Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 115 Bilag 6
Offentligt
1987759_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love
(Videreførelse af vurderingerne, ændring af vurderingsterminen, udskydelse af fremrykning af beskatningsgrundlaget m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 76, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»35.
§ 88, stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Ejendomme, der får en almindelig vurdering pr.
1. januar 2020, jf. § 5, omvurderes ikke pr. 1. oktober 2020,
uanset om betingelserne i § 88, stk. 3, er opfyldt.««
[Ejendomme, der får en almindelig vurdering pr. 1. januar
2020, skal ikke omvurderes pr. 1. oktober 2020]
»Renterne medregnes ikke ved opgørelsen af den skatte‐
pligtige indkomst.«
[Renter af tilbagebetalte kompensationsbeløb skal ikke med‐
regnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst]
2)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 87, stk. 2, 1.
pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »og pr. 1. oktober
2019« til: »henholdsvis pr. 1. oktober 2019«.
[Tydeliggørelse af betingelserne for omvurdering af ejerbo‐
liger]
3)
Nr. 30
affattes således:
»30.
I
§ 88, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »2018«: », pr. 1. oktober 2019 henholdsvis pr. 1. okto‐
ber 2020«, og efter »2013« indsættes: », jf. dog stk. 6«.«
[Tydeliggørelse af betingelserne for omvurdering af er‐
hvervsejendomme m.v. og indsættelse af henvisning til til‐
fælde, hvor der ikke foretages en omvurdering pr. 1. oktober
2020]
4)
Nr. 35
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0002.png
2
5)
I det under
nr. 42
foreslåede
§ 89, stk. 4,
ændres »Om‐
vurderinger« til: »Vurderinger«, og efter »87, stk. 3,« ind‐
sættes: »1. og 6. pkt.,«.
[Præcisering af hvilke vurderinger, der er omfattet af klage‐
fristen i skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3]
Til § 3
6)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 4 a, stk. 4,
indsættes i
1.
pkt.,
efter »oplysningsfristen for indkomståret«: », jf. skatte‐
kontrollovens §§ 10-13«.
[Indsættelse af henvisning til den bestemmelse, hvoraf op‐
lysningsfristen fremgår]
7)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 16
indsættes i
stk. 1, 3.
pkt.,
efter »oplysningsfristen for indkomståret 2019«: », jf.
skattekontrollovens §§ 10-13«.
[Indsættelse af henvisning til den bestemmelse, hvoraf op‐
lysningsfristen fremgår]
Til § 10
8)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 22, stk. 10, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 2, nr. 2-10 og 12-21, og § 3, nr. 2-13, har virkning fra
og med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatnin‐
gen sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Indtil da gælder reg‐
lerne i den tidligere gældende lov om vurdering af landets
faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. au‐
gust 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december
2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16.
januar 2017.««
[Indtil ændringer som følge af ejendomsvurderingsloven får
virkning, skal reglerne i den tidligere gældende vurderings‐
lov gælde]
9)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 22, stk. 12, 1.
og
2. pkt.,
affattes således:
»§ 5, nr. 1 og 2, §§ 6-9, § 11, § 12, nr. 2, §§ 13 og 14, §
15, nr. 1 og 3, § 20, nr. 2, og § 21 har virkning fra og med
det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejen‐
domsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Indtil da gælder reglerne
i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste
ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august
2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013,
lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. janu‐
ar 2017.««
[Indtil ændringer som følge af ejendomsvurderingsloven får
virkning, skal reglerne i den tidligere gældende vurderings‐
lov gælde, og rettelse af fejl vedrørende virkningsbestem‐
melser i lov nr. 688 af 8. juni 2017]
Til § 13
10)
I
stk. 4
ændres »§ 4, nr. 1, 2 og 4« til: »§ 4, nr. 2 og
4«, og »§ 11, nr. 1 og 3,« ændres til: »§ 11«.
[Ændring af virkningstidspunktet for justering af den mid‐
lertidige indefrysningsordning og rettelse af fejl vedrørende
virkningstidspunktet for konsekvensændring i lov nr. 278 af
17. april 2018]
11)
I
stk. 7
ændres »nr. 11« til: »nr. 12«.
[Rettelse af fejl vedrørende virkningstidspunktet for over‐
gangsregel i ejendomsværdiskatteloven]
12)
Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 8.
§ 4, nr. 1, har for så vidt angår alle tilfælde, hvor
ejerens grundskyld i 2017 ikke svarer til et helt års grund‐
skyld, bortset fra tilfælde, hvor dette skyldes ophør af frita‐
gelse for grundskyld, virkning fra den 1. januar 2018.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
[Ændring af virkningstidspunktet for justering af den mid‐
lertidige indefrysningsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det at affatte ejendomsvurde‐
ringslovens § 76, stk. 1, således, at kompensationsbeløb, der
skal tilbagebetales, jf. ejendomsvurderingslovens § 74, stk.
1, skal forrentes med 6,2 pct. pr. påbegyndt år fra og med
året efter det år, som kompensationen efter ejendomsvurde‐
ringslovens § 74, stk. 1, er udregnet for, til og med det år,
hvor tilbagebetaling sker. Som lovforslaget er udformet, er
konsekvensen, at rentebeløbet vil være skattepligtigt. Det
har imidlertid ikke været hensigten.
Renter af overskydende skat skal ikke medregnes ved op‐
gørelsen af den skattepligtige indkomst. Den skattepligtige
har efter kildeskattelovens § 62, stk. 3, 2. pkt., krav på rente
fra den 1. september i året efter indkomståret, hvis tilbage‐
betaling af overskydende skat sker efter denne dato. Efter
kildeskattelovens § 23, stk. 3, medregnes renter som nævnt i
bl.a. kildeskattelovens § 62, stk. 3, 2. pkt., ikke ved opgørel‐
sen af den skattepligtige indkomst.
Efter ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 1, 2. pkt., er
kompensationen skattefri, når de pågældende ejendomsskat‐
ter ikke var fradragsberettigede ved opgørelsen af den skat‐
tepligtige indkomst efter ligningslovens § 14. Efter denne
bestemmelse kan der ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst fradrages udgifter til ejendomsskatter. Der gives
dog ikke fradrag for ejendomsskatter for en- og tofamiliehu‐
se, hvis ejendommen i indkomståret har tjent til bolig for
ejeren, og på ubebyggede grunde, der er erhvervet med hen‐
blik på privat benyttelse.
Det foreslås med ændringsforslaget, at renterne af tilba‐
gebetalte kompensationsbeløb tilsvarende renter af oversky‐
dende skat ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skat‐
tepligtige indkomst, hvad enten ejeren er en fysisk person
eller en juridisk person.
Den foreslåede fritagelse for beskatning af renterne vil
indebære, at renterne af tilbagebetalte kompensationsbeløb
vil være skattefrie også i tilfælde, hvor de pågældende ejen‐
domsskatter har været fradragsberettigede efter ligningslo‐
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0003.png
3
vens § 14, og kompensationen dermed ikke vil være skatte‐
fri, jf. ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 23, foreslås det, at ejendoms‐
vurderingslovens § 87, stk. 2, 1. pkt., der med lovforslaget
bliver stk. 3, 1. pkt., ændres, så der skal foretages omvurde‐
ring af ejendomme som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober
2018 og pr. 1. oktober 2019 opfylder betingelserne for om‐
vurdering efter § 3 i lov om vurdering af landets faste ejen‐
domme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
Den foreslåede ændring af ejendomsvurderingslovens §
87, stk. 2, 1. pkt., kan forstås således, at der kun skal foreta‐
ges omvurdering af ejendomme, som både opfylder betin‐
gelserne for omvurdering efter den tidligere gældende vur‐
deringslovs § 3 pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019.
Dette er imidlertid ikke hensigten.
Hensigten er, at der skal foretages omvurdering pr. 1. ok‐
tober 2018 af alle ejendomme, som opfylder betingelserne
for omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende vurde‐
ringslov pr. 1. oktober 2018, at der skal foretages omvurde‐
ring pr. 1. oktober 2019 af alle ejendomme, som opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gæl‐
dende vurderingslov pr. 1. oktober 2019, og at der, hvis en
ejendom både opfylder betingelserne for omvurdering efter
§ 3 i den tidligere gældende vurderingslov pr. 1. oktober
2018 og pr. 1. oktober 2019 skal foretages en omvurdering
af den pågældende ejendom både pr. 1. oktober 2018 og pr.
1. oktober 2019.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at det tydelig‐
gøres, at der vil skulle foretages omvurdering af ejendomme
som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018 henholdsvis pr.
1. oktober 2019 opfylder betingelserne for omvurdering ef‐
ter § 3 i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret
ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27.
december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 30-32, foreslås det, at der fore‐
tages en række ændringer i den gældende ejendomsvurde‐
ringslovs § 88, stk. 2, der efter lovforslaget bliver § 88, stk.
3, så der skal foretages omvurdering af ejendomme omfattet
af stk. 1, som pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og pr.
1. oktober 2020 opfylder betingelserne for omvurdering ef‐
ter § 3 i den tidligere gældende vurderingslov, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det præciseret, at
ejendomme, der får en almindelig vurdering pr. 1. januar
2020, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, ikke skal omvurde‐
res pr. 1. oktober 2020, uanset om betingelserne i § 88, stk.
3, er opfyldt.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 88, stk. 3,
1. pkt., indsættes en henvisning til det foreslåede § 88, stk.
6, i ændringsforslag nr. 4.
Med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås det, at ejendoms‐
vurderingslovens § 88, stk. 2, 1. pkt., der med lovforslaget
bliver stk. 3, 1. pkt., ændres, så der skal foretages omvurde‐
ring af ejendomme som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober
2018, pr. 1. oktober 2019 og pr. 1. oktober 2020 opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i lov om vurdering
af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067
af 30. august 2013.
Den foreslåede ændring af ejendomsvurderingslovens §
88, stk. 2, 1. pkt., kan forstås således, at der kun skal foreta‐
ges omvurdering af ejendomme, som både opfylder betin‐
gelserne for omvurdering efter den tidligere gældende vur‐
deringslovs § 3 pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og
pr. 1. oktober 2020. Det er imidlertid ikke hensigten.
Hensigten er, at der skal foretages omvurdering pr. 1. ok‐
tober 2018 af alle ejendomme, som opfylder betingelserne
for omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende vurde‐
ringslovs pr. 1. oktober 2018, at der skal foretages omvurde‐
ring pr. 1. oktober 2019 af alle ejendomme, som opfylder
betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gæl‐
dende vurderingslovs pr. 1. oktober 2019, at der skal foreta‐
ges omvurdering pr. 1. oktober 2020 af alle ejendomme,
som opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den
tidligere gældende vurderingslovs pr. 1. oktober 2020, og at
der, hvis en ejendom f.eks. både opfylder betingelserne for
omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende vurderings‐
lov pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019 skal foretages
en omvurdering af den pågældende ejendom både pr. 1. ok‐
tober 2018 og pr. 1. oktober 2019.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at det tydelig‐
gøres, at der vil skulle foretages omvurdering af ejendomme
som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober
2019 henholdsvis pr. 1. oktober 2020 opfylder betingelserne
for omvurdering efter § 3 i lov om vurdering af landets faste
ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august
2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013,
lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. janu‐
ar 2017.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 35, foreslås det, at ejendoms‐
vurderingslovens § 88, stk. 6, ophæves.
Det foreslås med ændringsforslaget at præcisere, at ejen‐
domme, der får en almindelig vurdering pr. 1. januar 2020,
jf. § 5, ikke skal omvurderes pr. 1. oktober 2020, uanset om
betingelserne i det foreslåede § 88, stk. 3, i lovforslaget er
opfyldt. Det foreslås, at denne ændring indsættes som et stk.
6 i ejendomsvurderingslovens § 88, hvorfor det foreslås, at
lovforslagets § 1, nr. 35, ændres i overensstemmelse her‐
med.
Der kan være ejendomme, der pr. 1. januar 2020 vurderes
som ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven, men som
pr. 1. oktober 2020 anses for at være erhvervsejendomme
m.v. efter den tidligere gældende vurderingslov, hvorved de
efter det foreslåede § 88, stk. 3, vil få en omvurdering efter
det gamle vurderingssystem pr. 1. oktober 2020, selvom
ejendommene også pr. 1. januar 2020 har fået en vurdering
efter det nye ejendomsvurderingssystem, idet de pr. 1. janu‐
ar 2020 var at anse for ejerboliger efter ejendomsvurderings‐
loven.
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0004.png
4
Ændringsforslaget skal sikre, at sådanne ejendomme ikke
vil få to vurderinger i 2020, således at der fortsat som ud‐
gangspunkt kun vil være en vurdering pr. vurderingsår. Des‐
uden skal forslaget sikre, at en ejendom ikke får en vurde‐
ring efter det gamle vurderingssystem, når først den én gang
er blevet vurderet efter det nye ejendomsvurderingssystem.
De omfattede ejendomme vil, alt afhængigt af om der
sker ændringer i perioden fra og med den 2. januar 2020 til
og med den 1. januar 2021, som gør, at ejendommene efter
ejendomsvurderingsloven ændrer kategorisering fra at være
ejerboliger til at være erhvervsejendomme m.v., enten få en
almindelig vurdering pr. 1. januar 2021 efter det nye ejen‐
domsvurderingssystem (hvis der pr. 1. januar 2021 er tale
om en ejendom, der efter ejendomsvurderingsloven vurderes
i ulige år) eller en omvurdering pr. 1. januar 2021 (hvis der
pr. 1. januar 2021 er tale om en ejendom, der efter ejen‐
domsvurderingslovens vurderes i lige år, og der med æn‐
dringen af ejendommen er tale om en omvurderingsgrund
efter ejendomsvurderingsloven).
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn‐
dringsforslag nr. 3.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 42, foreslås det at indsætte et
nyt stk. 4 i ejendomsvurderingslovens § 89, hvorefter om‐
vurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens § 87,
stk. 3, og § 88, stk. 3, kan påklages inden for fristerne i skat‐
teforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Efter forslaget til ændringer af ejendomsvurderingslovens
§ 87, stk. 3, i lovforslagets § 1, nr. 23-26, skal der foretages
omvurdering af ejendomme som nævnt i ejendomsvurde‐
ringslovens § 87, stk. 1, som pr. 1. oktober 2018 og/eller pr.
1. oktober 2019 opfylder betingelserne for omvurdering ef‐
ter § 3 i den tidligere gældende vurderingslov. For ejendom‐
me, der skulle vurderes i lige år som ejerboliger efter § 1, 2.
pkt., i den tidligere gældende vurderingslov, men som ikke
ved vurderingen pr. 1. januar 2020 vurderes som en ejerbo‐
lig i lige år, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, foretages der
almindelig vurdering pr. 1. oktober 2020 efter reglerne i den
foreslåede affattelse af § 87, stk. 2, i ejendomsvurderingslo‐
ven, jf. lovforslagets § 1, nr. 22. Er der foretaget en omvur‐
dering pr. 1. oktober 2018 eller pr. 1. oktober 2019, videre‐
føres dog den seneste af sådanne ansættelser.
Er der for ejendomme omfattet af de foreslåede § 87, stk.
3, 4. og 5. pkt., i ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 26, sket ændringer på ejendommen i perioden fra og
med den 2. oktober 2019 til og med den 1. oktober 2020, der
ville have medført, at ejendommen opfyldte betingelserne
for omvurdering pr. 1. oktober 2020 efter § 3 i den tidligere
gældende vurderingslov, foretages der omvurdering efter 1.
pkt. Omvurderinger efter de foreslåede § 87, stk. 3, 1. og 6.
pkt., i ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 23
og 26, foretages efter reglerne i den tidligere gældende vur‐
deringslov. Omvurderinger foretaget pr. 1. oktober 2018 og
pr. 1. oktober 2020 betragtes som en almindelig vurdering.
For ejendomme omfattet af de foreslåede § 87, stk. 3, 4.-6.
pkt., i ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 26,
foretages der ikke omvurdering efter § 6 pr. 1. januar 2020.
Det foreslås med ændringsforslaget, at den foreslåede af‐
fattelse af ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 4, jf. lovfor‐
slagets § 1, nr. 42, ændres, så det tydeliggøres, hvilke vurde‐
ringer der vil kunne klages over efter bestemmelsen.
Lovforslagets § 1, nr. 42, er en konsekvens af den fore‐
slåede videreførelse af vurderingerne med yderligere to år,
jf. lovforslagets § 1, nr. 22-35, der vil medføre, at der skal
foretages yderligere omvurderinger af både ejerboliger og
erhvervsejendomme m.v. efter det gamle vurderingssystem i
perioden indtil overgangen til det nye ejendomsvurderings‐
system, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Lovforsla‐
gets § 1, nr. 42, skal således sikre, at de omvurderinger, der
efter lovforslaget skal foretages som følge af den foreslåede
videreførelse af vurderingerne, kan påklages inden for fri‐
sterne i skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Efter det foreslåede § 87, stk. 3, i ejendomsvurderingslo‐
ven, som der henvises til i den foreslåede affattelse af ejen‐
domsvurderingslovens § 89, stk. 4, i lovforslaget § 1, nr. 42,
skal der imidlertid både foretages omvurderinger, jf. de fore‐
slåede § 87, stk. 3, 1. og 6. pkt., i ejendomsvurderingsloven
og almindelige, videreførte vurderinger, jf. det foreslåede §
87, stk. 3, 4. pkt., i ejendomsvurderingsloven.
Adgangen til at klage over de almindelige, videreførte
vurderinger fremgår af de foreslåede bestemmelser i ejen‐
domsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 36-41.
