Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0830
Offentligt
1990760_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.12.2018
COM(2018) 830 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om anvendelsen af bilag XI til vedtægten for tjenestemænd, særlig artikel 66a
DA
DA
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0002.png
KOMMISSIONENS FORELØBIGE RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om anvendelsen af bilag XI til vedtægten for tjenestemænd, særlig artikel 66a
1.
I
NDLEDNING
I artikel 15, stk. 4, i bilag XI til vedtægten som senest ændret i 2013
1
fastsættes det, at
Kommissionen i slutningen af 2018 forelægger en foreløbig rapport til Europa-Parlamentet og
Rådet om anvendelsen af bilag XI og artikel 66a i vedtægten for tjenestemænd.
Med denne foreløbige rapport gennemføres den ovennævnte lovbestemmelse ved en
beskrivelse af processen og resultatet af gennemførelsen af bestemmelserne for tilpasning af
vederlag og pensioner i henhold til vedtægtens bilag XI (i det følgende benævnt "metoden")
samt solidaritetsbidraget i henhold til artikel 66a for perioden 2014-2018.
2.
G
RUNDLÆGGENDE MÅLSÆTNINGER OG PRINCIPPER AF METODEN VEDTAGET I
2013
Den nuværende metodes bestemmelser
2
for tilpasning af vederlag og pensioner blev vedtaget
som en del af 2013-reformen af EU's vedtægt for tjenestemænd. De finder anvendelse fra den
1. januar 2014 til den 31. december 2023 som minimum.
Metodens tilfredsstillende virkemåde er baseret på to underliggende principper, der blev
bekræftet på ny i 2013:
-
-
parallelitetsprincippet for udviklingen af købekraften for EU-tjenestemænd og
nationale tjenestemænd i centraladministrationer (artikel 65 og bilag XI SR), og
princippet om lighed for købekraft mellem EU-tjenestemænd på forskellige
tjenestesteder (artikel 64 og bilag XI SR).
2.1.1.
Parallelitetsprincippet
Dette tilpasningsprincip for købekraften betyder, at EU-tjenestemænds købekraft både følger
udviklingen i den gennemsnitlige købekraft for embedsmænd i nationale centrale regeringer
opad og nedad.
Derfor afspejler tilpasningen af vederlag og pensioner den årlige udvikling mellem den 1. juli
forrige år og den 1. juli i det indeværende år
3
, jf. artikel 65, stk. 1, i vedtægten:
-
Reallønningerne for tjenestemænd i centraladministrationer for et udsnit af 11
medlemsstater
4
, som repræsenterer mindst 75 % af EU's bruttonationalprodukt.
For hver af disse medlemsstater beregnes den årlige ændring i reallønnen renset
for inflation og kaldes for den specifikke indikator. Den
samlede specifikke
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1023/2013 af 22. oktober 2013.
Dette er hovedsageligt vedtægtens artikel 64, 65 og 65a og bilag XI.
3
Metoden er baseret på sammenligningen mellem et øjebliksbillede af en medlemsstats nationale
aflønningssystem i juli måned i indeværende år med det tilsvarende øjebliksbillede i den samme
medlemsstat i juli sidste år.
4
Belgien, Tyskland, Spanien, Frankrig, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Østrig, Polen, Sverige og Det
Forenede Kongerige.
1
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0003.png
indikator
er et gennemsnit for samtlige specifikke indikatorer, som vægtes i
forhold til BNP.
-
Den årlige inflation i Bruxelles og Luxembourg (i samme forhold som
fordelingen af EU-ansatte mellem de to byer). Dette kaldes
det fælles indeks.
Den samlede specifikke indikator og det fælles indeks multipliceres for at beregne værdien af
tilpasningen. Værdien af tilpasningen er udtrykt som en procentdel, der anvendes generelt på
EU-ansattes nettovederlag og -pensioner med virkning pr. 1. juli
5
.
Det er i den forbindelse vigtigt at gøre opmærksom på, at metoden ikke gør det muligt at
medregne inflationen to gange, men sikrer en parallel udvikling af EU-tjenestemænds og
nationale tjenestemænds lønninger renset for inflation. Med henblik herpå beregnes den
samlede specifikke indikator først renset for inflation for et udsnit af 11 medlemsstater og
kombineres derefter med det fælles indeks.
Der fremlægges detaljerede oplysninger om udviklingen i den samlede specifikke indikator og
det fælles indeks, hhv. i del 3 og 4.
2.1.2.
Særlige fravigelser af parallelitetsprincippet, vedtaget i 2013: lønstop og
solidaritetsbidrag
Metoden blev vedtaget i 2013 som følge af resultatet af forhandlinger mellem EU-
institutionerne, deres administrationer og personalerepræsentanterne.
Kommissionen var med hensyn til sin initiativret involveret i den almindelige
lovgivningsprocedure til ændring af vedtægten og Europa-Parlamentet og Rådet som
medlovgivere, jf. artikel 336 i TEUF, efter høring af andre berørte institutioner og deres
administration, navnlig Domstolen og Revisionsretten. Forud for fremsættelsen af
Kommissionens forslag fandt en omfattende høring af personalerepræsentanterne i samtlige
institutioner sted. Rådet gennemførte ligeledes i løbet af den almindelige
lovgivningsprocedure sin procedure for høring af personalerepræsentanterne.
Endvidere blev der for at tage hensyn til den særlige vanskelige økonomiske og sociale
situation i EU i denne periode og efterfølgende Det Europæiske Råds konklusioner, der blev
vedtaget i februar 2013 som del af reformen, besluttet følgende:
-
at tilpasningen af vederlag og pensioner for hele personalet i EU-institutionerne, -
organerne og -agenturerne ved hjælp af metoden suspenderes i 2013 og 2014 (se
afsnit 3.4.1 om det toårige lønstop), og
at de mulige fordele, som metodens anvendelse vil have for Den Europæiske
Unions tjenestemænd og øvrige ansatte, opvejes gennem en genindførelse pr.
1. januar 2014 af systemet med et solidaritetsbidrag, der fratrækkes EU-
personalets lønninger med en forhøjet sats (se afsnit 3.4.2 om
solidaritetsbidraget).
-
5
For at tage hensyn til væsentlige ændringer i leveomkostningerne i Bruxelles og Luxembourg kan der foretages
en foreløbig tilpasning pr. 1. januar, jf. artikel 4 til 7 i bilag XI i vedtægten. Den mærkbarhedstærskel,
der henvises til i disse bestemmelser, er ikke blevet nået i Bruxelles og Luxembourg siden
ikrafttrædelsen af 2013-metoden.
2
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0004.png
2.1.3.
Generelle
fravigelser
undtagelsesklausuler
af
parallelitetsprincippet:
moderations-
og
Som en fravigelse af det almindelige princip om parallelitet hvad angår udviklingen i
købekraften begrænser en moderationsklausul høje stigninger i købekraften samt store tab i
købekraften for et givet år. Såfremt den beregnede stigning i købekraften overstiger 2 % eller
i tilfælde af en nedgang i købekraften på mere end 2 %, begrænses udviklingen af købekraften
for EU-tjenestemænd til 2 %. Den del af stigningen eller nedgangen i købekraften, der
overstiger 2 %, anvendes ni måneder senere med virkning fra den 1. april det følgende år.
Undtagelsesklausulen begrænser stigninger i købekraften for EU-tjenestemænd i tilfælde af et
økonomisk tilbageslag for EU's økonomi. I tilfælde af et forventet fald i EU's BNP og en
stigning i købekraften som målt af den specifikke indikator udsættes stigningen i købekraften
afhængigt af omfanget af faldet i BNP til det følgende år i henhold til nedenstående tabel:
Virkninger med hensyn til
opdelingen af den samlede
specifikke indikator
33 % ; 67 %
0 %; 100 %
0%
Dato for betaling af den
anden del
1. april i år n + 1
1. april i år n + 1
-
Bruttonationalprodukt
[-0,1 % ; -1 %]
[-1 % ; -3 %]
under -3 %
Såfremt EU's BNP falder med mere end 3 %, ydes stigningen i købekraft på grundlag af
førnævnte metode når økonomien retter sig, dvs. når EU's bruttonationalprodukt er tilbage på
samme niveau som før tilbageslaget (undtagelsesklausulen).
Hvis endelige data fra Kommissionen om EU's BNP adskiller sig fra de forventede tal i en
sådan grad, at det påvirker virkningerne med hensyn til anvendelsen af undtagelsesklausulen,
foretages de fornødne korrektioner
6
, herunder tilpasninger med tilbagevirkende kraft, hvad
enten de er positive eller negative.
2.1.4.
Princippet
om
lighed
justeringskoefficienter
for
købekraft
mellem
EU-tjenestemænd
Justeringskoefficienten udmønter i praksis det almindelige princip om ligebehandling, som i
dette tilfælde svarer til lige købekraft mellem alle ansatte i EU's institutioner, organer og
agenturer uanset tjenestested.
6
Arbejdsgruppen om artikel 64 og 65 i vedtægten har besluttet, at der ved de "endelige data" fra Kommissionen
om EU's BNP for et givet år forstås de data, der er tilgængelige den 30. september det følgende år.
Denne præcisering blev anset som værende nødvendig, eftersom BNP-data ofte revideres mange år efter
referenceåret.
3
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0005.png
Selv om de samme lønskalaer og basisbeløb gælder for alle EU-tjenestemænd, finder
justeringskoefficienter anvendelse med hensyn til tjenestemænd på tjenestesteder uden for
Bruxelles og Luxembourg, som hverken skal lide finansielt under højere leveomkostninger på
det pågældende tjenestested eller drage fordel af lavere leveomkostninger.
Justeringskoefficienten fungerer derfor som en procentvis tilpasning af lønnen med henblik på
at tage højde for forskellene mellem leveomkostningerne (hvad enten disse er positive eller
negative) på de respektive tjenestesteder. Korrektionerne i henhold til justeringskoefficienten
foretages efter følgende formel:
Justeringskoefficient
Løn i
Bruxelles
(i euro)
(= Købekraftsparitet /
vekselkurs)
Vekselkurs
(= 1 for medlemsstater
i euroområdet)
Løn på
tjenestesteder
(i euro for
medlemsstater i
euroområdet)
X
X
=
Justeringskoefficienterne tilpasses mindst en gang om året med virkning fra den 1. juli
7
. En
detaljeret beskrivelse af udviklingen af justeringskoefficienterne i løbet af referenceperioden
findes i del 5.
2.2.
2.2.1.
Retlige rammer for den årlige gennemførelse af metoden, der blev vedtaget i
2013
Metodens gennemførelsesprocedure
arbejdsgang for tilpasningen
I henhold til vedtægtens artikel 65 finder den årlige tilpasning af vederlag og pensioner sted
inden årets udgang på grundlag af en rapport om statistiske oplysninger fra Eurostat. Det er
endvidere fastsat, at de beløb og koefficienter (justeringskoefficienterne), der er omhandlet i
artikel 64 og 65, stk. 1, skal forstås som beløb og koefficienter, hvis værdi på et givet
tidspunkt kan tilpasses, "uden at der kræves en ny retsakt". Kommissionen offentliggør til
orientering de tilpassede beløb og koefficienter senest to uger efter ajourføringen i C-udgaven
af
Den Europæiske Unions Tidende.
I bilag XI til vedtægten fastlægges desuden de detaljerede regler vedrørende beregningen af
tilpasningen samt Eurostats og de nationale statistiske kontorers rolle med hensyn til tilsyn
med kvaliteten af de grundlæggende data og de anvendte statistiske metoder.
Det fremgår af en samlet gennemgang af ovennævnte bestemmelser som bekræftet af
betragtningerne til forordning nr. 1023/2013, at tilpasningen defineres som en "automatisk"
eller "mekanisk" hændelse, der finder sted uden nogen som helst beslutningsproces mellem
EU's institutioner og er baseret på en klart defineret metode til behandling af de relevante
statistiske data med hensyn til beregning af beløb og koefficienter.
Hvad angår proceduren har Kommissionen internt fastsat en administrativ arbejdsgang, der
omfatter en række af Kommissionens tjenestegrene, med henblik på at sikre den korrekte
gennemførelse af tilpasningen når først de underliggende statistiske data er blevet beregnet og
fremsendt af Eurostat. Hovedmålet med den nævnte arbejdsgang er at indføre de nødvendige
tilsyn og kvalitetskontroller for at sikre den nødvendige budgetmæssige koordinering og
rettidige oplysninger fra Kommissionen til EU's institutioner, organer og agenturer.
7
En foreløbig tilpasning kan eventuelt finde sted med virkning fra den 1. januar i tilfælde af væsentlige
ændringer i leveomkostningerne mellem juni og december.
4
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0006.png
Kommissionens tjenestegrene har siden 2014 uden problemer anvendt denne arbejdsgang,
som i høj grad har lettet metodens vellykkede tekniske gennemførelse. Som følge heraf blev
alle forfaldne betalinger og korrektioner, der fulgte af tilpasningerne for 2014-2018 og havde
virkninger for vederlag og pensioner til tjenestemænd i EU's institutioner og agenturer,
gennemført inden for den lovbestemte frist.
2.2.2.
Et sæt af strenge indberetningsforpligtelser
Selv om at den årlige gennemførelse af tilpasningen ikke nødvendiggør vedtagelsen af nogen
retsakter, har medlovgiverne fastsat strenge indberetningsforpligtelser:
-
I henhold til vedtægtens artikel 65, stk. 1, skal Kommissionen hvert år forelægge
en rapport
8
til Europa-Parlamentet og Rådet om de data, der vedrører de
budgetmæssige virkninger af EU-tjenestemændenes vederlag og pensioner.
I henhold til artikel 15 i bilag XI til vedtægten skal Kommissionen i 2018
forelægge en foreløbig rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen
af bilag XI og artikel 66a i vedtægten.
Kommissionen skal også i henhold til artikel 15 i bilag XI til vedtægten inden
den 31. marts 2022 forelægge en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet, hvori
det navnlig vurderes, om udviklingen i EU-tjenestemænds vederlags og
pensioners købekraft svarer til de ændringer, der er sket med købekraften for
vederlagene til nationale tjenestemænd i centraladministrationerne. Hvis det er
relevant, skal Kommissionen på grundlag af den pågældende rapport forelægge et
forslag til ændring af bilag XI samt artikel 66a i vedtægten med hjemmel i
artikel 336 i traktaten om Den Europæiske Funktionsmåde.
-
-
3.
SPECIFIK INDIKATOR
købekraftsændringer
for
tjenestemænd
i
Med den specifikke indikator måles
medlemsstaternes centraladministrationer.
3.1.
Tendenser i den specifikke indikator for de enkelte medlemsstater
Beregningerne og tallene vedrørende de specifikke indikatorer er baseret på data fremsendt og
valideret af de ansvarlige statistiske myndigheder i medlemsstaterne. Med henblik herpå er
der med tiden blevet udviklet og ajourført et årligt vederlagsspørgeskema. Et sæt af
landespecifikke metodevejledninger og vurderingsrapporter vil endvidere blive offentliggjort
med henblik på at hæve gennemsigtighedsniveauet
9
.
Tabel 1 indeholder de data, der foreligger for de enkelte medlemsstater for perioden 2014-
2018, samt et enkelt aritmetisk gennemsnit for perioden. Tabel 2 indeholder de samme data,
men udtrykt som et kumuleret indeks (2012=100).
8
9
COM(2015) 597 final, COM(2016) 717 final, COM(2017) 699 final.
Den generelle metodevejledning til beregningen af specifikke indikatorer findes på Eurostats websted.
Endvidere blev 13 landespecifikke vurderinger allerede offentliggjort i slutningen af 2018, og der
arbejdes med andre nationale myndigheder på at øge antallet af offentliggjorte vurderinger (se på
følgende
link:)
https://ec.europa.eu/eurostat/web/civil-servants-remuneration/specific-
indicators/country-assessments).
5
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0007.png
3.2.
Udviklingstendensen for den samlede specifikke indikator som defineret i
henhold til 2013-metoden
I henhold til 2013-metoden beregnes den samlede specifikke indikator fra 2015 ved hjælp af
stikprøver fra elleve medlemsstater (vægtet i forhold til BNP): Belgien, Tyskland, Spanien,
Frankrig, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Østrig, Polen, Sverige og Det Forenede
Kongerige.
Årlige og kumulerede data pr. medlemsstat fra den pågældende stikprøve
TABEL 3 viser tidsintervallerne for de specifikke indikatorer i den pågældende stikprøve på
elleve medlemsstater siden 2015, samt et enkelt aritmetisk gennemsnit for perioden. TABEL
4 indeholder de samme data, men udtrykt som et kumuleret indeks (2014=100).
Samlet specifik indikator for den pågældende stikprøve
Den kumulative virkning af den samlede specifikke indikator siden 2015 fremgår af FIGUR
5. Dette svarer til udviklingen i købekraften for embedsmænd i stikprøven på elleve
medlemsstater i perioden (vægtet i forhold til BNP udtrykt i købekraftsstandarder). I
overensstemmelse med parallelitetsprincippet (se afsnit 2.1.1) fulgte EU-tjenestemændenes
købekraft samme udviklingstendens.
FIGUR 6 viser tidsrækkerne siden 2015 for den samlede specifikke indikator sammen med
det fælles indeks og den deraf følgende årlige opdatering for EU-tjenestemænd.
Tabel 7 viser de samme tidsrækker, men udtrykt som et kumuleret indeks for perioden. Den
samlede specifikke indikator, sammensat som et simpelt gennemsnit for 4-års perioden, er på
100,5. Den kumulative virkning har indtil juli 2014 (2014=100) været på 102,1. Den
gennemsnitlige årlige inflation i overensstemmelse med det fælles indeks for Bruxelles og
Luxembourg i denne periode er 101,5. Den kumulative virkning er på 105,9. Den årlige
tilpasning af vederlag og pensioner har i gennemsnit været på 102,2. Den kumulative virkning
er på 109,2.
3.3.
Den samlede specifikke indikator som defineret i henhold til tidligere metoder
Det har ikke altid været lovgivernes tilgang at anvende stikprøver fra medlemsstaterne til
beregning af den samlede specifikke indikator. Den samlede specifikke indikator blev forud
for 2004 beregnet ud fra de statistiske data for samtlige medlemsstater (f.eks. 15
medlemsstater i 2003).
Endvidere besluttede Rådet sig under de drøftelser, der førte til reformen i 2004, at anvende
en stikprøve på otte medlemsstater. Denne beslutning blev begrundet i en efterfølgende
dataanalyse under antagelse af, at udviklingen i denne prøve nøje ville afspejle den
gennemsnitlige udvikling i samtlige medlemsstater. Det skal imidlertid bemærkes, at en
efterfølgende analyse viste, at den faktiske udvikling i købekraften i den udvalgte stikprøve
efter 2004 var lavere end gennemsnittet for samtlige medlemsstater.
Medlovgiveren bibeholdte i 2013 princippet om en stikprøve af medlemsstater, men øgede
antallet fra otte til elleve.
Med stikprøven på otte medlemsstater ved den tidligere metode (2004-2013) ville det simple
gennemsnit af de årlige samlede specifikke indikatorer for perioden 2015-2018 være på 100,7,
og den kumulative virkning (2014=100) ville være på 102,5.
Med samtlige 28 medlemsstater ville det simple gennemsnit af de årlige samlede specifikke
indikatorer for perioden 2015-2018 være på 101,4 og den kumulative virkning (2014=100) på
105,4.
6
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0008.png
3.4.
3.4.1.
Opgivelse af det generelle princip om parallelitet
Suspension af løntilpasningerne i to år (2013-2014)
Som led i reformen af tjenestemandsvedtægten i 2013 anmodede Det Europæiske Råd om, at
tilpasningen af vederlag og pensioner for hele personalet i EU-institutionerne suspenderes i to
år ved hjælp af metoden. Hermed fandt igen tilpasning af vederlag og pensioner sted i 2013
og 2014
10
, og den generelle specifikke indikator kunne derfor ikke beregnes for samme
periode i henhold til vedtægtens klare ordlyd.
Selv om anvendelsen af parallelitetsprincippet ophørte i perioden 2013-2014 ved suspension
af tilpasningen, blev justeringskoefficienterne fortsat tilpasset for at sikre
købekraftsækvivalensen mellem de forskellige tjenestesteder.
3.4.2.
Virkningen af EU's solidaritetsbidrag
Solidaritetsbidraget er et fradrag, der fratrækkes EU-personalets vederlag, og som den 1.
januar 2014 blev genindført med en forhøjet sats. Satsen for solidaritetsbidraget, der anvendes
på det afgiftsgrundlag, som defineres i vedtægtens artikel 66a, stk. 3, er på 6 %. Det forhøjes
til 7 % for ansatte i lønklasse AD 15, løntrin 2, og opefter.
I forslaget til budgettet for 2019
11
forventes indtægterne fra solidaritetsbidraget at nå op på 93
mio. EUR. FIGUR 8 viser udviklingen i disse indtægter siden 2012.
3.4.3.
Anvendelsen af moderations- og undtagelsesklausuler
Mellem 2015 og 2018 efterprøvede Eurostat behørigt tallene for tilpasningerne i forhold til de
kriterier for moderations- og undtagelsesklausuler, som er fastsat i artikel 10 og 11 i bilag XI
til vedtægten.
Den generelle specifikke indikator oversteg hverken den øvre grænse på +2 % eller den nedre
grænse på -2 % (se FIGUR 5). Moderationsklausulen fandt derfor ikke anvendelse.
Den årlige prognose for væksten i BNP, der forelå på tidspunktet for de enkelte årlige
Eurostat-rapporter, var positiv. Undtagelsesklausulen i artikel 11, stk. 1, i bilag XI til
vedtægten fandt derfor ikke anvendelse.
De endelige data om EU's årlige BNP-vækst var positive. Der blev derfor ikke foretaget
nogen justeringer i henhold til artikel 11, stk. 2, i bilag XI til vedtægten.
4.
D
ET FÆLLES INDEKS
Det fælles indeks udtrykker ændringer i leveomkostningerne i Belgien og Luxembourg for
EU-tjenestemænd på baggrund af fordelingen af det personale, der har tjenestested i disse to
medlemsstater, som målt ved det harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) for Belgiens
vedkommende og ved forbrugerprisindekset (CPI) for Luxembourgs vedkommende, jf.
artikel 1 bilag XI til vedtægten.
Der kan som følge af de specifikke vægtninger af forbrug, der anvendes til aggregeringen af
det fælles indeks
12
, for et givet år være forskelle mellem udviklingsmønsteret herfor og for
henholdsvis HICP for Belgien og CPI for Luxembourg
13
.
10
11
I henhold til vedtægtens artikel 65, stk. 4.
COM(2018) 300.
7
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0009.png
FIGUR 9 viser tidsrækkerne for det fælles indeks (årlige stigninger fra juni til juni i forhold til
det foregående år) og tilsvarende oplysninger for Belgiens HICP og Luxembourgs CPI.
Det gennemsnitlige fælles indeks for perioden 2015-2018 er på 101,5. Det kumulerede indeks
for hele perioden frem til juni 2018 (juni 2014 = 100) er på 105,9.
Til sammenligning kan det oplyses, at det gennemsnitlige HICP i Belgien i samme periode
var på 101,7, og det kumulerede indeks var på 107,0. Det gennemsnitlige CPI i Luxembourg i
samme periode var på 100,8, og det kumulerede indeks var på 103,0.
5.
J
USTERINGSKOEFFICIENTER
I henhold til vedtægtens artikel 64 får tjenestemænd med tjenestested uden for Bruxelles og
Luxembourg deres vederlag udbetalt i euro tilpasset med en justeringskoefficient for det
pågældende sted, dvs. enten over, under eller lig med 100 %. Formålet med
justeringskoefficienterne er at sikre, at købekraften på et bestemt tjenestested afspejler den
tilsvarende situation i Bruxelles.
Justeringskoefficienterne er matematiske faktorer, der ved hjælp af euroens officielle
valutakurs (med henblik på bestemte tjenestesteder) anvendes på beløb i euro til at bestemme
den økonomiske paritet. Dette er den statistiske værdi for forskellen i leveomkostningerne
(dvs. mellem tjenestestedet og Bruxelles) og svarer til det gennemsnitlige prisforhold. Den er
således udtryk for, hvor et stort et beløb der er brug for i den nationale valuta på et bestemt
sted til at købe den samme kurv af varer og tjenesteydelser, som kan købes for en euro i
Bruxelles.
Metoden til beregning af justeringskoefficienterne fastlægges og forbedres løbende af
Eurostat i samarbejde med de nationale statistiske kontorer. Det er for den periode, der tages i
betragtning, værd at nævne følgende udviklinger:
-
Gennemførelsen af en mere veludviklet metode til sammenligning af
omkostninger på sundheds- og uddannelsesområdet i de forskellige
medlemsstater
En stigning i antallet af organisationer, som er villige til at samarbejde med
Eurostat
14
og til at anvende data fra Eurostat til forskellige formål (f.eks.
besluttede De Forenede Nationer for nylig at anvende data om
justeringskoefficienterne til at tilpasse lønninger til deres ansatte i EU på
grundlag af leveomkostninger).
-
12
13
14
Ved sammenligning med de vægtninger, der almindeligvis anvendes hvad angår prisstatistikker, er
hovedforskellen med hensyn til aggregeringen af det fælles indeks anvendelsen af vægtninger for
huslejeposter, der omfatter boligejere (i stedet for udelukkende at tage lejere i betragtning).
De anførte værdier er for det samlede aggregerede indeks; de faktiske beregninger er udført på detaljeret
niveau.
Eksempelvis er de "undersøgelser af familiebudgetterne", som foretages med henblik på at fastsætte
vægtningerne af forbrug, blevet fuldt ud harmoniseret med de samordnede organisationer (f.eks. OECD,
Europarådet) og De Forenede Nationer.
8
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0010.png
5.1.
Udviklingstendenserne for justeringskoefficienterne
TABEL 10 indeholder en oversigt over justeringskoefficienterne for de enkelte tjenestesteder
i EU
15
i perioden 2013-2018
16
.
Af tabellen fremgår det, at justeringskoefficienterne for de forskellige tjenestesteder har
udviklet sig forskelligt i periodens løb. På 19 tjenestesteder er de faldet, hvorimod de er steget
på 12 tjenesteder.
Det bør bemærkes, at en ny procedure for at fastsætte eller tilbagetrække
justeringskoefficienter har været i kraft siden ikrafttrædelsen af det ændrede bilag XI til
vedtægten, jf. vedtægtens artikel 9
17
. I perioden 2014-2018 er ingen formel anmodning blevet
indgivet til Kommissionen, og listen over gældende justeringskoefficienter er forblevet stabil.
5.2.
De problematikker, som Kommissionen er stødt på med hensyn til
justeringskoefficienterne
En opfattelse af, at justeringskoefficienterne har negativ indvirkning på købekraften
og tiltrækningskraften af EU's offentlige tjeneste
5.2.1.
Justeringskoefficienterne opfattes ofte fejlagtigt som drivkraften bag faldet i EU-
tjenestemænds købekraft, og Kommissionens administration modtager ofte spørgsmål
vedrørende justeringskoefficienterne rolle og den beregningsmetode, der anvendes. Disse
spørgsmål bliver stillet af interessenterne, bl.a. tjenestemænd, personalerepræsentanter,
værtsstatens repræsentanter, osv., og det sker navnlig i sager vedrørende ansatte, hvis
tjenestested er underlagt en justeringskoefficient på mindre end 100, især når den pågældende
koefficient justeres nedad.
Justeringskoefficienterne har kun til formål at bevare ækvivalens i købekraften mellem
tjenestemænd med tjenestested i de forskellige medlemsstater og i Bruxelles over tid.
Omvendt har justeringskoefficienterne ikke til formål at opretholde købekraften på et bestemt
niveau. Eftersom købekraften for tjenestemænd i Bruxelles faldt (en reduktion på 10,5 %
mellem 2004 og 2018), faldt købekraften i samme forhold for tjenestemænd på samtlige
tjenestesteder.
Ovennævnte opfattelse af justeringskoefficienterne er også fortsat et problem vedrørende
tiltrækningskraften af EU's offentlige tjeneste i visse medlemsstater. En række EU-agenturer
har i denne forbindelse meddelt Kommissionen en synlig negativ indvirkning på deres evne til
at rekruttere og fastholde et højt kvalificeret og geografisk afbalanceret personale.
5.2.2.
Manglende hensyntagen til udgifter uden for tjenestestedet
Den eksisterende metode udviklet af Eurostat i samarbejde med de nationale statistiske
kontorer er baseret på den antagelse, at tjenestemænds udgifter udelukkende afholdes på
15
16
17
I overensstemmelse med artikel 12 og 13 i bilaget til vedtægten kan specifikke vægtninger også finder
anvendelse på vederlag til tjenestemænd med tjenestested uden for EU. Den tilpassede værdi af disse
justeringer er knyttet som bilag til de årlige rapporter, der er vedtaget af Kommissionen om data
vedrørende tilpasningernes indvirkning på budgettet. En særlig metode er blevet udviklet af Eurostat i
fællesskab med de nationale statistikmyndigheder.
TABEL 12 viser kun de justeringskoefficienter, der følger af efterfølgende årlige tilpasninger. Foreløbige
tilpasninger, der finder anvendelse den 1. januar, er ikke angivet.
Den nævnte procedure indebærer navnlig Kommissionens vedtagelse af en delegeret retsakt efter en formel
anmodning fra de relevante myndigheder i de berørte medlemsstater, administrationen i en af EU-
institutionerne eller repræsentanterne for EU-tjenestemænd på et bestemt tjenestested.
9
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0011.png
tjenestestedet. Denne forenkling har været genstand for nogle spørgsmål, da den kan betragtes
som ikke fuldt ud at afspejle tjenestemænds overordnede forbrugsmønstre, der også omfatter
udgifter uden for tjenestestedet. Eurostat og de nationale statistiske kontorer har indledt
drøftelser om muligheden for ajourføring af den statistiske metode til beregning af
justeringskoefficienten for at tage hensyn til udgifter, der afholdes uden for tjenestestedet.
5.2.3.
Leveomkostningerne i Luxembourg
Ved sidste reform af vedtægten bibeholdt Europa-Parlamentet og Rådet den langvarige
lovgivningsmæssige løsning, hvorved ingen justeringskoefficient anvendes på vederlag til
tjenestemænd i Bruxelles og Luxembourg på grund af disse tjenestesteders særlige
referencerolle som hovedsæde og hjemsted for de fleste af institutionerne. Europa-
Parlamentet og Rådet besluttede samtidig at tage behørigt højde for inflation i Luxembourg
ved at oprette det fælles indeks (se afsnit 4).
Denne lovgivningsmæssige løsning har været genstand for kritik fra nogle tjenestemænd med
tjenestested i Luxembourg, som har fremført, at den ikke korrekt afspejler forskelle i
leveomkostningerne mellem Bruxelles og Luxembourg. Nogle tjenestemænd har for nyligt
henvist til, at Den Europæiske Frihandelssammenslutning, som har sin egen vedtægt, har
indført en specifik justeringskoefficient for Luxembourg.
Denne mangel på en justeringskoefficient for Luxembourg i henhold til EU's
personalevedtægt har også været genstand for flere prøvelser ved EU's retsinstanser. På
grundlag af den seneste dom afsagt af Den Europæiske Unions Ret i oktober 2018 bekræftes
denne lovgivningsmæssige løsning
18
, så længe vedtægten som ændret i 2013 forbliver i kraft.
6.
K
ONKLUSIONER
Bilag XI til vedtægten og artikel 66a er siden indførelsen i 2014 med succes blevet
gennemført af Kommissionen. Metoden til tilpasning af vederlag og pensioner, som Europa
Parlamentet og Rådet har fastsat deri, har i løbet af de fem årlige cyklusser for sin
gennemførelse (2014-2018) bevist sin effektivitet. Metoden har nået sine mål til trods for
tidligere interinstitutionelle spændinger og retssager.
Der kan på grundlag af gennemførelsen af bilag XI til vedtægten og artikel 66a for perioden
2014-2018 navnlig drages følgende konklusioner:
(1)
I 2013 og 2014 blev EU-tjenestemændenes vederlag og pensioner nominelt
"fastfrosset". Dette kom oven i en begrænset løntilpasning i 2012 (0,8 %) og
ingen løntilpasning i 2011.
Fra den 1. januar 2014 blev der genindført et solidaritetsbidrag med forhøjet
sats. Denne indsats i solidaritet gav sig udslag i et øget bidrag fra EU-
tjenestemændene til EU's almindelige budget i kølvandet på den økonomiske
krise. Dette bidrag har været stigende i hele perioden, også selv om den
økonomiske og sociale situation i Unionen blev betydeligt bedre.
De nationale embedsmænd i de 11 referencemedlemsstater har siden 2015
oplevet, at deres løns købekraft er steget med 2,1 %. På grund af
parallelitetsprincippet, som er en del af metoden, er EU's tjenestemænds
købekraft siden 2015 steget sideløbende med købekraften af de nationale
(2)
(3)
18
I Rettens dom (Ottende Afdeling) af 4. oktober 2018 i sag T-546/16
Marina Tataram mod Europa-
Kommissionen
blev sagen afvist.
10
kom (2018) 0830 - Ingen titel
embedsmænd i de pågældende 11 referencemedlemsstater. Brug af data for
samtlige 28 medlemsstater ville imidlertid producere andre tal (+ 5,4 %).
(4)
Efter en første fase med stigninger på over gennemsnittet i tallene for
tilpasningerne i 2015 og 2016, som kan kvalificeres som en "indhentning" i
medlemsstaterne efter den økonomiske og sociale krise, har de efterfølgende
årlige beregninger i 2017 og 2018 resulteret i moderate nominelle
lønstigninger.
I 2018 resulterede metoden i nettotal i et fald i købekraften af EU's
tjenestemænd på 0,4 %.
Eftersom metoden indeholder en automatisk årlig tilpasning og automatiske
kriseklausuler, afhjalp den effektivt de problematikker, der var forbundet med
gennemførelsen af tidligere metoder. Den er samtidig konstant blevet
kontrolleret af Europa-Parlamentet og Rådet via de årlige rapporter, der er
forelagt af Kommissionen.
Metoden har også med vellykkede resultater været igennem juridisk kontrol
ved de europæiske domstole i forbindelse med de få individuelle sager anlagt
mod den. Endvidere er der ved metoden undgået sociale spændinger,
eftersom ingen større strejker har fundet sted i institutionerne i den
pågældende periode.
