Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 105 Bilag 8
Offentligt
1989619_0001.png
Til lovforslag nr.
L 105
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets
område samt lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
og lov om folkehøjskoler
(Frit leverandørvalg på tegnsprogs- og skrivetolkeområdet, adgang til specialpædagogisk bistand på voksen- og
efteruddannelsesområdet og i overgangen mellem uddannelsesniveauer)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten ønsker at sikre, at alle døve og hørehæmme-
de uddannelsessøgende sikres ret til tegnsprogstolkning af
høj kvalitet. Enhedslisten er imidlertid bekymret for, at der
med den foreslåede ordning ikke kan skabes sikkerhed for,
at der vil være den nødvendige tegnsprogstolkning til rådig-
hed for elever og studerende i hele landet.
Enhedslisten har noteret sig, at undervisningsministeren
ikke har været i stand til at redegøre for de hidtidige vanske-
ligheder med at sikre tolkeressourcer til alle opgaver, jf. svar
på spm. 3, og finder ikke, at undervisningsministeren har re-
degjort for, hvordan den foreslåede ordning vil kunne for-
bedre sikkerheden for, at der kan leveres den nødvendige
tegnsprogstolkning til alle elever og studerende.
Enhedslisten finder det endvidere problematisk, at rege-
ringen ikke har ønsket at afvente rapporten fra den tværmi-
nisterielle arbejdsgruppe, som regeringen selv har nedsat
med det formål at afsøge mulighederne for en omorganise-
ring af området for tolkning for mennesker med hørehandi-
cap, herunder mulighederne for at etablere en fælles indgang
på tværs af sektorområder. Arbejdsgruppen skulle have
fremlagt sin rapport i august 2018, hvorefter der skulle være
taget stilling til et eventuelt lovforberedende arbejde, men
der foreligger endnu ikke en afrapportering fra arbejdsgrup-
pen, jf ministerens svar på spm. 1.
Enhedslisten kan på denne baggrund ikke støtte det fore-
liggende lovforslag og opfordrer regeringen til at sikre, at
den tværministerielle arbejdsgruppe hurtigst muligt færdig-
gør sit arbejde, med henblik på at regeringen kan fremlægge
et samlet oplæg til den fremtidige organisering af tegn-
sprogstolkeområdet, der kan diskuteres med alle relevante
organisationer og aktører på tegnsprogsområdet forud for
fremsættelse af forslag om lovændringer.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX022367
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989619_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpe-
middel skal« til: »den periode, eleven anvender det bevilge-
de hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 3 b
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpe-
middel skal« til: »den periode, eleven anvender det bevilge-
de hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 3 a
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpe-
middel skal« til: »den periode, eleven anvender det bevilge-
de hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 6
4)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 13
ændres i
stk. 2
», udbetaling og udbetaling« til: »og udbetaling, udbe-
taling«.
[Korrektion]
Til § 7
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 12 b
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»kursistens anvendelsesperiode af det bevilgede hjæl-
pemiddel skal« til: »den periode, kursisten anvender det be-
vilgede hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 8
6)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 4 c
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpe-
middel skal« til: »den periode, eleven anvender det bevilge-
de hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 9
7)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 29 b
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpe-
middel skal« til: »den periode, eleven anvender det bevilge-
de hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 10
8)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 61 a
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpe-
middel skal« til: »den periode, eleven eller kursisten anven-
der det bevilgede hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 13
9)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 34, stk. 3,
ændres i
2. pkt.
»elevens anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel
skal« til: »den periode, eleven anvender det bevilgede hjæl-
pemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 16
10)
I
stk. 2
indsættes efter »har virkning« ordet: »fra«.
[Sproglig præcisering]
11)
I
stk. 3
ændres »§ 34, stk. 2 i, lov om forberedende
grunduddannelser, som affattet ved denne lovs § 13, nr. 1,
har virkning den 1. august 2019« til: »§ 34, stk. 2 og 3, i lov
om forberedende grunduddannelse som affattet ved denne
lovs § 13, nr. 2, har virkning fra den 1. august 2019«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1-3 og 5-9
Der er tale om sproglige præciseringer. Forslagene vil ik-
ke indebære nogen indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk korrektion. Forslaget vil ikke
indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Der er tale om en sproglig præcisering. Forslaget vil ikke
indebære nogen indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Forslaget vil
ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 21. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Undervisnings-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren sendte den 14. september 2018
dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bilag 167, fol-
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989619_0003.png
3
ketingsåret 2017-18. Den 15. november 2018 sendte under-
visningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Orla Hav (S) Trine Bramsen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Rosa Lund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1