Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 131 Bilag 4
Offentligt
2004228_0001.png
Bestyrelsen for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
NOTAT VEDRØRENDE LOVFORSLAG L 131
Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs. (Sammensætning af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd).
Dette notat fremsendes til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget m.fl. fordi debatten i forbindelse
med fremsættelse af Lovforslag 131 den 8. januar 2019 viste, at der er behov for uddybende
information på en række punkter:
1. Den danske model
Konklusion: Den danske model på fiskeriområdet skal forsvares og bevares, den har
fungeret med åbenhed og samarbejde i næsten 50 år uden politiske indgreb eller
indblanding.
2. De repræsentative overenskomstparter i fiskeriets overenskomst
Konklusion: Alle typer af fiskeri og alle størrelser af fartøjer er allerede repræsenteret i
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
3. Pkt. 15 i ”Fiskeripakken” af 7. december 2016 vedrørende betaling til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Konklusion: ”Fiskeripakkens” krav om ændring af betalingen til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd er allerede gennemført og har været gældende i 2 år.
4. Forslag fra overenskomstparterne til Søfartsstyrelsen/Erhvervsministeriet
Konklusion: Overenskomstparterne har i fællesskab foreslået smarte løsninger om
finansiering, som vil forenkle administrationen og helt fritage de mindste fartøjer for
betaling.
5. Fiskeriets Arbejdsmiljøråds arbejde og resultater
Konklusion: Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har i mere end 20 år arbejdet målrettet med
forbedringer af arbejdsmiljø og sikkerhed, ikke mindst for de mindre fartøjer i den
danske flåde, og har opnået imponerende resultater
1
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0002.png
1. Den danske model
Det er, som også fremhævet i høringsskrivelserne forud for fremsættelsen af lovforslaget, af største
betydning at fastholde den danske model på arbejdsmarkedet, hvor det er overenskomstparterne,
der regulerer forholdene og som udpeger og stiller med repræsentanter i fælles udvalg og
bestyrelser, herunder naturligvis også Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Overenskomsten på fiskeriområdet har eksisteret siden begyndelsen af 1970’erne og har ikke på
noget tidspunkt været gjort til genstand for politisk indgriben, da det er en enkeltstående
overenskomst, som ikke er kædet sammen med andre overenskomster.
Det er kendetegnende for de fora i fiskerisektoren, hvor overenskomstparterne er repræsenteret,
at der er fuldstændig åbenhed og transparens med hensyn til, hvem og hvad de forskellige
deltagere repræsenterer.
Samarbejde kan ikke gennemføres, hvis man skal spille med ”blind makker”. Dette skal erindres,
når det besluttes, hvem der kan indstille og besætte bestyrelsesposter i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
2. Overenskomstparterne i fiskeriets overenskomst.
På lønmodtagersiden er repræsentationen Fagligt Fælles Forbund (3F).
3F har repræsenteret lønmodtagerne i fiskeriet siden den første overenskomst på fiskeriområdet
blev gennemført med Anker Jørgensen som bannerfører og formand for DASF.
På arbejdsgiversiden er repræsentationen Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) og
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO).
DPPO har som medlemmer de 11 største danske fiskefartøjer, alle af en længde på over 45 meter.
DPPO havde i en årrække tiltrådt overenskomsten på fiskeriområdet, men er nu arbejdsgiverpart
sammen med DFPO.
DFPO har som medlemmer 663 fartøjer fordelt på
størrelser, som det fremgår af tabellen til højre.
Af de 663 fartøjer er 525 fartøjer under 17 meter, som er
”kystfisker-grænsen”.
Bemærk, at der udover de 663 fartøjsmedlemmer i DFPO
er en gruppe på 52 fartøjer uden længdeangivelse.
Gruppen består blandt andet af udenlandske
fartøjsmedlemmer, bundgarnsjoller samt fartøjer under
handel.
2
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0003.png
Desuden er Dansk Kystfiskerforening, som repræsenterer danske bierhvervsfiskere, medlem af
DFPO – bierhvervsfiskerne er også omfattet af Fiskeriets Arbejdsmiljøs arbejde.
På hjemmesiderne for DPPO og DFPO findes lister over medlemmerne.
I foråret 2018 reducerede DFPO sin repræsentation i bestyrelsen for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd -
fiskeriforeningsformand Kurt S. Madsen, Thorsminde udtrådte af bestyrelsen – og frigjorde en plads
til DPPO. Pladsen er endnu ikke besat. Dette fremgår ikke af Erhvervsministeriets notat til udvalget.
3. Pkt. 15 i ”Fiskeripakken” (Beretning nr. 2) af 7. december 2016
Pkt. 15 er affattet således:
”Mere
solidarisk betaling til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
For at sikre en mere retfærdig fordeling af de økonomiske udgifter for fiskere til Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd justeres den økonomiske model, så det i højere grad er de bredeste skuldre, som
bærer de tungeste byrder”
I debatten i Folketinget den 8. januar 2019 blev det fremført, at en begrundelse for, at Foreningen
for Skånsomt Kystfiskeri skal have sæde i bestyrelsen er, ”at de bredere skuldre skal bære den
største byrde i forhold til at betale til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Sådan er det ikke i dag. Nogle af de
allermindste fiskere betaler i dag en tocifret procentdel af deres indtægt til det her råd, mens det
for de allerstørstes vedkommende er promiller af promiller, de betaler…”
Forholdet er det, at pkt. 15 i ”Fiskeripakken” af 7. december 2016
allerede er blevet gennemført.
Omlægningen af betalingerne har været gældende i 2 år, nemlig okt. 2016 – okt-2017 og okt. 2017 –
okt. 2018, idet der er tale om opkrævning ”bagud”.
For de mindste fartøjer er effekten af omlægningen:
-
-
En nedsættelse af registreringsafgift til staten til 300 kr. pr år - efter en reduktion med 500
kr. fra 800 kr., gennemført ved ændring af Søloven.
En betaling på kr. 961 pr. år til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Hvis 961 kr. pr år skulle udgøre ”en tocifret procentdel af indtægten”, så skulle årsindtægten for det
pågældende fartøj være kr. 9.610 som maksimum!
Før omlægningen var betalingen til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd baseret på antal
besætningsmedlemmer. Prisen pr. besætningsmedlem var 1.324 kr. pr år.
Efter omlægningen er satserne pr. år for de forskellige fartøjsinddelinger:
okt. 2016 – okt. 2017
Skibe under dimension 20 (ca. 8 meter)
Under 12 meter
kr. 950
kr. 1.150
okt. 2017 – okt. 2018
kr. 961
kr. 1.164
3
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0004.png
Mellem 12 og 15 meter
Mellem 15 og 24 meter
Mellem 24 og 45 meter
Skibe over 45 meter
(Se alternativt finansieringsforslag nedenfor)
kr. 2.650
kr. 5.750
kr. 11.250
kr. 24.550
kr. 2.682
kr. 5.819
kr. 11.385
kr. 24.845
4. Forslag fra overenskomstparterne til Søfartsstyrelsen/Erhvervsministeriet.
I notatet fra Erhvervsministeriet til udvalget står der:
”Forskellige løsningsmodeller vedrørende en ændret sammensætning har ved flere lejligheder
været drøftet med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og
3F. Det har dog ikke været muligt at finde frem til en brugbar løsning i fælles forståelse med
arbejdsmarkedets parter”.
Denne formulering ”i fælles forståelse med arbejdsmarkedets parter” kunne antyde, at
arbejdsmarkedets parter ikke kunne blive enige. Det er ikke tilfældet,
Parterne har i enighed konkret foreslået følgende, hvilket desværre ikke er formidlet videre i
notatet til udvalget:
Som følge af, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri ikke er overenskomstpart, tilbydes
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri pladser i de etablerede, regionale sikkerhedsudvalg, i
de områder, hvor man har medlemmer.
Det er i de regionale sikkerhedsudvalg, at det egentlige arbejdsmiljømæssige og
sikkerhedsmæssige arbejde foregår med møder i udvalgene mindst én gang pr. kvartal –
Se bilag 2 med opbygning og beskrivelse af arbejdet i råd og udvalg
For at lette betalingen til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd og det omfattende arbejde hos
Fiskeriets Arbejdsmiljø med udsendelse af girokort (+ rykkere) til hvert enkelt fartøj,
og for samtidig at gøre det gratis for de mindste fartøjer med begrænset omsætning,
foreslås det, at midlerne til driften af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd søges og bevilges i
Fiskeafgiftsfonden. Der er tale om ca. 3,5 mio. kr. pr. år.
-
Forklaring til ovenstående:
som resultat af ”Aftalen af 16. november 2017” (opfølgning på
”Fiskeripakken” af 7 december 2017) er det besluttet og gennemført, at produktionsafgiften, der
betales af fiskere til Fiskeafgiftsfonden, ændres, således at der ikke betales produktionsafgift for de
første 500.000 kr. omsætning for et fartøj, samtidig med, at afgiften for større omsætninger er
forøget (altså de bredeste skuldre bærer de tungeste byrder).
De mindste fartøjer med en lav omsætning vil altså ved en finansiering fra Fiskeafgiftsfonden helt
slippe for betaling til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
4
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0005.png
En sådan finansieringsmodel er mulig, fordi Fiskeafgiftsfonden med den nye afgiftsstruktur vil få et
forøget provenu fra indbetalingerne fra danske fiskere, og det er besluttet i Folketingets aftale af 16.
november, pkt. 15, at midlerne skal anvendes ”til gavn og udvikling for dansk fiskeri”.
5. Fiskeriets Arbejdsmiljøråds arbejde og resultater
Debatten i forbindelse med 1. behandlingen af L 131 beskæftigede sig, ud over spørgsmålet om den
danske model på arbejdsmarkedet og finansieringen af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, også direkte og
indirekte med rådets arbejde og resultater.
Det fremgik af indlæggene, at nogle medlemmer af udvalget er af den opfattelse, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd kun har arbejdet og arbejder for en del af danske fiskere.
Følgende citater fra debatten er bemærkelsesværdige:
-
-
-
”Lovforslaget løser et isoleret problem på et isoleret område.”
”…vi skal ændre sammensætningen, sådan at også nogle af de mindste i erhvervet kan blive
repræsenteret i rådet, i modsætning til, hvordan det er i dag.”
”….det her lovforslag tager hånd om nogle problemer…..der er nogle andre
arbejdsmiljøforhold på disse små skibe, og jeg synes, det er vigtigt, at den type
arbejdspladser også er repræsenteret i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.”
”Så er det nemmere at lave en sammensætning, som gør, at alle dele af fiskeriet bliver
repræsenteret…..så det er samtlige arbejdsmiljøforhold i fiskerierhvervet, som bliver
håndteret i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd”
”….vi selvfølgelig ikke skal acceptere den monopoltilstand, der var kommet.”
”Det her er en specifik løsning for at løse et specifikt problem, der specifikt er for fiskeriet,
nemlig at vi har rigtig mange fiskere med mindre både. Dem vil vi gerne give en
håndsrækning, fordi vi kan se, at den vej, udviklingen går i, med meget store fartøjer og
kvotekonger, der kommer til at fylde det hele, ikke er sund for vores fiskeri. Derfor vil vi
gerne give en håndsrækning til bl.a. Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og give dem en
plads i rådet”
”Altså jeg synes, at det der er drivende i det her lovforslag, jo er, at vi gerne skal frem til, at
arbejdsmiljøarbejdet bliver varetaget på en bedre måde. Hvis man ser sådan lidt pragmatisk
på det, synes jeg, at det er en fordel, hvis alle typer fiskeri kan blive tilgodeset i
arbejdsmiljøarbejdet”
(citeret fra Folketingets referat)
-
-
-
-
Det er meget alvorlige udfald, nærmest anklager, der i debatten ved 1. behandlingen af lovforslaget
er blevet fremført om Fiskeriets Arbejdsmiljøråds mere end 20-årige arbejde.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråds mangesidede arbejde kan aflæses ved kig på hjemmesiden
www.f-a.dk
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har udført en kæmpeindsats for arbejdsmiljø, sikkerhed for små fartøjer.
