Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191
Offentligt
2052595_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19
L 191 endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 til L 1 91 , forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og v arebiler) stillet den 2. april 2019.
Spørgsm ål nr. 7 til L 191
V il ministeren kommentere artiklen i Politiken den 1 1. oktober 2018: ”Forstadskommuner ønsker også
miljøzoner: »Det kan ikke v ære meningen, at man skal hav e lov til at støje og møge gennem vores
by «”, hvoraf det fremgår fra bl.a. Rødovre Kommunes borgmester Erik Nielsen (S), at flere
v estegnskommuner ønsker samme adgang til at indføre miljøzoneregler, som nabokommunen
København?
Sv ar
Med lov forslaget er der fokuseret på de største danske byer, hv or miljøzoner v il have den største
miljømæssige effekt. Ligesom i de gældende regler er det fortsat de største byer, der v ælger, om de v il
indføre miljøzoner, som staten sætter de tekniske rammer for.
En skærpelse af miljøzonen i København og Frederiksberg v il påvirke luftkvaliteten positivt i hele
hov edstadsområdet, da hovedparten af de berørte ældre erhvervskøretøjer forventes at blive udskiftet
eller få eftermonteret partikelfilter af hensy n til at fortsat at kunne løse opgaver i hele
Hov edstadsområdet.
Af hensy n til erhvervslivet er det vigtigt, at reglerne om miljøzoner er gennemsigtige, og at
grænsedragningen af en miljø zone fastsættes som et sammenhængende område, så der ikke opstår et
mindre kludetæppe af miljøzoner omkring hovedstaden, på baggrund af en række kommuners ønsker
om at beslutte og afgrænse en miljøzone.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk