Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0641
Offentligt
1941964_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2018
COM(2018) 641 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Et Europa, der beskytter: et initiativ til udvidelse af Den Europæiske
Anklagemyndigheds beføjelser til at omfatte bekæmpelse af grænseoverskridende
terrorhandlinger
Et bidrag fra Europa-Kommissionen til ledernes møde i
Salzburg den 19.-20. september 2018
DA
DA
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0002.png
"Den Europæiske Union skal også være stærkere i bekæmpelsen af terrorisme. Vi har
i de sidste tre år gjort reelle fremskridt, men vi mangler stadig midlerne til at reagere
hurtigt i tilfælde af grænseoverskridende terrortrusler. [...] Jeg ser også gode
argumenter for at give den nye europæiske anklagemyndighed til opgave at
retsforfølge grænseoverskridende terrorhandlinger."
Jean-Claude Junckers tale om Unionens tilstand den 13. september 2017
1. Indledning
Terrorisme er fortsat en af de største udfordringer, som vores samfund står over for.
Terrorhandlinger er en af de alvorligste former for kriminalitet og strider mod alle de værdier,
som Den Europæiske Union bygger på.
Et stærkere Europa skal beskytte sine borgere og sørge for, at terrorister hurtigt retsforfølges.
I sin tale om Unionens tilstand i september 2017 skitserede kommissionsformand Jean-Claude
Juncker en række foranstaltninger, der stiler mod en stærkere, mere forenet og mere
demokratisk Union frem mod 2025. Som opfølgning herpå fremlægger Kommissionen dette
initiativ om udvidelse af Den Europæiske Anklagemyndigheds (EPPO)
1
beføjelser til at
omfatte efterforskning og retsforfølgning i terrorsager.
Terrortruslen i Den Europæiske Union er de seneste år forblevet høj og ud over fremkomsten
af nye former for terrorangreb er onlinepropaganda og netværksaktiviteter via de sociale
medier blevet magtfulde værktøjer i terroristernes hænder, når det drejer sig om at rekruttere,
radikalisere personer og rejse midler i EU
2
. Terrortruslen er en aktuel og langvarig
udfordring, som kræver omfattende og struktureret handling fra Unionens side, herunder med
hensyn til efterforskning og retsforfølgning i terrorsager i hele EU.
1
2
Rådets forordning (EU) 2017/1939 af 12. oktober 2017 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om
oprettelse af en europæisk anklagemyndighed.
Europols TE-SAT-rapport (rapport om situationen og udviklingen med hensyn til terrorisme i Europa) 2018.
1
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0003.png
Den Europæiske Union har under iagttagelse af traktatens grænser
3
gjort en beslutsom indsats
for at bekæmpe terrortrusler, navnlig inden for rammerne af den europæiske dagsorden om
sikkerhed
4
fra 2015 og i arbejdet mod en effektiv og ægte sikkerhedsunion
5
. Den har truffet
foranstaltninger for at afskære terroristerne fra mulighederne for at udføre angreb,
kriminalisere terrorhandlinger i Unionen, forbedre medlemsstaternes udveksling af
retshåndhævelsesoplysninger, bekæmpe radikalisering og styrke forvaltningen af Unionens
ydre grænser. Unionens agenturer, navnlig Eurojust og Europol, har styrket deres rolle med
hensyn til at fremme retligt samarbejde og politisamarbejde i EU, herunder koordinering og
udveksling af oplysninger i terrorsager på anmodning fra de nationale myndigheder. Et
forslag til forordning, der skal hindre spredning af terrorrelateret indhold på nettet, vedtages
sammen med nærværende meddelelse
6
.
Om end der er gjort betydelige fremskridt, og der er vellykkede eksempler på
grænseoverskridende samarbejde, mangler Unionen en anklagemyndighed på europæisk
niveau, som varetager alle faser
fra efterforskning til retsforfølgning og domsfældelse i
sager om grænseoverskridende terrorhandlinger. Selv om ikke alle medlemsstater i lige stor
grad er blevet udsat for terrortrusler i de senere år
7
, kan der inden for det europæiske område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed opstå situationer, hvor mangler i efterforskning og
retsforfølgning i en medlemsstat fører til ofre eller risici i en anden eller Unionen som helhed.
Den nyligt etablerede EPPO har til opgave at efterforske og retsforfølge terrorhandlinger, som
påvirker Unionens finansielle interesser
8
. Retsakten om oprettelse af EPPO, nemlig
forordning (EU) 2017/1939, trådte i kraft den 20. november 2017
9
med deltagelse af 20
medlemsstater
10
. Siden har yderligere to medlemsstater tilsluttet sig det forstærkede
samarbejde
11
. Arbejdet er i gang for at sikre, at EPPO bliver fuldt ud operationel inden
3
4
5
6
7
8
9
11
Artikel 4, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union (TEU).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget "Den europæiske dagsorden om sikkerhed" (COM(2015) 185 final
af 28.4.2015).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og Rådet
om gennemførelse af den europæiske dagsorden om sikkerhed for at bekæmpe terrorisme og bane vejen for en
effektiv og ægte sikkerhedsunion, COM(2016) 230 final af 20. april 2016. Se den seneste statusrapport for
sikkerhedsunionen (COM(2018) 470 final af 13.6.2018) såvel som de foregående rapporter for oplysninger om de
fremskridt, der er gjort med hensyn til at bekæmpe terrorisme og andre sikkerhedstrusler i Den Europæiske Union.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggelse af udbredelsen af
terrorrelateret indhold på nettet (COM(2018) 640 af 11.9.2018).
Jf. Europols TE-SAT rapporter for 2015, s. 13, 2016, s. 15, 2017, s. 11, og 2018, s. 10.
