Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191 Bilag 4
Offentligt
2031914_0001.png
Sendt:
18. marts 2019 14:01
Emne:
Vedr. L191 om miljøzoner: Busbranchen er bekymret for negativ miljøvirkning af miljøzoner
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Folketinget skal den 28. marts 2019 behandle miljøministerens forslag om skærpede miljøzoner. Dansk
PersonTransports medlemmer skal sammen med deres samarbejdspartnere løse opgaven med at omstille
bustrafikken til de skærpede krav i miljøzonen. Samtidig skal bustrafikken generelt omstilles til en mere
miljø- og klimavenlig form i tråd med bl.a. regeringens visioner i
Sammen om en grønnere fremtid
klima-
og luftudspil
(fra den 5. oktober 2018). Vi er bekymrede for de dele af miljøzoneforslaget, der så at sige
”spæ der be ” for de ge erelle og la gsigtede, grø e o stilli g af bustrafikke .
1) Kommunernes og regionernes omkostninger til kortsigtet tilpasning af busflåden til miljøzonerne
giver dem mindre økonomisk råderum til en langsigtet omstilling af den kollektive bustrafik til helt
emissionsfrie busløsninger i byerne (f.eks. elbusser).
2) Turistbusselskaberne tilskyndes med forslaget i højere grad til at levetidsforlænge deres euro 4 og
euro 5 busser i stedet for at fremme en udskiftning af busserne til euro 6 indenfor en økonomisk
bæredygtig tidshorisont. Dermed får miljøzonen en ringere effekt, da kun udledningen af partikler
reduceres, men ikke udledningen af NOx.
Vi har foreslået to justeringer af lovforslaget, der afhjælper denne negativ afsmitning af miljøzonerne på
den generelle grønne omstilling af bustrafikken.
DPT har skrevet til Miljøminister Jakob Elllemann-Jensen om vore bekymringer, og jeg vedhæftet dette til
orientering.
Med venlig hilsen
Lasse Repsholt
Sektorchef
Dansk PersonTransport / Danish Passenger Transport
Nørre Farimagsgade 11, 3. tv
DK-1364 København K
Tel: +45 7022 7099
Mob: +45 2047 8003
[email protected]
www.danskpersontransport.dk