den
generelle forordning om databeskyttelse. Den dataansvarlige er den organisation, der afgør,
alene eller i samarbejde med andre, hvorfor og hvordan personoplysningerne behandles;
databehandleren behandler udelukkende personoplysninger på vegne af og efter instruks fra
den dataansvarlige (idet deres indbyrdes forhold fastsættes i en kontrakt eller et andet juridisk
bindende dokument). De dataansvarlige skal indføre foranstaltninger, der er passende i
forhold til risiciene, og gennemføre indbygget databeskyttelse fra første færd, og de skal
kunne godtgøre efterlevelsen af den generelle forordning om databeskyttelse (princippet om
ansvarlighed).
Rollen som dataansvarlig og databehandler skal vurderes i hvert enkelt tilfælde. I forbindelse
med valg kan en række aktører være dataansvarlige: politiske partier, individuelle kandidater
og fonde er i de fleste tilfælde dataansvarlige; platforme og dataanalysevirksomheder kan
være (fælles) dataansvarlige eller databehandlere for en nærmere bestemt behandling
afhængigt af omfanget af den kontrol, de har med den pågældende behandling
12
; nationale
valgmyndigheder er dataansvarlige for valglister.
10
11
Artikel 85, stk. 2, i den generelle forordning om databeskyttelse.
Artikel 9, stk. 1, i den generelle forordning om databeskyttelse.
12
Ifølge nyere retspraksis fra Den Europæiske Unions Domstol (Jehovas Vidner-sagen C-25/17, dom af 10. juli 2018) blev
det præciseret, at en organisation, der "udøver indflydelse på" indsamling og behandling af personoplysninger, under visse
omstændigheder kan betragtes som dataansvarlig.
4
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0006.png
Når behandlingen vedrører udbud af varer og tjenesteydelser til enkeltpersoner i Unionen eller
overvågning af deres adfærd i Unionen, skal virksomheder, der er etableret uden for Unionen,
også overholde den generelle forordning om databeskyttelse. Dette er tilfældet for en række
platforme og dataanalysevirksomheder.
2.2
Principper, lovlig behandling af og særlige betingelser for "følsomme
oplysninger"
Aktører, der medvirker i valg, må kun behandle personoplysninger, herunder oplysninger fra
offentlige kilder, efter principperne for behandling af personoplysninger og på grundlag af et
antal begrænsede forudsætninger, som er klart angivet i den generelle forordning om
databeskyttelse
13
. De mest relevante forhold, der skal gøre sig gældende for, at der er tale om
lovlig behandling i forbindelse med valg, forekommer at være en enkeltpersons samtykke,
overholdelse af en retlig forpligtelse i henhold til EU-retten eller national lovgivning,
udførelse af en opgave af i samfundets interesse og en af aktørernes legitime interesse. Dog
kan aktører i forbindelse med valg alene påberåbe sig at have en legitim interesse, hvis deres
interesser ikke må vige for de berørte enkeltpersoners interesser eller grundlæggende
rettigheder og frihedsrettigheder.
Lagring af oplysninger eller adgang til oplysninger, der allerede er lagret i terminaludstyr
(computer, smartphone osv.), skal desuden ske i overensstemmelse med e-
databeskyttelsesdirektivets krav om beskyttelse af terminaludstyr, hvilket indebærer, at den
pågældende enkeltperson vil skulle give sit samtykke.
Når samtykke anvendes som retsgrundlag, kræves det i henhold til den generelle forordning
om databeskyttelse, at dette gives gennem en klar og positiv bekræftelse, og at det foregår på
et frivilligt og velinformeret grundlag
14
.
Offentlige myndigheder, der medvirker i valgprocessen, behandler personoplysninger for at
overholde en retlig forpligtelse eller udføre en offentlig opgave. Andre aktører kan i
forbindelse med valg behandle data på grundlag af samtykke eller legitim interesse
15
.
Politiske partier og fonde kan også behandle data på grundlag af samfundsinteresser, hvis
dette er foreskrevet i den nationale ret
16
.
Offentlige myndigheder må kun videregive visse oplysninger om enkeltpersoner, der er opført
på valglister eller i adresseregistre over bosiddende personer, til politiske partier, når dette
specifikt er tilladt i henhold til medlemsstaternes nationale ret og kun i forbindelse med
reklame i forbindelse med valg og i det omfang, det er nødvendigt til formålet, som f.eks.
navn og adresse.
13
14
Artikel 5 og 6 i den generelle forordning om databeskyttelse.
Artikel 7, og artikel 4, nr. 11), i den generelle forordning om databeskyttelse.
15
Dog forudsat, at de pågældende enkeltpersoners rettigheder og frihedsrettigheder ikke påvirkes i alvorlig grad.
16
Jf. 56. betragtning i den generelle forordning om databeskyttelse: "hvis det i forbindelse med afholdelse af valg i en
medlemsstat er nødvendigt, for at det demokratiske system kan fungere, at politiske partier indsamler personoplysninger om
enkeltpersoners politiske holdninger, kan behandling af sådanne oplysninger tillades af hensyn til varetagelsen af
samfundsinteresser, såfremt fornødne garantier er etableret".
5
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0007.png
Behandling af oplysninger i forbindelse med valg vil ofte omfatte "følsomme oplysninger".
Behandling af sådanne oplysninger, herunder udledte "følsomme oplysninger", er generelt
forbudt, medmindre et af de særlige forhold i den generelle forordning om databeskyttelse
17
gør sig gældende. Behandling af "følsomme oplysninger" forudsætter, at specifikke, strengere
betingelser opfyldes: personen skal have givet udtrykkeligt samtykke
18
eller have
offentliggjort oplysningerne
19
. Politiske partier og fonde må også behandle "følsomme
oplysninger", hvis der er tale om væsentlige samfundsinteresser på grundlag af EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret, og der er indført passende sikkerhedsforanstaltninger
20
. Ifølge
den generelle forordning om databeskyttelse må de ligeledes behandle "følsomme
oplysninger", for så vidt som de udelukkende vedrører egne medlemmer eller tidligere
medlemmer, eller personer der har regelmæssig kontakt med dem
men kun til videregivelse
inden for deres politiske parti eller fond
21
. Et politisk parti må dog ikke benytte denne
specifikke bestemmelse med henblik på at behandle oplysninger om potentielle medlemmer
eller vælgere.
Formålet med databehandlingen bør præciseres på indsamlingstidspunktet (princippet om
"formålsbegrænsning")
22
. Data, der indsamles til et givet formål, må alene viderebehandles til
formål, der er forenelige hermed; i modsat fald skal der findes et nyt retsgrundlag i henhold til
den generelle forordning om databeskyttelse, f.eks. samtykke, for at behandlingen kan
foretages til det nye formål. Navnlig må data ikke viderebehandles i forbindelse med valg,
hvis dataene omhandler livsstil og er indsamlet af datamæglere eller platforme til
kommercielle formål.
Medmindre politiske partier og fonde udviser behørig omhu og kontrollerer, at oplysningerne
er tilvejebragt på lovlig vis, må de ikke anvende sådanne data modtaget fra tredjemand.
2.3
Gennemsigtighedskrav
Cambridge Analytica-sagen har vist, hvor vigtigt det er at bekæmpe uigennemskuelighed og
informere de berørte enkeltpersoner korrekt. Enkeltpersoner ved ofte ikke, hvem der
behandler deres personoplysninger, og til hvilket formål. Principperne om rimelig og
gennemsigtig behandling forudsætter, at enkeltpersoner oplyses om behandlingsaktiviteters
eksistens og deres formål
23
. I den generelle forordning om databeskyttelse præciseres de
dataansvarliges forpligtelser i den henseende. De skal oplyse enkeltpersoner om de vigtigste
aspekter i forbindelse med behandlingen af deres personoplysninger, f.eks.:
17
18
den dataansvarliges identitet
formålene med behandlingen
Artikel 9 i den generelle forordning om databeskyttelse.