Se Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/1371 af 5. juli 2017 om strafferetlig bekæmpelse af svig
rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interesser (EUT L 198 af 28.7.2017, s. 29) for definitioner
af, hvilke strafbare handlinger, der falder under EPPO's materielle kompetence.
Rådets forordning (EU) 2017/1939 af 12. oktober 2017 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om
oprettelse af en europæisk anklagemyndighed.
Østrig, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien,
Letland, Litauen, Luxembourg, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien og Spanien.
Den 1. august 2018 bekræftede Kommissionen Nederlandenes deltagelse i det forstærkede samarbejde om
2
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0004.png
udgangen af 2020. Dette initiativ vil ikke påvirke oprettelsen af EPPO i medfør af den
gældende forordning (EU) 2017/1939.
2. Kommissionens initiativ
Som del af en omfattende og styrket europæisk reaktion på terrortrusler fremlægger
Kommissionen dette initiativ, som vil indebære en ændring af traktaten, så EPPO's beføjelser
udvides til at omfatte terrorhandlinger, der påvirker mere end én medlemsstat.
Denne meddelelse ledsages af et bilag med Kommissionens initiativ til Det Europæiske Råds
mulige vedtagelse af en afgørelse om ændring af artikel 86, stk. 1 og 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) med henblik på at udvide EPPO's beføjelser til at
omfatte bekæmpelse af terrorhandlinger, der berører flere medlemsstater.
Artikel 86, stk. 4, i TEUF giver mulighed for at udvide EPPO's beføjelser. Ifølge artikel 86,
stk. 4, i TEUF har Det Europæiske Råd beføjelser til at vedtage en afgørelse om ændring af
artikel 86 i TEUF for at udvide EPPO's beføjelser til omfatte bekæmpelse af grov kriminalitet,
der berører flere medlemsstater. Det Europæiske Råd træffer afgørelse med enstemmighed
efter Europa-Parlamentets godkendelse og efter høring af Kommissionen.
Begrebet "enstemmighed" i artikel 86, stk. 4, i TEUF henviser ikke kun til de medlemsstater,
der deltager i EPPO
12
, men også til de andre. Selv om denne forenklede
traktatændringsprocedure ikke omfatter bestemmelser om, at Det Europæiske Råd træffer
afgørelse på forslag af Kommissionen, kan Kommissionen godt fremlægge et initiativ.
Det Europæiske Råd kan ændre artikel 86, stk. 1 og 2, i TEUF for at udvide EPPO's materielle
kompetence til at omfatte alle former, visse former eller blot en form for "grov kriminalitet
med en grænseoverskridende dimension". Dette begreb omfatter især grov kriminalitet med
en grænseoverskridende dimension som omhandlet i artikel 83, stk. 1, i TEUF. Som et
supplerende krav kan EPPO's beføjelser kun udvides hvad angår "grov kriminalitet, der
berører flere medlemsstater".
Efter Det Europæiske Råds afgørelse om ændring af artikel 86 i TEUF vil Kommissionen
fremlægge et lovgivningsforslag om ændring af forordning (EU) 2017/1939 med henblik på at
12
oprettelsen af en europæisk anklagemyndighed (EUT L 196 af 2.8.2018). Den 7. august 2018 bekræftede
Kommissionen Maltas deltagelse i det forstærkede samarbejde om oprettelsen af en europæisk anklagemyndighed
(EUT L 201 af 8.8.2018).
EPPO blev etableret under et øget samarbejde med indtil videre 22 deltagende medlemsstater, se fodnote
9, 10 og 11.
3
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0005.png
tildele EPPO beføjelser og indføre de eventuelle tilpasninger, der kan være nødvendige for, at
EPPO kan efterforske og retsforfølge terrorhandlinger på effektiv vis. Ved en ændring af
forordningen vil det ikke være muligt med variabel geometri inden for EPPO på en sådan
måde, at medlemsstaterne kan deltage inden for forskellige dele af dets kompetence. På
samme måde vil ikke-deltagende medlemsstater, som eventuelt senere tilslutter sig EPPO,
skulle deltage i det som helhed.
3. Mangler i efterforskningen og retsforfølgningen af grænseoverskridende
terrorhandlinger
På trods af de betydelige fremskridt, der gøres med hensyn til at bekæmpe terrorisme og andre
sikkerhedstrusler i Den Europæiske Union, især inden for rammerne af den europæiske
dagsorden om sikkerhed og arbejdet mod en effektiv og ægte sikkerhedsunion, er der fortsat
mangler i den eksisterende juridiske, institutionelle og operationelle ramme. Der findes
navnlig ingen fælles EU-tilgang til efterforskning og retsforfølgning i sager med
grænseoverskridende terrorhandlinger.
3.1. Fragmentering i efterforskningen af terrorhandlinger
Som det er efter de gældende regler, har de nationale retshåndhævende og retslige
myndigheder alene ansvaret for at efterforske og retsforfølge terrorhandlinger. Deres
beføjelser går imidlertid kun til landegrænserne, om end terrorhandlinger ofte har en
grænseoverskridende dimension
13
. Dette fører ofte til forskellige nationale tilgange til
efterforskning og retsforfølgning såvel som til mangelfuld informationsudveksling,
koordinering og samarbejde mellem de forskellige myndigheder, der er inddraget i sådanne
sager på tværs af grænserne.
Unionen har i årenes løb vedtaget en række foranstaltninger, som skal forbedre det
grænseoverskridende samarbejde vedrørende terrorhandlinger. Eurojust og Europol er
allerede nu med til at fremme multilateralt retligt samarbejde og samarbejde om
retshåndhævelse såvel som koordinering og informationsudveksling i sager, der involverer
alvorlig grænseoverskridende kriminalitet, på anmodning af de nationale myndigheder.
Eurojust vil komme til at spille en større rolle med den nye retlige ramme, der efter planen
skal få virkning i 2019
14
.
13
14
Jf. ovenstående og artikel 83, stk. 1, i TEUF.
Den 19. juni 2018 nåede Europa-Parlamentet og Rådet til enighed om en reform af Eurojust, og Europa-
Parlamentets og Rådet forordning (EU) 2018/... af .... om Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt
Samarbejde (Eurojust) og om erstatning og ophævelse af Rådets afgørelse 2002/187/RIA vil snart blive formelt
vedtaget og træde i kraft.
4
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0006.png
Eurojusts sagsbyrde i forbindelse med bekæmpelse af terrorhandlinger er mere end fordoblet
mellem 2015 og 2017
15
, mens antallet af fælles efterforskningsteams er firedoblet
16
. De sager,
som Eurojust behandler, viser tydeligt det voksende behov for en fælles og koordineret
tilgang mellem de nationale retslige myndigheder. Medlemsstaterne anmoder Eurojust om
bistand til f.eks. udveksling af oplysninger og beviser, fremskyndelse af efterkommelsen af
anmodninger om gensidig retslig bistand og anmodninger om udlevering, europæiske
arrestordrer og europæiske efterforskningskendelser samt til etablering af fælles
efterforskningsteams.
Erfaringer fra Eurojust tyder også på, at myndighederne, selv om medlemsstaterne generelt
anser strafferetlig efterforskning og retsforfølgning på området for at være en vigtig prioritet,
ofte anlægger et nationalt perspektiv grundet de nationale sikkerhedsaspekter.
Terrorrelaterede efterforskningernes følsomme karakter kan skabe yderligere hindringer for,
at myndighederne kan dele oplysninger og indlede efterforskninger ud over det, der er strengt
nødvendigt i en national sag.
Terrorsager bliver derfor efterforsket og retsforfulgt parallelt og separat i flere forskellige
medlemsstater. Konsekvensen er, at der ikke altid tages behørigt højde for deres kompleksitet
og/eller grænseoverskridende karakter. Den nationale jurisdiktions grænser kan følgelig være
med til at forhindre forståelse og bekæmpelse af grænseoverskridende terroristers og
terrorceller eller -netværks aktiviteter.
Selv om både Eurojust og Europol konsekvent yder betydelig støtte til nationale myndigheder
i deres bestræbelser på at bekæmpe terrorhandlinger, kan de kun handle på grundlag af
anmodninger om støtte fra de nationale myndigheder. Eftersom ingen af dem har de
nødvendige beføjelser til at foretage proaktivt koordineret, effektiv og proportionel
retsforfølgning på EU-niveau, kan de desuden ikke afhjælpe den fragmenterede
retsforfølgning i terrorsager.
3.2. Mangelfuld rettidig udveksling af oplysninger om terrorsager mellem nationale
myndigheder og EU-agenturer
Skønt Unionen har truffet foranstaltninger for at øge den strukturelle udveksling af
oplysninger, navnlig i forbindelse med arbejdet hen imod stærkere og mere intelligente
informationssystemer inden for sikkerhed, grænseforvaltning og migrationsstyring
17
, er der
15
16
17
41 sager i 2015, 67 sager i 2016 og 87 sager i 2017.
I 2017 blev der etableret 12 fælles efterforskningsteams (JIT) til bekæmpelse af terrorisme sammenlignet med fire
teams i 2016 og tre teams i 2015.
Se den fjortende statusrapport om indførelsen af en effektiv og ægte sikkerhedsunion (COM(2018) 211 final
af 17.4.2018) for et overblik.
5
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0007.png
fortsat store udfordringer, når det drejer sig om rettidig informationsudveksling i konkrete
sager vedrørende efterforskning og retsforfølgning.
Hvad angår informationsudveksling i terrorsager har Eurojust i sin seneste rapport om
udenlandske terrorkrigere
18
angivet, at der ikke findes nogen harmoniseret tilgang til de delte
oplysninger. Der er fortsat forskelle i mængde, type og omfang af de oplysninger, som de
enkelte medlemsstater deler med Eurojust. Det er bl.a. derfor, at vigtigheden af at krydstjekke
retlige oplysninger med henblik på retsforfølgning i terrorsager endnu engang blev
understreget på Eurojusts terrorbekæmpelsesmøde i juni 2018
19
. Grundet denne mangelfulde
informationsudveksling forbliver Eurojusts evne til at afdække eksisterende forbindelser med
igangværende efterforskninger og retsforfølgninger, herunder i andre medlemsstater,
begrænset.
Dertil kommer, at efterforskning og retsforfølgning i konkrete grænseoverskridende
terrorsager kræver en hurtig, samordnet indsats fra samtlige retshåndhævende og retlige
myndigheders side for at sikre, at ingen beviser går tabt, og for at forhindre yderligere,
eventuelt dermed forbundne, terrorhandlinger. Det er imidlertid en stor udfordring i
grænseoverskridende sager, hvor mange forskellige myndigheder i adskillige medlemsstater
er indblandet i efterforskningen. Dette afbødes delvist af Europols og Eurojust bistand.
Desuden har hverken Europol eller Eurojust beføjelser til at pålægge nationale myndigheder
at fremlægge specifikke oplysninger eller foretage efterforskningsskridt, hvilket betyder, at
oplysningerne ikke altid er tilgængelige til tiden, til trods for at tidsaspektet er afgørende for
en vellykket bekæmpelse af terrorhandlinger såvel som for forebyggelse af fremtidige,
muligvis dermed forbundne, terrorangreb.
3.3. Tilvejebringelse, deling og anvendelse af følsomme bevistyper
Det er afgørende for en vellykket retsforfølgning i enhver straffesag, at det sikres, at de
indsamlede oplysninger kan anvendes som bevis. Dette gælder især i terrorsager, hvor
retsforfølgningen også er baseret på indirekte beviser (overvågning, vidneudsagn, opsnappede
informationer). Det fremgår af Eurojusts Terrorism Conviction Monitor-rapporter
20
, at der
også er problemer med indsamling, deling og brug af visse typer af oplysninger, der skal
anvendes som beviser i forbindelse med retsforfølgning af terrorister. I terrorsager afhænger
især indsamlingen af oplysninger ofte af særlige efterforskningsteknikker, som kræver
inddragelse af specialiserede kompetente myndigheder i medlemsstaterne. Sådanne
oplysninger deles ofte ikke
enten for at beskytte kilderne, for at sikre, at informanterne
18
19
20
Rådsdokument 15515/17 af 2. juli 2018.
Jf.
pressemeddelelse
fra
Eurojust
af
21.
juni
2018
med
yderligere
henvisninger:
http://www.eurojust.europa.eu/press/PressReleases/Pages/2018/2018-06-21.aspx. I denne fælles meddelelse
opfordrer en række medlemsstater til, at Eurojust skal føre et europæisk retligt terrorbekæmpelsesregister.
Jf. Eurojusts Terrorism Conviction Monitor-rapporter, nr. 28 af maj 2018, s. 16-18, nr.
27 af. marts 2017, s. 32 og nr. 25 af juni 2016, s. 29.
6
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0008.png
forbliver anonyme, eller for at sørge for, at de metoder, der er brugt til indsamling af
oplysningerne, forbliver fortrolige.
3.4. Manglende sammenhæng mellem efterforsknings- og retsforfølgningsfasen
Navnlig i sager, der involverer terrorisme, er det afgørende med et tæt samarbejde mellem de
retshåndhævende og de retsforfølgende myndigheder. Arrestordrer eller ransagninger skal
udføres samtidigt, og retskendelser erhverves rettidigt. Det er derfor yderst vigtigt, at
samarbejdet mellem de efterforskende og retsforfølgende myndigheder fungerer gnidningsfrit.
Selv om nationale myndigheder, Europol og Eurojust arbejder sammen, kan det forekomme,
at forskellige nationale prioriteter, sårbarheder eller ganske enkelt (mangel på) ressourcer
påvirker det endelige resultat. Der er ingen central myndighed på EU-niveau, som kan styre
både efterforsknings- og retsforfølgningsaspekterne ved grænseoverskridende terrorsager, og
således sikre et ægte gnidningsfrit samarbejde mellem alle involverede myndigheder på både
nationalt plan og EU-plan inden for stramme frister og grænser for fortrolighed.
3.5. Ineffektive parallelle efterforskninger og retsforfølgninger
Terrorhandlinger påvirker ofte flere forskellige lande. De involverer også ofte mistænkte eller
ofre med forskellige nationaliteter. Der kan opstå kompetencekonflikter, f.eks. i sager, hvor
ofrene kommer fra forskellige medlemsstater, og alle berørte medlemsstater ønsker at udøve
deres kompetence med hensyn til samme terrorhandling. I adskillige nyere terrorsager har to
eller flere medlemsstater samtidigt gjort krav på kompetence til at retsforfølge samme
strafbare handling på forskelligt grundlag såsom ofrets nationalitet eller territorial
kompetence. Sådanne parallelle retssager kan medføre situationer, hvor der flere gange rejses
tiltale vedrørende samme spørgsmål.
Der er p.t. ingen tilstrækkelig EU-mekanisme, der forhindrer sådanne situationer i at opstå. I
sager, der berører flere medlemsstater, kan den efterforsknings- og retsforfølgningsindsats,
som myndighederne yder i en medlemsstat, have betydning for efterforskningen og
retsforfølgningen i andre medlemsstater. Det er navnlig i sager, der involverer terrorceller,
hvor medlemmerne er aktive i flere forskellige medlemsstater, at koordinerede tiltag er
afgørende for at undgå, at beviser eller mistænkte forsvinder. Skønt Eurojust kan spille en
afgørende rolle med hensyn til koordinering af efterforskninger, kan det inden for den
nuværende retlige ramme ikke træffe afgørelse i tilfælde af kompetencekonflikter eller tvinge
medlemsstaternes myndigheder til at afstå fra at udøve deres kompetence.
Ovennævnte mangler er illustreret i tekstboksen nedenfor.
Hypotetisk sag
En jihadistisk terrorcelle benytter sig af agenter i adskillige EU-medlemsstater, som
overhovedet ikke må kommunikere med hinanden, og som udelukkende modtager
instruktioner via krypterede beskeder. De har alle forskellige opgaver såsom at leje biler,
købe kemiske materialer, indhente oplysninger om potentielle mål, skaffe falske
7
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0009.png
identitetspapirer osv., mens operationens leder befinder sig i et tredje land.
Takket være oplysninger fra retshåndhævelsesaktiviteter i medlemsstat A opdager de
kompetente myndigheder, at der er fremstillet falske dokumenter til fiktive personer, og de
kan anholde svindleren. De er ikke klar over, at disse dokumenter er beregnet til en større
terrorcelle og dens aktiviteter, hvorfor de rejser tiltale mod personen for dokumentfalsk.
Retshåndhævelsesaktiviteter i medlemsstat B gør det muligt for myndighederne at
identificere den person, som har købt store mængder pesticider, der må antages at skulle
bruges til bombefremstilling. De anholder og sigter ham som en enkeltperson, der har til
hensigt at begå terrorisme, da de ikke er bekendt med terrorcellen eller dens øvrige
medlemmer.
Terrorgruppens leder i det tredje land bliver opmærksom på retshåndhævelsesaktiviteterne
og de retslige aktiviteter i medlemsstat A og B, og terrorcellen tilpasser sine planer.
De ukoordinerede tiltag i medlemsstat A og B fører til retsforfølgninger og individuelle
domme, men det bredere netværk og dets aktiviteter forbliver uopdaget, alt imens de
øvrige dele af terrornetværket kan tilpasse deres planer og fortsætte deres terroraktiviteter.
4. EPPO kan håndtere de eksisterende mangler
Som beskrevet ovenfor er der
selv om den merværdi, som Eurojust og Europol giver med
hensyn til at støtte de nationale myndigheder og fremme det retlige samarbejde på grundlag af
eksisterende gensidig bistand og retsforskrifter vedrørende gensidig anerkendelse, er
afgørende
ingen fælles europæisk tilgang til efterforskning og retsforfølgning i terrorsager
og indbringelse af gerningsmændene for en domstol. Europol og Eurojust kan ikke fuldt ud
afhjælpe de eksisterende mangler i efterforskningen og retsforfølgningen i
grænseoverskridende terrorsager, fordi de ikke har og ikke kan blive tildelt de nødvendige
beføjelser i henhold i henhold til traktaten, hvilket til gengæld er muligt for EPPO.
Set i lyset af ovenstående konstaterede mangler er der behov for en stærkere europæisk
dimension for at sikre en ensartet og effektiv retsforfølgning af disse strafbare handlinger i
hele det europæiske området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Terrorhandlinger
påvirker samtlige medlemsstater og Unionen som helhed, og der bør derfor findes en løsning
på EU-niveau. I den forbindelse taler meget for, at EPPO kan give merværdi med hensyn til
bekæmpelse af terrorhandlinger og afhjælpning af de konstaterede mangler.
Driften af EPPO
8
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0010.png
EPPO er en uafhængig europæisk anklagemyndighed, som handler på EU-niveau, og som har
beføjelser til at efterforske og retsforfølge strafbare handlinger, der påvirker Unionens
finansielle interesser. EPPO's integrerede struktur omfatter den europæiske chefanklager og
europæiske anklagere, som danner Den Europæiske Anklagemyndigheds kollegium, der er
organiseret i permanente afdelinger og skal arbejde på EPPO's hovedkontor i Luxembourg.
Hovedkontoret leder og overvåger de europæiske delegerede anklagere i de deltagende
medlemsstater. De udgør en integreret del af EPPO og har til opgave at efterforske og
indbringe EPPO's sager for de kompetente nationale domstole.
Det centrale kontor overvåger, styrer og fører tilsyn med de europæiske delegerede anklageres
efterforskninger og retsforfølgninger, hvilket sikrer en sammenhængende efterforsknings- og
retsforfølgningspolitik i hele Europa og muliggør en effektiv og målrettet opfølgning. De
europæiske delegerede anklagere vil styre de nationale retshåndhævende myndigheders
arbejde, navnlig det arbejde, der udføres af politi, toldvæsen og myndigheder med ansvar for
finansiel efterforskning.
Der vil finde direkte og øjeblikkelig informationsudveksling sted inden for EPPO såvel som
mellem EPPO og de nationale retshåndhævende myndigheder og EU-organer, herunder
Eurojust, Europol og OLAF.
EPPO vil fungere som et samlet kontor for alle deltagende medlemsstater, hvilket betyder, at
der
i princippet
ikke vil være behov for fælles efterforskningsteams på ad hoc-basis eller
anmodninger om gensidig retslig bistand, som det er tilfældet i dag. EPPO vil via sine
aktiviteter også være i stand til at iværsætte en række omfattende efterforskningsskridt for at
tilvejebringe belastende såvel som diskulperende beviser til brug for sammenhængende og
effektiv retsforfølgning ved domstolene.
4.1. En omfattende europæisk indsats via efterforskning og retsforfølgning i
grænseoverskridende terrorsager
EPPO vil tilføje en europæisk dimension til den igangværende indsats for at bekæmpe
terrorhandlinger og afhjælpe de eksisterende mangler ved at bygge bro mellem de nationale
tiltag hvad angår efterforskning og retsforfølgning i sager, der vedrører disse strafbare
handlinger. Sammenlignet med den aktuelle tilgang vil EPPO skabe en direkte forbindelse til
medlemsstaternes myndigheder og Unionens aktører, når det drejer sig om håndtering af
terrorsager. Dette kan være en afgørende kvalitativ forbedring, som gør efterforskning og
retsforfølgning i terrorsager i Unionen mere effektiv.
EPPO vil indtage en stærk position i retsforfølgningen af terrorhandlinger i Unionen, hvor de
europæiske delegerede anklagere er forankret i de nationale systemer og arbejder hånd i hånd
med de nationale retshåndhævende myndigheder, og hvor EPPO's kollegium er i stand til at
udvikle en sammenhængende EU-tilgang til bekæmpelse af terrorhandlinger og således
muliggøre effektiv efterforskning og retsforfølgning. EPPO vil især kunne iværksætte
efterforskninger, sikre rettidig tilvejebringelse af yderligere beviser, forbinde og retsforfølge
9
kom (2018) 0641 - Ingen titel
relaterede sager og løse eventuelle jurisdiktionsspørgsmål, før en sag indbringes for retten.
Den vil ligeledes arbejde tæt sammen med andre EU-aktører såsom Eurojust og Europol og
således indtage en strategisk position med hensyn til at varetage Unionens tilgang til
efterforskning og retsforfølgning i terrorsager.
4.2. Rettidig og tilstrækkelig udveksling af oplysninger om terrorhandlinger
EPPO kan få bugt med de eksisterende vanskeligheder gennem rettidig deling af oplysninger.
