Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 220 Bilag 1, L 220 A Bilag 1, L 220 B Bilag 1
Offentligt
2037065_0001.png
Til
Udenrigsministeriet
Fiskeripolitisk Kontor
[email protected]
og
[email protected]
Dato: 5. marts 2019
Høri gssvar på ’Høri g over udkast til lov o æ dri g af
fiskeriloven (Digita-
liseret fiskerikontrol og frivilligt kystfiskermærke m.v.)
Ude rigs i isteriet, Fiskeripolitisk Ko tor, har se dt ’udkast til lov o æ dri g af fiskerilove ’ i
høring frem til d. 5. marts 2019. Danmarks Naturfredningsforening (DN) takker for muligheden for
at kommentere udkastet, og fremsender hermed sine bemærkninger.
Baggrund for digitaliseret fiskerikontrol
Den 1. januar 2019 trådte
la di gsforpligtelse u der EU’s fælles fiskeripolitik i kraft.
Nu skal alle
erhvervsfiskefartøjer, som udgangspunkt, bringe alle kvoterede arter i land, for at modvirke det
store spild af ’uø skede’ fisk, der s ides til age i havet.
Indførsel at elektronisk fjernovervågning (REM) vil medvirke til sikre gennemførelsen af landings-
forpligtelsen, optimere viden om fangsterne på fiskefartøjer, samt sikre et bedre datagrundlag til
udarbejdelse af den biologiske rådgivning. REM kan bestå af videoovervågningskameraer, GPS
og/eller sensorer. Eksperter vurderer, at elektronisk fjernovervågning er det mest pålidelige og
omkostningseffektive overvågningssystem til havs.
DN’s bemærkninger
DN ser meget positivt på, at ministeren ønsker at REM bliver muligt på danske fartøjer, og dermed
at sikre fuldt dokumenteret fiskeri. For DN er det imidlertid vigtigt, at der allerede nu, indføres
konkrete mål om hvor mange fartøjer, der skal have installeret REM inden for fx de næste to år.
Derudover skal REM være obligatorisk for fartøjer, som er bleven dømt for fusk og illegalt fiskeri i
fortiden, samt for fartøjer med medium til høj risikofiskeri (fx visse blandede fiskerier, hvor der er
risiko for illegalt udsmid, fartøjer som fisker i nærheden af lukket områder eller områder hvor
trawling er forbudt osv.) Med tiden skal alle fartøjer udstyres med REM.
DN mener desuden, at der skal indføres Black Box på alle trawlfartøjer under 12 meter, idet de ud-
gør et risikofiskeri. Fartøjer under 12 m har ikke krav om VMS, og dermed kan disse fartøjer fiske
ere eller i dre ’usy ligt’. Da det desværre er uligt at s yde ed de elektroniske
logbøger,
kan fartøjer hente deres fangst i ét farvand, men lande dem som værende fanget i et andet far-
vand.
Ændringen af loven lægger op til at der kun skal være Black Box på trawlfartøjer i Øresund. DN me-
ner, at alle trawlfartøjer, også de under 12 m, der har kvoter i områder der grænser op til Øresund,
som minimum, skal have krav om Black Box, for at sikre mod ulovligt trawlfiskeri i Øresund.
L 220a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra fiskeriministeren
2037065_0002.png
Der er ingen grund til at ministeren venter på, at den nye kontrolforordning vedtages i EU, i 2021,
idet alle medlemslande er forpligtet til at
vise ’ o plia e’
med landingsforpligtelsen
altså, at
man overholder EU-reglerne. Derudover er det vigtigt at ministeren aktivt arbejder for
’a
level
playi g field’
for alle fiskerier i fx Nordsøen.
DN hå er, at i istere vil ar ejde aktivt for, at EU’s Hav-
og Fiskerifond, også i den kommende
periode fra 2021-2027, afsætter midler til anskaffelse af elektronisk kontroludstyr. Da kun 28% af
midlerne i fonden blev brugt til dette formål i 2017, er det vigtigt, at det formidles til erhvervet, at
der er afsat EU-midler til køb af REM.
Ved at indføre REM vil den fysiske og administrative kontrol af erhvervet, efter DN mening, bliver
bedre. Den
fysiske kontrol
på havet, giver kontrollanten et øjebliksbillede af fartøjet, og skipperen
har vetoret ift. om kontrollanten kan kommer ombord. Overvågning til havs er gået markant til-
bage, siden landingsforpligtelsen blev gennemført, og det er kun ca. 1 % af fartøjerne der bliver
tjekket. REM vil give et langt bedre billede af, hvad der bliver fanget
både af kvoterede fisk, men
også af bifangst (der ikke kan undgås, men vil kunne forebygges med mere viden og selektiv red-
skabsudvikling
, sa t sikre od illegal uds id af ’uø skede’ fisk.
Den
administrative kontrol
giver viden om fangster og sted for fiskeri via logbogen samt supple-
rende viden fra VMS-data (kun fartøjer > 12 m). Ved den seneste åbningsskrivelse til Danmark fra
EU-kommissionen i januar 2019, var der registreret overtrædelser ved kontrollen. Og tidligere har
der været situationer med fx udsmid af Østersøtorsk. Dette viser tydeligt, at elektronisk logbog
ikke er et tilstrækkeligt værktøj til at kontrollere fangster. Derudover giver denne form for kontrol
ingen viden om de reelle fangster. REM vil medvirke til, at det danske fiskeri går fra at være
’tra-
ceable’
til ’accountable’ –
altså fra sporbar til dokumenteret.
For nuværende, kan DN ikke se andre muligheder end REM, for at Danmark og de resterende fi-
skerinationer i EU lever
op til EU’s
fiskerilovgivning
sa t Havstrategidirektivet og FN’s Verde s ål
nr. 14
udnyttelse af havet ressourcer bæredygtigt) om at sikre fuldt dokumenteret fiskeri, samt
at alle bestande fiskes efter MSY (Maximum Sustainable Yield).
Bemærkninger til frivilligt kystfiskermærke
DN bakker op om, at der etableres en frivillig ordning til mærkning af kystfiskeri, da dette forhå-
bentlig vil være med til at fremme det skånsomme fiskeri.
Med venlig hilsen
Therese Nissen
Natur- og Miljømedarbejder
Tlf.: 31 19 32 31
E-mail:
[email protected]