Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0776
Offentligt
1979040_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.11.2018
COM(2018) 776 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale mellem Den Europæiske
Union og hvert enkelt sydligt land under den europæiske naboskabspolitik med henblik
på at aftale vilkårene og betingelserne for udvidelse af den europæiske geostationære
navigations-overlay-tjeneste (Egnos) til at omfatte den europæiske naboskabspolitik
DA
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
1979040_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Egnos, den europæiske geostationære navigations-overlay-tjeneste, gør de eksisterende åbne
satellitnavigationssignaler egnede til sikkerhedskritiske applikationer inden for transport, som
f.eks. flyvning og landing af fly, hvor der kun er lidt eller intet jordbaseret radiobistandsudstyr
til rådighed.
Egnos udgør sammen med Galileo Den Europæiske Unions to satellitbaserede
navigationsprogrammer, der reguleret ved GNSS-forordningen
1
.
Rammerne for samarbejdet om satellitnavigation mellem de sydlige lande
2
under den
europæiske naboskabspolitik og EU er EuroMed-transportsamarbejdet. Inden for rammerne af
den europæiske naboskabspolitik
3
bygger Euromed-transportsamarbejdet på de rammer, der
blev indført i Barcelona (1995), og som siden 2008 har udviklet sig til Middelhavsunionen
ifølge den fælles erklæring
4
, der blev vedtaget på mødet mellem stats- og regeringscheferne.
Ved artikel 2, stk. 5, tredje afsnit, i forordning (EU) nr. 1285/2013 ("GNSS-forordningen")
5
fastsættes det, at den geografiske dækning af den europæiske geostationære navigations-
overlay-tjeneste (Egnos) kan udvides til at inkludere landene omfattet af den europæiske
naboskabspolitik (ENP), forudsat at det er teknisk gennemførligt og på grundlag af
internationale aftaler. Sådanne udvidelser må ikke forsinke udvidelsen af Egnossystemets
geografiske dækning inden for medlemsstaternes territorier, der er beliggende i Europa.
En udvidelse af Egnos til at omfatte de sydlige ENP-lande opfylder disse kriterier og følger
efter de indledende foranstaltninger, der er truffet med installering af nogle
Egnosjordstationer uden for Europa. Den har det dobbelte formål at styrke Egnos' dækning af
periferien af EU og at yde dækning til de sydlige ENP-lande, således at det vinder udbredelse
blandt brugerne.
En udvidelse af Egnos til at omfatte de sydlige ENP-lande vil ikke forsinke udvidelsen af
Egnos' geografiske dækning i hele EU. Tværtimod vil den bidrage til en bedre dækning af de
sydlige/sydøstlige og sydvestlige regioner i EU, og navnlig forbedre dækningen på de
portugisiske/spanske øer i Atlanterhavet samt for Cypern, Grækenland, Malta og Italien.
1
Egnossystemet
vedrører rum- og jordbaseret infrastruktur, hardware og software, som gør det muligt at
levere
Egnos' Safety-of-Life (SoL)-signal.
Egnos' SoL-signal bliver en
Egnostjeneste,
når en lokal civil
luftfartsmyndighed tillader det ifølge international luftfartskrav.
Egnosprogrammet
vedrører forvaltningen af
både Egnossystemet og -tjenesten, der varetages i Kommissionens regi.
2
I øjeblikket omfatter de: Marokko, Algeriet, Tunesien, Libyen, Egypten, Syrien, Jordan, Palæstina*,
Israel og Libanon. Som defineret i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 232/2014 af 11.
marts 2014 om oprettelse af et europæisk naboskabsinstrument. *) Denne betegnelse må ikke udlægges som en
anerkendelse af en palæstinensisk stat og berører ikke de enkelte medlemsstaters holdninger til dette spørgsmål.
3
FÆLLES MEDDELELSE TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Revision af
den europæiske naboskabspolitik (JOIN (2015) 50 final).
