Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 106 Bilag 8, L 106 A Bilag 8, L 106 B Bilag 8, L 106 C Bilag 8
Offentligt
2004163_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [23. januar 2019]
3. udkast
Indstillinger og politiske bemærkninger fra EL og ALT
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og
vildtforvaltning og straffeloven
(Kommunal adgang til at begrænse sejlads med visse hurtigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder, strafskærpelse for visse
overtrædelser af CITES-regler og udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om hold af hjemmehørende rovfugle og ugler)
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareminsteren har stillet 3 ændringsforslag
om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
[Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1-3 om de‐
ling af lovforslaget. ]
<>
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede æn‐
dringsforslag. Mindretallet indstiller de under B og C nævn‐
te lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
kan ikke støtte det under B nævnte lovforslag, idet mindre‐
tallet er imod, at man holder rovfugle i fangenskab, og at
man dyrker jagt med rovfugle. EL og ALT ønsker derfor ik‐
ke at give mulighed for at holde rovfugle, der er hjemhøren‐
de i Danmark, i fangenskab. Lovændringen vil i sig selv øge
risikoen for ulovlig indfangning af vildtlevende fugle og
ulovlig indsamling af æg. Endvidere mener EL og ALT ik‐
ke, at det kan forsvares rent dyrevelfærdsmæssigt, at lovfor‐
slaget vil medføre, at antallet af rovfugle i fangenskab øges,
da det bliver lettere at etablere nye dyrehold.
Enhedslisten og Alternativet kan ikke støtte det under C
nævnte lovforslag. Partierne er tilhængere af, at der holdes
skarpt øje med, at reglerne om handel med vilde dyr og
planter overholdes. Regler om øget kontrol og tilsyn kunne
være ønskelig, men et forslag, der udelukkende skærper
straframmen, mener mindretallet ikke har nogen effekt.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Kommunal adgang til at begrænse sejlads med visse hur‐
tigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder)« omfattende
§§ 1, 4 og 5.
DokumentId
Journalnummer
L 106 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2004163_0002.png
2
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om jagt og vildtfor‐
valtning (Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
hold af hjemmehørende rovfugle og ugler)« omfattende §§
2, 4 og 5.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
og straffeloven (Strafskærpelse for visse overtrædelser af
CITES-regler)« omfattende § 1, nr. 4, og §§ 3-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af <>:
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 89, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»For overtrædelse af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der
alene fastsættes straf af bøde.««
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag
Til § 1
3)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 89, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»For overtrædelse af bestemmelser i Rådets forordning
(EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde
dyr og planter ved kontrol af handelen hermed med senere
ændringer og de hertil knyttede til enhver tid gældende
kommissionsforordninger kan det dog under de omstændig‐
heder, der er nævnt i stk. 2, fastsættes, at straffen kan stige
til fængsel i indtil 2 år.««
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget og præci‐
sering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslår miljø- og fødevaremini‐
steren, at lovforslaget deles i 3 selvstændige lovforslag (A,
B og C). Den foreslåede deling giver partierne mulighed for
at stemme for de dele af lovforslaget, som de hver især støt‐
ter, eller stemme imod de dele, de ikke kan støtte.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om de‐
ling af lovforslaget. Den under lovforslagets § 1, nr. 4, fore‐
slåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, opde‐
les, således at forslaget om indsættelse af et nyt 3. punktum
”For overtrædelse af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der
alene fastsættes straf af bøde” medtages i det under A nævn‐
te lovforslag, medens forslaget om indsættelse af et nyt 4.
punktum medtages i det under C nævnte lovforslag, jf. æn‐
dringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om de‐
ling af lovforslaget. Den under lovforslagets § 1, nr. 4, fore‐
slåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, opde‐
les, således at alene forslaget om indsættelse af et nyt 4.
punktum »For overtrædelse af bestemmelser i EU’s forord‐
ning om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af
handelen hermed og de hertil knyttede kommissionsforord‐
ninger kan det dog under de omstændigheder, der er nævnt i
stk. 2, fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil 2
år« medtages i det under C nævnte lovforslag.
Der er endvidere tale om en præcisering af Rådsforord‐
ningens titel og en præcisering af, at den foreslåede bestem‐
melse skal finde anvendelse også på overtrædelser af gæl‐
dende og fremtidige ændringer af forordningen og af de til
enhver tid gældende bestemmelser i tilknyttede kommissi‐
onsforordninger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 30. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Føde‐
vareudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
7. november 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del
– bilag 125. Den 15. november 2018 sendte miljø- og føde‐
vareministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval‐
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
miljø- og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
L 106 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2004163_0003.png
3
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Orla Østerby (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S)
Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT)
Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1