Det foreslås derfor i ændringsforslaget, at det tydeliggø‐
res, at de vurderinger i det foreslåede § 87, stk. 3, i ejen‐
domsvurderingsloven, der kan klages over efter den foreslå‐
ede bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 4, er
de omvurderinger, der skal foretages efter de foreslåede §
87, stk. 3, 1. og 6. pkt., i ejendomsvurderingsloven, dvs. bå‐
de omvurderinger, der anses for at være almindelige vurde‐
ringer, og omvurderinger, der ikke anses for at være almin‐
delige vurderinger. Dette vil betyde, at de almindelige vide‐
reførte vurderinger, der skal foretages efter det foreslåede §
87, stk. 3, 4. pkt., i ejendomsvurderingsloven som hidtil ikke
vil kunne påklages efter reglerne i det foreslåede § 89, stk.
4.
I stedet vil disse vurderinger, ligesom de andre almindeli‐
ge, videreførte vurderinger, kunne påklages efter de foreslå‐
ede bestemmelser i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1
og 2.
Til nr. 6 og 7
Med lovforslagets § 3, nr. 12, foreslås det, at der i ejen‐
domsværdiskattelovens § 4 a indsættes et nyt stk. 4. Det
foreslåede stk. 4 vil medføre, at der for ejendomme omfattet
af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, foretages en fo‐
reløbig opgørelse af ejendomsværdiskatten for indkomståret
efter ejendomsværdiskattelovens § 3, når ejendomsvurderin‐
gen for indkomståret ikke er meddelt ejeren inden oplys‐
ningsfristen for indkomståret. Den foreløbige beregning
fastsættes ved at anvende beregningsgrundlaget efter stk. 1
for indkomståret før indkomståret. Når ejendomsvurderin‐
gen for indkomståret er meddelt ejeren, opgøres ejendoms‐
værdiskatten endeligt.
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0005.png
5
Med lovforslagets § 3, nr. 15, foreslås det desuden at ind‐
sætte en ny § 16 i ejendomsværdiskatteloven, hvor det fore‐
slås, at ejere af ejendomme, der efter § 1, 2. pkt., i den tidli‐
gere gældende vurderingslov skulle vurderes i lige år som
ejerboliger, og hvorpå der i perioden fra og med den 2. sep‐
tember 2018 til og med den 1. oktober 2018 er foretaget en
ændring, der medfører en ansættelse af ejendomsværdien ef‐
ter § 33, stk. 12-15, i den tidligere gældende vurderingslov,
jf. ejendomsvurderingslovens § 87, kan anmode om ikke at
blive beskattet af denne ændring i indkomståret 2019.
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 15, desuden, at en
tilsvarende anmodningsmulighed skal gælde i tilfælde, hvor
der i perioden fra og med den 2. september 2018 til og med
den 1. oktober 2018 er foretaget en ændring, der medfører,
at ejendommen overgår fra at være en ejendom, der efter §
1, 2. pkt., i den tidligere gældende vurderingslov vurderes i
lige år som ejerboliger, til at være en ejendom, der efter den
tidligere gældende vurderingslov vurderes i ulige år som an‐
dre ejendomme eller omvendt.
Efter lovforslagets § 3, nr. 15, skal anmodning efter de
foreslåede 1. og 2. pkt. i forslaget til ejendomsværdiskattelo‐
vens § 16, stk. 1, efter det foreslåede 3. pkt. indgives til
Skatteforvaltningen inden oplysningsfristen for indkomst‐
året 2019.
Både i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, nr.
12, og i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, nr.
15, henvises der til oplysningsfristen. Det kan imidlertid væ‐
re uklart, hvilken oplysningsfrist der er tale om.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at det er oplys‐
ningsfristerne i skattekontrollovens §§ 10-13, der er afgø‐
rende for de foreslåede bestemmelser.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 10, nr. 3, foreslås det at ændre § 22,
stk. 10, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017, således at § 2,
nr. 1-10 og 12-21, og § 3, nr. 2-13, i lov nr. 688 af 8. juni
2017 skal have virkning fra og med det skatteår henholdsvis
indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af ejen‐
domsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6.
Den i lovforslagets § 10, nr. 3, foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 22-35, hvor det foreslås
at videreføre vurderingerne med yderligere to år.
Indtil det tidspunkt, hvor de omfattede bestemmelser ef‐
ter lovforslaget vil have virkning, dvs. det skatteår henholds‐
vis indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af ejen‐
domsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6, vil de tidligere gældende formuleringer i de for‐
skellige loves bestemmelser være gældende.
Det vil eksempelvis betyde, at der vil henvises til visse
bestemmelser i den tidligere gældende vurderingslov. Denne
lov er imidlertid ophævet.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede affattelse af §
22, stk. 10, i lovforslagets § 10, nr. 3, indsættes en henvis‐
ning til, at indtil dette tidspunkt, hvor § 2, nr. 2-10 og 12-21,
og § 3, nr. 2-13, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 får virkning, vil
reglerne i den tidligere gældende vurderingslov gælde.
Det vil betyde, at hvor der eksempelvis er tale om en
henvisning til vurderingslovens § 1, som det er tilfældet i §
2, nr. 3, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ændrer i § 1, stk.
3, 4. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat, så vil henvis‐
ningen til vurderingsloven skulle forstås således, at der er ta‐
le om en henvisning til den tidligere gældende vurderings‐
lovs § 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013,
som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr.
1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at hvor der i de
nævnte bestemmelser i den foreslåede affattelse af § 22, stk.
10, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, henvises til vurderingslo‐
ven, vil det i overgangsperioden, indtil det nye ejendoms‐
vurderingssystem er klart, være reglerne efter den tidligere
gældende vurderingslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af
30. august 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. decem‐
ber 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af
16. januar 2017, der henvises til.
Desuden foreslås det med ændringsforslaget, at en af de
bestemmelser, der er inkluderet i § 22, stk. 10, i lov nr. 688
af 8. juni 2017 udgår af bestemmelsen, da virkningstids‐
punktet for denne ikke skal udskydes. Det drejer som om §
2, nr. 1, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ved en fejl er med‐
taget i den i lovforslagets foreslåede affattelse af bestemmel‐
sen.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 10, nr. 4, foreslås det, at der indsæt‐
tes et nyt stk. 14 i § 22 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, hvoref‐
ter § 5, nr. 1 og 2, §§ 6-9, § 10, nr. 4, § 11, § 12, nr. 2, §§ 13
og 14, § 15, nr. 1 og 3, og §§ 18-21 i lov nr. 688 af 8. juni
2017 har virkning fra og med det skatteår henholdsvis ind‐
komstår, hvor beskatningen sker på grundlag af ejendoms‐
vurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5
eller 6.
Af § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017
fremgår det, at § 5, nr. 1 og 2, og §§ 6, 8, 9 og 11 i lov nr.
688 af 8. juni har virkning fra det tidspunkt, hvor der fore‐
ligger en offentlig vurdering efter ejendomsvurderingsloven.
Det i lovforslagets § 10, nr. 4, foreslåede stk. 14 og det
gældende § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017
omhandler således delvist de samme bestemmelser.
Efter lovforslagets § 10, nr. 4, skal § 5, nr. 1 og 2, og §§
6, 8, 9 og 11 i lov nr. 688 af 8. juni 2017 have virkning fra
og med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatnin‐
gen sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Efter det gældende § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr. 688 af
8. juni 2017 vil de nævnte bestemmelser imidlertid have
virkning fra det tidspunkt, hvor der foreligger en offentlig
vurdering efter ejendomsvurderingsloven.
Bestemmelserne vil således, som lovforslaget ser ud nu,
have virkning fra to forskellige tidspunkter. Dette er ikke
hensigten. Det gældende § 22, stk. 12, i lov nr. 688 af 8. juni
2017 skal i stedet ændres, således at der indsættes nogle
yderligere bestemmelser, og virkningstidspunktet konse‐
kvensrettes i forhold til lovforslagets § 1, nr. 22-35, så be‐
stemmelserne vil få virkning fra og med det skatteår hen‐
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0006.png
6
holdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af
ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslo‐
vens §§ 5 eller 6.
Desuden skal enkelte af de bestemmelser, der er inklude‐
ret i lovforslagets § 10, nr. 4, udgå af bestemmelsen, da
virkningstidspunktet for disse ikke skal udskydes. Det drejer
som om § 10, nr. 4, §§ 18-19 og § 20, nr. 1, som ved en fejl
er medtaget i bestemmelsen.
Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets § 10, nr. 4,
ændres, så de ønskede ændringer foretages i § 22, stk. 12, 1.
pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017.
Efter ændringsforslaget vil § 5, nr. 1 og 2, §§ 6-9, § 11, §
12, nr. 2, §§ 13 og 14, § 15, nr. 1 og 3, § 20, nr. 2, og § 21 i
lov nr. 688 af 8. juni 2017 således alle have virkning fra og
med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen
sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Indtil det tidspunkt, hvor de omfattede bestemmelser ef‐
ter lovforslaget vil have virkning, dvs. det skatteår henholds‐
vis indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af ejen‐
domsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6, vil de tidligere gældende formuleringer i de for‐
skellige loves bestemmelser være gældende. Det vil eksem‐
pelvis betyde, at der henvises til visse bestemmelser i den
tidligere gældende vurderingslov.
Denne lov er imidlertid ophævet. Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at hvor der i de nævnte bestemmelser i
den foreslåede affattelse af § 22, stk. 12, i lov nr. 688 af 8.
juni 2017, henvises til vurderingsloven, vil det i overgangs‐
perioden, indtil det nye ejendomsvurderingssystem er klart,
være reglerne efter den tidligere gældende vurderingslov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret
ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27.
december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017, der henvi‐
ses til.
Det vil betyde, at hvor der eksempelvis er tale om en
henvisning til vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7, som det er
tilfældet i § 5, nr. 2, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som æn‐
drer i afskrivningslovens § 40 C, stk. 8, 1. pkt., så vil hen‐
visningen til vurderingsloven skulle forstås således, at der er
tale om en henvisning til den tidligere gældende vurderings‐
lovs § 33, stk. 1 og 7, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30.
august 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december
2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16.
januar 2017.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, foreslås det at indsætte
formuleringen »omregnet til helårsniveau« i grundskyldslå‐
nelovens § 9, stk. 1, 2. pkt., og § 9, stk. 3. 1. pkt.
De foreslåede ændringer har til formål at præcisere, at
der, til brug for beregning af det beløb, der skal indefryses
efter den midlertidige indefrysningsordning, sammenlignes
med et helt års grundskyld, uanset om den grundskyld, eje‐
ren har betalt i 2017 henholdsvis erhvervelsesåret for ejen‐
dommen, såfremt den er erhvervet i perioden 2018-2020,
svarer til et helt års grundskyld eller ej.
Skatteministeriet har hidtil forstået, at der i den it-mæssi‐
ge håndtering af den midlertidige indefrysningsordning ge‐
nerelt er taget højde for omregning til helårsniveau. Derfor
er bemærkningerne til lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, også for‐
muleret sådan, at der med de foreslåede ændringer er tale
om præciseringer. På den baggrund er lovforslagets § 13,
stk. 4, desuden udformet således, at lovforslagets § 4, nr. 1
og 2, har virkning fra og med den 1. januar 2018.
Det har imidlertid i forbindelse med høringen vist sig, at
der i den it-mæssige håndtering af den midlertidige indefry‐
sningsordning ikke er taget højde for omregning til helårsni‐
veau af grundskylden i 2017, hvis årsagen til, at ejerens
grundskyld i 2017 ikke svarer til et helt års grundskyld, er
ophør af fritagelser for grundskyld. Som den it-mæssige
håndtering er udformet i dag, omregnes grundskylden for
2017 således ikke til helårsniveau i tilfælde, hvor ejeren ikke
betaler et helt års grundskyld i 2017 grundet ophør af frita‐
gelse for grundskyld.
Det foreslås derfor, at lovforslagets § 13, stk. 4, ændres,
således at lovforslagets § 4, nr. 1, udgår af bestemmelsen
med den virkning, at lovforslagets § 4, nr. 1, ikke vil have
virkning fra og med den 1. januar 2018, men i stedet vil ha‐
ve virkning fra og med den 1. januar 2019, dvs. med frem‐
adrettet virkning.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn‐
dringsforslag nr. 12.
Af lovforslagets § 13, stk. 4, fremgår det desuden, at lov‐
forslagets § 11, nr. 1 og 3, har virkning fra og med den 1.
januar 2018.
Lovforslagets § 11, nr. 1 og 3, er begge konsekvensæn‐
dringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 22-35, hvorfor det
med lovforslagets § 13, stk. 4, foreslås, at bestemmelserne
skal have virkning fra samme tidspunkt som lovforslagets §
1, nr. 22-35, dvs. fra og med den 1. januar 2018.
Lovforslagets § 11, nr. 2, er imidlertid også en konse‐
kvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 22-35,
hvorfor også denne bestemmelse skal have virkning fra
samme tidspunkt som lovforslagets § 1, nr. 22-35, dvs. fra
og med den 1. januar 2018. Det er en fejl, at lovforslagets §
11, nr. 2, ikke er omfattet af § 13, stk. 4, i det fremsatte lov‐
forslag. Det foreslås derfor, at fejlen rettes, således at lovfor‐
slagets § 13, stk. 4, ændres, så bestemmelsen omfatter hele
lovforslagets § 11.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 3, nr. 11, foreslås det at konsekvens‐
ændre en henvisning i ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk.
5, som følge af lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, hvor det fore‐
slås at ophæve ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3.
Af lovforslagets § 13, stk. 6, fremgår det, at lovforslagets
§ 3, nr. 11, skal have virkning fra og med indkomståret 2020
for ejendomme, der pr. 1. januar 2020 vurderes i lige år, jf.
ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., og fra og med
indkomståret 2021 for andre ejendomme.