EPPO vil ikke kun kunne indhente oplysninger om terrorhandlinger fra medlemsstaterne, men
også pålægge de nationale myndigheder på proaktiv og effektiv vis at indhente flere
oplysninger. Det samme gælder deling af oplysninger med Eurojust og Europol.
EPPO's engagement vil også være gavnligt med hensyn til tilvejebringelse, deling og brug af
visse typer af beviser. Eftersom EPPO's kollegium vil bestå af europæiske anklagere fra alle
deltagende medlemsstater, vil EPPO være godt rustet til at håndtere følsomme og fortrolige
oplysninger. EPPO vil f.eks. gennem de europæiske delegerede anklagere og de
tilsynsførende europæiske anklagere sikre, at måderne, hvorpå der bliver indsamlet
oplysninger, forbliver fortrolig, og at der aftales klare håndteringskoder for de oplysninger,
der anvendes af EPPO. Det vil ligeledes være lettere for EPPO at samarbejde med tredjelande
eller internationale organisationer som
overordnet
europæisk anklagemyndighed, end det vil
være for individuelle medlemsstater. EPPO vil i den forbindelse nyde godt af bestemmelserne
i forordning (EU) 2017/1939 om internationalt samarbejde og af den retlige ramme, der vil
blive etableret.
EPPO vil med sin integrerede tilgang skabe nye informationskanaler på de europæiske
delegerede anklageres og medlemsstaternes myndigheders niveau såvel som på centralt
niveau med EU-organer, tredjelande og internationale organisationer. Informationsstrømmen
vil flyde lettere gennem hele Unionen. Det vil gøre det muligt at reagere hurtigt på nye
terrortendenser og -metoder.
4.3. En sammenhængende efterforsknings- og retsforfølgningsfase
EPPO vil have beføjelser til både at efterforske og retsforfølge strafbare handlinger, der
påvirker Unionens budget, og vil kunne drage fordel af at have beføjelser til at koordinere
politiefterforskninger og således f.eks. gøre det muligt hurtigt at indefryse og beslaglægge
værdier og udstede arrestordrer i hele EU. Dette vil også afhjælpe de eksisterende mangler,
som er skabt af parallel og fragmenteret efterforskning og retsforfølgning i terrorsager.
EPPO vil muliggøre en meget mere sammenhængende og koordineret efterforsknings- og
retsforfølgningstilgang. Efterforskninger foretaget af EPPO vil sikre, at de involverede
myndigheder på alle tidspunkter har rettidig adgang til de oplysninger, de har brug for.
Derudover vil der være en klar beslutningstagningsstruktur med fokus på at nå det optimale
resultat for alle berørte medlemsstater. Efterforskninger af strafbare handlinger, som falder
10
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0012.png
ind under EPPO's nye kompetenceområde, vil drage fordel af EPPO's centrale, ledende rolle.
Disse efterforskninger vil derfor kunne foretages på velkoordineret vis, hvor der tages hensyn
til alle efterforskningsaspekter, uanset hvor de strafbare handlinger har fundet sted. En
koordineret tilgang til efterforskning og retsforfølgning vil ligeledes sikre, at
efterforskningsmyndighederne kan støtte sig til EPPO's beføjelser for at sørge for, at
efterforskningsskridtene foretages på den tid og det sted, hvor de er mest effektive, uanset
hvor i Unionen det måtte være.
4.4. Effektivitet og sammenhæng i efterforskninger og retsforfølgninger
EPPO vil kunne sikre en sammenhængende og effektiv retsforfølgning i terrorsager, hvor der
tages højde for alle involverede medlemsstaters interesser og Unionens interesser som helhed.
EPPO's kollegium vil bestå af europæiske anklagere med kendskab til de nationale
retssystemer, og det vil medvirke til at sikre den bedst mulige reaktion i grænseoverskridende
terrorsager. EPPO vil være godt rustet til at håndtere jurisdiktionsspørgsmål i kraft af sin
status som den eneste aktør på EU-niveau, der på grundlag af objektive kriterier kan beslutte,
hvor en sag skal indbringes for retten. En sådan beslutning om, hvilken jurisdiktion er den
rette til at retsforfølge sagen, vil bidrage til at forebygge eventuelle konflikter og undgå
unødige retssager. Udvidelsen af EPPO's beføjelser til at omfatte grænseoverskridende
terrorhandlinger, der berører flere medlemsstater, kan således mindske risikoen for
kompetencekonflikter på området og fungere som en effektiv mekanisme til løsning af
sådanne konflikter, hvis de varer ved.
Hypotetisk fremtidig sag
I medlemsstat A er der en igangværende efterforskning af finansiering af terrorhandlinger.
Skønt myndighederne i denne medlemsstat har begrundet mistanke om, at de berørte personer
finansierer terrorisme, er det uklart for dem, hvor pengene i sidste ende skal bruges. Samtidig
er der i medlemsstat B en efterforskning i gang af handlinger, der betragtes som forberedelser
til et terrorangreb, herunder indkøb af materialer til fremstilling af en såkaldt "beskidt
bombe". I medlemsstat C har en efterforskning imidlertid fokus på et særligt websted med
terrorpropaganda. Myndighederne i medlemsstat C har mistanke om, at visse lukkede dele af
webstedet også bruges til kommunikation mellem medlemmerne af en terrorgruppe.
Ingen af de pågældende medlemsstater har endnu anmodet Europol eller Eurojust om bistand,
da de først og fremmest betragter efterforskningerne som nationale. Det er først, da en af de
europæiske delegerede anklagere, der er involveret i efterforskningen i medlemsstat A, gør
EPPO opmærksom på sagen, at sagernes indbyrdes forbindelse konstateres. Den finansiering,
der efterforskes i medlemsstat A, er faktisk direkte knyttet til aktiviteterne i den gruppe, der
fremstiller den "beskidte bombe" i medlemsstat B, og det opdages, at disse grupper
kommunikerer med hinanden via det websted, der efterforskes i medlemsstat C.