4
http://ufmsecretariat.org/wp-content/uploads/2012/09/ufm_paris_declaration1.pdf
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1285/2013 af 11. december 2013 om etablering og
drift af de europæiske satellitbaserede navigationssystemer og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
876/2002 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008.
DA
1
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
1979040_0003.png
I en analyse foretaget af Den Europæiske Rumorganisation i 2015
6
, der blev styrket ved et
tilbud fra industrien i 2017 vedrørende udviklingen af Egnos Version 3, bekræftedes den
tekniske gennemførlighed af en sådan udvidelse, og det konkluderedes, at tre
Egnosjordstationer ville være tilstrækkeligt til at dække hele de sydlige ENP-landes luftrum.
Siden 2009 har de berørte tjenestegrene i Kommissionen arbejdet sammen med Tjenesten for
EU's Optræden Udadtil (EU-Udenrigstjenesten) hen imod udvidelsen af Egnosprogrammets
dækning til at omfatte det sydlige Middelhavsområde (dvs. de sydlige ENP-lande) og
indførelsen dér af Egnos' Safety-of-Life-tjeneste (SoL) inden for luftfart og andre
transportsektorer. En udvidelse af Egnos' dækning er et win-win-initiativ. For EU vil det
styrke forbindelserne med nabolandene og skabe muligheder for markedsadgang for EU's
industri, mens de sydlige ENP-lande vil få adgang til Egnos med meget marginale
omkostninger i forhold til EU's hidtil foretagne offentlige investeringer.
Der er gjort betydelige fremskridt gennem årene, og transportmyndighederne hos de sydlige
ENP-lande har udvist betydelig interesse. Efter deres opfattelse er Egnos' Safety-of-Life-
tjeneste et effektivt middel til at opfylde kravene fra ICAO (Organisationen for International
Civil Luftfart), og de mener, at det udgør en teknologi, som muliggør nye tjenester og
applikationer i andre transportsektorer og sektorer, der ikke har med transport at gøre.
Seks af de sydlige ENP-lande har således i 2014-16 formelt på højeste politiske plan givet
udtryk for deres interesse i at indgå en sådan international aftale med EU om Egnos
7
.
Det er hensigtsmæssigt, at EU reagerer positivt på de sydlige ENP-landes forventninger om at
modtage Egnos' Safety-of-Life (SoL)-tjeneste. Det strategiske aspekt af en sådan Egnos-
udvidelse bliver stadig mere tydelig i lyset af aktiviteterne hos andre leverandører af globale
navigationssatellitsystemer i regionen.
En specifik bilateral international aftale om Egnos med hvert enkelt sydligt ENP-land vil
fastlægge passende ordninger for forvaltning, definere roller og ansvar for hver part og
bestemme det finansielle ansvar for udviklingen og driften af den infrastruktur, der er
nødvendig for levering af Egnosbaserede tjenester i hvert enkelt sydligt ENP-land.
De sikkerhedsrelaterede aspekter af en udvidelse af Egnos til at omfatte de sydlige ENP-
lande, herunder EU-Udenrigstjenestens vurdering af den geopolitiske situation i regionen, er
blevet taget i betragtning i denne henstilling. Sikkerhedsaspekterne vil fortsat blive overvåget
og fulgt op under forhandlings- og implementeringsfaserne. Dette omfatter valg af lokaliteter
til udbredelse af Egnos' jordbaserede infrastruktur samt beskyttelsen heraf i driftsfasen af
Egnos i de sydlige ENP-lande.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
En udvidelse af Egnos til at omfatte de sydlige ENP-lande indgår i handlingsplanen for
regional transport 2014-20 og blev medtaget i Middelhavsunionens resolution i 2013 og 2014.
En udvidet dækning af Egnos' Safety-of-Life-tjeneste i det nordafrikanske og mellemøstlige
område vil tilbyde højt sikkerhedsniveau for landingsprocedurer, selv på mindre, regionale
destinationer og turistdestinationer, og det vil således harmonisere sikkerhedsniveauet mellem
EU og de sydlige ENP-lande og som følge heraf øge anvendelsen af Egnos hos
luftfartsselskaber, der flyver på tværs af de to regioner.