Med lovforslagets § 3, nr. 12, foreslås det, at der i ejen‐
domsværdiskattelovens § 4 a indsættes et nyt stk. 4 efter stk.
5, der med lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, bliver stk. 3. Det
foreslåede stk. 4 vil medføre, at der for ejendomme omfattet
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0007.png
7
af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, foretages en fo‐
reløbig opgørelse af ejendomsværdiskatten for indkomståret
efter ejendomsværdiskattelovens § 3, når ejendomsvurderin‐
gen for indkomståret ikke er meddelt ejeren inden oplys‐
ningsfristen for indkomståret. Den foreløbige beregning
fastsættes ved at anvende beregningsgrundlaget efter ejen‐
domsværdiskattelovens § 4 a, stk. 1, for indkomståret før
indkomståret. Når ejendomsvurderingen for indkomståret er
meddelt ejeren, opgøres ejendomsværdiskatten endeligt.
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 7, at lovforslagets
§ 3, nr. 11, skal have virkning fra og med indkomståret
2020.
Det er en fejl, at lovforslagets § 3, nr. 11, nævnes både i
lovforslagets § 13, stk. 6 og 7, og dermed vil skulle have
virkning på to forskellige tidspunkter. Henvisningen i lov‐
forslagets § 13, stk. 7, skulle således rettelig have været til
lovforslagets § 3, nr. 12, der skal have virkning fra og med
indkomståret 2020.
Det foreslås, at denne fejl rettes.
Til nr. 12
Med ændringsforslag nr. 10 foreslås det, at lovforslagets
§ 13, stk. 4, ændres, således at lovforslagets § 4, nr. 1, udgår
af bestemmelsen med den virkning, at lovforslagets § 4, nr.
1, ikke længere vil have virkning fra og med den 1. januar
2018, men i stedet vil have virkning fra og med den 1. janu‐
ar 2019, dvs. med fremadrettet virkning.
Ændringsforslag nr. 10 vil betyde, at der, for så vidt an‐
går tilfælde omfattet af lovforslagets § 4, nr. 1, først skal ske
en omregning af grundskylden for 2017 til helårsniveau fra
og med den 1. januar 2019.
En sådan ændring vil, isoleret set, gælde for alle tilfælde
omfattet af lovforslagets § 4, nr. 1. Ændringen vil således
også gælde i tilfælde, hvor ejeren af ejendommen af anden
grund end ophør af fritagelse for grundskyld ikke har betalt
et helt års grundskyld i 2017. Også i sådanne tilfælde vil
lovforslagets § 4, nr. 1, hvorefter grundskylden i 2017 skal
omregnes til helårsniveau, således først få virkning fra og
med den 1. januar 2019.
Det er imidlertid kun situationer, hvor grundskylden for
2017 ikke svarer til et helt års grundskyld, fordi der er tale
om ophør af fritagelse for grundskyld, der i dag ikke er
håndteret i den it-mæssige håndtering af den midlertidige in‐
defrysningsordning.
Derfor foreslås det med ændringsforslaget, at der indsæt‐
tes et nyt stk. 7 i lovforslagets § 13, hvorefter lovforslagets §
4, nr. 1, skal have virkning fra den 1. januar 2018 for så vidt
angår alle situationer, hvor grundskylden i 2017 ikke svarer
til et helt års grundskyld, bortset fra situationer, hvor dette
skyldes ophør af fritagelse for grundskyld.
Dermed vil de foreslåede ændringer i lovforslaget, der vil
medføre, at grundskylden skal omregnes til helårsniveau, få
virkning fra den 1. januar 2019 for så vidt angår de tilfælde
af omregning til helårsniveau, der ikke allerede er understøt‐
tet it-mæssigt, mens ændringerne vil få virkning fra den 1.
januar 2018 for så vidt angår de tilfælde, der i dag er under‐
støttet it-mæssigt, idet der, som det også fremgår af be‐
mærkningerne til lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, i disse tilfæl‐
de er tale om præciseringer.
Ejendomsskattebilletterne for 2019 er i mange tilfælde al‐
lerede udsendt til borgerne. For så vidt angår de tilfælde af
omregning til helårsniveau, der ikke allerede er systemun‐
derstøttet, og som derfor efter ændringsforslaget vil have
virkning fra 1. januar 2019, vil omregning til helårsniveau i
2019 således skulle ske ved en korrektion af ejendomsskat‐
tebilletten for 2019, som vil blive udsendt primo 2019.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2018 og var
til 1. behandling den 4. december 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 16. november
2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 55.
Den 30. november 2018 sendte skatteministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
[Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1987759_0008.png
8
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1