Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013632_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 809576
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 21 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kir-
sten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil
ministeren for så vidt angår forenkling af reglerne om sundhedspersoners adgang
til at indhente helbredsoplysninger i forbindelse med patientbehandling redegøre for,
hvilke foranstaltninger der er opsat for at sikre, at en udvidelse i personkredsen ikke
medfører risici arbitrær anvendelse af personoplysninger, som også Institut for Men-
neskerettigheder har udtrykt bekymring for?
Svar:
Den foreslåede forenkling af reglerne om sundhedspersoners adgang til at indhente
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger i sundhedslovens § 42 a skal ses i
sammenhæng med de databeskyttelsesretlige regler.
Den dataansvarlige region, kommune, privatpraktiserende læge m.v. er således for-
pligtet til
gennem systemtekniske og organisatoriske foranstaltninger
at sikre, at
uvedkommende ikke får adgang til oplysninger.
Den foreslåede forenkling af sundhedslovens § 42 a vil sammen med de databeskyttel-
sesretlige regler derfor betyde, at det i praksis ikke vil være alle de personer, som efter
bestemmelsen i sundhedslovens § 42 a har retlig mulighed for at indhente helbreds-
oplysninger m.v. fra elektroniske systemer (f.eks. elektroniske patientjournaler og den
fælles digitale infrastruktur) som led i patientbehandling, der i praksis vil få adgang til
det.
Det vil således være op til den dataansvarlige at sørge for, at det kun er de sundheds-
personer m.fl., der i praksis har brug for at kunne indhente helbredsoplysninger m.v.
for at kunne varetage deres arbejdsopgaver, som rent faktisk tildeles adgang til de
elektroniske systemer.
./.
Der henvises i øvrigt til samtidig besvarelse af spørgsmål nr. 7 (L 127 - Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmin-
delser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om territorial gyl-
dighed for Færøerne og Grønland)) for en nærmere beskrivelse af baggrunden for den
foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, herunder sammenhængen med de
databeskyttelsesretlige regler.
Med venlig hilsen
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm., om forenkling af reglerne om sundhedspersoners adgang til at indhente helbredsoplysninger i forbindelse med patientbehandling ikke medfører risici for arbitrær anvendelse af personoplysninger, til sundhedsministeren
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2