Artikel 9, stk. 2, litra a), i den generelle forordning om databeskyttelse.
19
Artikel 9, stk. 2, litra e), i den generelle forordning om databeskyttelse.
20
Artikel 9, stk. 2, litra g), i den generelle forordning om databeskyttelse.
21
Artikel 9, stk. 2, litra d), i den generelle forordning om databeskyttelse. Politiske partier eller fonde må ikke dele
oplysninger vedrørende egne medlemmer eller tidligere medlemmer, eller enkeltpersoner der har regelmæssig kontakt med
dem, med tredjemand uden de berørte enkeltpersoners samtykke.
22
Artikel 5, stk. 1, litra b), i den generelle forordning om databeskyttelse.
23
Artikel 5, stk. 1, litra a), i den generelle forordning om databeskyttelse.
6
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0008.png
hvem der modtager personoplysningerne
kilden til dataene, når disse ikke er indsamlet direkte fra personen
forekomsten af automatiske afgørelser og
eventuelle yderligere oplysninger, der er nødvendige for at sikre en rimelig og
gennemsigtig behandling
24
.
Ifølge den generelle forordning om databeskyttelse skal oplysningerne endvidere gives i en
kortfattet, gennemsigtig, letforståelig og lettilgængelig form og i et klart og enkelt sprog
25
.
For eksempel vil en kort, uigennemskuelig meddelelse om databeskyttelse, der alene trykkes i
en lille skriftstørrelse i valgmaterialer, ikke opfylde kravene om gennemsigtighed.
Ifølge de foreløbige undersøgelsesresultater var ufuldstændige oplysninger om formålet med
indsamlingen af oplysninger en central mangel i Cambridge Analytica-sagen, og dette rejste
også tvivl om gyldigheden af de berørte personers samtykke. Alle organisationer, der
behandler personoplysninger i forbindelse med valg, skal sikre sig, at enkeltpersoner fuldt ud
forstår, hvordan og til hvilket formål deres personoplysninger vil blive brugt, inden de giver
deres samtykke, eller inden den dataansvarliges behandling påbegyndes med en anden
hjemmel for behandlingen som grundlag.
Der skal gives oplysninger til enkeltpersoner på hvert trin i behandlingen og ikke kun, når
dataene indsamles.
Når politiske partier behandler oplysninger fra tredjemand (f.eks. fra valglister, datamæglere,
dataanalytikere og andre kilder), skal de almindeligvis underrette og forklare de pågældende
enkeltpersoner, hvordan de kombinerer og anvender disse oplysninger, således at en rimelig
behandling sikres
26
.
2.4
Profilering, automatiske afgørelser og mikromålretning
Profilering er en form for automatisk behandling af personoplysninger, der anvendes til at
analysere eller forudsige forhold vedrørende personlige præferencer, interesser, økonomiske
forhold osv.
27
. Profilering kan bruges til mikromålretning mod enkeltpersoner ved at
analysere personoplysninger (f.eks. en søgehistorie på internettet) for at afdække en bestemt
gruppes eller persons særlige interesser med henblik på at påvirke den pågældende gruppes
eller persons handlinger. Mikromålretning kan benyttes til at sende en personlig besked til en
enkeltperson eller et publikum ved hjælp af en onlinetjeneste, f.eks. sociale medier.
Cambridge Analytica-sagen har vist de særlige udfordringer, der opstår som følge af
mikromålretningsmetoder på de sociale medier. Organisationerne kan benytte de data, der er
indsamlet gennem brugerne af de sociale medier, til at skabe vælgerprofiler. Det kan give
sådanne organisationer mulighed for at udpege vælgere, der lettere kan påvirkes, og dermed
gøre det muligt for sådanne organisationer at øve indflydelse på valgresultatet.
