Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 105
Offentligt
1987960_0001.png
Undervisningsudvalget 2018-19
L 105 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
forskellige lov på Undervisningsministeriets område samt lov om speci-
alpædagogisk støtte ved videregående uddannelser og lov om folkehøj-
skoler (Frit leverandørvalg på tegnsprogs- og skrivetolkeområdet, adgang
til specialpædagogisk bistand på voksen- og efteruddannelsesområdet og
i overgangen mellem uddannelsesniveauer) har udvalget i brev af 29.
november 2018 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 1:
Regeringen har nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der har til op-
gave at undersøge mulighederne for en omorganisering af området for
tolkning til mennesker med hørehandicap. Vil ministeren gøre rede for,
hvorfor fastlæggelsen af nye regler for tegnsprogstolkning på undervis-
ningsområdet ikke afventer rapporten fra det tværministerielle udvalg?
Svar:
Det har længe været et ønske fra brugerorganisationerne, at der er ad-
gang til frit valg af leverandører for tolkebrugere på uddannelserne. For-
målet med L 105 er blandt andet at efterkomme dette ønske.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitets nuværende aftale med levering af
tolkebistand i den specialpædagogiske støtteordning udløber den 31. juli
2019 uden mulighed for forlængelse. Styrelsen vil derfor under alle om-
stændigheder skulle indgå nye aftaler, der skal gælde fra den 1. august
2019.
Den tværministerielle arbejdsgruppe har fokus på at opstille konkrete
modeller for en omorganisering af døvetolkeområdet på tværs af sekto-
rerne, herunder mulighed for etablering af én fælles indgang på tværs af
sektorområderne herunder beskæftigelsesområdet, sundhedsområdet, det
sociale område og undervisningsområdet m.fl. Arbejdsgruppen har imid-
7. december 2018
Sagsnr.:18/15924
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
lertid på nuværende tidspunkt ikke forelagt sine anbefalinger for regerin-
gen.
Styrelsen vil i forbindelse med en kommende aftale tage højde for, at
Undervisningsministeriet vil skulle kunne indtræde i en tværsektoriel
ordning, såfremt en sådan etableres.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
1987960_0003.png
Undervisningsudvalget 2018-19
L 105 endeligt svar på spørgsmål 10
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
forskellige love på Undervisningsministeriets område samt lov om speci-
alpædagogisk støtte ved videregående uddannelser og lov om folkehøj-
skoler (Frit leverandørvalg af tegnsprogs- og skrivetolkeområdet, adgang
til specialpædagogisk bistand på voksen- og efteruddannelsesområdet og
i overgangen mellem uddannelsesniveauer) har udvalget i brev af 30.
november 2018 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 10:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30. november 2018 fra
Danske Døves Landsforbund, jf. L 105 bilag 4.
Svar:
Jeg vedlægger som svar på det stillede spørgsmål mit brev af d.d. til Dan-
ske Døves Landsforbund.
7. december 2018
Sagsnr.:18/16047
Med venlig hilsen
Merete Riisager
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
1987960_0004.png
Undervisningsudvalget 2018-19
L 105 endeligt svar på spørgsmål 10
Offentligt
Danske Døves Landsforbund
Brohusgade 17, 4. sal
2200 København N
Att.: Lars Knudsen, Landsformand
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Lars Knudsen
Tak for din henvendelse af 30. november 2018 og for jeres store enga-
gement i de tegnsprogstalende døves og hørehæmmedes vilkår.
Det ligger mig meget på sinde at sikre de mest optimale forhold for per-
soner med funktionsnedsættelser, der befinder sig i uddannelsessystemet.
Lovforslag nr. L 105, der pt. bliver behandlet i Folketinget, handler om
at give at give unge og voksne med ordblindhed og funktionsnedsættel-
ser bedre vilkår.
Lovforslaget vil udmønte
for så vidt angår initiativet om indførelse af specialpædagogisk bistand til
voksne på de almene og erhvervsrettede voksenuddannelser og en ord-
ning, der sikrer adgang til specialpædagogisk bistand i overgangen mel-
lem uddannelsesniveauer.
Endvidere indeholder lovforslaget adgang til etablering af en ordning,
der skal sikre et friere leverandørvalg af ydelser inden for tegnsprogs- og
skrivetolkeområdet. Der vil blive arbejdet på en løsning med en mere
fleksibel og løbende tilgang af kvalificerede leverandører til ordningerne.
Undervisningsministeriet deltager i den tværministerielle arbejdsgruppe i
regi af Børne- og Socialministeriet, der har til opgave at undersøge mu-
lighederne for en omorganisering af området for levering af døvetolkebi-
stand til flere sektorområder, herunder beskæftigelsesområdet, sund-
hedsområdet, det sociale område og undervisningsområdet m.fl.
Herudover er der på Beskæftigelsesministeriets område indgået en
(no-
vember 2018). Heri indgår et initiativ, der vedrører smidigere overgange
mellem sektorer, herunder overgangen fra uddannelse til beskæftigelses-
systemet. På Undervisningsministeriets område vil det betyde, at perso-
7. december 2018
Sagsnr.:18/16011
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
ner med funktionsnedsættelser, som har fået bevilget udlån af fysiske
hjælpemidler, og som ophører på en formelt kompetencegivende uddan-
nelse af en vis varighed, skal kunne beholde deres hjælpemiddel i op til
tre måneder efter endt uddannelse. Et udkast til lovforslag herom for-
ventes af Beskæftigelsesministiet sendt i høring snarest muligt. I vil blive
hørt over lovudkastet på sædvanlig vis.
Med de omtalte initiativer er det målet, at personer med læsevanske-
ligheder, ordblindhed eller andre udfordringer skal kunne gennemføre en
uddannelse på lige fod med andre, og at hverdagen og vejen til uddannel-
se og job skal gøres nemmere.
Jeg sender en kopi af brevet til Folketingets Undervisningsudvalg.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
1987960_0006.png
Undervisningsudvalget 2018-19
L 105 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
forskellige love på Undervisningsministeriets område samt lov om speci-
alpædagogisk støtte ved videregående uddannelser og lov om folkehøj-
skoler (Frit leverandørvalg af tegnsprogs- og skrivetolkeområdet, adgang
til specialpædagogisk bistand på voksen- og efteruddannelsesområdet og
i overgangen mellem uddannelsesniveauer) har udvalget i brev af 5. de-
cember 2018 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11:
ske Døves Ungdomsforbund, jf. L 105
Svar:
Jeg vedlægger som svar på det stillede spørgsmål mit brev af d.d. til Dan-
ske Døves Ungdomsforbund.
7. december 2018
Sagsnr.:18/16259
Med venlig hilsen
Merete Riisager
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
1987960_0007.png
Undervisningsudvalget 2018-19
L 105 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
Danske Døves Ungdomsforbund
Brohusgade 17, 4. sal
2200 København N
Att.: Michael Weber Steensberg, sekretariatsleder
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Michael Weber Steensberg
Tak for din henvendelse af 5. december 2018 og for jeres engagement i
de
døve og hørehæmmede børn og unges vilkår.
Det ligger mig meget på sinde at sikre de mest optimale forhold for per-
soner med funktionsnedsættelser, der befinder sig i uddannelsessystemet.
Lovforslaget L 105, der pt. bliver behandlet i Folketinget, handler om at
give at give unge og voksne med ordblindhed og funktionsnedsættelser
bedre vilkår.
7. december 2018
Sagsnr.:18/16248
tiativ om indførelse af speci-
alpædagogisk bistand til voksne på de almene og erhvervsrettede vok-
senuddannelser og en ordning, der sikrer adgang til specialpædagogisk
bistand i overgangen mellem uddannelsesniveauer.
Endvidere indeholder lovforslaget adgang til etablering af en ordning,
der skal sikre et friere leverandørvalg af ydelser inden for tegnsprogs- og
skrivetolkeområdet. Der vil blive arbejdet på en løsning med en mere
fleksibel og løbende tilgang af kvalificerede leverandører til ordningerne.
Der vil ved tilrettelæggelse af de konkrete udbud skulle tages højde for
navnlig det aktuelle marked for ydelser inden for tegnsprogs- og skrive-
tolkning, geografisk spredning af tolkeleverandører og leveringssikkerhed
af ydelserne til personer under uddannelse. Ligesom der også vil blive
stillet krav til leverandørernes økonomiske og finansielle formåen.
Undervisningsministeriet deltager endvidere i den tværministerielle ar-
bejdsgruppe i regi af Børne- og Socialministeriet, der har til opgave at
undersøge mulighederne for en omorganisering af området for levering
af døvetolkebistand til flere sektorområder, herunder beskæftigelsesom-
L 105 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at uddybe svaret på spm. 1, til undervisningsministeren
rådet, sundhedsområdet, det sociale område og undervisningsområdet
m.fl.
Herudover er der på Beskæftigelsesministeriets område in
vember 2018). Heri indgår et initiativ, der vedrører smidigere overgange
mellem sektorer, herunder overgangen fra uddannelse til beskæftigelses-
systemet. På Undervisningsministeriets område vil det betyde, at perso-
ner med funktionsnedsættelser, som har fået bevilget udlån af fysiske
hjælpemidler, og som ophører på en formelt kompetencegivende uddan-
nelse af en vis varighed, skal kunne beholde deres hjælpemiddel i op til
tre måneder efter endt uddannelse. Et udkast til lovforslag herom for-
ventes af Beskæftigelsesministeriet sendt i høring snarest muligt. I vil
blive hørt over lovudkastet på sædvanlig vis.
Med de omtalte initiativer er det målet, at personer med læsevanske-
ligheder, ordblindhed eller andre udfordringer skal kunne gennemføre en
uddannelse på lige fod med andre, og at hverdagen og vejen til uddannel-
se og job skal gøres nemmere.
Jeg sender en kopi af brevet til Folketingets Undervisningsudvalg.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2