Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013546_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 813119
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 26 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
der Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 26:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor det i lovforslaget er nødvendigt med en lov-
bestemt indberetningspligt for læger, hvis deling sker med patientens samtykke?”
Svar:
Grundprincippet efter sundhedsloven er allerede i dag, at når en patient har givet in-
formeret samtykke til at modtage patientbehandling i sundhedsvæsenet, må sund-
hedspersoner gerne behandle helbredsoplysninger m.v., i det omfang det er nødven-
digt for patientbehandlingen.
Sundhedspersoners udveksling af helbredsoplysninger i forbindelse med
patientbehandling sker således i dag som udgangspunkt uden patientens samtykke.
Med lovforslaget forenkles disse regler, men der ændres ikke ved dette udgangspunkt.
Forslaget om enklere og mere moderne regler om indhentning af helbredsoplysninger
m.v. i forbindelse med patientbehandling, der modsvarer de faktiske arbejdsgange i
sundhedsvæsenet, der ofte finder sted på tværs af sektorer, har sit ophæng i den
politiske aftale af 3. februar 2017 om syv principper for moderne og sikker brug af
su dhedsdata ”Bedre su dhed ge e
oder e og sikker brug af data”.
Alle partier i
Folketinget stod bag aftalen.
Ligeledes gælder det allerede i dag, at sundhedsministeren har en lovbestemt
bemyndigelse til efter sundhedslovens § 195 at fastsætte nærmere regler om, hvilke
oplysninger autoriserede sundhedspersoner m.fl. skal indberette til de centrale
sundhedsmyndigheder om deres virksomhed.
Med lovforslaget præciseres bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 195.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 18, vedrørende § 195, stk. 3, er
det hensigten, at udmøntningen af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse skal
ske under hensyntagen til fortroligheden mellem borgeren og dennes alment
praktiserende læge. Det er derfor alene hensigten at udmønte bestemmelsen til at
fastsætte regler om indberetning fra praksissektoren (almen praksis og
speciallægepraksis) af strukturerede oplysninger, der er relevante for det samlede
patientforløb. Dette kan bl.a. være oplysninger, som kan anvendes til
patientbehandling, planlægning, kvalitetsudvikling m.v. på tværs af sundhedsvæsnet.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorfor det i lovforslaget er nødvendigt med en lovbestemt indberetningspligt for læger, hvis deling sker med patientens samtykke, til sundhedsministeren
Det skal give større viden om den del af patienternes forløb, som varetages i
praksissektoren, så der kan skabes sikkerhed for kvaliteten i hele patientens forløb i
sundhedsvæsenet.
Det fremgår af den politiske aftale om bedre brug af sundhedsdata, som blev indgået
af alle Folketingets partier den 26. juni 2018, at praksissektoren
med almen praksis
og de praktiserende speciallæger
skal spille en stærkere rolle i fremtidens
sundhedsvæsen. Det er derfor vigtigt, at praksissektoren i højere grad deler relevante
strukturerede data og oplysninger med det øvrige sundhedsvæsen til både
patientbehandling og kvalitetsudvikling på tværs af sektorer.
Forslaget om en præciseret bemyndigelse til sundhedsministeren, som i medfør heraf
vil kunne pålægge praksissektoren at indberette sådanne strukturerede data fra
praksissektoren, er udtryk for en udmøntning af dette element i aftalen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Esther Løffler
Side 2