Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0764
Offentligt
1979756_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.11.2018
COM(2018) 764 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Harmoniserede standarder: øget gennemsigtighed og retssikkerhed for et fuldt
fungerende indre marked
DA
DA
kom (2018) 0764 - Ingen titel
1979756_0002.png
Kommissionen har i dag fremlagt sin første reaktion på Det Europæiske Råds anmodning fra
marts 2018 om at vurdere status samt de resterende hindringer og muligheder for et fuldt
fungerende indre marked
1
.
Standardisering spiller en vigtig rolle i denne vurdering, navnlig dens rolle i fjernelse af
tekniske handelshindringer. Standarder er med til at sikre, at komplementære produkter og
tjenesteydelser er interoperable, de letter indførelsen af innovative produkter og opbygger i
sidste ende de europæiske forbrugeres tillid til kvaliteten af de produkter og tjenesteydelser,
der udbydes i Unionen. I en situation med hurtig teknologisk udvikling, digitalisering af den
europæiske økonomi og nye økonomiske tendenser og vækstmodeller spiller standardisering
en central rolle for at sikre, at det indre markeds udvikling er fremtidssikret, og at de
europæiske forbrugere og virksomheder høster fordelene ved sådanne ændringer
2
.
Europæiske standarder erstatter potentielt modstridende nationale standarder i alle EU's
medlemsstater og letter således markedsadgangen for dem, der anvender dem. På den måde
kan standarder bidrage til en fortsat uddybning af det indre marked. Ved at fremme en tæt
indbyrdes tilpasning af europæiske og internationale standarder fremmer Den Europæiske
Union bedste praksis og øger synergieffekterne i globale værdikæder. Dette øger
handelsstrømmene og europæiske virksomheders muligheder for at optrappe deres aktiviteter.
Et velfungerende europæisk standardiseringssystem bidrager til den generelle økonomiske
vækst og støtter europæisk erhvervslivs innovation og globale konkurrenceevne. Det er også
med til at sikre, at de niveauer for sikkerhed, sundhed og forbruger- og miljøbeskyttelse, der
er fastsat i EU-lovgivningen, overholdes i praksis
3
. Europæisk erhvervsliv er i hastig
forandring på grund af indførelsen af en lang række innovative løsninger og digitale
teknologier. Traditionelle økonomiske sektorer er også berørt af denne udvikling. De har alle
behov, der kræver en standardiseringsindsats, som er understøttet af avancerede europæiske
standarder og udviklet ved hjælp af et moderne og smidigt europæisk standardiseringssystem.
Denne meddelelse giver et overblik over, hvordan det europæiske standardiseringssystem
fungerer, og gør status over de initiativer, der i de seneste år er iværksat for at støtte
gennemførelsen af forordningen om standardisering, også i lyset af Den Europæiske Unions
Domstols relevante praksis. I meddelelsen redegøres der for de foranstaltninger, som
Kommissionen har truffet for yderligere at forbedre systemet, og som også omfatter særlige
foranstaltninger, som Kommissionen i den nærmeste fremtid vil træffe for at forbedre
effektiviteten, gennemsigtigheden og retssikkerheden for de aktører, der er inddraget i
udarbejdelsen af harmoniserede standarder. Denne meddelelse er relevant i forbindelse med
harmoniserede standarder, dvs. europæiske standarder, der er vedtaget på grundlag af en
anmodning
fra
Kommissionen
med
henblik
gennemførelse
af
EU-
4
harmoniseringslovgivning
.
Det europæiske standardiseringssystem bygger på et offentlig-privat partnerskab mellem
Kommissionen og standardiseringsaktørerne. Dets unikke karakter ligger i brugen af
harmoniserede standarder. Disse standarder er blevet en del af EU-retten og giver, når de
COM(2018) 772.
F.eks. kræver videreudviklingen af den cirkulære økonomi i Unionen, at der fastlægges høje kvalitetsstandarder
for sekundære råstoffer såsom plast eller affaldsbaseret gødning.
3
Harmoniserede standarder omhandler også spørgsmål vedrørende social inklusion, f.eks. tilgængelighed. Den
europæiske lov om tilgængelighed anvender standarder for at give formodning om overensstemmelse.
4
Den er ikke relevant for andre former for standarder, dvs. internationale standarder, europæiske
(ikkeharmoniserede) standarder, nationale standarder, tekniske specifikationer osv.
2
1
1
kom (2018) 0764 - Ingen titel
1979756_0003.png
anvendes, producenter i hele det indre marked en formodning om overensstemmelse med
kravene i EU-lovgivningen. Dette giver brugerne af harmoniserede standarder vigtig
retssikkerhed og har især betydning for små og mellemstore virksomheder, da det giver dem
mulighed for at markedsføre produkter, der er i overensstemmelse med EU-lovgivningen,
uden ekstra omkostninger. Den såkaldte "nye lovgivningsmæssige ramme" er udformet som
et fleksibelt og markedsbaseret system, som er bygget op omkring konsensus mellem
industrien, små og mellemstore virksomheder og andre vigtige aktører, og som samtidig
sikrer, at produkter, som er i overensstemmelse med harmoniserede standarder, også er i
overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Brugen af harmoniserede standarder giver brugerne retssikkerhed og stabilitet, hvilket
reducerer producenternes omkostninger. Dette er igen vigtigt for investorer, men det lægger
også et øget offentligt ansvar over på reguleringsmyndighederne, som på passende vis skal
føre tilsyn med disse harmoniserede standarder.
Siden den trådte i kraft i 2013, har forordning (EU) nr. 1025/2012 (i det følgende benævnt
"forordningen om standardisering")
5
udgjort den primære retlige ramme for det europæiske
standardiseringssystem, herunder fordeling af ansvarsområder og forpligtelser for de
involverede aktører. Visse forbedringer i den praktiske gennemførelse af denne ramme skal
foretages hurtigt, navnlig i lyset af Den Europæiske Unions Domstols praksis.
1.
D
ET EUROPÆISKE STANDARDISERINGSSYSTEMS FUNKTIONSMÅDE
Harmoniserede standarder udvikles af en af de tre europæiske standardiseringsorganisationer
6
på grundlag af en officiel anmodning fra Kommissionen (i det følgende benævnt
"standardiseringsanmodning"), med det formål at støtte gennemførelsen af EU-lovgivningen.
Disse standardiseringsanmodninger fastlægger, hvad der forventes af de europæiske
standardiseringsorganisationer. De fastsætter navnlig, hvilke harmoniserede standarder der
skal udarbejdes, og hvornår. Kommissionen udarbejder standardiseringsanmodningerne i en
inklusiv og gennemsigtig proces sammen med medlemsstaterne.
Kommissionen og de europæiske standardiseringsorganisationer sikrer, at udviklingen af
harmoniserede standarder er baseret på konsensus og er gennemsigtig og inklusiv. Navnlig
overvåger Kommissionen nøje, om der i processen tages hensyn til input fra små og
mellemstore virksomheder og interessenter, der repræsenterer alle dele af samfundet, som
f.eks. forbrugere, arbejdstagere og miljøinteresser, idet deres bidrag forbedrer standardernes
kvalitet. Når de europæiske standardiseringsorganer har udviklet en harmoniseret standard,
vurderer Kommissionen, om den opfylder kravene i den tilsvarende EU-lovgivning og er i
overensstemmelse med den oprindelige standardiseringsanmodning. Hvis Kommissionen
konkluderer, at standarden er i overensstemmelse med anmodningen og EU-lovgivningen,
træffer den afgørelse om at offentliggøre en henvisning til den pågældende standard i
Den
Europæiske Unions Tidende.
Som følge heraf og efter Kommissionens afgørelse om at
offentliggøre henvisningen i EU-Tidende vil standarden have retsvirkning i henhold til den
relevante EU-lovgivning.
5
6
EUT L 316 af 14.11.2012, s. 12.
Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN), Den Europæiske Komité for Elektroteknisk
Standardisering (Cenelec) og Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation (ETSI).
2
kom (2018) 0764 - Ingen titel
1979756_0004.png
Produkter, der er fremstillet i overensstemmelse med harmoniserede standarder, omfattes af
en formodning om overensstemmelse med de tilsvarende lovgivningsmæssige krav
7
. Ved at
anvende de harmoniserede standarder kan producenten benytte sig af en forenklet
overensstemmelsesvurderingsprocedure. På denne måde reducerer harmoniserede standarder
de finansielle og administrative byrder for producenter, navnlig små og mellemstore
virksomheder, og øger retssikkerheden med hensyn til produkters overensstemmelse med EU-
lovgivningen. Denne retsvirkning og -sikkerhed er afgørende for små og mellemstore
virksomheder, da det giver dem mulighed for at fremstille avancerede produkter på en
konkurrencedygtig måde
8
.
Kommissionen skal derfor være særlig opmærksom på indholdet af de harmoniserede
standarder. Den Europæiske Unions Domstol har yderligere styrket dette krav i sin seneste
praksis, navnlig sag C-613/14 "James Elliott Construction Limited mod Irish Asphalt
Limited"
9
. I denne dom præciserede Domstolen de harmoniserede standarders rolle og deres
juridiske status ved at konkludere, at harmoniserede standarder "er en del af EU-retten", selv
om de er udviklet af uafhængige private organisationer og deres anvendelse er frivillig.
Retten gentog desuden Kommissionens ansvar i processen med at tage initiativ til, forvalte og
overvåge harmoniserede standarder. Kommissionen har således en forpligtelse til at følge
udviklingen af harmoniserede standarder grundigt og vurdere, om de opfylder de krav, der er
fastsat i harmoniseret EU-lovgivning og/eller standardiseringsanmodninger, for at sikre, at
harmoniserede standarder er i fuld overensstemmelse med den gældende lovgivning. Dette
omfatter ikke kun de tekniske aspekter af standarderne, men også andre elementer i
forordningen om europæisk standardisering, f.eks. hvorvidt udviklingsprocessen har været
inklusiv. Det er Kommissionens hensigt at opfylde disse forpligtelser på en måde, der er så
hurtig og effektiv som muligt.
2.
G
ENNEMFØRELSE
AF
FORORDNINGEN
OM
STANDARDISERING
OG
RELEVANT
RETSPRAKSIS
Efter ikrafttrædelsen af forordningen om standardisering i 2013
10
og en række domme afsagt
af Domstolen for Den Europæiske Union har Kommissionen iværksat en række initiativer for
at støtte gennemførelsen af den retlige ramme og forbedre den måde, som det europæiske
standardiseringssystem fungerer på i praksis.
I overensstemmelse med forordningen om standardisering
11
har Kommissionen vedtaget de
årlige arbejdsprogrammer for europæisk standardisering, der fremhæver betydningen af
harmoniserede standarder, deres retsvirkning (formodning om overensstemmelse) samt deres
kvalitet og aktualitet. I disse programmer planlægges arbejdet med udarbejdelsen af
harmoniserede standarder, men der fremsættes også specifikke forslag til forbedring af
styringen af det europæiske standardiseringssystem, f.eks. ved i forbindelse med EU's
finansielle bidrag til de europæiske standardiseringsorganisationer at prioritere direkte teknisk
støtte til udviklingen af harmoniserede standarder. Kommissionen har desuden givet de
7
Der er mange andre EU-retsakter, der afspejler den ordning, der er fastsat i forordning (EU) nr. 1025/2012,
f.eks. forordning (EU) nr. 305/2011 (byggevareforordningen) og direktiv 2001/95/EF (direktivet om
produktsikkerhed i almindelighed). Af hensyn til overskueligheden undersøges de ikke separat i denne
meddelelse. De generelle overvejelser i denne meddelelse gælder imidlertid også for disse retsakter.
8
I byggevaresektoren er der betydelige afvigelser fra almindelig praksis inden for standardisering.
9
Se også f.eks. sag T-474/15 Global Garden Products og C-630/16 Anstar.
10
Erstatter standardiseringsbestemmelserne i direktiv 98/34/EØF.
11
Artikel 8 i forordning (EU) nr. 1025/2012.
3
kom (2018) 0764 - Ingen titel
1979756_0005.png
europæiske standardiseringsorganisationer klare retningslinjer i de årlige EU-
arbejdsprogrammer med det formål at styrke inddragelsen af små og mellemstore
virksomheder og samfundets interesseparter i den europæiske standardiseringsproces.
