Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0735
Offentligt
1965336_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.11.2018
COM(2018) 735 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelsen af de delegerede beføjelser, Kommissionen er tillagt i henhold til
forordning (EF) nr. 443/2009 om fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers
emissioner inden for Unionens integrerede tilgang til at nedbringe CO2-emissionerne fra
personbiler og lette erhvervskøretøjer
DA
DA
kom (2018) 0735 - Ingen titel
1965336_0002.png
1. Indledning
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009
1
fastsættes mål for de
gennemsnitlige CO
2
-emissioner fra nye personbiler registreret i Unionen, som skal nås ved
hjælp af forbedringer i bilteknologien og innovative teknologier.
Ved forordning (EF) nr. 443/2009 tillægges Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter som omhandlet i artikel 14a, stk. 2 med henblik på:
ændring af bilag II og fastsættelse af nærmere regler om overvågning og rapportering
af data om gennemsnitlige emissioner som fastlagt i artikel 8, stk. 9
fastsættelse af supplerende regler til forordningen, herunder om fortolkningen af
kriterierne for indrømmelse af dispensationer, om indholdet af ansøgninger og om
indholdet og vurderingen af programmer til nedbringelse af specifikke CO
2
-
emissioner som fastlagt i artikel 11, stk. 8
ændring af bilag I senest den 31. oktober 2014 (og derefter hvert tredje år) med
henblik på justering af værdien M0 til den gennemsnitlige masse af nye personbiler i
de foregående tre år som fastlagt i artikel 13, stk. 2
ændring af bilag I med henblik på tilpasning af formlerne til at fastsætte de vejledende
specifikke CO
2
-emissioner for personbiler som fastlagt i artikel 13, stk. 7, andet afsnit.
2. Retsgrundlag
Kommissionen agter med denne rapport at opfylde de forpligtelser, der er fastlagt i artikel
14a, stk. 2, i forordning (EF) nr. 443/2009. I henhold til denne artikel tillægges
Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter for en femårig periode fra den 8.
april 2014. Kommissionen skal også forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
udøvelsen af de delegerede beføjelser, den er tillagt ved nævnte forordning. Rapporten
udarbejdes senest ni måneder inden udløbet af den femårige periode, der gælder for
delegationen af beføjelserne. Delegationen af beføjelser forlænges stiltiende for perioder af
samme varighed, medmindre Europa-Parlamentet eller Rådet modsætter sig en sådan
forlængelse senest tre måneder inden udløbet af hver periode.
3. Udøvelse af de delegerede beføjelser
Ifølge artikel 14a, stk. 2, i forordning (EF) nr. 443/2009 tillægges Kommissionen beføjelse til
at vedtage de delegerede retsakter, der er omhandlet i nævnte forordnings artikel 8, stk. 9,
artikel 11, stk. 8, artikel 13, stk. 2, tredje afsnit, og artikel 13, stk. 7, andet afsnit.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 af 23. april 2009 om fastsættelse af
præstationsnormer for nye personbilers emissioner inden for Fællesskabets integrerede tilgang til at nedbringe
CO2-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer (EUT L 140 af 5.6.2009, s. 1).
1
kom (2018) 0735 - Ingen titel
1965336_0003.png
3.1 I henhold til artikel 8, stk. 9, i forordning (EF) nr. 443/2009 skal Kommissionen ændre
bilag II og ved hjælp af delegerede retsakter fastlægge nærmere regler om overvågning og
rapportering af data om gennemsnitlige emissioner fra nye personbiler, der er registreret
på EU's område.
En delegeret retsakt
2
blev vedtaget den 2. juni 2017 og blev forelagt Europa-Parlamentet
og Rådet til kontrol. Et af formålene med retsakten var at tilpasse rapporterings- og
overvågningskravene til ændringen i den lovpligtige testprocedure for måling af sådanne
emissioner (se afsnit 3.4).
