Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 220 Bilag 1, L 220 A Bilag 1, L 220 B Bilag 1
Offentligt
2037069_0001.png
Til Udenrigsministeriet
Fiskeripolitisk Kontor
Att.: Mikkel Stage
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Kopi til: [email protected]
5. marts 2019
Høring over udkast til lov om ændring af fiskeriloven (Digitaliseret fiske-
rikontrol og frivilligt kystfiskermærke m.v.)
Ved brev af 5. februar 2019 har Udenrigsministeriet anmodet om Datatilsy-
nets bemærkninger til ovennævnte udkast til lovændring.
Datatilsynet har følgende bemærkninger til udkastet:
1. Digitaliseret fiskerikontrol (udkast til et nyt stk. 2 i fiskerilovens § 117)
Med forslaget foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse til, at ministeren
for fiskeri og ligestilling kan fastsætte nærmere regler om anvendelse af
elektroniske kontrolinstrumenter.
Af de almindelige bemærkninger til bestemmelsen fremgår bl.a., at
bemyndigelsen skal omfatte mulighed for at kunne fastsætte regler om
lagring, håndtering og ejerskab af de data, som indsamles med
kontrolinstrumentet, samt regler om pligt til at indsende eller overdrage data
til kontrolmyndigheden i kontroløjemed eller overdragelse til offentlige
myndigheder i statistisk øjemed.
Det fremgår videre, at såfremt der med den foreslåede ordning sker
indsamling af personoplysninger, skal databeskyttelseslovens regler iattages.
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at
behandling af personoplysninger skal ske under iagttagelse af reglerne i
databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven
og eventuelle
særregler,
som ligger inden for databeskyttelsesforordningens rammer for særregler om
behandling af personoplysninger.
Dette indebærer bl.a., at enhver behandling af personoplysninger skal ske i
overensstemmelse med de grundlæggende principper i databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5.
Ifølge artikel 5, stk. 1, litra b, skal personoplysninger bl.a. indsamles til
udtrykkeligt angivne og legitime formål og må ikke viderebehandles på en
måde, der er uforenelig med disse formål (princippet om formålsbegræsning).
Efter artikel 5, stk. 1, litra c, skal personoplysninger være tilstrækkelige,
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2019-11-0202
Dok.nr. 73822
Sagsbehandler
Eva P. Winther
L 220a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra fiskeriministeren
2037069_0002.png
2
relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål,
hvortil de behandles (princippet om dataminimering).
Enhver behandling af personoplysninger forudsætter endividere et behand-
lingsgrundlag i databeskyttelsesreglerne. Behandling af almindelige oplysnin-
ger kan ske, hvis betingelserne i databeskyttelsesforodningens artikel 6, stk. 1,
er opfyldt. Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, indeholder som
udgangspunkt et forbud mod behandling af særlige kategorier af personoplys-
ninger (følsomme oplysninger), medmindre betingelserne i artikel 9, stk. 2, er
opfyldt. Behandling af følsomme oplysninger kan endvidere ske, hvis betin-
gelserne i databeskyttelseslovens § 7 er opfyldt. Databeskyttelsesloven inde-
holder desuden særlige regler for behandling af oplysninger om bl.a. strafbare
forhold (§ 8), oplysninger som indgår i videnskabelige eller statistiske under-
søgelser § 10) og oplysninger om personnumre (§ 11).
Datatilsynet henstiller, at det præciceres i bemærkningerne til lovforslaget, at
behandlingen af personoplysninger skal ske under iattagelse af såvel databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Endvidere anbefaler Datatilsynet, at Udenrigsministeriet i bemærkningerne
forholder sig mere konkret til databeskyttelsesreglerne, herunder reglerne for
behandling af personoplysninger (behandlingsgrundlag) og de grundlæggende
principper i databeskyttelsesforordningens artikel 5.
2. Sammenstilling og samkøring i kontroløjemed
Det fremgår flere steder af udkastet, at formålet med den foreslåede ordning
er kontrol af overholdelse af fiskerilovgivningen og mulighed for at kryd-
stjekke data.
For så vidt angår sammenstilling og samkøring af personoplysninger i kon-
troløjemed bemærker Datatilsynet, at efter databeskyttelsesforordningen er
der ikke (længere) et udtrykkeligt krav om, at der skal være en direkte lov-
hjemmel til samkøring i kontroløjemed. Herudover fastsætter databeskyttel-
sesforordningen heller ikke et krav om, at tilsynsmyndighedens (Datatilsy-
nets) tilladelse skal indhentes, når der foretages samkøring af oplysninger i
kontroløjemed, eller at der skal gives information til den registrerede, inden
samkøringen foretages.
I henhold til databeskyttelsesforordningen vil samkøring i kontroløjemed
skulle leve op til de almindelige principper og regler om behandling.
1
Idet
samkøring i kontroløjemed per definition vil være en indgribende behand-
lingssituation, vil sådan behandling dog skærpe opmærksomheden på kravene
i blandt andet forordningens artikel 5 om principper for behandling af perso-
noplysninger, herunder proportionalitetsprincippet.
2
1
Betænkning om Databeskyttelsesforordningen (2016/679) og de retlige rammer for dansk
lovgivning, Del I, bind 1, s. 97
2
Ibid.
L 220a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra fiskeriministeren
3
3. Oplysningspligt
Med forslaget forslås indsat en bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte
regler om skiltning om bord på fiskefartøjer, hvor der anvendes elektroniske
kontrolinstrumenter, der indsamler personoplysninger til samlet opfyldelse af
de forpligtelser til underretning af de registrerede i henhold til databeskyttel-
sesforordningens artikel 13 og 14 samt databeskyttelsesloven.
I de almindelige bemærkninger til forslaget anføres det, at en underretning
enkeltvis af samtlige ombordværende på hver fangstrejse på den ene side ikke
er umulig eller uforholdsmæssig vanskelig at opfylde, da det trods alt drejer
sig om en kendt og overskuelig personkreds. På den anden side vurderes udle-
vering af en standardblanket eller lignende til hver eneste ombordværende ved
hver fangstrejses begyndelse, hverken at være praktisk eller egne sig til at
tjene det retsikkerhedsmæssige formål, som ligger til grund for kravet om
forudgående høring.
Datatilsynet bemærker, at der i den foreslåede bestemmelses ordlyd er henvist
til databeskyttelsesloven og ikke til databeskyttelsesforordningen. Reglerne
om den dataansvarliges oplysningspligt fremgår af både databeskyttelsesfor-
ordningen
og databeskyttelsesloven.
Datatilsynet skal endvidere henlede Udenrigsministeriets opmærksomhed på,
at den dataansvarlige som udgangspunkt ved behandling af personoplysninger
skal iagttage reglerne om oplysningspligt.
De nærmere krav til oplysningspligtens udformning og indhold er fastsat i
artikel 13 og artikel 14 i databeskyttelsesforordningen. Bestemmelserne ad-
skiller sig ved, at artikel 13 vedrører den situation, hvor personoplysninger
indsamles hos den registrerede selv, mens artikel 14 finder anvendelse i til-
fælde af, at personoplysninger ikke er indsamlet hos den registrerede selv.
Pligten til at give oplysning ved indsamling af personoplysninger hos den
registrerede gælder dog ikke, hvis og i det omfang den registrerede allerede er
bekendt med oplysningerne, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk.
4. Derudover indeholder artikel 14, stk. 5, litra a-d, en række undtagelser til
udgangspunktet om oplysningspligt, bl.a. hvis det viser sig umulig eller vil
kræve en uforholdsmæssig stor indsats at give den registrerede meddelelse
(litra b). Oplysningspligten gælder endvidere ikke, hvis indsamling eller vide-
regivelse udtrykkeligt er fastsat i EU-retten eller nationale ret, som den data-
ansvarlige er underlagt, og som fastsætter passende foranstaltninger til beskyt-
telse af den registreredes legitime interesser, jf. artikel 14, stk. 5, litra c. Deru-
dover indeholder databeskyttelseslovens § 22, stk. 1 og 2, også undtagelser til
oplysningspligten særlig af hensyn til bl.a. private eller offetnlige interesser.
Datatilsynet bemærker, at det ikke står tilsynet klart, om det er Udenrigsmini-
steriets vurdering, at en af undtagelserne til oplysningspligten vil kunne finde
anvendelse i forbindelse med den foreslåede ordning. Datatilsynet anbefaler
herefter, at dette præciseres i lovforslagets bemærkninger.
4. Udtalelse fra Datatilsynet
L 220a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra fiskeriministeren
4
Datatilsynet skal endelige henlede opmærksomheden på, at det følger af data-
beskyttelseslovens § 28, at ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser,
cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for be-
skyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger,
skal der indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets departement til orientering.
Med venlig hilsen
Eva P. Winther