5
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0006.png
- Til illustration af dette er bilagt en oversigt over noget af det arbejde, der er udført på dette
område, Bilag 1.
-
-
Ligeledes vedlægges Bilag 2 med organisationsplan, formål og opgaver samt oversigt over
sikkerhedsudvalgsområderne.
Endvidere vedlægges en officiel statistik over antallet af arbejdsulykker i fiskeriet over en
årrække, sammenlignet med andre erhverv, Bilag 3.
Vi er stolte af de opnåede resultater, som Søfartsstyrelsen/Erhvervsministeriet vil kunne bekræfte
er enestående, også på verdensplan.
For Bestyrelsen for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, januar 2019.
_______________________
Karsten Kristensen, formand
Forhandlingssekretær, 3F
Bestyrelsens medlemmer:
Karsten Kristensen, Forhandlingssekretær 3F (formand)
Jan N. Hansen, Hanstholm Fiskeriforening (næstformand) - udpeget af DFPO
Henning Morberg Madsen, 3F Esbjerg Transport
Per Andersen, 3F Thy-Mors
Freddy Wie Andersen, 3F Skagerrak
Kim Kær Hansen, Klintholm Havns Fiskeriforening – udpeget af DFPO
Allan Buch, Bælternes Fiskeriforening – udpeget af DFPO
Vakant – reserveret DPPO
6
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0007.png
Tiltag som Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har gjort
i forbindelse med sikkerheden på mindre fiskeskibe.
Rapport vedrørende enmandsbetjente fiskefartøjer
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/Rapport_vedr__nmandsbetjente_fiskefartjer.doc
Bilag 1
Så er den her – gummiblusen
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2000-08-03_Saa_er_den_her_-_gummiblusen.pdf
Se kritisk på dit arbejdsmiljø
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2000-02-03_Se_kritisk_paa_dit_arbejdsmiljo.pdf
Tema om enmandsbetjente fartøjer
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2001-09-12_Tema_om_enmandsbetjente_fartojer.pdf
Fisker reddet af gummibluse
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2002-07-04_Fisker_reddet_af_gummibluse.pdf
Mand over bord-udstyr
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2003-06-19_Mand_over_bord-udstyr.pdf
Afprøvning af ni forskellige redskaber til redning af overbordfaldne
http://www.f-a.dk/afproevning-af-ni-forskellige-redskaber-til-redning-af-overbordfaldne
Rapport om bjærgning af overbordfaldne fra fiskefartøjer
http://wk.bakuri.dk/filarkiv/f-a.dk/file/Publikationer/bjergningafoverbordf.pdf
Tema om arbejdsmiljø og sikkerhed
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2008-04-03_Tema_om_arbejdsmiljo_og_sikkerhed.pdf
Fiskeriets Arbejdsmiljøråds og Fiskeriets Servicefags seminar i Middelfart
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2009-06-
25_Fiskeriets_Arbejdsmiljoraads_og_Fiskeriets_Servicefags_seminar_i_Middelfart.pdf
7
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0008.png
Bliv hurtigt fundet med PLB
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2010-11-25_Bliv_hurtigt_fundet_med_PLB.pdf
Bilag 1
Hensigtsmæssig påklædning og udstyr kan gøre forskellen
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2010-11-
18_Hensigtsmaessig_paaklaedning_og_udstyr_kan_gore_forskellen.pdf
Gamle stivstikkere bruger da ikke redningsvest!