EPPO kan sikre, at de efterforskningsskridt, der er nødvendige for at få adgang til logfilerne
for webstedet i medlemsstat C, foretages, når finansieringsgruppen i medlemsstat A og
11
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0013.png
forberedelsesgruppen i medlemsstat B bliver arresteret, så de ikke får mulighed for at
manipulere med beviserne.
Alle involverede terrormistænkte kan pågribes samtidigt, og yderligere efterforskningsskridt
kan koordineres og gennemføres fra kontoret, som ligeledes vil sikre, at der ikke opstår
kompetencekonflikter, og at de indsamlede beviser kan benyttes i sagens videre forløb.
5. Virkninger af udvidelsen af EPPO's beføjelser til at omfatte grænseoverskridende
terrorhandlinger, der berører flere medlemsstater
5.1. Virkning på EPPO
EPPO er med sin integrerede institutionelle struktur og sine beslutningsprocesser garant for
betydelige fordele i bekæmpelsen af grænseoverskridende terrorhandlinger. Strukturen samler
de nationale retssystemers viden, sørger for et enestående overblik over grænseoverskridende
kriminelle aktiviteter i Unionen, sikrer hurtig beslutningstagning via permanente afdelinger,
inden for hvilke de europæiske anklagere samarbejder, og sikrer effektiv opfølgning på
nationalt niveau via europæiske delegerede anklagere. Et sagsforvaltningssystem vil sikre
hurtige kommunikationsstrømme mellem alle EPPO's anklagere på centralt og lokalt niveau i
hele Unionen. EPPO's institutionelle struktur og beslutningsprocesser bør bevares ved
udvidelsen af EPPO's beføjelser til at omfatte terrorhandlinger, der berører flere
medlemsstater.
Udvidelsen vil imidlertid kræve, at der foretages en række ændringer af forordning (EU)
2017/1939 om oprettelse af EPPO for at tage højde for det bredere kompetenceområde og
EPPO's nuværende fokus på økonomisk kriminalitet, der påvirker Unionens budget. Disse
ændringer vedrører især EPPO's materielle kompetence, men vil også kræve en række andre
tilpasninger. Derudover vil en udvidelse af EPPO's beføjelser til at omfatte terrorhandlinger,
der berører flere medlemsstater, også få indvirkning på EPPO's budget og bemanding.
Efter Det Europæiske Råds afgørelse om ændring af artikel 86 i TEUF (se ovenfor) vil
Kommissionen fremlægge et lovgivningsforslag om ændring af forordning (EU) 2017/1939
med henblik på at udvide EPPO beføjelser til at omfatte bekæmpelse af terrorhandlinger, der
berører flere medlemsstater, herunder de nødvendige tilpasninger.
12
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0014.png
Materiel kompetence
EPPO's materielle kompetence omfatter for nuværende strafbare handlinger, der påvirker
Unionens finansielle interesser som defineret i direktiv (EU) 2017/1371 om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interesser
21
.
EPPO's materielle kompetence kan på samme måde udvides til at omfatte bekæmpelse af
terrorhandlinger, der berører flere medlemsstater, ved en henvisning til direktiv (EU)
2017/541 om bekæmpelse af terrorisme
22
. Artikel 86, stk. 4, i TEUF giver mulighed for at
udvide EPPO's materielle kompetence til at omfatte en række alvorlige strafbare handlinger
med en grænseoverskridende dimension, og Kommissionen ønsker med dette initiativ en
udvidelse af beføjelserne til at omfatte terrorhandlinger, der berører flere medlemsstater.
Artikel 22 i forordning (EU) 2017/1939 vil efter en sådan målrettet udvidelse skulle ændres i
overensstemmelse hermed ved indsættelse af et nyt stykke, hvor det fastsættes, at EPPO har
beføjelser med hensyn til strafbare handlinger som defineret i artikel 3-12 samt artikel 14 i
direktiv (EU) 2017/541 som gennemført i national ret, hvis disse lovovertrædelser berører
flere medlemsstater
23
.
De strafbare handlinger, der nævnes i direktiv (EU) 2017/541, omfatter "terrorhandlinger" og
"lovovertrædelser med forbindelse til en terrorgruppe" såvel som en række "lovovertrædelser
med forbindelse til terroraktiviteter" såsom offentlig opfordring til at begå en strafbar
handling, rekruttering, varetagelse af og oplæring i terrorisme, rejser med terror for øje,
tilrettelæggelse eller formidling af sådanne rejser samt finansiering af terrorisme. Det er ikke
kun lovovertrædelsen, der er omfattet, men også medvirken og tilskyndelse til, anstiftelse af
og forsøg på sådanne overtrædelser.
Artikel 2 i forordning (EU) 2017/1939 ("Definitioner") vil afspejle, at disse overtrædelser er
omfattet af EPPO's beføjelser og indeholde en yderligere præcisering af kravet om, at de
pågældende strafbare handlinger skal berøre flere medlemsstater.
21
22
23
Se ovenstående fodnote 8.
Direktiv (EU) 2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terrorisme og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse 2005/671/RIA. I overensstemmelse
med artikel 28, stk. 1, i direktiv (EU) 2017/541 skal medlemsstaterne gennemføre dette direktiv senest
den 8. september 2018.
I artikel 86, stk. 4, understreges det, at udvidelsen vedrører kriminalitet, der berører flere medlemsstater. Dette
udelukker ikke, at tredjelande også påvirkes af disse strafbare handlinger.
13
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0015.png
Andre tilpasninger af forordning (EU) 2017/1939
Eftersom EPPO's nuværende ramme er udformet med henblik på efterforskning,
retsforfølgning og domsfældelse i sager med lovovertrædelser til skade for Unionens budget,
vil udvidelsen af organets beføjelser til at omfatte bekæmpelse af terrorhandlinger, der berører
flere medlemsstater, kræve, at der foretages andre konsekvenstilpasninger af forordning (EU)
2017/1939, så den bliver egnet til den udvidede kompetence.
De emner, der skal belyses i forordningen, omfatter f.eks. definitionen af EPPO's territoriale
og personlige kompetence, det eventuelle behov for at tilpasse betingelserne for EPPO's
udøvelse af kompetencen (hvilket i visse tilfælde er knyttet til aspekter, der er særligt
relevante for lovovertrædelser til skade for budgettet, såsom omfanget af skaden eller af
finansiering
over
Unionens
budget),
dens
efterforskningsbeføjelser
eller
jurisdiktionsprincipper. Derudover indeholder den nuværende retlige ramme en række
bestemmelser, der er rettet mod finansiel kriminalitet, henviser til finansielle tærskler
24
og
stiller krav til særlig ekspertise inden for finansiel efterforskning som udvælgelseskriterium
for udnævnelse af EPPO-anklagere
25
, som vil skulle tilpasses, så der tages højde for de
specifikke behov ved efterforskning og retsforfølgning i terrorsager.
Budget- og personaleovervejelser
Udvidelsen af EPPO's beføjelser vil også påvirke EPPO's budget og bemanding set i lyset af
den øgede arbejdsbyrde, som kræver flere anklagere og andet personale med særlig erfaring
inden for efterforskning og retsforfølgning af terrorhandlinger. Derudover vil kontorets
nødvendige sikkerhedskrav skulle tilpasses i overensstemmelse hermed. Disse virkninger vil
blive yderligere vurderet ud fra mere detaljerede oplysninger, som vil fremgå af den
finansieringsoversigt, der vil ledsager et kommende lovforslag.
5.2. Virkning på EU-agenturer og nationale myndigheder
En udvidelse af EPPO's beføjelser til at omfatte terrorhandlinger, der berører flere
medlemsstater, vil påvirke Europols og Eurojusts nuværende opgaver og de nationale
myndigheder. Kapaciteten til at foretage strafferetlige analyser på EU-niveau bør f.eks.
udvides yderligere, eftersom denne form for analyse er en af de største fordele ved at dele
oplysninger på dette niveau. EPPO kan bemyndiges til at instruere
26
Europol i at foretage
24
25
26
Som f.eks. i forbindelse med EPPO's udøvelse af kompetencer (artikel 24 og 25 i forordning (EU)
2017/1939), EPPO's ret til oplysning (artikel 28 i forordning (EU) 2017/1939) eller henvisning og
overførsel af sager til de nationale myndigheder (artikel 34 i forordning (EU) 2017/1939).
Artikel 14 og 16 i forordning (EU) nr. 2017/1939.
I artikel 102 i forordning (EU) 2017/1939 fastsættes det, at EPPO "kan anmode Europol om at give analytisk
14
kom (2018) 0641 - Ingen titel
1941964_0016.png
strafferetlige analyser på dens vegne. EPPO vil ligeledes arbejde tæt sammen med Eurojust
for at sikre komplementaritet mellem den retsforfølgning, der udføres af EPPO, og den, der
udføres af nationale myndigheder med bistand fra Eurojust. Denne komplementaritet vil øge
Eurojusts rolle som et vigtigt forbindelsesled for koordineret retsforfølgning for så vidt angår
grænseoverskridende kriminalitet forbundet med terrorisme såsom cyberkriminalitet. Eurojust
vil samtidig være i stand til at afsætte ressourcer til at støtte grænseoverskridende
efterforskninger af andre strafbare handlinger såsom organiseret kriminalitet, narkotikahandel
og menneskehandel.
Etablering af et tæt forhold mellem EPPO, Eurojust og Europol kan skabe synergier til gavn
for alle involverede med hensyn til bekæmpelse af terrorhandlinger, ligesom det kan være
med til at forebygge dobbeltarbejde. Knappe ressourcer kan således bruges mest effektivt.
Udvidelsen af EPPO's beføjelser til at omfatte terrorhandlinger vil også påvirke dets
samarbejde med andre nationale myndigheder, samt den måde hvorpå og de rammer inden for
hvilke EPPO samarbejder med dem. Dette omfatter f.eks. finansielle efterretningsenheder,
som bl.a. har til opgave at håndtere mistænkelige transaktioner, der involverer finansiering af
terrorisme.
6. Konklusion
Terrortruslen er fortsat stor og udvikler sig stadig, hvilket nødvendiggør en endnu stærkere
reaktion fra Den Europæiske Unions side. En forøgelse af kapaciteten på EU-niveau til at
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og bringe gerningsmændene for en domstol er del
af den omfattende europæiske indsats for bekæmpelse af terrortrusler.
Eftersom EPPO er det eneste EU-organ med beføjelser til at foretage strafferetlig
efterforskning, forfølge strafbare handlinger ved de kompetente nationale domstole og
retsforfølge gerningsmændene, har EPPO et stort potentiale for betydeligt at øge den
nuværende indsats for at bekæmpe terrorhandlinger i Den Europæiske Union.
Med denne meddelelse opfordrer Kommissionen Det Europæiske Råd til
med topmødet i
Sibiu den 9. maj 2019 in mente
sammen med Europa-Parlamentet at bringe dette initiativ
videre og træffe afgørelse om en udvidelse af EPPO's beføjelser til at omfatte
terrorhandlinger, der påvirker mere end én medlemsstat.
støtte til en bestemt efterforskning, som foretages af EPPO", men den beføjelse til at udstede instrukser, som der
her sigtes mod, vil også kræve en ændring af Europol-forordningen.
15