Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013587_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 813167
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 37 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
der Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 37:
”Kan
ministeren bekræfte, at journalteksten fra praktiserende læger og privatpraktise-
rende speciallæger er undtaget for indberetningspligten?”
Svar:
Jeg lægger til gru d, at der ed ”jour altekst” e es de fritekst, so læge evt. o-
terer om patienten i en journal, og at spørgsmålet vedrører praksissektorens pligt til
indberetning af oplysninger til de centrale sundhedsmyndigheder efter den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i sundhedslovens § 195, stk. 1, jf. stk. 3, jf. lovforslagets §
1, nr. 17 og 18.
Jeg kan bekræfte, at oplysninger uden relevans for patientens behandling, som er givet
til lægen i fortrolighed
f.eks. oplysninger af rent privat karakter, der er fremkommet
under en psyko-social samtale
skal forblive fortrolige, og at sådanne oplysninger
derfor selvfølgelig ikke vil skulle indberettes til de centrale sundhedsmyndigheder.
Det er hensigten at fastsætte krav om, at almen praksis og speciallægepraksis skal
indberette relevante strukturerede data til de centrale sundhedsmyndigheder (til de
nationale sundhedsregistre, herunder Landspatientregisteret), svarende til den pligt til
indberetning, der gælder for regioner (sygehussektoren) i dag.
Uddybende kan oplyses at sundhedsministeren allerede i dag i medfør af
sundhedslovens § 195, stk. 1, kan fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger
autoriserede sundhedspersoner, herunder alment praktiserende læger og
privatpraktiserende
speciallæger,
skal
indberette
til
de
centrale
sundhedsmyndigheder.
Med lovforslaget præciseres denne bemyndigelse til sundhedsministeren.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 18, vedr. § 195, stk. 3, er det
hensigten, at reglerne vil blive udformet under hensyntagen til fortroligheden mellem
borgeren og dennes alment praktiserende læge eller privatpraktiserende speciallæge.
Det er derfor alene hensigten at fastsætte regler om, at praksissektoren skal indberette
strukturerede oplysninger, der er relevante for det samlede patientforløb svarende til
de krav, der gælder for regioner (sygehussektoren) i dag.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er hensigten nu eller fremtidig at lade journalteksten fra praktiserende læger og privatpraktiserende speciallæger omfatte af indberetningspligten, til sundhedsministeren
Praksissektoren vil således skulle indberette behandlingsrelevante og strukturerede
data til de centrale sundhedsmyndigheder. Det kan fx være helbredsoplysninger om
diagnoser og ydelser for kræftpatienter og kronikere, der typisk tilses af både egen
praktiserende læge og på sygehuset, og måske også deltager i et genoptræningsforløb
hos kommunen.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at strukturerede oplysninger typisk er karakterise-
ret ved at være oplysninger, som kan indberettes gennem koder og dermed sammen-
lignes på tværs m.v. Tilsvarende er der heller ikke i dag indberetningspligt for journal-
optegnelser m.v., som er foretaget af sygehuslæger.
Sundheds- og Ældreministeriet er i dialog med de praktiserende lægers organisation,
PLO, om at igangsætte en foranalyse, der skal afdække, hvilke oplysninger der er
relevante at indberette fra almen praksis til Landspatientregistret til brug for
kvalitetsudvikling mv. i både praksissektoren og sundhedsvæsenet som helhed. Dette
skal bl.a. sikre, at de oplysninger, der indberettes
også af praksissektoren
opfattes
som relevante og kan anvendes af de praktiserende læger selv til kvalitetsudvikling,
herunder i de kvalitetsklynger, som praksissektoren har etableret.
./.
Afslutningsvist kan det oplyses, at det er lignende overvejelser om strukturerede op-
lysninger og relevans for det samlede patientforløb, som lægges til grund, når det gæl-
der deling af oplysninger til brug for direkte patientbehandling i den fælles digitale in-
frastruktur, som foreslås reguleret i en ny § 193 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 16. Om dette
forslag henvises til samtidig besvarelse af spørgsmål nr. 33 (L 127 - Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindel-
ser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om territorial gyldig-
hed for Færøerne og Grønland)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Esther Løffler
Side 2