6
7
ESA, EGNOS Project Office (EPO), FWC-2 WP-STA-004, 12. marts 2015.
Algeriet, Tunesien, Libyen, Jordan, Libanon, Israel skrev breve
kommissærkollegiet.
til
medlemmerne
af
DA
2
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
1979040_0004.png
Sidst, men ikke mindst, hænger en udvidelse af Egnos til at omfatte de sydlige ENP-lande
godt sammen med andre lignende Egnosudvidelser eller Egnosbaserede systemer, nemlig en
tilsvarende udvidelse til at omfatte Ukraine
8
og etableringen af uafhængige satellitbaserede
forstærkningssystemer baseret på Egnosteknologi i Afrika, startende med 17 ASECNA-
lande
9
. Egnos vil derfor sikre en ensartet dækning i hele Europa og Afrika og således
muliggøre sikker flyvning og landing.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
De europæiske satellitbaserede navigationssystemer er vigtige elementer i EU's politik for at
sikre fuld integration af land-, sø- og lufttransportinfrastruktur med henblik på sikker,
uproblematisk, økonomisk og miljøvenlig navigation. Systemerne er blevet fremmet
internationalt, bl.a. gennem samarbejdsaftaler om satellitnavigation med lande, herunder
Marokko, Ukraine, USA, Norge, Schweiz og Sydkorea.
Inden for lufttrafikstyring (ATM) tilsigter alle sydlige ENP-lande at overholde ICAO's krav
vedrørende performancebaseret navigation (PBN). Egnos er en vigtig katalysator for
moderniseringen af ATM i Europa og for gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum.
Udvidelsen til de sydlige ENP-lande vil bidrage til defragmentering af
luftfartsnavigationstjenester på tværs af Middelhavet. Egnos' dækning af de sydlige ENP-
lande vil også bidrage til at skabe et integreret Euro-Middelhavstransportområde, der omfatter
næsten en milliard mennesker i EU og nabolandene.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Artikel 218, stk. 3 og 4, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Målene med forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, fordi Egnos'
satellitbaserede navigation er et EU-initiativ, der forvaltes af Europa-Kommissionen. I den
henseende kan anvendelsesområdet for en aftale, der skal forhandles, derfor ikke begrænses
til en enkelt medlemsstat eller en gruppe af medlemsstater, men berører EU som helhed.
Eventuelle alternative løsninger (f.eks. et netværk af bilaterale forbindelser mellem EU-
medlemsstaterne og de enkelte sydlige ENP-lande) ville indebære en høj risiko for
ineffektivitet, forsinkelser og modstridende forhold, der hurtigt kunne udmønte sig i højere
omkostninger, som EU-budgettet skulle dække. Undladelse af at gennemføre samarbejdet
mellem EU og hvert enkelt sydligt ENP-land om leveringen af Egnostjenester ville være en
forspildt mulighed for EU's erhvervsliv, og det ville set fra et strategisk synspunkt svække
EU's stilling i naboskabspolitikkens sydlige region.
I henhold til artikel 29 forordning (EU) nr. 1285/2013 kan Unionen indgå aftaler med
tredjelande og internationale organisationer inden for rammerne af programmerne i
overensstemmelse med proceduren i artikel 218 i TEUF.
8
Den 12. april 2018 vedtog Rådet for Den Europæiske Union en afgørelse (6934/18) om bemyndigelse
af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en international aftale med Ukraine om en udvidelse af Egnos
til at omfatte Ukraines luftrum.
9
Kommissionen undertegnede den 8. december 2016 en samarbejdsaftale mellem Den Europæiske
Union og Kontoret for Luftfartssikkerhed i Afrika og Madagaskar (ASECNA) om udvikling af satellitbaseret
radionavigation og om levering af tilknyttede tjenester i ASECNA's område til fordel for den civile luftfart.
