Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2018756_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 813173
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 30 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til sund-
hedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder
Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 30:
”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt forstået, at det med loven ikke er muligt
for en patient at spærre for adgang til data om egne helbredsforhold, når det sker som
et led i behandlingen af andre patienter? Og betyder det, at en patient kan spærre for
en sundhedspersons adgang til egne helbredsforhold, når det gælder patienten selv,
men ikke når det er til brug for behandling af andre patienter?”
Svar:
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 2, at sundhedspersoner
kan indhente oplysninger om helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger i elek-
troniske systemer, hvis indhentningen er nødvendig til berettiget varetagelse af en
åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, herunder en patient,
der ikke kan varetage sine interesser, sundhedspersonen eller andre.
Bestemmelsen vil give mulighed for, at sundhedspersoner kan indhente helbredsop-
lysninger og andre fortrolige oplysninger efter en såkaldt værdispringsregel.
Indhentning af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger efter denne be-
stemmelse vil kun kunne ske i de situationer, der er opregnet i bestemmelsen, hvor
der foreligger særligt tungtvejende grunde, som overstiger hensynet til patientens ret
til fortrolighed.
Værdispringsreglen – som også gælder i dag – giver bl.a. mulighed for, at en sundheds-
person kan indhente oplysninger om en patients helbredsforhold af væsentlige hensyn
til patienten, herunder en patient, der ikke kan varetage sine interesser, sundhedsper-
soner eller andre.
Bestemmelsen vil desuden kunne finde anvendelse i situationer, hvor indhentningen
er nødvendig til berettiget varetagelse af hensyn til andre. Den foreslåede bestem-
melse vil f.eks. være relevant i tilfælde, hvor sundhedspersonen gør sig bekendt med
specifikke helbredsoplysninger om en tidligere patient, som har haft en sammenligne-
lig helbredstilstand, til brug for diagnosticeringen af en anden patient, som sundheds-
personen aktuelt har i behandling. Indhentningen af sådanne oplysninger om andre
tidligere patienters sammenlignelige helbredstilstande vil således kunne bruges som
beslutningsstøtte i forbindelse med behandling af en anden patient, som sundheds-
personen aktuelt har i behandling.
1
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om ændringsforslag, der sikrer patienters egen bestemmelse over adgang til egne data, til sundhedsministeren
Berettigelsen til at indhente helbredsoplysninger i sådanne situationer legitimeres af,
at der er tale om et væsentligt hensyn til andre. Der kan ligge væsentlige værdifulde
oplysninger i andres journaler, som kan være afgørende for at kunne behandle en ak-
tuel patient ud fra de optimale forudsætninger, eventuelt med risiko for, at manglende
viden vedrørende den aktuelle sygdom vil kunne medføre fejlbehandling, som i værste
fald kan være livsfarlig for patienten.
Da der er tale om en værdispringsregel, er det ikke muligt for patienten at frabede sig
indhentning af oplysninger, hvis betingelserne for at indhente oplysningerne efter vær-
dispringsreglen er opfyldt.
Det bemærkes i den forbindelse, at anvendelsen af den foreslåede værdispringsregel
– som nævnt ovenfor – forudsætter en konkret afvejning af modstående hensyn, dvs.
f.eks. væsentlige hensyn til den patient, der aktuelt er i behandling over for hensynet
til den tidligere patients krav på fortrolighed.
./.
For så vidt angår patientens ret til frabedelse i øvrigt, henvises til samtidig besvarelse
af spørgsmål nr. 25 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre
digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børne-
vaccination og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2
2