24
25
Artikel 13 og 14 i den generelle forordning om databeskyttelse.
Retningslinjer fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd om gennemsigtighed.
26
Artikel 14 i den generelle forordning om databeskyttelse.
27
Jf. definitionen i artikel 4, nr. 4), i den generelle forordning om databeskyttelse.
7
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0009.png
Alle generelle principper og regler i den generelle forordning om databeskyttelse finder
anvendelse på behandling af sådanne oplysninger, såsom princippet om lovlighed, rimelighed
og gennemsigtighed. Enkeltpersoner er meget ofte ikke klar over, at de udsættes for
profilering: de forstår ikke, hvorfor de modtager reklamer, der tydeligvis hænger sammen
med deres seneste søgninger, eller hvorfor de modtager personaliserede beskeder fra
forskellige organisationer. Ved den generelle forordning om databeskyttelse forpligtes alle
dataansvarlige, f.eks. politiske partier eller dataanalytikere, til at oplyse de pågældende
enkeltpersoner, når de anvender sådanne teknikker, og om forventede konsekvenser
28
heraf.
I den generelle forordning om databeskyttelse anerkendes det, at automatiske afgørelser,
herunder profilering, kan have alvorlige konsekvenser. Ifølge den generelle forordning om
databeskyttelse har en enkeltperson ret til ikke at være genstand for en afgørelse, som alene er
baseret på automatisk behandling, og som har retsvirkning for vedkommende, eller som på
tilsvarende vis betydeligt påvirker den pågældende, medmindre en sådan behandling foretages
på strenge betingelser, dvs. hvis enkeltpersoner giver deres udtrykkelige samtykke, eller når
det er tilladt ifølge EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, hvori der fastsættes
tilstrækkelige beskyttelsesforanstaltninger
29
.
Praksis, som benytter mikromålretning i forbindelse med valg, tilhører denne kategori, hvis
den har en tilstrækkeligt væsentlig virkning på enkeltpersoner. Det Europæiske
Databeskyttelsesråd har anført, at dette er tilfældet, hvis afgørelsen har potentiale til at påvirke
enkeltpersoners omstændigheder, adfærd eller valg i væsentlig grad eller har en langvarig
eller varig indvirkning på den enkelte
30
. Databeskyttelsesrådet fandt, at onlinemålrettede
reklamer under visse omstændigheder kan påvirke enkeltpersoner i tilstrækkelig grad, hvis de
eksempelvis er påtrængende eller anvender viden om enkeltpersoners svage punkter. I
betragtning af, hvor vigtigt det er at kunne udøve den demokratiske stemmeret, kan
personaliserede beskeder, der f.eks. kan betyde, at enkeltpersoner afholder sig fra at deltage i
afstemningen eller stemmer på en bestemt måde, potentielt opfylde kriteriet om, at der er tale
om en væsentlig påvirkning.
I forbindelse med valg er de dataansvarlige derfor nødt til at sikre, at enhver behandling, der
foregår ved hjælp af sådanne teknikker, er lovlig ifølge ovennævnte principper og de strenge
betingelser i den generelle forordning om databeskyttelse.
2.5
Sikkerhed og rigtighed i relation til personoplysninger
Sikkerhed er særlig vigtig i forbindelse med valg i betragtning af omfanget af de pågældende
datasæt og det forhold, at sådanne sæt ofte indeholder "følsomme oplysninger". I henhold til
den generelle forordning om databeskyttelse skal operatører, der behandler personoplysninger
(både dataansvarlige og databehandlere), gennemføre passende tekniske og organisatoriske
28
29
Artikel 13, stk. 2, i den generelle forordning om databeskyttelse.
Artikel 22 i den generelle forordning om databeskyttelse.
