Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013563_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 813163
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 32 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
der Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 32:
”Af aftaletekste o bedre brug af su dhedsdata fre går det ”At borger e skal have
indsigt i og kontrol med, hvem der tilgår journaloplysninger og bedre mulighed for at
vælge til og fra, når det gælder deling af fulde journaloplysninger på tværs af sektorer”.
Ministeren bedes oplyse, om den begrænsede mulighed for spærring i lovforslaget er
i overensstemmelse med aftalen om, at patienten skal have kontrol med, hvem der
tilgår journaloplysninger?”
Svar:
Som det nævnes i spørgsmålet, fremgår det af aftalen om bedre brug af sundhedsdata,
at borgere skal have indsigt i og kontrol med, hvem der tilgår journaloplysninger og
bedre mulighed for at vælge til og fra, når det gælder deling af fulde journaloplysnin-
ger. Det fremgår også af aftalen, at det skal ske igennem øget åbenhed om logning af
adgange og bredere visning
og dermed mulighed for deling
af de fulde journalop-
lysninger på blandt andet sundhed.dk.
Med lovforslaget sikres patienten kontrol og selvbestemmelse over egne oplysninger
ved, at patienten kan frabede sig indhentning af oplysninger. Patienten har således
efter lovforslaget ret til at frabede sig, at sundhedspersoner og andre personer indhen-
ter oplysninger efter de foreslåede bestemmelser i sundhedslovens § 42 a, stk. 1, og §
42 a, stk. 4.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, stk. 1, at sundheds-
personer ved opslag i elektroniske systemer i fornødent omfang kan indhente oplys-
ninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, når det er nød-
vendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, stk. 4, at andre
personer, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, ved opslag i elektroniske
systemer kan indhente oplysninger om patientens helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn til den samlede aktuelle behandling af
patienten, eller hvis det er nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand til sund-
hedspersoner omfattet af stk. 1, i det omfang ledelsen på behandlingsstedet har givet
tilladelse hertil.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm., om den begrænsede mulighed for spærring i lovforslaget er i overensstemmelse med aftalen om, at patienten skal have kontrol med, hvem der tilgår journaloplysninger, til sundhedsministeren
Patienten kan med andre ord efter forslaget frabede sig indhentning af helbredsoplys-
ninger m.v., hvis indhentningen sker som led patientens aktuelle behandlingsforløb el-
ler hvis indhentning af oplysninger er nødvendig for at yde teknisk bistand til de sund-
hedspersoner, der indhenter oplysninger som led i aktuel patientbehandling.
Patienten kan derimod ikke frabede sig, at sundhedspersoner indhenter oplysninger
efter den såkaldte værdispringsregel, som indebærer, at sundhedspersoner ved opslag
i elektroniske systemer kan indhente oplysninger om patientens helbredsforhold og
andre fortrolige oplysninger, hvis indhentningen er nødvendig til berettiget vareta-
gelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, herunder
en patient, der ikke kan varetage sine interesser, sundhedspersonen eller andre, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende 42 a, stk. 2.
Der gælder også en værdispringsregel i dag, og patienter kan
som reglerne er i dag
heller ikke frabede sig indhentning eller videregivelse af helbredsoplysninger, hvis be-
tingelserne for anvendelse af værdispringsreglen er opfyldt. Det skyldes netop, at der
er tale om en værdispringsregel, som forudsætter en konkret afvejning af modstående
hensyn, herunder f.eks. væsentlige hensyn til den patient, der aktuelt er i behandling
over for hensynet til den tidligere patients krav på fortrolighed.
Patienten får endvidere mulighed for at holde øje med, hvem der foretager opslag i
den fælles digitale infrastruktur, da der sker en registrering af alle opslag (logning), og
man vil som patient få direkte elektronisk adgang til en så vidt muligt overskuelig og
enkel opgørelse over de opslag, der er foretaget i den fælles digitale infrastruktur via
sundhed.dk.
Patienten har desuden mulighed for at klage til Styrelsen for Patientklager, hvis pati-
enten mener, at der uberettiget er indhentet helbredsoplysninger m.v. i elektroniske
systemer, herunder elektroniske patientjournaler og den fælles digitale infrastruktur.
Den, der indhenter helbredsoplysninger m.v. i strid med den foreslåede bestemmelse
i § 42 a, vil desuden kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, jf. sund-
hedslovens § 271.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2