Hvad angår den fulde gennemførelse af princippet om lighed med hensyn til
købekraft blandt EU's tjenestemænd på forskellige tjenestesteder via
ordningen med justeringskoefficienter, er der identificeret et par spørgsmål,
som i den kommende gennemførelsesperiode vil skulle følges nøje.
(5)
(6)
(7)
(8)
11
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0013.png
BILAG
TABEL 1: Den årlige specifikke indikator - samtlige medlemsstater
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
[12]
[13]
[14]
[15]
[16]
[17]
[18]
[19]
[20]
[21]
[22]
[23]
[24]
[25]
[26]
[27]
[28]
BE
2013
2014
2015
2016
2017
2018
102,3
100,2
100,5
103,0
102,0
101,8
BG
100,6
98,5
101,2
103,9
103,6
120,8
CZ
104,4
101,7
102,1
134,8
109,5
113,4
DK
99,3
105,0
100,1
100,8
101,4
103,1
DE
100,9
100,9
103,0
101,0
103,7
102,8
EE
124,3
105,1
105,7
113,3
101,8
104,4
IE
98,8
100,5
101,3
103,7
103,1
103,4
EL
94,6
100,0
100,0
100,0
100,0
99,9
ES
95,1
107,9
101,2
104,9
100,9
99,0
FR
100,0
101,6
100,6
100,4
102,3
99,8
HR
100,0
100,0
100,0
102,3
103,5
111,1
IT
100,0
101,4
100,6
100,0
100,7
103,8
CY
94,1
94,3
100,0
100,0
101,2
101,7
LV
100,3
110,5
109,6
105,7
97,9
106,5
LT
101,2
105,2
102,2
103,1
102,8
102,8
LU
100,3
102,0
101,7
98,8
103,8
101,0
HU
99,3
101,5
101,3
101,8
111,3
103,7
MT
102,6
102,1
102,2
102,8
102,1
104,2
NL
100,5
102,8
101,2
106,0
98,5
103,0
AT
99,8
101,8
101,7
104,9
101,1
101,9
PL
102,8
99,9
101,1
107,3
103,0
100,6
PT
98,7
112,7
97,5
102,6
102,0
101,2
RO
114,4
106,8
103,8
111,9
111,8
114,3
SI
102,4
98,0
99,9
102,0
101,4
100,9
SK
105,0
106,3
100,9
107,7
110,3
116,8
FI
101,1
99,5
100,1
100,6
100,0
101,1
SE
101,9
102,6
102,3
104,1
100,4
102,7
UK
100,3
102,0
100,5
101,1
101,4
101,1
simpelt gnms.
101,6
104,8
111,0
101,6
102,1
109,1
101,8
99,1
101,5
100,8
102,8
101,1
98,6
105,1
102,9
101,3
103,2
102,7
102,0
101,9
102,5
102,5
110,5
100,8
107,8
100,4
102,3
101,1
TABEL 2: Den årlige specifikke indikator - samtlige medlemsstater (kumulerede data: 2012 = 100)
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
[12]
[13]
[14]
[15]
[16]
[17]
[18]
[19]
[20]
[21]
[22]
[23]
[24]
[25]
[26]
[27]
[28]
BE
2013
2014
2015
2016
2017
2018
102,3
102,5
103,0
106,1
108,2
110,1
BG
100,6
99,1
100,3
104,2
108,0
130,5
CZ
104,4
106,2
108,4
146,1
160,0
181,4
DK
99,3
104,3
104,4
105,2
106,7
110,0
DE
100,9
101,8
104,9
105,9
109,8
112,9
EE
124,3
130,6
138,0
156,4
159,2
166,2
IE
98,8
99,3
100,6
104,3
107,5
111,2
EL
94,6
94,6
94,6
94,6
94,6
94,5
ES
95,1
102,6
103,8
108,9
109,9
108,8
FR
100,0
101,6
102,2
102,6
105,0
104,8
HR
100,0
100,0
100,0
102,3
105,9
117,7
IT
100,0
101,4
102,0
102,0
102,7
106,6
CY
94,1
88,7
88,7
88,7
89,8
91,3
LV
100,3
110,8
121,4
128,3
125,6
133,8
LT
101,2
106,5
108,8
112,2
115,3
118,5
LU
100,3
102,3
104,0
102,8
106,7
107,8
HU
99,3
100,8
102,1
103,9
115,6
119,9
MT
102,6
104,8
107,1
110,1
112,4
117,1
NL
100,5
103,3
104,5
110,8
109,1
112,4
AT
99,8
101,6
103,3
108,4
109,6
111,7
PL
102,8
102,7
103,8
111,4
114,7
115,4
PT
98,7
111,2
108,4
111,2
113,4
114,8
RO
114,4
122,2
126,8
141,9
158,6
181,3
SI
102,4
100,4
100,3
102,3
103,7
104,6
SK
105,0
111,6
112,6
121,3
133,8
156,3
FI
101,1
100,6
100,7
101,3
101,3
102,4
SE
101,9
104,5
106,9
111,3
111,7
114,7
UK
100,3
102,3
102,8
103,9
105,4
106,6
DA
12
DA
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0014.png
TABEL 3: Den årlige specifikke indikator - stikprøve på 11 medlemsstater
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
BE
2015
2016
2017
2018
100,5
103,0
102,0
101,8
DE
103,0
101,0
103,7
102,8
ES
101,2
104,9
100,9
99,0
FR
100,6
100,4
102,3
99,8
IT
100,6
100,0
100,7
103,8
LU
101,7
98,8
103,8
101,0
NL
101,2
106,0
98,5
103,0
AT
101,7
104,9
101,1
101,9
PL
101,1
107,3
103,0
100,6
SE
102,3
104,1
100,4
102,7
UK
100,5
101,1
101,4
101,1
simpelt gnms.
101,8
102,6
101,5
100,8
101,3
101,3
102,2
102,4
103,0
102,4
101,0
TABEL 4: Den årlig specifikke indikator for et udsnit af 11 medlemsstater (kumulerede data: 2014=100)
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
BE
2015
2016
2017
2018
100,5
103,5
105,6
107,5
DE
103,0
104,0
107,8
110,8
ES
101,2
106,2
107,2
106,1
FR
100,6
101,0
103,3
103,1
IT
100,6
100,6
101,3
105,1
LU
101,7
100,5
104,3
105,3
NL
101,2
107,3
105,7
108,9
AT
101,7
106,7
107,9
110,0
PL
101,1
108,5
111,8
112,5
SE
102,3
106,5
106,9
109,8
UK
100,5
101,6
103,0
104,1
FIGUR 5: Den samlede specifikke indikator, det fælles indeks og den årlige
tilpasning, 2015-2018
104
103,3
103
102
102,4
101,9
101,2
101,4
100,4
99,6
101,5
101,1
102,1
101,7
Den samlede specifikke indikator
101
100,2
100
99
98
97
2015
2016
2017
2018
Det fælles indeks
Den årlige tilpasning
År
DA
13
DA
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0015.png
103
FIGUR 6: Den samlede specifikke indikator (udvikling i
købekraften), kumulerede data: 2014=100
"Den samlede specifikke indikator (kumulerede data)"
102,5
102
101,5
101
100,5
100
2014
2015
2016
2017
2018
TABEL 7: Den samlede specifikke indikator, det fælles indeks og
den årlige tilpasning
Den
kumulativ
samlede
virkning
specifikke
2014=100
indikator
2015
2016
2017
2018
100,2
101,9
100,4
99,6
100,2
102,1
102,5
102,1
kumulativ
kumulativ
Årlig
virkning
virkning
tilpasning
2014=100
2014=100
101,2
102,6
103,7
105,9
102,4
103,3
101,5
101,7
102,4
105,8
107,4
109,2
Fælles
indeks
101,2
101,4
101,1
102,1
Simpelt
gnms.
2015-2018
100,5
Simpelt
gnms.
2015-2018
101,5
Simpelt
gnms.
2015-2018
102,2
FIGUR 8: Indtægter fra solidaritetsbidraget mellem
2012 og 2019
100 000 000,00
90 000 000,00
80 000 000,00
70 000 000,00
60 000 000,00
50 000 000,00
40 000 000,00
30 000 000,00
20 000 000,00
10 000 000,00
-
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
DA
14
DA
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0016.png
FIGUR 9: Det fælles indeks for Belgien og Luxembourg (=JBLI),
Belgiens harmoniserede forbrugerprisindeks (=BEhicp) og
Luxembourgs forbrugerprisindeks (=LUcpi)
103
102,5
102
101,5
101
100,5
100
99,6
101,2
100,9
100,5
101,8
101,4
101,1
101,5 101,5
102,1
101,4
102,6
JBLI
BEhicp
LUcpi
99,5
99
98,5
98
2015
2016
2017
2018
År (juni t, juni t-1 = 100)
DA
15
DA
kom (2018) 0830 - Ingen titel
1990760_0017.png
TABEL 10: Justeringskoefficienter på alle EU's tjenestesteder
mellem 2013 og 2018
Land og
tjenestested
BG
Sofia
CZ
Prag
DK
København
DE
Berlin
Bonn
Karlsruhe
München
EE
Tallinn
IE
Dublin
EL
Athen
ES
Madrid
FR
Paris
HR
Zagreb
IT
Rom
Varese
CY
Nicosia
LV
Riga
LT
Vilnius
HU
Budapest
MT
Valletta
NL
Haag
AT
Wien
PL
Warszawa
PT
Lissabon
RO
Bukarest
SI
Ljubljana
SK
Bratislava
FI
Helsingfors
SE
Stockholm
UK
London
Culham
1.7.2013
57,5
80,0
134,8
96,8
94,9
92,8
108,2
78,9
113,0
91,2
96,3
117,4
80,0
104,4
92,8
83,7
76,1
71,9
76,1
84,4
108,9
108,3
73,0
83,1
69,8
85,4
80,2
123,7
132,9
139,2
107,6
1.7.2014
55,1
75,0
133,0
97,2
94,6
95,0
107,7
78,6
115,9
86,8
94,5
116,8
77,6
100,4
93,1
81,2
76,5
71,4
71,4
83,4
107,8
107,2
74,1
82,2
69,5
84,7
79,0
123,0
127,5
150,7
116,7
1.7.2015
52,1
73,4
131,8
96,6
93,4
93,8
106,0
78,0
116,6
79,9
90,2
114,6
74,6
99,4
92,2
77,3
74,2
69,0
69,0
84,5
107,8
105,9
71,8
79,2
64,8
81,2
76,4
119,7
127,9
166,9
127,7
1.7.2016
51,1
73,2
133,1
96,1
92,6
93,0
105,5
77,6
118,3
79,3
88,1
113,8
73,5
97,9
90,4
74,3
73,0
69,7
70,0
85,7
108,0
104,7
66,7
80,6
63,8
80,7
75,7
118,6
127,4
141,8
107,3
1.7.2017
53,4
78,3
133,9
97,5
93,9
94,6
107,5
80,3
119,8
79,9
88,7
114,8
74,9
97,3
90,9
74,4
74,9
74,3
74,5
86,5
108,3
106,3
70,6
82,4
63,9
81,5
77,3
119,9
127,9
133,5
100,5
1.7.2018
55,2
83,0
131,9
99,3
95,6
96,7
110,0
82,2
117,7
81,8
91,7
116,7
76,4
96,5
90,9
77,9
77,6
73,6
71,9
90,2
109,9
106,3
68,6
85,7
64,0
84,6
78,5
118,5
122,0
134,7
102,6
DA
16
DA