Europaudvalget 2020-21
KOM (2018) 0640
Offentligt
2337926_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
18. februar 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Anne Sofie Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2021-0032/06-0153
Dok.:
1814280
Besvarelse af KOM (2018) 0640 spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Euro-
paudvalg
Hermed sendes besvarelse af KOM (2018) 0640 spørgsmål nr. 7, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 22. januar 2021.
Nick Hækkerup
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om juridiske overvejelser i forbindelse med forordningen om terrorrelateret onlineindhold, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre nærmere for de juridiske overvejel-
ser, som ligger til grund for, at justitsministeriet vurderer, at be-
stemmelserne i forordningen om terrorrelateret onlineindhold,
som gør det muligt for en myndighed i en medlemsstat at på-
lægge en hostingudbyder el.lign. i en anden medlemsstat at
fjerne terrorrelateret onlineindhold, falder ind under det såkaldte
uskrevne grundlovsforbud. Spørgsmålet bedes besvaret forud
for besvarelsen af KOM (2018) 0640
Samrådsspørgsmål C, D,
E og F.”
Svar
:
1.
Efter dansk statsret anses danske myndigheder som udgangspunkt for
enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for det danske ter-
ritorium. Det følger af det såkaldte uskrevne grundlovsforbud.
Som en undtagelse hertil følger det af grundlovens § 20, at beføjelser, som
efter grundloven tilkommer rigets myndigheder, ved lov i nærmere bestemt
omfang kan overlades til mellemfolkelige myndigheder som f.eks. EU. Be-
stemmelsen giver derimod ikke adgang til at overlade beføjelser til andre
stater.
2.
Forslaget til forordning om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret
indhold på internettet indebærer, at en national myndighed i en anden med-
lemsstat skal kunne træffe en retligt bindende afgørelse i form af f.eks. et
påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold over for en hostingtjenesteud-
byder med hovedsæde i Danmark med virkning i Danmark. Ifølge forord-
ningsforslaget vil et sådant påbud forpligte hostingtjenesteudbyderen til in-
den for en time efter modtagelsen af påbuddet at fjerne indholdet i alle med-
lemsstater.
En sådan ordning, hvor en udenlandsk myndighed skal have beføjelse til at
udøve myndighed med virkning inden for det danske territorium, rejser som
udgangspunkt spørgsmål i forhold til det uskrevne grundlovsforbud.
Regeringen har sideløbende med trilogforhandlingerne om forordningsfor-
slaget arbejdet på en løsning, der indebærer, at Danmark kan administrere
ordningen i overensstemmelse med grundloven, og har i den forbindelse ud-
arbejdet en erklæring om, hvordan forordningen vil blive administreret i
Danmark inden for rammerne af dansk ret. Der er tale om en ensidig dansk
Side 2/3
kom (2018) 0640 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om juridiske overvejelser i forbindelse med forordningen om terrorrelateret onlineindhold, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
erklæring, som blev afgivet på et møde i De Faste Repræsentanters Komité
(Coreper) den 16. december 2020, og som vil blive afgivet i forbindelse med
den endelige vedtagelse af forordningen i Rådet primo 2021.
Det vil nærmere bestemt fremgå af erklæringen, at når den kompetente myn-
dighed i Danmark i henhold forordningen underrettes om et påbud om fjer-
nelse af terrorrelateret indhold, der er udstedt af den kompetente myndighed
i en anden medlemsstat og adresseret til en dansk hostingtjenesteudbyder,
vil den danske myndighed underrette hostingtjenesteudbyderen om påbud-
dets retlige virkning i Danmark. Denne ordning, der forventes fastsat ved
lov, vil indebære, at det i praksis kan sikres, at reglerne om fjernelse af ter-
rorrelateret indhold inden for en time i forordningen overholdes inden for
rammerne af dansk ret.
Det er vurderingen, at en sådan ordning ligger inden for rammerne af det
uskrevne grundlovsforbud.
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets notat af 23. december 2020
vedrørende politisk aftale om forslag til forordning om forebyggelse af ud-
bredelsen af terrorrelateret indhold på nettet af (KOM (2018) 0640, bilag 5).
Side 3/3