Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013625_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 809590
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 23 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kir-
sten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 23:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt lovforslaget i fremtiden kan medføre muliggø-
relse (til medvirken af) af profilering af borgere? Der tænkes eksempelvis men ikke
alene på Gladsaxe-modellen.”
Svar:
Begrebet profilering defineres i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 4, som en-
hver form for automatisk behandling af personoplysninger, der består i at anvende
personoplysninger til at evaluere bestemte personlige forhold vedrørende en fysisk
person, navnlig for at analysere eller forudsige forhold vedrørende den fysiske persons
arbejdsindsats, økonomiske situation, helbred, personlige præferencer, interesser, på-
lidelighed, adfærd, geografisk position eller bevægelser.
Det følger endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 1, at den regi-
strerede som udgangspunkt har ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene
er baseret på automatisk behandling, herunder profilering, som har retsvirkning eller
på tilsvarende vis betydeligt påvirker den pågældende.
Lovforslag L 127 om bedre digitalt samarbejde vedrører behandling af personoplysnin-
ger i forbindelse med patientbehandling.
Der foreslås således med lovforslaget en lovbestemt formålsbegrænsning for de oplys-
ninger, der opbevares i den fælles digitale infrastruktur. Det betyder, at oplysninger,
der opbevares i den fælles digitale infrastruktur, kun må behandles, hvis det er nød-
vendigt med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sy-
gepleje, patientbehandling eller forvaltning af læge og sundhedstjenester. Behandling
af oplysninger i den fælles digitale infrastruktur må desuden kun foretages af en person
inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er underlagt tavshedspligt.
Det bemærkes endvidere, at kun de personer, der er omfattet af den foreslåede § 42
a, vil kunne få adgang til at indhente oplysninger i den fælles digitale infrastruktur. Det
betyder, at f.eks. kommunale sagsbehandlere, der behandler sager inden for sociallov-
givningen m.fl., ikke vil kunne få adgang til at indhente oplysninger i de elektroniske
systemer, herunder heller ikke i den fælles digitale infrastruktur.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvorvidt lovforslaget i fremtiden kan medføre muliggørelse (til medvirken af) af profilering af borgere, til sundhedsministeren
Lovforslag 127 indeholder således ikke hjemmel til at indhente eller samkøre data til
brug for opsporing af eller profilering af borgere.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at grundprincippet efter sundhedsloven er, at når
en patient har givet informeret samtykke til at modtage patientbehandling i sundheds-
væsenet, må sundhedspersoner gerne behandle helbredsoplysninger m.v., i det om-
fang det er nødvendigt for patientbehandlingen.
Det betyder omvendt, at sundhedsloven
og den ændring af sundhedsloven, som fo-
reslås med lovforslaget (L 127)
ikke vil give mulighed for, at der på baggrund af de
helbredsoplysninger m.v., der indhentes i infrastrukturen, kan træffes automatiske
sundhedsfaglige beslutninger om en patient.
Det er sundhedspersonen, der bl.a. på baggrund af de indhentede oplysninger, træffer
en sundhedsfaglig beslutning i en konkret behandlingssituation, f.eks. hvilken diagnose
der skal stilles, og sundhedspersonen må ikke indlede eller fortsætte patientbehand-
lingen uden patientens informerede samtykke, jf. sundhedslovens § 15, stk. 1.
./.
For så vidt angår den foreslåede formålsbegrænsningsbestemmelse henvises i øvrigt
til samtidig besvarelse af spørgsmål nr. 12 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sund-
hedsloven m.v. (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til foræl-
dre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om territorial gyldighed for Færø-
erne og Grønland)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2