Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111
Offentligt
2003784_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-01-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1803701
Dok. nr.: 791030
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 til L 111 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren
bedes redegøre for muligheder for midlertidig ophold efter udlændinge-
loven, herunder hvilke tilfælde af ophold, der vil være omfattet af forslaget som
fremsat.”
Svar:
For så vidt angår redegørelse for muligheder for midlertidigt ophold efter udlændinge-
loven, har jeg til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Udlændinge-
og Integrationsministeriet, da udlændingeloven hører under deres ressortområde. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
"Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at udlændingelovens § 11, stk. 1,
fastsætter, at opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q
meddeles med mulighed for varigt ophold eller med henblik på midlertidigt ophold her
i landet. Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses.
Hvorvidt en opholdstilladelse meddeles med mulighed for varigt ophold eller med hen-
blik på midlertidigt ophold her i landet, har betydning for en udlændings retsposition
med hensyn til forlængelse af udlændingens opholdstilladelse.
Efter udlændingelovens § 11, stk. 2, forlænges en tidsbegrænset opholdstilladelse
meddelt med mulighed for varigt ophold, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen efter § 19.
Ved afgørelse om nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse meddelt med mulig-
hed for varigt ophold, vurderer udlændingemyndighederne de hensyn, der er opregnet
i udlændingelovens § 26, stk. 1. Der skal således tages stilling til, om nægtelse af for-
længelse af opholdstilladelse må antages at virke særligt belastende, bl.a. på grund af
udlændingens tilknytning til det danske samfund og udlændingens personlige forhold
i øvrigt.
Beskyttelsen mod inddragelse i udlændingelovens § 26, stk. 1, finder derimod ikke an-
vendelse ved afgørelse om nægtelse af forlængelse af tidsbegrænsede opholdstilladel-
ser meddelt med henblik på midlertidigt ophold.
Typen af opholdstilladelse afgør således, hvorvidt en afgørelse om nægtelse af forlæn-
gelse af en opholdstilladelse skal vurderes efter udlændingelovens § 26, stk. 1.
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om redegørelse for muligheder for midlertidigt ophold efter udlændingeloven, til sundhedsministeren
Hvilke opholdstilladelser, der gives henholdsvis med mulighed for varigt ophold og
med henblik på midlertidigt ophold, er nærmere reguleret i § 15 i bekendtgørelse nr.
330 af 24. april 2018 om udlændinges adgang her til landet (herefter udlændingebe-
kendtgørelsen).
Det følger således af udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 1, at opholdstilladelse ef-
ter eksempelvis udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsflygtninge), og § 7, stk. 2
(udlændinge med beskyttelsesstatus), gives med mulighed for varigt ophold her i lan-
det, medmindre udlændingen kun ansøger om opholdstilladelse med henblik på mid-
lertidigt ophold, jf. dog stk. 4.
Det følger endvidere af udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 2, at opholdstilladelse
efter eksempelvis udlændingelovens § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde), gives med
mulighed for varigt eller midlertidigt ophold her i landet, jf. dog stk. 4. Ved afgørelsen
af, om opholdstilladelsen skal gives med mulighed for varigt eller midlertidigt ophold,
skal der navnlig tages hensyn til formålet med opholdet.
Det følger herudover af udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3, at opholdstilladelse
efter eksempelvis udlændingelovens § 7, stk. 3 (udlændinge med midlertidig beskyt-
telsesstatus), § 9 a (forskellige erhvervsordninger, herunder positivlisten og beløbsord-
ningen) og § 9 c, stk. 3 (uledsagede mindreårige udlændinge), gives med henblik på
midlertidigt ophold her i landet.
Endelig følger det af udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 4, at opholdstilladelse ef-
ter udlændingelovens § 9 (familiesammenføring) og § 9 c, stk. 1 (ganske særlige
grunde), som er meddelt som følge af en familiemæssig tilknytning til en udlænding,
der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3 (udlændinge med
midlertidig beskyttelsesstatus), gives med henblik på midlertidigt ophold her i landet.
Udlændinge kan i øvrigt have ret til at opholde sig i kortere eller længere tid i Danmark
på et andet grundlag end en opholdstilladelse. En udlænding vil således kunne opholde
sig lovligt i Danmark eksempelvis, fordi der ikke over for den pågældende stilles krav
om visum eller opholdstilladelse, jf. udlændingelovens §§ 1-3, fordi den pågældende
har visum, jf. §§ 4-4 b, eller fordi den pågældende kan opholde sig lovligt her i landet i
medfør af EU-reglerne, jf. § 6.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at regeringen og Dansk Folkeparti
som led i aftalen om finansloven for 2019 af 30. november 2018 har indgået en aftale
på udlændingeområdet. Aftalens indhold vil blive udmøntet i et lovforslag, der frem-
sættes den 15. januar 2019. Med lovforslaget præsenteres en ny tilgang til udlændin-
geområdet med fokus på bl.a. midlertidighed. Med aftalen styrkes muligheden for at
inddrage flygtninges og familiesammenførte til flygtninges opholdstilladelser markant.
Med lovforslaget foreslås det bl.a. at ændre udlændingelovens bestemmelser om med-
delelse af opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 og 2 (konventionsstatus og beskyttelsessta-
tus), og § 8, stk. 1 og 2 (konventionsstatus og beskyttelsesstatus til kvoteflygtninge),
således, at det fremgår af bestemmelsernes ordlyd, at opholdstilladelser efter de på-
gældende bestemmelser alene skal meddeles med henblik på midlertidigt ophold.
Dette får endvidere betydning for disses familiesammenførte familiemedlemmer, der
fremover tilsvarende vil blive meddelt opholdstilladelser med henblik på midlertidigt
ophold."
Side 2
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om redegørelse for muligheder for midlertidigt ophold efter udlændingeloven, til sundhedsministeren
./.
Jeg kan henholde mig til Udlændinge- og Integrationsministeriets bidrag. For så vidt
angår spørgsmålet om, hvilke tilfælde af ophold, der vil være omfattet af forslaget som
fremsat, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 14 om de i sundhedsloven
fastlagte begreber.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga
Side 3