30
Retningslinjer fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd om automatiske afgørelser, WP251rev.01, som senest ændret og
vedtaget den 6.2.2018.
8
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0010.png
foranstaltninger for at sørge for et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau i forhold til de risici, som
behandlingen indebærer for enkeltpersoners rettigheder og frihedsrettigheder
31
.
Ifølge den generelle forordning om databeskyttelse skal den dataansvarlige uden unødig
forsinkelse og om muligt senest inden for 72 timer anmelde brud på persondatasikkerheden til
den kompetente tilsynsmyndighed. Når et brud på persondatasikkerheden sandsynligvis vil
indebære en høj risiko for enkeltpersoners rettigheder og frihedsrettigheder, underretter den
dataansvarlige ligeledes uden unødig forsinkelse de enkeltpersoner, som berøres af bruddet på
persondatasikkerheden
32
.
Politiske partier og andre aktører, der medvirker i valgprocessen, skal være særlig
opmærksomme på at sikre, at personoplysningerne er korrekte, når der er tale om omfangsrige
datasæt, og når der indsamles data fra forskellige, heterogene kilder. Ukorrekte oplysninger
skal straks slettes eller berigtiges og om nødvendigt ajourføres.
2.6
Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse
Ved den generelle forordning om databeskyttelse indføres et nyt værktøj til vurdering af
risikoen, inden behandlingen påbegyndes: konsekvensanalysen vedrørende databeskyttelse
Dette er påkrævet, når behandlingen sandsynligvis vil medføre en høj risiko for de
pågældende personers rettigheder og frihedsrettigheder
33
. Dette er tilfældet i forbindelse med
valg, hvis en dataansvarlig foretager en systematisk og omfattende vurdering af personlige
forhold vedrørende en enkeltperson (herunder profilering), der påvirker denne enkeltperson
betydeligt, og hvis den dataansvarlige behandler "følsomme oplysninger" i stort omfang. De
nationale valgmyndigheder, der udfører deres opgaver i samfundets interesse, behøver
muligvis ikke at gennemføre en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse, hvis der
allerede er foretaget en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse i forbindelse med
vedtagelsen af lovgivningen.
De konsekvensanalyser, der skal foretages af de forskellige aktører i forbindelse med valg,
bør omfatte de elementer, der er nødvendige for at håndtere de risici, der er forbundet med en
sådan behandling, navnlig hvorvidt behandlingen af datasæt fra tredjemand også er lovlig,
tillige med gennemsigtighedskravene.
3. Enkeltpersoners rettigheder
I den generelle forordning om databeskyttelse gives enkeltpersoner i Unionen yderligere og
stærkere rettigheder, som er særlig relevante i forbindelse med valg:
ret til indsigt i deres personoplysninger
31
32
Artikel 32 i den generelle forordning om databeskyttelse.
Artikel 33 og 34 i den generelle forordning om databeskyttelse og retningslinjerne fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd
om anmeldelse af brud på persondatasikkerheden.
33
Artikel 35 og 36 i den generelle forordning om databeskyttelse og retningslinjerne fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd
om konsekvensanalysen vedrørende databeskyttelse.
9
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0011.png
ret til at anmode om at få slettet deres personoplysninger, hvis behandlingen er baseret
på samtykke, og dette samtykke trækkes tilbage, hvis oplysningerne ikke længere er
nødvendige, eller hvis behandlingen er ulovlig, og
ret til at få rettet ukorrekte, unøjagtige eller ufuldstændige personoplysninger.
Enkeltpersoner har også ret til at gøre indsigelse mod behandling (f.eks. af oplysninger i
valglister, der fremsendes til politiske partier), hvis behandlingen af deres oplysninger er
begrundet i hensynet til "legitim interesse" eller "samfundets interesse".
Enkeltpersoner har ret til ikke at blive gjort til genstand for en afgørelse, som alene bygger på
automatisk behandling af deres personoplysninger. Enkeltpersoner kan i sådanne tilfælde
anmode om intervention fra en fysisk persons side og har ret til at fremkomme med deres
synspunkter og til at bestride afgørelsen.
For at enkeltpersoner kan udøve disse rettigheder, skal alle involverede aktører stille de
nødvendige værktøjer og indstillinger til rådighed. I den generelle forordning om
databeskyttelse åbnes der mulighed for at udarbejde en adfærdskodeks, som er godkendt af en
databeskyttelsesmyndighed, og som præciserer forordningens anvendelse på specifikke
områder, herunder i forbindelse med valg.
I den generelle forordning om databeskyttelse indrømmes enkeltpersoner ret til at indgive
klage til en tilsynsmyndighed og adgang til retsmidler. Enkeltpersoner gives også ret til at
bemyndige en ikke-statslig organisation til at indgive en klage på deres vegne
34
. I nogle
medlemsstater giver den nationale lovgivning mulighed for, at en ikke-statslig organisation
kan indgive en klage uden at være bemyndiget af en enkeltperson. Dette er særlig relevant i
forbindelse med valg på grund af det store antal potentielt berørte personer.
34
Artikel 80, stk. 1, i den generelle forordning om databeskyttelse.
10
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0012.png
Centrale databeskyttelsesspørgsmål af relevans for valgprocessen
35
Politiske partier og fonde
Politiske partier og fonde er dataansvarlige
Overhold formålsbegrænsning, viderebehandling alene til
formål, der er forenelige (f.eks. når data deles med
platforme)
Vælg det relevante retsgrundlag for behandlingen (også for
udledte data): samtykke, legitim interesse, opgave i
samfundets interesse (hvis fastsat ved lov), særlige
betingelser, hvis det drejer sig om "følsomme oplysninger"
(f.eks. politisk holdning)
Gennemfør en konsekvensanalyse vedrørende
databeskyttelse
Informer enkeltpersoner om hvert enkelt behandlingsformål
(krav om gennemsigtighed) enten i forbindelse med direkte
indsamling af data eller ved indhentning af oplysninger fra
tredjemand
Sørg for datanøjagtighed, navnlig for data fra forskellige
kilder og for udledte data
Kontroller, om oplysninger, der er modtaget fra tredjemand,
er tilvejebragt lovligt og til hvilke formål (f.eks.: om de
berørte personer gav deres informerede samtykke til et givet
formål)
Tag hensyn til de specifikke risici ved profilering og indfør
passende beskyttelsesforanstaltninger
Overhold særlige betingelser, når der anvendes automatiske
afgørelser (indhent eksempelvis udtrykkeligt samtykke og
indfør passende beskyttelsesforanstaltninger)
Angiv tydeligt, hvem der har adgang til oplysningerne
Sørg for behandlingssikkerhed gennem tekniske og
organisatoriske foranstaltninger; indberet brud på
datasikkerheden
Præciser forpligtelser i kontrakter eller andre juridisk
bindende dokumenter for databehandlere, f.eks.
dataanalysevirksomheder
Slet oplysningerne, når de ikke længere er nødvendige til det
oprindelige formål, som de er indsamlet til
Datamæglere og dataanalysevirksomheder er enten (fælles)
Datamæglere og
35
Ovenstående oplysninger er på ingen måde udtømmende. De har til formål at fremhæve en række centrale forpligtelser
knyttet til data ifølge den generelle forordning om databeskyttelse, som er relevante for valgprocessen. De svarer til et
scenarie, hvor de politiske partier selv indsamler data (fra offentlige kilder, fra deres tilstedeværelse på de sociale medier,
direkte fra vælgerne osv.) og benytter sig af datamæglere eller dataanalysevirksomheder med henblik på målretning over for
vælgere gennem sociale medieplatforme. Platforme kan også være en kilde til data for ovennævnte aktører. Anden lovgivning
kan også være relevant, f.eks. reglerne om fremsendelse af uanmodet kommunikation og beskyttelse af terminaludstyr i e-
databeskyttelsesdirektivet.