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2010-11-18_Gamle_stivstikkere_bruger_da_ikke_redningsvest.pdf
Fokus på sikkerhed – også på mindre fartøjer
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2010-08-19_Fokus_paa_sikkerhed.pdf
Synlighed og opdrift øger muligheden for at overleve
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2010-11-
18_Synlighed_og_opdrift_oger_muligheden_for_at_overleve.pdf
Stabilitetspakke på vej med postbuddet til alle ejere af fiskefartøjer under 15 m pp
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/stabilitetsguide.pdf
Temadage vedr. fiskeskibes stabilitet – Oversigt over planlagte temadage
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/temadage_stabilitet_231111.pdf
Sikkerhedsguide for mindre fartøjer
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/Sikkerhedsguide_for_mindre_fartojer.pdf
Jolletest
http://www.f-a.dk/jolletest-2
Nye regler for mindre fiskeskibe er trådt i kraft 1. marts 2011
http://www.f-a.dk/nye-regler-for-mindre-fiskeskibe-er-traadt-i-kraft-1-marts
8
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0009.png
Personlige nødsendere på prøve og husk APV’en
http://www.f-a.dk/personlige-noedsendere-paa-proeve-og-husk-apven
Vær opmærksom på lejderens længde på enmandsbetjente fartøjer
http://www.f-a.dk/vaer-opmaerksom-paa-lejderens-laengde-paa-enmandsbetjente-fartoejer
Dokumentation af stabilitet på mindre fartøjer
http://www.f-a.dk/dokumentation-af-stabilitet-paa-mindre-fartoejer
Kampange om sikkerhed
”Tag Vest på”
gav god dialog
http://www.f-a.dk/kampange-om-sikkerhed-gav-god-dialog
Roadshow – Tid og sted for udstillingen
”Sæt kursen – Tag vest på”
http://www.f-a.dk/roadshow-tid-og-sted-for-udstillingen
Tag vest på til søs – Kampagne for brug af redningsveste under fiskeri er i fuld gang
Bilag 1
http://www.f-a.dk/tag-vest-paa-til-soes-kampagne-for-brug-af-redningsveste-under-fiskeri-er-i-fuld-gang
Sikkerhedskampagne fortsætter
http://www.f-a.dk/sikkerhedskampagne-fortsaetter
Lån en redningsvest
http://www.f-a.dk/laan-en-redningsvest
Sæt kursen – Tag vest på
http://www.f-a.dk/saet-kursen-tag-vest-paa
Ny film skal forbedre chancerne for redning til søs
http://www.f-a.dk/ny-film-skal-forbedre-chancerne-for-redning-til-soes
9
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0010.png
Syn inden det rigtige syn
http://f-a.dk/wp-content/uploads/2015/02/2012-06-04_Syn_inden_det_rigtige_syn.pdf
HSU seminar i Thyborøn med helikopterbesøg, en tur i havnen m.m.
http://www.f-a.dk/hsu-seminar-i-thyboroen-med-helikopterbesoeg-en-tur-i-havnen-m-m
MAND OVERBORD – Ny film fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
http://www.f-a.dk/mand-overbord-ny-film-fra-fiskeriets-arbejdsmiljoeraad
Øvelser kan redde liv – Ny guide til at gennemføre øvelser på fiskefartøjer
http://www.f-a.dk/oevelser-kan-redde-liv-ny-guide-til-at-gennemfoere-oevelser-paa-fiskefartoejer
Elektronik og kommunikation kan redde liv
http://www.f-a.dk/elektronik-og-kommunikation-kan-redde-liv
Din personlige sikkerhed forbedres hele tiden – Nødsendere
http://www.f-a.dk/din-personlige-sikkerhed-forbedres-hele-tiden-noedsendere
Bilag 1
Du har nu mulighed for at se 7 film om fiskerimetoder og sikker adfærd
http://www.f-a.dk/du-har-nu-mulighed-for-at-se-7-film-om-fiskerimetoder-og-sikker-adfaerd
Øvelser forbereder uheldssituationer
http://www.f-a.dk/oevelser-forbereder-uheldssituationer
Arbejdsmiljørådet tilbyder hjælp til optimering af øvelser og sikkerhedsprocedurer
http://www.f-a.dk/wp-content/uploads/2016/11/Nyhedsbrev_besog_ovelse_og_sikkerhedsprocedure.pdf
***
10
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0011.png
Bilag 2
FISKERIETS ARBEJDSMILJØRÅDS ORGANISATIONSPLAN
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd
Fiskeriets
Arbejdsmiljøtjeneste
Sikkerhedsudvalg
VEST
Sikkerhedsudvalg
NORD
Sikkerhedsudval
g ØST
SU NORDVEST
&
Selvstændige
udvalg
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
En selvejende institution med en bestyrelse på op til 8 personer, der er ligeligt repræsenteret af henholdsvis
partsfiskere og redere.
