Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2010153_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 819704
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 39 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre di-
gitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevac-
cination og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 31. januar 2019 fra Forsikring og
Pension, jf. L 127 - bilag 6.”
Svar:
Jeg må indledningsvist bemærke, at henvendelsen fra Forsikring og Pension synes at
bygge på en del misforståelser og fejlantagelser.
Jeg finder det også tankevækkende, at Forsikring og Pension indledningsvist i deres
henvendelse tilkendegiver, at forsikrings- og pensionsbranchen ikke ønsker adgang til
flere data, samtidig med man i det fremsendte udkast til ændringsforslag lægger op
til, at forsikrings- og pensionsselskaberne skal kunne tilsluttes den fælles digitale in-
frastruktur.
Dette ville i praksis kunne give forsikrings- og pensionsselskaberne adgang til hel-
bredsoplysninger m.v., som hverken er nødvendige eller relevante for selskabernes
behandling af forsikrings- og pensionssager. Oplysninger, som til gengæld er nødven-
dige for sundhedspersoners behandling af patienter.
Helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger kan i dag med patientens sam-
tykke videregives til bl.a. forsikringsselskaber til brug for behandling af en forsikrings-
sag.
Lovforslaget ændrer ikke herved, og en borger vil derfor, som Forsikring og Pension
efterspørger i deres henvendelse, fortsat efter den gældende bestemmelse i sund-
hedslovens § 43, stk. 1, kunne give samtykke til videregivelse af helbredsoplysninger
og andre fortrolige oplysninger til eksempelvis et forsikringsselskab til brug for be-
handling af en forsikringssag.
Samtykket skal som udgangspunkt være skriftligt, og bortfalder senest 1 år efter, at
det er givet, jf. sundhedslovens § 44, stk. 1.
Lovforslaget (L 127) ændrer som nævnt ikke ved disse regler, og lovforslaget ændrer
dermed ikke på borgernes mulighed for at tilvejebringe de helbredsoplysninger mv.,
der kan dokumentere deres ret til en evt. erstatning eller forsikringssum.
Lovforslaget har
som det er udvalget bekendt
ophæng i den politiske aftale, som
alle Folketingets partier indgik i juni 2018 om bedre brug af sundhedsdata, og lov-
forslaget udmønter den lovgivningsmæssige del af aftalen, der handler om et bedre
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/1-19 fra Forsikring & Pension, til sundhedsministeren
lovgrundlag for digitalt samarbejde i sundhedsvæsnet til brug i
direkte patientbe-
handling.
Netop fordi formålet med lovforslaget om bedre digitalt samarbejde er at under-
støtte et bedre digitalt samarbejde om patientbehandling på tværs af sundhedsvæse-
net, er der for behandlingen af de oplysninger, der skal opbevares i den fælles digi-
tale infrastruktur, med lovforslaget fastsat en lovbestemt formålsbegrænsningsbe-
stemmelse. Som følge heraf er formålet begrænset til at omfatte deling af oplysnin-
ger til brug for patientbehandling.
Det betyder, at ikke kun forsikringsselskaber, men også f.eks. arbejdsgivere, forskere
og kommunale sagsbehandlere i eksempelvis social- eller beskæftigelsesforvaltnin-
gen, vil være afskåret fra at få adgang til oplysninger i den digitale infrastruktur til
brug for formål, der ligger uden for den lovbestemte formålsbegrænsning. Det gæl-
der, uanset om patienten måtte ønske at give samtykke til, at oplysningerne anven-
des til et sådant andet formål.
Det er vigtigt at understrege, at formålsbegrænsningen kun gælder for de oplysnin-
ger, der opbevares i den digitale infrastruktur. Formålsbegrænsningsbestemmelsen
vil derimod ikke gælde for de underliggende kildesystemer, som bidrager med oplys-
ninger til den fælles digitale infrastruktur.
En borger vil derfor fortsat efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 43,
stk. 1, kunne give samtykke til videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortro-
lige oplysninger fra f.eks. en patientjournal til eksempelvis et forsikringsselskab til
brug for behandling af en forsikringssag. Det ændrer lovforslaget ikke ved.
Når der i forbindelse med en forsikrings- eller pensionssag er behov for helbredsop-
lysninger m.v., som befinder sig i den fælles digitale infrastruktur og dermed også i et
eller flere af de underliggende kildesystemer, vil oplysningerne derfor fortsat kunne
behandles, herunder videregives, fra de underliggende kildesystemer, forudsat at be-
tingelserne herfor i den øvrige lovgivning (f.eks. forsikringsaftaleloven) er opfyldt.
Det bemærkes, at de sikkerhedsforanstaltninger
herunder brugeradgangsstyring
m.v.
som Sundhedsdatastyrelsen skal træffe i forbindelse med etablering af den
fælles digitale infrastruktur, vil blive iværksat med henblik på at sikre, at sundheds-
personer kan indhente helbredsoplysninger til brug for patientbehandling.
Den fælles digitale infrastruktur vil således ikke blive designet til at opdele patientens
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger på en sådan måde, at der skabes
sikkerhed for, at et forsikringsselskab kun får adgang til de specifikke oplysninger,
som forsikringsselskabet har brug for i den konkrete forsikringssag.
Som jeg skriver i mit brev til Forsikring og Pension, DA og LO sammen med erhvervs-
ministeren og ministeren for offentlig innovation af den 18. december 2018, som ud-
valget har modtaget i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 8 til lovforslaget,
mener jeg, at det er oplagt at fortsætte dialogen om, hvordan digitale løsninger kan
understøtte nemmere sagsgange for borgere og virksomheder, herunder fra forsik-
rings- og pensionsbranchen.
Men jeg mener på ingen måde, at lovforslaget - hverken nu eller i fremtiden - vil ud-
gøre en hindring i forhold til at udvikle nye digitale løsninger for videregivelse af hel-
Side 2
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/1-19 fra Forsikring & Pension, til sundhedsministeren
bredsoplysninger m.v. i forbindelse med behandlingen af forsikrings- og pensionssa-
ger. Sundheds- og Ældreministeriet er allerede i dialog med Forsikring og Pension
herom.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Esther Løffler
Side 3