11
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0013.png
dataanalysevirksomheder
dataansvarlige eller databehandlere, afhængigt af omfanget af
den kontrol, de har med behandlingen
Som dataansvarlig
Som databehandler
Overhold formålsbegrænsning,
Opfyld forpligtelser i
viderebehandling alene til
kontrakten eller et andet
formål, der er forenelige
juridisk bindende
(navnlig når data deles med
dokument indgået med
tredjeparter)
den dataansvarlige
Vælg det relevante retsgrundlag
Sørg for
for behandlingen: samtykke,
behandlingssikkerhed
legitim interesse; drejer det sig
gennem tekniske og
om "følsomme oplysninger", må
organisatoriske
de alene behandles, hvis der er
foranstaltninger
givet udtrykkeligt samtykke,
Støt den dataansvarlige i
eller oplysningerne tydeligvis er
forbindelse med
offentliggjort
konsekvensanalyser
Gennemfør en
vedrørende
konsekvensanalyse vedrørende
databeskyttelse eller i
databeskyttelse
forbindelse med
udøvelsen af de
Informer enkeltpersoner om
registreredes rettigheder
hvert enkelt behandlingsformål
eller ved straks at
(krav om gennemsigtighed)
underrette den
navnlig når der ansøges om
dataansvarlige, hvis de
samtykke, eftersom
bliver bekendt med et
oplysningerne normalt vil blive
brud på datasikkerheden
solgt til en tredjepart
Overhold særlige betingelser,
når der anvendes automatiske
afgørelser (indhent eksempelvis
udtrykkeligt samtykke og indfør
passende
beskyttelsesforanstaltninger)
Vær særlig opmærksom på
behandlingens lovlighed, og at
oplysningerne er korrekte, når
forskellige datasæt kombineres
Sørg for behandlingssikkerhed
gennem tekniske og
organisatoriske foranstaltninger;
indberet brud på
datasikkerheden
Sociale medieplatforme/
onlinereklame-netværk
Platforme er normalt dataansvarlige for den behandling, der
finder sted på deres platforme, og eventuelt fælles
dataansvarlige sammen med andre organisationer
Vælg det relevante retsgrundlag for behandlingen: kontrakt
med enkeltpersoner, samtykke, legitim interesse; drejer det
sig om "følsomme oplysninger", må de alene behandles, hvis
der er givet udtrykkeligt samtykke, eller oplysningerne
tydeligvis er offentliggjort
12
kom (2018) 0638 - Ingen titel
1944919_0014.png
Nationale
valgmyndigheder
Brug kun de oplysninger, der er nødvendige til det fastsatte
formål
Gennemfør en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse
Sørg for, at deling af medlemmers data med tredjemand sker
på lovlig vis
Overhold krav om gennemsigtighed, navnlig med hensyn til
vilkår og betingelser, hvis oplysninger efterfølgende
udveksles med tredjemand osv.
Overhold særlige betingelser, når der anvendes automatiske
afgørelser (indhent eksempelvis udtrykkeligt samtykke og
indfør passende beskyttelsesforanstaltninger)
Sørg for behandlingssikkerhed gennem tekniske og
organisatoriske foranstaltninger; indberet brud på
datasikkerheden
Sørg for, at enkeltpersoner gives kontrol og indstillinger,
således at de effektivt kan udøve deres rettigheder, herunder
retten til ikke at blive gjort til genstand for en afgørelse, som
alene er baseret på automatisk behandling, herunder
profilering
Nationale valgmyndigheder er dataansvarlige
Retsgrundlag for behandlingen: retlig forpligtelse eller
opgave i samfundets interesse baseret på lovgivning
Gennemfør en konsekvensanalyse vedrørende
databeskyttelse, hvis konsekvenserne ikke allerede er
vurderet i lovgivningen
13