Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
1991978_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 107 (L1 - § 7.
Finansministeriet) af 14. december 2018 stillet efter ønske fra
Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en procentvis stigning i ydelser til overførsels-
modtagere omfattet af reglerne om obligatorisk pensionsopsparing (gennemsnit-
ligt og samlet set) ministeren forventer frem til 2025 og sammenligne denne med
stigningen såfremt nuværende regler om regulering med satsreguleringsprocenten
fortsat havde været gældende?
Svar
Ydelser omfattet af obligatorisk opsparing reguleres fra 2020 med lønudviklingen
fratrukket fast 0,3 pct.-point fremfor med satsreguleringsprocenten. I år, hvor
lønudviklingen er mindst 2,3 pct., medfører det helt samme regulering, som ved
gældende regler med satsreguleringsprocenten,
jf. bilag 1.
I Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning er lønstigningen, der
ligger til grund for reguleringen af overførselsindkomsterne, forudsat at udgøre
2,5 pct. i 2020, 2,8 pct. i 2021 og 3,0-3,1 pct. i årene 2020-2025. Med lønstigninger
på dette niveau vil den årlige regulering af de indkomsterstattende overførselsind-
komster således præcist svare til reguleringen ved gældende regler,
jf. tabel 1 (de to
nederste rækker).
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at oplyse, hvor stor en stigning i ydelser til overførselsmodtagere omfattet af reglerne om obligatorisk pensionsopsparing ministeren forventer frem til 2025, til finansministeren
1991978_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Regulering af overførselsindkomster med nye og gældede regler, 2020-2025
2020 2021 2022 2023 2024
2025
Gennem-
snit
--------------------------- Pct./Pct.-point ----------------------
Lønudvikling, der ligger til grund for regulering af overfør-
selsindkomster
Regulering af overførsler med nye regler (lønudvikling
fratrukket 0,3 pct.-point)
- Afdæmpet regulering som følge af Skatteaftale 2012
Regulering af overførsler ved nye regler (inkl. afdæmpet
regulering)
Regulering af overførsler ved gældende regler (inkl. af-
dæmpet regulering)
2,5
2,2
2,8
2,5
3,0
2,7
3,1
2,8
3,1
2,8
0
2,8
2,8
3,0
2,7
0
2,7
2,7
2,9
2,6
-0,5
2,1
2,1
-0,75 -0,75 -0,75 -0,75
1,4
1,4
1,8
1,8
2,0
2,0
2,0
2,0
Anm.: Lønudviklingen er baseret på Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning. Det bemærkes, at
det i den seneste mellemfristede fremskrivning beregningsteksnisk er antaget, at
overførselsindkomsterne reguleres med lønudviklingen uden fradrag til satspuljen. Til illustration af
konsekvenserne af det nye reguleringsprincip er der i nederste række i tabellen fratrukket 0,3 pct.-point i
bidrag til satspuljen.
Kilde: Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022, august 2018 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at oplyse, hvor stor en stigning i ydelser til overførselsmodtagere omfattet af reglerne om obligatorisk pensionsopsparing ministeren forventer frem til 2025, til finansministeren
1991978_0003.png
Bilag 1 Sammenhæng mellem årsløn og regulering ved gældende og nye regler (pct.)
Tabel 2
Sammenhæng mellem årsløn og regulering ved gældende og nye regler (pct.)
Folkepension
Stigning i årsløn
(tilpasningsprocent + 2,0)
Gældende regler
(satsreguleringsprocent)
Nye regler
(2,0 + tilpasningsprocent)
Ydelser omfattet af obligatorisk opsparing
Gældende regler
(satsreguleringsprocent)
Nye regler
(1,7 + tilpasningsprocent)
Nye regler inkl.
opsparing til pension
Ydelser der ikke omfattes af
obligatorisk opsparing
1)
Gældende regler
(satsreguleringsprocent)
Nye regler
(uændret regulering)
A
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
2,8
2,9
3,0
B
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,0
2,0
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
C=A
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
2,8
2,9
3,0
D=B
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,0
2,0
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
E = A - 0,3
1,1
1,2
1,3
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
F = E + 0,3
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
2,8
2,9
3,0
G=B
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,0
2,0
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
H=G=B
1,4
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,0
2,0
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,6
2,7
Anm.: Satsreguleringsprocenten for et givent finansår fastsættes på baggrund af lønudviklingen to år forud (lønåret). Fx er satsreguleringsprocenten for finansåret 2019 beregnet med udgangspunkt i lønstigningen for
2017 opgjort efter metoden beskrevet i
Bekendtgørelse om beregning af satsreguleringsprocenten mv.
Tabellen viser den generelle sammenhæng mellem udviklingen i årslønnen i lønåret og reguleringen ved gældende og nye regler. De nye regler træder i kraft fra 2020. Hertil kommer oveni virkningen af den
aftalte regulering i årene 2020-2023 fra
Aftale om skattereform 2012.
1) Selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen og overgangsydelsen (tidligere integrationsydelse) reguleres med 1,7 + tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten, men
omfattes ikke af obligatorisk opsparing.
Kilde:
Lov om en satsreguleringsprocent mv.
og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk