Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
1991530_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 108 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 14. december 2018 stillet efter ønske fra
Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen umiddelbart og efter tilbageløb af skatter
og afgifter år for år i perioden 2020-2025 ved at lade alle overførselsindkomster
regulere med lønudviklingen (samme lønbegreb som i lov om en satsregulerings-
procent)?
Svar
I de mellemfristede fremskrivninger reguleres overførselsindkomsterne bereg-
ningsteknisk med lønreguleringen fra 2020.
Set i forhold til dette grundforløb er der ikke nogen provenuvirkning af at lade
overførselsindkomsterne regulere med lønudviklingen.
Set i forhold til et nyt grundforløb for de mellemfristede fremskrivninger med
obligatorisk opsparing, uden fradrag til satspuljen og med et fast fradrag på 0,3
pct.-point i reguleringen af overførselsindkomsterne, vil regulering med lønudvik-
lingen svare til, at overførselsindkomsterne reguleres 0,3 pct.-point højere hvert år.
Ved 0,3 pct.-point højere satsregulering, vil det indebære en årlig merudgift til
overførselsindkomster på i størrelsesordenen ca. ¾ mia. kr. (for overførselsind-
komster som hidtil har bidraget til satspuljen). Folkepension, som fremover
reguleres uden fradrag på 0,3 pct.-point som følge af
Aftale om ny regulering af
folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere,
udgør ca. halv-
delen af merudgiften.
Merudgiften ved at lade de øvrige overførselsindkomster (som hidtil har bidraget
til satspuljen) ekskl. folkepension følge lønudviklingen uden fradrag på fast 0,3
pct.-point er således knap �½ mia. kr. Merudgiften udgør illustrativt ca. ¼ mia. kr.
efter skat tilbageløb og adfærd i 2020 stigende til ca. 1 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om at oplyse provenuvirkningen af skatter og afgifter ved at lade alle overførselsindkomster regulere med lønudviklingen, til finansministeren
1991530_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Illustrativ provenuvirkning af fuld lønregulering af alle overførselsindkomster (ekskl. folkepension)
Mia. kr., 2019-niveau
Højere overførselsindkomster
Umiddelbar virkning efter skat
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og adfærd
2020
�½
¼
¼
¼
2021
¾
�½
¼
¼
2022
¾
�½
¼
2023
1�½
1
¾
¾
2024
2
1
¾
2025
1�½
1
1
Anm.: Det er illustrativt taget udgangspunkt i en fast stigning i overførslerne på ¾ mia. kr. hvert år, hvoraf
folkepension udgør omtrent halvdelen. Der er taget udgangspunkt alle overførselsindkomster, som ved
gældende regler bidrager til satspuljen, ekskl. folkepension, der i forvejen fremover reguleres uden fradrag på
0,3 pct.-point som følge af
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere.
Der er regnet en gennemsnitlig indkomstskat på 37,77 pct.
Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister