Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 164 Bilag 7, L 164 A Bilag 7, L 164 B Bilag 7, L 164 C Bilag 7
Offentligt
2046723_0001.png
Til lovforslag nr.
L 164
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 9. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.,
sundhedsloven og forskellige andre love
(Udarbejdelse af udskrivningsaftaler og koordinationsplaner, anvendelse af kropsscannere og narkohunde, ambulant
behandling af retspsykiatriske patienter på privathospitaler m.v.)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-5. Sund-
hedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 6-9.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under B nævnte forslag til
vedta-
gelse
med ændringsforslag nr. 3 og 4 og det under C nævnte
forslag til
vedtagelse
med ændringsforslag nr. 5.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller det
under A nævnte forslag til
vedtagelse
med det stillede æn-
dringsforslag nr. 2.
Et
mindretal
(EL, ALT, SF og RV) indstiller det under A
nævnte forslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v., lov om retspsykiatrisk behandling
m.v. og sundhedsloven (Anvendelse af kropsscannere og
narkohunde, ambulant behandling af retspsykiatriske patien-
ter på privathospitaler og justering af takster for psykiatriske
færdigbehandlingsdage)« omfattende § 1, nr. 1, 4 og 5, §§ 2
og 3, § 6, stk. 1, 2 og 4, og § 7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v. og retsplejeloven (Ophør af tvungen
opfølgning efter udskrivning)« omfattende § 1, nr. 3 og
6-14, § 5, § 6, stk. 1, og § 7.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v. og lov om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed (Udarbejdelse
af udskrivningsaftaler og koordinationsplaner og sikring af
straksbehandling af akutte abstinenser hos personer med et
stofmisbrug)« omfattende § 1, nr. 2, § 4, § 6, stk. 1 og 3, og
§ 7.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA og
KF):
AX023478
L 164a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 9. april 2019
2046723_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 7
2)
»§§ 1 og 4« ændres til: »§ 1«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 6
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
4)
»§§ 1 og 4« ændres til: »§ 1«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 6
5)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
sundhedsministeren:
e
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
6)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 19 a
ændres
i
stk. 2
»andre« til: »personer«.
[Præcisering]
7)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 19 a
ændres
to steder i
stk. 8
»patientens« til: »patienters«, og »patien-
ten« ændres til: »patienter«.
[Præcisering]
Til § 2
8)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 1, stk. 2,
indsættes efter
»kendelse«: », eller som er omfattet af stk. 1, nr. 4«.
[Benyttelse af private institutioner som led i varetagelsen af
ambulant behandling af patienter]
Til § 6
9)
I
stk. 4
ændres »§ 3, nr. 7 og 9« til: »§ 3, nr. 6-8«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i tre lovforslag, såle-
des at ét lovforslag omfatter regler om anvendelse af krops-
scannere og narkohunde, ambulant behandling af retspsykia-
triske patienter på privathospitaler og justering af takster for
psykiatriske færdigbehandlingsdage, ét lovforslag omfatter
regler om ophør af tvungen opfølgning efter udskrivning, og
ét lovforslag omfatter regler om udarbejdelse af udskriv-
ningsaftaler og koordinationsplaner og sikring af straksbe-
handling af akutte abstinenser hos personer med et stofmis-
brug.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået, vil det
under A nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.,
lov om retspsykiatrisk behandling m.v. og sundhedsloven
(Anvendelse af kropsscannere og narkohunde, ambulant be-
handling af retspsykiatriske patienter på privathospitaler og
justering af takster for psykiatriske færdigbehandlingsda-
ge)« og omfatte § 1, nr. 1, 4 og nr. 5, §§ 2 og 3, § 6, stk. 1, 2
og 4, og § 7 i det oprindelige lovforslag. Der er tale om de
dele af lovforslaget, der omhandler kropsscannere og narko-
hunde, ambulant behandling af retspsykiatriske patienter på
privathospitaler og justering af takster for psykiatriske fær-
digbehandlingsdage.
Det under B nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag til
lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien
m.v. og retsplejeloven (Ophør af tvungen opfølgning efter
udskrivning)« og omfatte § 1, nr. 3 og 6-14, § 5, § 6, stk. 1,
og § 7 i det oprindelige lovforslag. Der er tale om de dele af
lovforslaget, der omhandler tvungen opfølgning efter ud-
skrivning.
Det under C nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag til
lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien
m.v. og lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (Udarbejdelse af udskrivnings-
aftaler og koordinationsplaner og sikring af straksbehand-
ling af akutte abstinenser hos personer med et stofmisbrug)«
og omfatte § 1, nr. 2, § 4, § 6, stk. 1 og 3, og § 7. Der er tale
om de dele af lovforslaget, der omhandler udarbejdelse af
udskrivningsaftaler og koordinationsplaner og sikring af
straksbehandling af akutte abstinenser hos personer med et
stofmisbrug.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 1, nr. 5, vedrørende psykiatrilovens
§ 19 a, stk. 2, kan overlægen ved mistanke som nævnt i stk.
1 med henblik på at sikre, at medikamenter, rusmidler eller
farlige genstande ikke er blevet indført eller vil blive forsøgt
indført til en eller flere patienter i afdelingen, beslutte, at der
skal anvendes kropsscannere ved undersøgelse af en patient
eller andre, der søger adgang til den psykiatriske afdeling.
Det foreslås, at ordet »andre« ændres til ordet »perso-
ner«.
Med ændringen præciseres terminologien i bestemmel-
sen, således at det fremgår tydeligere, at der kan anvendes
kropsscannere ved undersøgelse af personer (andre end pa-
L 164a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 9. april 2019
2046723_0003.png
3
tienter), der søger adgang til den psykiatriske afdeling. Der
er alene tale om en sproglig præcisering af bestemmelsen.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 1, nr. 5, vedrørende psykiatrilovens
§ 19 a, stk. 8, kan sundhedsministeren fastsætte nærmere
regler om åbning og kontrol af patientens post, undersøgelse
af patientstuer og patientens ejendele, kropsvisitation af pa-
tienten, anvendelse af kropsscannere og anvendelse af nar-
kohunde.
Det foreslås, at ordet patientens ændres til ordet patie-
nters, og at ordet patienten ændres til patienter.
Baggrunden for ændringen er, at sundhedsministeren ef-
ter bestemmelsen kan fastsætte regler, som vil gælde for alle
patienter. Det bemærkes i den forbindelse, at der med æn-
dringsforslaget ikke er tilsigtet en ændring af den gældende
bestemmelse i psykiatrilovens § 19 a, stk. 5, hvorefter sund-
hedsministen kan fastsætte nærmere regler om åbning og
kontrol af patientens post, undersøgelse af patientstuer og
patientens ejendele samt kropsvisitation af patienten m.v.
Der er således alene tale om en sproglig præcisering af be-
stemmelsen.
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 2, nr. 1, vedrørende § 1, stk. 2, i lov
om retspsykiatrisk behandling m.v., kan regionsrådet indgå
overenskomst med eller på anden måde benytte private insti-
tutioner som led i varetagelsen af den ambulante behandling
af patienter, som er omfattet af stk. 1, nr. 2, og på anden må-
de undergives psykiatrisk behandling i henhold til dom eller
kendelse.
Det foreslås, at regionsrådet endvidere kan indgå over-
enskomst med eller på anden måde benytte private instituti-
oner som led i varetagelsen af den ambulante behandling af
patienter, som er omfattet af stk. 1, nr. 4.
Med ændringen får regionerne adgang til at lade private
institutioner, f.eks. psykiatriske privathospitaler, varetage
behandlingen af personer, der som vilkår for prøveløsladelse
eller tiltalefrafald skal undergives psykiatrisk behandling.
Det bemærkes, at ændringen alene giver mulighed for, at
regionsrådet kan benytte private institutioner som led i vare-
tagelsen af den ambulante behandling af patienter.
Til nr. 9
Efter lovforslagets § 6, stk. 4, forbliver regler fastsat i
medfør af § 238, stk. 5 og 6, jf. lovbekendtgørelse nr. 1286
af 2. november 2018, i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter udstedt i medfør af sundhedslovens § 238, stk.
7 og 8, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 7 og 9.
Det foreslås, at henvisningen til lovforslagets § 3, nr. 7
og 9, ændres til § 3, nr. 6-8.
Baggrunden for ændringen er, at sundhedslovens § 238,
stk. 7 og 8, ikke er affattet ved lovforslagets § 3, nr. 7 og 9,
men ved lovforslagets § 3, nr. 6-8. Der er således alene tale
om en korrektion af en henvisningsfejl.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2019 og var til
1. behandling den 19. februar 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældre-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 19. no-
vember 2018 dette udkast til udvalget, jf. Sundheds- og Æl-
dreudvalget, alm. del – bilag 95. Den 7. februar 2019 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
L 164a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 9. april 2019
2046723_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1