DA
3
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
Proportionalitetsprincippet
Indgåelse af aftalen står i forhold til de tilstræbte mål.
Valg af retsakt
Artikel 29 i forordning (EU) nr. 1285/2013 fastsætter udtrykkeligt, at Unionen kan indgå
internationale aftaler vedrørende Egnos. I artikel 2, stk. 5, tredje afsnit, giver forordningen
endvidere udtrykkeligt mulighed for at udvide Egnossystemets geografiske dækning til andre
regioner i verden og præciserer bl.a., at sådanne udvidelser kan vedrøre landene omfattet af
den europæiske naboskabspolitik (ENP). Det præciseres også, at dette sker gennem en
international aftale, forudsat at udvidelsen er teknisk gennemførlig.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Brugen af SBAS og Egnos i de sydlige ENP-lande er blevet evalueret ud fra et
socioøkonomisk synspunkt og ud fra et teknisk synspunkt. Resultaterne af analysen er blevet
udvekslet og drøftet med interessenter og myndigheder i de sydlige ENP-lande ved flere
lejligheder gennem flere års samarbejde om emnet.
Fra 2007 til 2015 blev der med Euromed GNSS I- og II-projekterne, der finansieredes af
Kommissionen, installeret en jordbaseret Egnos-infrastruktur med henblik på at levere et vist
minimum
af
dækning
og
gennemføre
tekniske,
knowhowoverførende
og
kapacitetsopbyggende test og forsøg med lokale civile luftfartsmyndigheder, luftrumsbrugere
og luftfartsnavigagtionstjenesteudbydere for at eksperimentere med landingsprocedurer og
evaluere fordele. I den forbindelse blev der desuden foretaget en juridisk analyse, som
identificerede det luftfartsspecifikke ICAO-regelsæt, som tjenesteydelsen vil blive baseret på,
samt detaljerede landespecifikke planer for satellitnavigationsstrategi og gennemførelse.
Der blev også udarbejdet en cost-benefit-analyse pr. land som bekræftede, at der ville være
positive nettogevinster ved at udvide Egnos til at omfatte de sydlige ENP-lande, hvilket
understregede Egnos' positive virkninger for de enkelte sydlige ENP-lande inden for
luftfartsområdet og multimodale områder. I cost-benefit-analysen blev det anslået, at
nettogevinsterne ville nå op på mere end 1 mia. EUR for naboskabspolitikkens sydlige region.
Disse analyser blev udført med fuld inddragelse af modparterne i de sydlige ENP-lande, og
der blev udvekslet og drøftet resultater med de sydlige ENP-landes repræsentanter og
interesserenter på en række workshopper. Konklusionerne af alle EuroMed GNSS-
arbejdsgrupper i 2013, 2012 og 2011 mundede ud i en anmodning til Kommissionen om at
færdiggøre Egnosdækningen af de sydlige ENP-landes luftrum.
EU's rumindustri længere oppe i leverandørkæden vil drage fordel af markedet i forbindelse
med ibrugtagning af jordbaseret infrastruktur, og EU's aftagerindustri (for Egnos-
applikationer) vil drage fordel af adgangen til et større marked. Det tekniske samarbejde og
forbindelserne mellem EU's myndigheder/interessenter i transportsektoren og deres modparter
i de sydlige ENP-lande vil også blive styrket med gensidige fordele og strategiske virkninger
på lang sigt.
Det er også blevet bekræftet, at en udvidelse af Egnos til at omfatte de sydlige ENP-lande
ikke må forsinke fuldførelsen af Egnossystemets geografiske dækning af hele
medlemsstaternes område i Europa.
DA
4
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
1979040_0006.png
Indhentning og brug af ekspertbistand
Relevante videnskabelige områder/eksperter
Eksperter i satellitnavigation, eksperter i områder berørt af anvendelsen af præcis
satellitbaseret positionsbestemmelse (luftfart, søfart samt jernbane- og vejtransport, landbrug,
arealforvaltning osv.)
Anvendt metodologi
Omfattende høring af og kontakt med de relevante myndigheder, modparter og brugere på
tværs af to projekter, som blev finansieret under EuroMed (EuroMed GNSS I (2007-11) og
EuroMed GNSS II, 2012-15). Analyse og forskning udført af industrikonsortier,
EU/medlemsstater og organer i de sydlige ENP-lande.
De vigtigste af de hørte organisationer/eksperter
Transportministerier, civile luftfartsmyndigheder, lufthavne, luftfartsselskaber i alle de
sydlige ENP-lande. Den Europæiske Rumorganisation, European Satellite Services Provider,
Det Europæiske GNSS-agentur (GSA), Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (EU-
Udenrigstjenesten), eksperter i rumindustrien/satellitnavigation og luftfart og erhvervslivet,
både fra EU og fra de sydlige ENP-lande (f.eks. Algeriets rumagentur).
Grundlæggende rettigheder
Der er ingen konsekvenser for beskyttelsen af de grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Kapitaludgifterne i forbindelse med gennemførelsen af infrastruktur med henblik på levering
af SBAS i hvert enkelt sydlige ENP-land baseret på Egnos vil blive dækket via EU-midler,
navnlig midlerne til finansiering af EU's naboskabspolitik. De gradvist stigende driftsudgifter
forbundet med udnyttelsen af SBAS i hvert enkelt sydlige ENP-land baseret på Egnos vil
blive finansieret af de enkelte sydlige ENP-lande.
Der er ingen budgetmæssige konsekvenser som følge af denne aftale for EU-budgettet til de
europæiske GNSS-programmer. I overensstemmelse med artikel 2, stk. 5, sidste afsnit, i
forordning (EU) nr. 1285/2013 vil omkostningerne til en sådan udvidelse ikke blive dækket af
de
midler,
der
er
afsat
til
Galileo-
og
Egnosprogrammerne.
DA
5
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale mellem Den Europæiske
Union og hvert enkelt sydligt land under den europæiske naboskabspolitik med henblik
på at aftale vilkårene og betingelserne for udvidelse af den europæiske geostationære
navigations-overlay-tjeneste (Egnos) til at omfatte den europæiske naboskabspolitik
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 218,
stk. 3 og 4,
under henvisning til henstilling fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Betingelserne i artikel 2, stk. 5, i forordning (EU) nr. 1285/2013 er opfyldt med
hensyn til teknisk gennemførlighed og sikkerhed for, at udvidelsen af Egnossystemets
geografiske dækning inden for medlemsstaternes territorier ikke forsinkes derved.
Ved forordning (EU) nr. 1285/2013 fastsættes det, at Unionen er ejer af alle materielle
og immaterielle aktiver, som skabes eller udvikles under Egnosprogrammet, at
Unionen kan indgå aftaler med tredjelande og internationale organisationer inden for
rammerne af dette program, og at omkostningerne til en eventuel udvidelse af
Egnossystemets dækning uden for Europa ikke vil blive dækket af budgetmidler, der
tildeles efter denne forordning.
(2)
Der bør indledes forhandlinger med henblik på at indgå en aftale med hvert enkelt sydligt land
under den europæiske naboskabspolitik (ENP) om vilkårene og betingelserne for levering af
satellitbaserede forstærkningssystemer (SBAS) i de sydlige ENP-lande baseret på den
europæiske geostationære navigations-overlay-tjeneste (Egnos)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Kommissionen bemyndiges herved til at føre forhandlinger på Unionens vegne om en
international aftale med hvert enkelt sydligt ENP-land om vilkårene og betingelserne for
levering af satellitbaserede forstærkningssystemer (SBAS) i sydlige ENP-lande baseret på
Egnos-systemet.
Artikel 2
Forhandlingsdirektiverne er fastsat i bilaget.
Artikel 3
Forhandlingerne føres i samråd med [tilføjes af Rådet: navn på det udvalg, der består af
repræsentanter for medlemsstaterne].
DA
6
DA
kom (2018) 0776 - Ingen titel
Artikel 4
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA