Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2018753_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 831556
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 44 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digi-
talt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevacci-
nation og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 44:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at patienters
egen bestemmelse over adgang til egne data sikres, ved at patienten får mulighed for
at spærre for adgang til egne data, også når adgangen hjemles i en værdispringsregel?”
Svar:
Ja, jeg vil gerne yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om dette
emne. Sundheds- og Ældreministeriets notat med teknisk bistand til udformning af æn-
dringsforslaget er vedlagt dette svar.
Jeg kan oplyse, at regeringen ikke kan støtte ændringsforslaget.
Værdispringsreglen, der med lovforslaget foreslås indsat i sundhedslovens § 42 a, stk.
2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, indebærer, at sundhedspersoner kan indhente oplysninger
om helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger i elektroniske systemer, hvis ind-
hentningen er nødvendig til berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller
af væsentlige hensyn til patienten, herunder en patient, der ikke kan varetage sine in-
teresser, sundhedspersonen eller andre.
Værdispringsreglen, som også findes i sundhedsloven i dag, giver mulighed for, at en
sundhedsperson, f.eks. en læge, kan indhente helbredsoplysninger og andre fortrolige
oplysninger i helt særlige situationer, hvor der foreligger særligt tungtvejende grunde,
som overstiger hensynet til patientens ret til fortrolighed.
Værdispringsreglen kan f.eks. være relevant i tilfælde, hvor en patient har frabedt sig
indhentning af helbredsoplysninger, men hvor det er nødvendigt af hensyn til behand-
ling af patienten at indhente oplysninger, og hvor patienten er bevidstløs og derfor ikke
kan give samtykke til indhentning af helbredsoplysninger.
Netop fordi der er tale om en værdispringsregel, som forudsætter en konkret afvejning
af modstående hensyn, bør det ikke være muligt for patienten at kunne frabede sig
indhentning af oplysninger, hvis betingelserne for at anvende værdispringsreglen er
opfyldt.
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 9 og spørgsmål 30 (L 127 - For-
slag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt samarbejde i sundheds-
væsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om
./.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om ændringsforslag, der sikrer patienters egen bestemmelse over adgang til egne data, til sundhedsministeren
territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)), som indeholder en nærmere beskri-
velse af rækkevidden af bestemmelsen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2