Formål:
At skabe og udbygge grundlaget for, at fiskernes sikkerhedsorganisation gennem et organiseret
arbejdsmiljøarbejde sættes i stand til at løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål, således at der kan opretholdes
et sikkert og sundt arbejdsmiljø inden for fiskeriet.
Opgaver:
Kortlægge og vurdere arbejdsmiljøproblemer
Give oplysning og vejledning
Koordinere havnesikkerhedsudvalgenes arbejde
Fremsætte ønsker og forslag om sundhed og sikkerhed i fiskeskibe
Stille forslag til og udtale sig om nye regler
Udtale sig om enkeltsager
Samarbejde om informationsudveksling
11
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0012.png
Fiskeriets Arbejdsmiljøtjeneste
Formål:
Bilag 2
Fiskeriets Arbejdsmiljøtjeneste varetager arbejdet med sikkerheds- og sundhedsforhold for personer,
der i søen arbejder om bord på fiskeskibe, og er sekretariat for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd og
sikkerhedsudvalgene
Opgaver i overskrifter:
Identificere og vurdere arbejdsmiljømæssige problemer på fiskeskibe
Bistå ved løsning af arbejdsmiljømæssige og sikkerhedsmæssige spørgsmål
Rådgivning om arbejdshygiejniske målinger
Medvirke ved systematiske helbredsundersøgelser
Undervisning og rådgivning
Samarbejde med sikkerhedsudvalgene
SIKKERHEDSUDVALGSOMRÅDER
12
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
SIKKERHEDSUDVALGENE
Bilag 2
Medlemmerne i sikkerhedsudvalgene er fiskernes lokale sikkerhedsrepræsentanter
Udvalgene består af lige dele partsfiskere og redere (2 -6 repræsentanter fra hver side)
Planlægger, leder og koordinerer sikkerheds- og sundhedsarbejdet i lokalområdet.
Der skal afholdes kvartalsvise møder i udvalgene.
Formål:
HINDRE GENTAGELSER i forbindelse med:
Ulykkestilfælde
Forgiftninger
Erhvervsbetingede lidelser
Redernes pligter:
Skal sikre medlemmernes tid til arbejdet i udvalgene.
Afholde udgifterne til medlemmernes arbejde (sker gennem bidraget)
Uddannelserne:
Medlemmerne har pligt til at deltage på et 32 timers godkendt
arbejdsmiljøkursus (§8 kursus)
Sådan fungerer de i praksis
Repræsentanternes primære funktion er at fungere som kontaktpersoner og rådgivere for fiskeskippere
og fiskere, ligesom de er kontaktpersoner til Søfartsstyrelsens inspektører og til ansatte i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd.
På lokalt plan har de en rådgivende rolle og kan evt. henvise til gode løsninger, når de oplever, at der er
risiko for arbejdsskader, ulykker eller arbejdsbetingede lidelser.
På en let forståelig måde kan de hjælpe dig med at omsætte sikkerhedsreglerne og lovgivning til
almindeligt dansk, og er din sikkerhedsrepræsentant.
***
13
L 131 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 22/1-19 fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd om fastholdelse af den danske model
2004228_0014.png
Bilag 3
Udviklingen i anmeldte arbejdsulykker pr.
1.000 ansatte i alle erhverv/fiskeriet
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Alle erhverv
Fiskeriet
kilde: Christiansen, J.M. et al (2017)
Alle erhverv: opgørelser fra Arbejdstilsynet.
Fiskeriet: Anmeldte arbejdsulykker til Søfartsstyrelsen. Besætning: Fiskeristatistisk Årbog
***
2017
14