Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2002464_0001.png
Lizette Risgaard
Jacob Holbraad
Per Bremer Rasmussen
18. december 2018
Kære Lizette Risgaard, Jacob Holbraad og Per Bremer Rasmussen
Først og fremmest tak for jeres henvendelse. Regeringen deler jeres ønske om at
bruge digitale løsninger til at gøre administrative opgaver lettere for både offentli-
ge myndigheder, borgere og virksomheder.
Indsamling og opbevaring af sundhedsdata er baseret på danskernes tillid til, at
myndighederne behandler disse oplysninger sikkert og forsvarligt.
Når nye teknologier og muligheder for at bruge data tages i brug, er det derfor
også vigtigt, at det sker på en balanceret måde og med respekt for den enkeltes ret
til fortrolighed og privatliv. Det er baggrunden for regeringens udspil ”Sundhed i
fremtiden – ansvarlig brug af sundhedsdata”, der særligt har fokus på, hvordan vi
kan anvende sundhedsdata smartere i behandlings- og forskningsøjemed.
Formålet med lovforslaget om bedre digitalt samarbejde er derfor at understøtte
et bedre digitalt samarbejde om patientbehandling på tværs af sundhedsvæsenet.
Som følge heraf er formålet således afgrænset til at omfatte deling af oplysninger
til brug for
patientbehandling.
Som nogle få undtagelser til dette lægges der med lov-
forslaget op til, at politiet i visse tilfælde vil kunne få videregivet oplysninger fra
den nye digitale infrastruktur i forbindelse med efterforskningen af en lovovertræ-
delse, ligesom oplysninger fra infrastrukturen vil kunne videregives i forbindelse
med behandling af klage- og erstatningssager for skader pådraget i sundhedsvæse-
net.
Lovforslagets formål og afgrænsning til alene at vedrøre patientbehandling og
dermed ikke sekundære formål, som eksempelvis forskning eller forsikringssager,
har ophæng i den politiske aftale om bedre brug af sundhedsdata, som alle Folke-
tingets partier vedtog i juni 2018. Vi har vedhæftet aftalen til jeres orientering.
Formålsbegrænsningen er – som det fremgår af lovforslaget – i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningen, som netop giver mulighed for nationalt at fast-
sætte særlige betingelser og begrænsninger for behandling af helbredsoplysninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om oversendelse af ministerens besvarelse af henvendelsen fra Forsikring & Pension vedr. forsikrings- og pensionsselskabers adgang til helbredsoplysninger, til sundhedsministeren
2002464_0002.png
Side 2 af 2
Det er vigtigt at understrege, at formålsbegrænsningen udelukkende vil gælde for
de oplysninger, der opbevares i den fælles digitale infrastruktur og ikke for de un-
derliggende kildesystemer, som eksempelvis elektroniske patientjournaler. Dermed
ændres der med lovforslaget
ikke
på forsikrings- og pensionsselskabernes nuvæ-
rende adgang til helbredsoplysninger.
Vi deler derfor ikke jeres vurdering af, at lovforslaget indskrænker forsikrings- og
pensionsselskabernes mulighed for, efter forsikringsaftaleloven og helbredsoplys-
ningsloven og med borgerens samtykke, at få adgang til oplysninger i forbindelse
med en konkret sag.
Vi deler heller ikke jeres bekymringer om, at forslaget i fremtiden vil begrænse
mulighederne for at udvikle nye digitale løsninger for borgere i forbindelse med
forsikringssager.
Vi er åbne overfor at se på, om der er områder, hvor vi kan blive bedre til at an-
vende data til gavn for borgeren – og det er derfor oplagt, at vi fortsætter dialogen
om, hvordan digitale løsninger kan understøtte nemmere sagsgange for både bor-
gere og virksomheder – med respekt for den enkeltes ret til fortrolighed og privat-
liv.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
Sundhedsminister
Sophie Løhde
Innovationsminister
Rasmus Jarlov
Erhvervsminister