3.2 I henhold til artikel 11, stk. 8, i forordning (EF) nr. 443/2009 skal Kommissionen
vedtage delegerede retsakter om supplerende regler til forordningen, herunder om
fortolkningen af kriterierne for indrømmelse af dispensationer, om indholdet af
ansøgninger og om indholdet og vurderingen af programmer til nedbringelse af specifikke
CO
2
-emissioner.
Da beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter er blevet tillagt Kommissionen
3
, er der
ikke blevet vedtaget delegerede retsakter med henblik på artikel 11, stk. 8.
3.3 I henhold til artikel 13, stk. 2, i forordning (EF) nr. 443/2009 skal Kommissionen
pålægges at vedtage delegerede retsakter for senest den 31. oktober 2014 (og derefter
hvert tredje år) at ændre nævnte forordnings bilag I. Formålet med denne beføjelse er at
sikre en regelmæssig tilpasning af den gennemsnitlige masse, der anvendes til at beregne
de specifikke CO
2
-emissioner fra nye passagerbiler, ved at tage højde for den
gennemsnitlige masse af nye køretøjer, som er registreret i Unionen i en foregående
treårsperiode.
Den første delegerede retsakt
4
blev vedtaget af Kommissionen den 31. oktober 2014 og
blev forelagt Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol. En anden delegeret retsakt
5
blev
vedtaget af Kommissionen tre år senere, den 23. januar 2018, og blev forelagt Europa-
Parlamentet og Rådet til kontrol.
2
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/1502 af 2. juni 2017 om ændring af bilag I og II til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 for at tilpasse dem til ændringen i den lovpligtige
testprocedure for måling af CO2 fra lette erhvervskøretøjer (EUT L 221 af 26.8.2017, s. 4).
3
Kommissionens forordning (EU) nr. 397/2013 af 30. april 2013 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 443/2009 for så vidt angår overvågning af CO2-emissioner fra nye personbiler (EUT L 120
af 1.5.2013, s. 4).
4
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/6 af 31. oktober 2014 om ændring af bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 for at tage højde for udviklingen i massen af nye
personbiler, der blev registreret i 2011, 2012 og 2013 (EUT L 3 af 7.1.2015, s. 1).
5
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2018/649 af 23. januar 2018 om ændring af bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 for at tage højde for udviklingen i massen af nye
personbiler, der blev registreret i 2014, 2015 og 2016 (EUT L 108 af 27.4.2018, s. 14).
2
kom (2018) 0735 - Ingen titel
1965336_0004.png
3.4 Ifølge artikel 13, stk. 7, andet afsnit, i forordning (EF) nr. 443/2009 skal
Kommissionen pålægges at vedtage delegerede retsakter med henblik på tilpasning af
formlerne i nævnte forordnings bilag I.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/1502 blev vedtaget af Kommissionen
den 2. juni 2017 og blev forelagt Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol. Hovedformålet
med denne retsakt er at tilpasse de specifikke CO
2
-emissionsmål og rapporterings- og
overvågningskravene til ændringen i den lovpligtige testprocedure for måling af sådanne
emissioner. Den globalt harmoniserede testprocedure for lette køretøjer (WLTP) er fastsat
i Kommissionens forordning (EU) 2017/1151
6
og erstatter New European Drive Cycle
(NEDC) i medfør af Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008
7
med virkning fra den
1. september 2017.
4. Konklusion
Forordning (EF) nr. 443/2009 har fundet anvendelse siden 2009. Kommissionen har indtil
videre vedtaget delegerede retsakter med henblik på at fastlægge og ændre reglerne om
overvågning og rapportering af data om gennemsnitlige emissioner og navnlig om tilpasning
af formlerne til beregning af mål og af masseværdierne i forordningens bilag I og II. Hverken
Europa-Parlamentet eller Rådet har rejst indsigelser som følge af kontrollen af disse retsakter.
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at tage denne rapport til
efterretning.
6
Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 af 1. juni 2017 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette
personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF,
Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 692/2008 (EUT L 175 af 7.7.2017, s. 1).
7
Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 af 18. juli 2008 om gennemførelse og ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer (EUT L 199 af 28.7.2008, s. 1).
3