Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0640
Offentligt
2001678_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
16. januar 2019
Kontor:
Forebyggelseskontoret
Sagsbeh: Nathalie Bidstrup Niel-
sen
Sagsnr.: 2018-0032/06-0064
Dok.:
939743
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til KOM (2018) 0640 (Forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggelse af udbredel-
sen af terrorrelateret onlineindhold), som Folketingets Europaudvalg har
stillet til justitsministeren den 3. december 2018. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om adgang til materiale på nettet, som frit er tilgængeligt på danske biblioteker eller i danske medier, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 1 til KOM (2018) 0640 (forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret
onlineindhold):
”Ministeren
bedes i forlængelse af ministerens udtalelser på
punktet om forslag til forordning om forebyggelse af udbredel-
sen af terrorrelateret indhold på nettet på EUU-mødet den 30.
november 2018 bekræfte, at ingen dansk borger vil komme i den
situation, at vedkommende på grund af denne forordning forhin-
dres i at få adgang til materiale på nettet, som frit er tilgængeligt
på danske biblioteker eller i danske medier.”
Svar:
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggelse af
udbredelsen af terrorrelateret indhold på nettet har til formål at skabe en klar
og harmoniseret retlig ramme til at forebygge misbrug af hostingtjenester til
udbredelsen af terrorrelateret indhold på nettet.
Justitsministeriet kan oplyse, at forslaget definerer terrorrelateret indhold
som materiale, der kan bidrage til at begå terrorhandlinger, som de er defi-
neret i artikel 3, stk. 1, litra a)-i) i direktiv 2017/541 om bekæmpelse af ter-
rorisme. Direktivet er omfattet af det danske retsforbehold, men Danmark
har til gengæld tiltrådt den rammeaftale, der ligger til grund for direktivet,
og som har næsten enslydende definitioner. Definitionen af terrorhandlinger
i forordningsforslaget stemmer derfor i vidt omfang overens med definitio-
nen i den danske straffelov. Dertil er udbredelsen af terrorpropaganda kri-
minaliseret i straffelovens § 114 e.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at retsplejelovens kapitel 74 indehol-
der en række regler, der giver mulighed for at fjerne adgangen til materiale,
som anvendes til at begå noget strafbart, herunder bl.a. materiale, der udbre-
der terrorpropaganda.
Reglerne i retsplejelovens kapitel 74 giver bl.a. mulighed for at beslaglægge
genstande som led i efterforskningen af en strafbar lovovertrædelse, eksem-
pelvis en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om terrorisme. Beslag-
læggelse kræver, at der er grund til at antage, at genstanden kan tjene som
bevis i sagen. Derudover kan beslaglæggelse også ske med henblik på kon-
fiskation. Beslaglæggelsen kan omfatte fysisk materiale i form af eksempel-
2
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om adgang til materiale på nettet, som frit er tilgængeligt på danske biblioteker eller i danske medier, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
vis bøger, aviser eller lignende, men der kan også være tale om beslaglæg-
gelse af hjemmesider. Betingelserne for beslaglæggelse er i alle tilfælde de
samme.
I praksis indebærer en beslaglæggelse af en hjemmeside, at politiet får over-
ført rettighederne til hjemmesiden. Politiet kan herefter lægge et banner på
hjemmesiden, hvor det fremgår, at siden er beslaglagt af politiet, og at hjem-
mesiden ikke længere kan besøges.
Reglerne om beslaglæggelse suppleres af bestemmelsen i retsplejelovens §
791 d om blokering af hjemmesider. En hjemmeside kan blokeres, hvis der
er grund til at antage, at der fra hjemmesiden begås en overtrædelser af straf-
felovens bestemmelser om terrorisme eller bestemmelserne om trusler og
chikane vedrørende offentligt ansatte. Det er en forudsætning for blokering,
at politiet forudgående indhenter en retskendelse til indgrebet. Derudover
skal indgrebet være proportionalt, hvilket vil sige, at blokering ikke må fo-
retages, såfremt indgrebet står i misforhold til sagens betydning og den
ulempe, som indgrebet må antages at medføre. Selve blokeringen af en
hjemmeside foretages ved såkaldt DNS-blokering, som medfører, at ethvert
forsøg på at opnå adgang til den blokerede hjemmeside automatisk afvises
af internetudbyderen.
Forordningsforslaget indebærer, at en kompetent national myndighed vil få
mulighed for at give en hostingtjenesteyder påbud om at fjerne indhold på
dennes platform eller deaktivere adgangen til materialet. Denne beføjelse
vil gøre det muligt at blokere adgangen til dele af et socialt medie eller en
hjemmeside, herunder bl.a. konkrete videoer eller kommentarer til et opslag,
fordi en kompetent national myndighed får mulighed for at henvende sig
direkte til den hostingtjenesteyder, der ejer den digitale platform.
Forordningsforslagets adgang til at fjerne og blokere terrorrelateret indhold
må derfor anses for at være mindre indgribende end de gældende regler i
retsplejeloven, som alene giver adgang til blokere hele hjemmesider. Det er
derfor Justitsministeriets vurdering, at forordningsforslaget ikke går videre
end adgangen i retsplejeloven til at beslaglægge hjemmesider og fysisk ma-
teriale i form af bøger, aviser eller lignende.
3