Kommissionen har også taget flere initiativer til at gøre sin standardiseringspolitik mere
gennemsigtig og tilgængelig. For at sikre, at forordningen om standardisering gennemføres
korrekt,
har
Kommissionens
tjenestegrene
udsendt
en
vejledning
om
standardiseringsanmodninger og betydningen, udarbejdelsen, vedtagelsen og behandlingen
heraf i et "Vademecum om europæisk standardisering"
12
fra 2015. Dette dokument blev
udarbejdet
i
fuldt
partnerskab
og
samarbejde
med
de
europæiske
standardiseringsorganisationer, små og mellemstore virksomheder og samfundets
interesseparter og sammen med medlemsstaterne og industrien. Kommissionen har også
udviklet en fælles model for offentliggørelse af henvisninger til harmoniserede standarder i
Den Europæiske Unions Tidende
samt i 2016 en vejledning om verificering af betingelserne
for offentliggørelse af henvisninger til harmoniserede standarder i EU-Tidende
13
.
I overensstemmelse med strategien for det indre marked
14
fra 2015 og
standardiseringspakken
15
, der blev vedtaget den 1. juni 2016, har Kommissionen fastlagt en
fælles vision for europæisk standardisering i sit fælles initiativ om standardisering (i det
følgende benævnt "det fælles initiativ"), der støttes af en lang række interessenter og alle
medlemsstaterne. Målet med det fælles initiativ er at sikre EU's fortsatte bestræbelser på at
modernisere det europæiske standardiseringssystem med henblik på at bevare dets
tiltrækningskraft, holde trit med udviklingen, f.eks. digitalisering, inden for en smidig,
fleksibel og inklusiv ramme, og for at fremskynde og foretage en bedre prioritering ved
fastsættelsen af standarder, således at der i tide kan reageres på markedets og brugernes
behov. Specifikke aktioner under det fælles initiativ skal øge bevidstheden og forbedre
udviklingen og gennemførelsen af harmoniserede standarder. Det fælles initiativ ser også på
standarders betydning for håndteringen af udfordringerne i forbindelse med den digitale
omstilling af økonomien. Denne digitale omstilling af økonomien gør det nødvendigt at
fremskynde omstillingen af den europæiske standardisering for at gøre den klar til nuværende
og fremtidige udfordringer, navnlig på områder som f.eks. tingenes internet, big data,
avanceret fremstilling, robotteknik, 3D-printning, blockchain-teknologi og kunstig intelligens.
Et moderne, smidigt og inklusivt europæisk standardiseringssystem, der hurtigt kan reagere på
ny udvikling, vil bidrage til at fremskynde udbredelsen af disse nye teknologier.
I 2017 indgik Kommissionen og de europæiske standardiseringsorganer en aftale om en fælles
handlingsplan for at håndtere spørgsmålet om harmoniserede standarder, som ikke er nævnt i
EU-Tidende som følge af Kommissionens negative vurdering. Dette spørgsmål blev rejst af
Refitplatformen
16
og af flere interessenter, idet det har betydning for, om det europæiske
standardiseringssystem fungerer korrekt. For at imødegå denne bekymring har Kommissionen
prioriteret en hurtig reduktion af efterslæbet af sådanne harmoniserede standarder i
samarbejde med de europæiske standardiseringsorganisationer. Håndteringen af det resterende
efterslæb er fortsat en prioritet for Kommissionen.
12
SWD(2015) 205 final af 27.10.2015, http://ec.europa.eu/growth/single-market/european-
standards/vademecum_en.
13
http://www.cc.cec/Ares/ext/documentInfoDetails.do?documentId=080166e5ae43cdde
14
COM(2015) 550 final.
15
COM(2016) 358 final.
16
Refitplatformens udtalelse XXII.2.b.
4
kom (2018) 0764 - Ingen titel
1979756_0006.png
Første aktion:
Kommissionen vil gøre sit yderste for at fjerne det resterende efterslæb så
hurtigt som muligt.
For at sikre, at henvisningen til den harmoniserede standard i EU-Tidende er rettidig og
effektiv, er det nyttigt at identificere nye problemstillinger så tidligt som muligt i
udviklingsprocessen. Kommissionen har fastsat en ramme for konsulenter til sådanne formål.
