Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013628_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 809585
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 22 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kir-
sten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 22:
”Ministeren
bemærker i høringsnotatet, at det i lovforslagets bemærkninger er præci-
seret, at bestemmelsen om adgang for sundhedspersoner og andre personer til ind-
hentning af helbredsoplysninger m.v. i elektroniske systemer i forbindelse med pati-
entbehandling ikke vil kunne anvendes til, at ledelsen på behandlingsstedet giver ad-
gang til, at fagpersoner indhenter helbredsoplysninger m.v. mhp. at løse opgaver efter
sociallovgivningen. Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ledelsen på behandlingsste-
det vil kunne give adgang til, at fagpersoner indhenter oplysninger for at løse opgaver
efter andre lovgivninger?”
Svar:
Spørgsmålet vedrører den foreslåede bestemmelse i § 42 a, stk. 4, hvorefter andre
personer, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, ved opslag i elektroniske
systemer kan indhente oplysninger om patientens helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn til den samlede aktuelle behandling af
patienten, eller hvis det er nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand til sund-
hedspersoner omfattet af stk. 1, i det omfang ledelsen på behandlingsstedet har givet
tilladelse hertil, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Det er et krav efter bestemmelsen, at den person, som ledelsen på behandlingsstedet
giver tilladelse, varetager en opgave, som er nødvendig af hensyn til den samlede ak-
tuelle patientbehandling, som patienten modtager inden for sundhedsvæsenet.
For nærmere at afgrænse bestemmelsen, er der i lovforslagets bemærkninger indsat
den begrænsning, at ledelsen på behandlingsstedet alene kan give de pågældende per-
soner adgang til at foretage opslag til udførelse af opgaver, der ligger inden for ram-
merne af databeskyttelseslovens § 7, stk. 3, hvorefter behandling af oplysninger om-
fattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1
dvs. følsomme personoplys-
ninger
kan ske, hvis behandling af oplysninger er nødvendig med henblik på forebyg-
gende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller patientbehandling el-
ler forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen af oplysningerne fore-
tages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet
tavshedspligt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra h, jf. de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 4.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om bestemmelsen om adgang for sundhedspersoner og andre personer til indhentning af helbredsoplysninger m.v. i elektroniske systemer i forbindelse med patientbehandling, til sundhedsministeren
Denne begrænsning vil indebære, at ledelsen på behandlingsstedet kun kan give tilla-
delse til personer, der udfører opgaver inden for sundhedsvæsenet.
Denne begrænsning vil desuden indebære, at ledelsen på behandlingsstedet ikke kan
give tilladelse til, at en person får adgang til at indhente oplysninger med henblik på at
løse opgaver efter eksempelvis social- og beskæftigelseslovgivningen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2