Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111
Offentligt
2003814_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-01-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1803701
Dok. nr.: 791069
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 til L 111 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”Ministeren
bedes give konkrete eksempler på tilfælde, hvor personer kan være fami-
liesammenført men ikke have bopælsregistrering i Danmark.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Økonomi- og In-
denrigsministeriet, da bopælsregistrering er deres ressortområde. Økonomi- og In-
denrigsmisteriet har oplyst følgende:
”Det
lægges til grund, at spørgsmålet vedrører bopælsregistrering i CPR ved tilflytning
fra udlandet, hvor vedkommende person opholder sig her i landet og har fået med-
delt opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring.
Reglerne for folkeregistrering (bopælsregistrering) i Det Centrale Personregister (CPR)
er fastlagt i lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse nr.
646 af 2. juni 2017 med senere ændringer.
Manglende folkeregistrering (bopælsregistrering) kan f.eks. skyldes følgende forhold:
-
-
-
Krav til opholdets varighed
krav om bopæl eller fast opholdssted
krav om personligt fremmøde
Opholdets varighed
I CPR-lovens § 16, stk. 1, er der fastsat en tidsmæssig betingelse for registrering i CPR
ved tilflytning fra udlandet. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
”Registreri g i CPR af tilflyt i g fra udla det ka ku ske, hvis opholdet her i la det
skal vare over 3 å eder.”
Bopæl eller fast opholdssted
I CPR-lovens § 16, stk. 5, er bestemt at kommunalbestyrelsen kun kan registrere en
tilflytning, hvis vedkommende har bopæl eller fast opholdssted her i landet, jf. CPR-
lovens § 6, stk. 1 og 2, og desuden opfylder betingelserne i CPR-lovens § 17, hvorefter
det er en betingelse for registrering i CPR af tilflytning fra udlandet for ikkenordiske
statsborgere, at disse enten har en opholdstilladelse eller -bevis efter udlændingelo-
ven eller forskrifter udstedt i medfør heraf eller har en bekræftelse fra den relevante
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om konkrete eksempler på tilfælde, hvor personer kan være familiesammenført, men ikke have bopælsregistrering i Danmark, til sundhedsministeren
udlændingemyndighed på, at de efter udlændingelovgivningen er fritaget for op-
holdstilladelse eller -bevis.
Personer, der har en bopæl eller et fast opholdssted og opfylder betingelserne i CPR-
lovens § 17, stk. 1, har således ret til at blive bopælsregistreret i CPR ved et ophold
her i landet af en varighed på over tre måneder.
Personligt fremmøde
Det er fastsat i CPR-lovens § 20, stk. 1, at der ved anmeldelse af tilflytning fra udlan-
det skal afgives en række oplysninger om bl.a. navn, flyttedato og fremtidig adresse
her i landet. Det følger af CPR-lovens § 21, stk. 1, at der skal forevises den nødvendige
dokumentation for oplysningerne i CPR-lovens § 20 samt for, at vedkommende opfyl-
der betingelserne i CPR-lovens § 17 om lovligt ophold. Det følger endvidere af CPR-
lovens § 21, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan kræve, at enhver person, der er om-
fattet af en anmeldelse om tilflytning, inden registrering møder personligt frem.
Bemærkninger i øvrigt
Et krav om personligt fremmøde kan medføre en vis sagsbehandlingstid. Det kan her-
udover medføre en vis sagsbehandlingstid, hvis der er tvivl om, hvorvidt vedkom-
mende har en bopæl eller et fast opholdssted, der kan danne grundlag for bopælsre-
gistreringen i CPR, f.eks. hvis der anmeldes tilflytning fra udlandet til en anden bopæl
end den bopæl, hvor den person, som vedkommende er blevet familiesammenført
med, er bopælsregistreret i CPR. Der kan herudover henvises til besvarelsen af
spørgsmål 5, 9 og 12 til L 111, der vedrører reglerne for bopælsregistrering i CPR ved
tilflytning fra udlandet.
Det skal bemærkes, at det forhold, at en person anmelder tilflytning fra udlandet til
en anden bopæl end den bopæl, hvor den person, som vedkommende er blevet fami-
liesammenført med, er bopælsregistreret i CPR, ikke medfører, at vedkommende ikke
kan bopælsregistreres i CPR på vedkommendes reelle opholdssted. Eventuelle op-
holdsretlige konsekvenser af, at en person ikke tager ophold hos den person, som
vedkommende er familiesammenført med, beror således på de udlændingeretlige
regler hero .”
Jeg henholder mig til Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag.
./.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga
Side 2