Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 155
Offentligt
2030450_0001.png
Socialudvalget 2014-15
L 121 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Dato: 18. marts 2015
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange børn, der forventes at blive omfattet af
reglerne, samt hvilke børn der er tale om
er det eksempelvis børn i en bestemt
aldersgruppe og/eller børn med særlige sociale problemer?”
Ved den seneste ændring i reglerne om adoption uden samtykke fra 2009, jf. lov
nr. 494 af 12. juni 2009 om ændring af adoptionsloven og forskellige andre lo-
ve, var antallet af børn også genstand for drøftelser. Dengang blev det forudsat,
at der ville ske en væsentlig stigning i antallet. Dette skulle ses i lyset af, at der
før 2009-ændringen i gennemsnit var mindre end 1 sag om året om adoption
uden samtykke. Siden 2009 er der gennemført ca. 2 sager årligt.
Det overordnede formål med lovforslaget er at styrke intentionerne om at skabe
stabilitet og kontinuitet i anbragte børns opvækst gennem adoption uden sam-
tykke. Det er vurderingen, at adoption uden samtykke som indsats i forhold til
udsatte børn ikke anvendes i den grad, der reelt er grundlag og behov for og
dermed heller ikke i overensstemmelse med intentionerne bag lovændringen fra
2009. Derfor foreslås reglerne ændret, sådan at adoption uden samtykke kan
bruges i de tilfælde, hvor der er et behov, og hvor hensynet til barnet taler for
adoption uden samtykke.
Ændringerne er ikke direkte møntet på børn i bestemte kategorier. Det er yderst
vigtigt, at adoption uden samtykke sker efter grundige undersøgelser i den en-
kelte sag. Dog foretages der blandt andet lempelser, som skal fjerne de hindrin-
ger, der har været i forbindelse med adoption af børn under 1 år, sådan at adop-
tion uden samtykke af et helt lille barn kan gennemføres, når det er bedst for
Side 1 af 2
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvilke børn og aldersgrupper der risikerer at blive tvangsbortadopteret, til børne- og socialministeren
2
barnet, og det sandsynliggøres, at barnets forældre er varigt uden forældreevne.
Dette er en lempelse på to parametre i forhold til de nuværende regler, hvor det
skal godtgøres, at forældrene er varigt uden forældreevne og derudover må for-
ældrene ikke være i stand til at spille en positiv rolle for barnet i forbindelse med
samvær. Der skal fortsat være grundig dokumentation for forældrenes manglen-
de forældreevne.
Manu Sareen
/Malene Vestergaard