Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 155
Offentligt
2030427_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
Doknr.
676339
Dato
15-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. marts 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 23 (ad L 155) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 23:
”Mener ministeren, at regeringen har levet op til
vedtagelsesteksten, jf. V 21
(om aflønning m.v. af pleje- og netværksplejefamilier, folketingsåret 2015-
2016), når plejebørn stadig ender som gidsel i en vederlagskonflikt? Og hvor-
når forventes det, at regeringen og KL finder en løsning på denne problema-
tik?”
Svar:
Vedtagelsesteksten afspejler en bred enighed om nødvendigheden af at skabe
tryghed på plejefamilieområdet for at understøtte ro og stabilitet i anbringelsen
for børn unge, der er anbragt uden for hjemmet. V 21 (om aflønning m.v. af
pleje- og netværksplejefamilier, folketingsåret 2015-2016) fulgte op på satspul-
jeaftalen for 2015, hvor der blev afsat i alt 80,7 mio. kr. fra 2015-2018 til en
målrettet indsats, som skulle understøtte og styrke plejefamilieområdet.
Den samlede såkaldte plejefamiliepakke bestod af en kombination af lovgiv-
ningsforslag og fire udviklingsinitiativer, der tilsammen skulle understøtte stabi-
litet i anbringelsesforløbene, styrke plejefamiliernes rammebetingelser og un-
derstøtte brugen af netværksplejefamilier. De fire initiativer var:
Et kommunalt netværk på plejefamilieområdet
Udbredelse af netværksinddragende metoder, herunder familierådslagning
En håndbog for det gode anbringelsesforløb i plejefamilie
Udbredelse af god praksis for vederlag på plejefamilieområdet
Som led i udmøntningen af plejefamiliepakkens initiativ om udbredelse af god
praksis for vederlag på plejefamilieområdet blev der udarbejdet en kortlægning
af eksisterende vederlagsmodeller samt af en implementeringsguide til god
praksis for vederlag på plejefamilieområdet.
Regeringen fulgte arbejdet tæt og understøttede, at guiden for god praksis til
for vederlag på plejefamilieområdet blev drøftet ad flere omgange på de kom-
munale netværksmøder for at understøtte udbredelsen til kommunerne, lige-
som den blev distribueret via Socialstyrelsens nyhedsbrev og andre kanaler.
1
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm., om regeringen har levet op til vedtagelsesteksten, jf. V 21, når plejebørn stadig ender som gidsel i en vederlagskonflikt, til børne- og socialministeren
2030427_0002.png
En evaluering af initiativerne i plejefamiliepakken peger på, at det overordnet
set er lykkedes at udbrede kendskabet til guiden for god praksis i kommunerne.
Således angiver 99 % af respondenterne i en spørgeskemaundersøgelse, at
de er bekendt med guiden. To tredjedele af respondenterne angiver, at de har
stiftet bekendtskab med den på de kommunale netværksmøder, mens de re-
sterende har fået kendskab til den via Socialstyrelsens nyhedsbrev og andre
kanaler.
I satspuljeaftalen for 2018 blev der afsat knapt 150 mio. kr. fra 2018-2021 til ini-
tiativet Mere kvalitet i plejefamilier med henblik på at sikre, at den støtte, pleje-
familierne får, er af høj kvalitet, så anbragte børn får den indsats, de har behov
for. Det følger blandt andet af initiativet, at der skal etableres et nyt nationalt og
vidensbaseret grundkursus for plejefamilier, og at der udvikles et tæt støttet op-
startsforløb til plejefamilier i begyndelsen af anbringelsen som skal understøtte,
at anbringelsen kommer godt fra start, og at sammenbrud undgås.
Som led i initiativet blev det desuden aftalt, at Børne- og Socialministeriet
skulle påbegynde dialog med KL om KL’s anbefalinger for vederlagsmodeller
for plejefamilier. Flere kommuner er i dag begyndt at arbejde med den såkaldte
Gennemsnitsmodel, hvor plejefamilier honoreres via gennemsnitsbeløb, der
som udgangspunkt ikke ændrer sig, selvom barnet får det dårligere eller bedre.
Det betyder, at genforhandling af vederlaget således kun sjældent kan komme
på tale.
Med udgangspunkt i de foreløbige erfaringer med Gennemsnitsmodellen er re-
geringen og KL blevet enige om at understøtte kommunernes arbejde med at
udvikle samarbejdsrelationerne med plejefamilierne som en del af Kommune-
økonomiaftalen for 2019. Regeringen og KL har i den forbindelse igangsat en
bredere afdækning af praksis på området for systematisk at opsamle erfaringer
fra de kommuner, som har eller arbejder på at indføre Gennemsnitsmodellen
eller en lignende model med henblik at dokumentere modellernes effekter.
Afdækningen forventes afsluttet foråret i 2019 med henblik på, at den kan
indgå i forhandlingerne om kommuneøkonomiaftalen for 2020. På baggrund
heraf udarbejder KL vejledende anbefalinger til en ny vederlagsmodel, der skal
fremme det gode samarbejde, samt en række principper for god forhandlings-
adfærd. Jeg venter mig meget af dette arbejde, som Børne- og Socialministe-
riet følger tæt.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2