Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 151 , L 151 A , L 151 B , L 151 C , L 151 D
Offentligt
2044191_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 til L 151 efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
Vil ministeren, som teknisk bistand lave et ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger, der fjerner muligheden for at ændre grundlæggende i bestemmel-
serne om international rekruttering uden at involvere eller informere Folketinget?
Svar:
Spørgsmål nr. 11 er stillet sammen med spørgsmål nr. 10, og på den baggrund
forstår jeg spørgsmål nr. 11 sådan, at spørgeren ønsker teknisk bistand til et æn-
dringsforslag, der indebærer, at ændringer i den nuværende mangelvurdering
efter arbejdsmarkedsbalancen i relation til udarbejdelsen af positivlisten kun kan
ske ved en lovændring.
Det forudsættes, at ændringsforslaget skal indgå i L 151 B.
Ændringsforslaget kan f.eks. udarbejdes således:
Til § 1
1) Før [nr. x] indsættes som nyt nummer:
”01.
§ 9 a, stk. 2, nr. 1,
affattes således:
”1 der har i dgået aftale eller fået tilbud o a sættelse i de for et fago råde,
hvor der er mangel på kvalificeret
arbejdskraft positivliste ,”.”
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der efter ansøgning skal kunne gives opholdstilladelse til en ud-
lænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagom-
råde, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft (positivlisten).
10. april 2019
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 5008
694010
Side
1/3
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der fjerner muligheden for at ændre grundlæggende i bestemmelserne om international rekruttering uden om Folketinget, til udlændinge- og integrationsministeren
Positivlisten vil blive udarbejdet på baggrund af den såkaldte arbejdsmarkedsba-
lance, som giver information om beskæftigelsesmuligheder og arbejdskraftbehov i
Danmark.
Arbejdsmarkedsbalancen offentliggøres to gange årligt af Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering. Arbejdsmarkedsbalancen samler en række data om ar-
bejdsmarkedet, herunder detaljerede opgørelser om rekrutteringssituationen,
beskæftigelse, jobomsætning og ledighed, med henblik på at give et udførligt bil-
lede af arbejdsmarkedssituationen. Definitionen af mangel efter arbejdsmarkeds-
balancen tager udgangspunkt i faktiske stillingsopslag. Konkret defineres mangel
ved, at mere end hvert femte konkrete stillingsopslag, inden for den samme stil-
lingsbetegnelse, ikke har ført til en rekruttering af medarbejdere med de efter-
spurgte kompetencer.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil på baggrund af den nævnte man-
geldefinition efter arbejdsmarkedsbalancen sende en bruttoliste over mangel på
arbejdskraft til Styrelsen for International Rekruttering og Integration, som heref-
ter vil opdatere positivlisten. For at en stillingsbetegnelse kan optages på positivli-
sten vil det kræve et uddannelsesniveau svarende til mindst bachelor eller profes-
sionsbachelor. Positivlisten vil normalt blive opdateret hvert år den 1. januar og
den 1. juli, jf. udlændingebekendtgørelsens § 19, 2. pkt.
Opholdstilladelse vil være betinget af, at udlændingen ikke modtager hjælp efter
lov om aktiv socialpolitik, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. pkt.
Det er en forudsætning for at få opholdstilladelse efter positivlisten, at de tilbudte
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold. Hvis der er tvivl om,
hvorvidt løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige, vil Styrelsen for International
Rekruttering og Integration kunne høre en relevant brancheorganisation eller de
regionale arbejdsmarkedsråd herom, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 7. Der kan
ikke gives opholdstilladelse efter positivlisten, hvis den ansættelse, som udlæn-
dingen har indgået aftale eller fået tilbud om, er omfattet af en lovlig arbejdskon-
flikt, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 8.
En udlænding, som får opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter posi-
tivlisten, vil få en arbejdstilladelse stedfæstet til det pågældende arbejdsforhold,
jf. udlændingebekendtgørelsens § 26, stk. 1.
En udlænding, der indgiver ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter posi-
tivlisten, vil, ligesom det gælder for andre sager om opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse, skulle betale et gebyr, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 4 og 14.
En udlænding, der får opholdstilladelse efter positivlisten, og som har indgået
aftale eller fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold, vil efter indgivelse af ansøg-
ning om opholdstilladelse i medfør af det nye ansættelsesforhold kunne opholde
sig her i landet og arbejde, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan
Side
2/3
L 151 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der fjerner muligheden for at ændre grundlæggende i bestemmelserne om international rekruttering uden om Folketinget, til udlændinge- og integrationsministeren
meddeles opholdstilladelse på baggrund af det nye ansættelsesforhold, jf. udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 9, 1. pkt. (jobskiftereglen). Ansøgning om opholdstilladelse
efter det nye ansættelsesforhold vil dog skulle indgives senest på det tidspunkt,
hvor udlændingen påbegynder det nye arbejde, jf. herved udlændingelovens § 9
a, stk. 9, 2. pkt.
Udlændinge, som får opholdstilladelse efter positivlisten, vil kunne ansøge om
opholdstilladelse til et 6 måneders jobsøgningsophold ved uforskyldt ledighed, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 10, 1. pkt. Udlændingen vil dog senest umiddelbart
efter, at udlændingens ansættelsesforhold er ophørt, skulle indgive ansøgning
herom, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 10, 2. pkt. Der stilles ikke krav til omfanget
af udlændingens jobsøgning i jobsøgningsperioden. Opholdstilladelse er dog be-
tinget af, at udlændingen ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. pkt., jf. stk. 10, 3. pkt. Hvis udlændingen finder
job i jobsøgningsperioden, må vedkommende påbegynde ansættelsesforholdet og
arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan meddeles op-
holdstilladelse, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 9, 1. pkt. Ansøgning om ny op-
holdstilladelse skal dog indgives senest på det tidspunkt, hvor vedkommende på-
begynder nyt arbejde, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 9, 2. pkt.
Som det gælder for de øvrige ordninger om opholdstilladelse på baggrund af be-
skæftigelse, kan der meddeles opholdstilladelse til medfølgende familie til en ud-
lænding med opholdstilladelse efter positivlisten. Dette følger af udlændingelo-
vens § 9 m, stk. 1.
Inger Støjberg
/
Jonas From Soelberg
Side
3/3