Konsulenterne yder Kommissionens tjenestegrene teknisk bistand ved vurdering af udkast til
harmoniserede standarder og bidrager dermed til en yderligere styrkelse af Kommissionens
kontrol af, at harmoniserede standarder er i overensstemmelse med den relevante lovgivning.
For at forbedre koordineringen inden for det offentlig-private standardiseringspartnerskab har
Kommissionen og de europæiske standardiseringsorganisationer afholdt regelmæssige
strukturerede dialoger. Disse dialoger har fokuseret på tekniske og politiske aspekter af
europæisk standardisering, herunder spørgsmål vedrørende harmoniserede standarders
kvalitet og den indvirkning, de har på virksomheder, markeder og forbrugere.
For at fremme en større inddragelse af medlovgiverne i processen med fastlæggelse af
prioriteter for europæisk standardisering organiserede Kommissionen i juni 2018 en
interinstitutionel dialog. Dialogen omfattede højtstående repræsentanter for EU-
institutionerne, standardiseringsorganisationer, virksomheder (herunder små og mellemstore
virksomheder) og andre relevante interessenter, såsom forbrugere, arbejdstagere og
miljøorganisationer. Den fokuserede på prioriterede emner af relevans for udviklingen af
harmoniserede standarder og fremtidige prioriteter på dette område, såsom digitalisering og
den blomstrende deleøkonomi.
Den interinstitutionelle dialog og drøftelserne med centrale aktører i det europæiske
standardiseringssystem har understreget, at der er behov for yderligere at styrke
retssikkerheden for at sikre, at EU's lovgivningsmæssige ramme for standardisering fortolkes
ensartet, navnlig i lyset af forordningen om standardisering, praksis fra Den Europæiske
Unions Domstol og vejledningerne.
3.
Y
DERLIGERE TILTAG FOR AT ØGE GENNEMSIGTIGHEDEN
,
STYRKE RETSSIKKERHEDEN
OG FREMSKYNDE VEDTAGELSEN
Selv om der er gjort betydelige fremskridt, erkender Kommissionen, at det er nødvendigt at
opretholde indsatsen for at forbedre det europæiske standardiseringssystems funktionsmåde.
Kommissionen vil derfor træffe en række målrettede, øjeblikkelige foranstaltninger for
yderligere at øge den europæiske standardiseringsproces' gennemsigtighed og effektivitet.
Dette vil styrke retssikkerheden for interessenter og brugere og præcisere de forskellige
aktørers roller og ansvar.
Kommissionen er ved at gennemgå sine interne beslutningsprocesser med henblik på at
strømline procedurerne for offentliggørelse af henvisninger til harmoniserede standarder i
EU-Tidende
17
. Denne gennemgang er baseret på bedste praksis inden for rammerne af
Kommissionens forretningsorden og vil sikre en koordineret, rettidig og grundig forberedelse
af de nødvendige afgørelser.
Anden aktion:
Kommissionen er ved at gennemgå sine interne beslutningsprocesser med
henblik på at strømline procedurerne for offentliggørelse af henvisninger til harmoniserede
standarder i EU-Tidende.
17
Fra den 1. december 2018 vil disse afgørelser blive truffet af Kommissionen ved en skriftlig hasteprocedure.
5
kom (2018) 0764 - Ingen titel
1979756_0007.png
For at skabe yderligere klarhed over de forskellige aktørers roller og ansvarsområder i alle
faser i udviklingen af harmoniserede standarder vil Kommissionen udarbejde en vejledning.
Denne vejledning, som supplerer eksisterende dokumenter
18
, vil navnlig forklare de materielle
og processuelle aspekter af det nye format for standardiseringsanmodninger, som
Kommissionen er ved at udvikle for at sikre større gennemsigtighed og forudsigelighed i
udviklingen af standarder. Den vil også skabe klarhed over Kommissionens og de sagkyndige
konsulenters rolle. Endelig vil vejledningen fastlægge yderligere retningslinjer for at forbedre
overensstemmelsen og hurtigheden af vurderingsproceduren for harmoniserede standarder i
alle relevante sektorer.
Tredje aktion:
Kommissionen vil i løbet af de kommende måneder og i samråd med
interessenterne udarbejde en vejledning om de praktiske aspekter af gennemførelsen af
forordningen om standardisering med særlig vægt på fordelingen af roller og
ansvarsområder i udviklingen af harmoniserede standarder samt på effektivitet og hurtighed.
For at sikre en bedre forudgående koordinering i forbindelse med vurdering af de
harmoniserede standarder, som de europæiske standardiseringsorganisationer er i færd med at
udvikle, vil Kommissionen fortsat benytte sig af videnskabeligt input fra Det Fælles
Forskningscenter og samtidig styrke sit samarbejde med de tekniske udvalg, der står for
udviklingen af standarder gennem det nyligt indførte system med sagkyndige konsulenter.
Målet er at optimere vurderingerne mest muligt for så vidt angår deres hurtighed, kvalitet og
nøjagtighed for at forbedre kvaliteten af processen og sikre, at henvisninger til harmoniserede
standarder offentliggøres så hurtigt som muligt i EU-Tidende. Der vil bl.a. blive truffet
følgende foranstaltninger:
-
styrkelse af forbindelserne mellem de relevante tjenestegrene i Kommissionen med
ansvar for harmoniseret lovgivning og de tekniske udvalg med ansvar for udvikling af
harmoniserede standarder
udvidelse af puljen af sagkyndige eksperter og deres kompetenceområder for at sikre
den ekspertise, der er nødvendig for vurderinger af høj kvalitet og for systemets
modstandsdygtighed
forbedring af arbejdsprocedurernes struktur og opgavefordelingen mellem sagkyndige
konsulenter
fokus på løbende kvalitetskontrol af konsulenternes
uddannelsesprogrammer for sagkyndige eksperter
input,
herunder
-
-
-
-
-
forbedring af vurderingernes horisontale sammenhæng ved at anvende strømlinede
retningslinjer på tværs af alle sektorer
passende håndtering af eventuelle interessekonflikter.
Fjerde aktion:
Kommissionen vil løbende styrke systemet med konsulenter for at understøtte
hurtige og solide vurderinger af harmoniserede standarder og rettidige henvisninger i Den
Europæiske Unions Tidende.
K
ONKLUSION
Det europæiske standardiseringssystem har været afgørende for udviklingen af det indre
marked. Formodning om overensstemmelse med den relevante EU-lovgivning giver alle
18
Vademecum om standardisering, den blå vejledning osv.
6
kom (2018) 0764 - Ingen titel
brugere af standarder og navnlig små og mellemstore virksomheder vigtig retssikkerhed. Med
forordningen om standardisering, som trådte i kraft i 2013, blev der indført en ny fordeling af
roller og ansvarsområder for systemets aktører, der er baseret på et offentlig-privat
partnerskab. Der blev også fastsat en solid ramme for inklusivitetskrav, således at der i
standardiseringsprocessen tages hensyn til små og mellemstore virksomheder, forbrugere og
arbejdstagere samt miljøinteresser. Det fælles mål for alle partnere i det europæiske
standardiseringssystem er at sikre, at forordningen om standardisering og anden relevant EU-
lovgivning gennemføres så effektivt som muligt.
Ansvaret for vurderingen af europæiske harmoniserede standarder påhviler Kommissionen.
Kommissionen er også nødt til at sikre, at disse standarder er forenelige med kravene i den
relevante harmoniserede EU-lovgivning. Praksis fra Den Europæiske Unions Domstol har
bekræftet vigtigheden af dette ansvar og fremhævet dets juridiske konsekvenser.
Selv om det nuværende system er funktionsdygtigt, anerkender Kommissionen, at yderligere
forbedringer er nødvendige. De fire ovenfor beskrevne aktioner vil straks blive iværksat med
henblik på at opnå yderligere fremskridt med hensyn til inklusivitet, retssikkerhed,
forudsigelighed og hurtig sikring af fordelene ved harmoniserede standarder for det indre
marked. Innovation og beskyttelse af borgerne og miljøet er også et vigtigt mål i denne
sammenhæng. Kommissionen vil fortsat samarbejde med alle relevante partnere for at sikre
den europæisk standardiserings fortsatte succes som en hjørnesten i et velfungerende indre
marked.
7