Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 26 Bilag 11
Offentligt
1975372_0001.png
Til lovforslag nr.
L 26
Folketinget 2018-19
Ændringsforslag stillet den 26. november 2018 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til aktiesparekontolov
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
Af
Lisbeth Bech Poulsen
(SF):
Til § 3
8)
Paragraffen
affattes således:
Ȥ 3.
Følgende virksomheder, der i denne lov under be-
nævnes institutter, kan tilbyde oprettelse af en aktiespare-
konto:
1) Et pengeinstitut, et forsikringsselskab, der har tilladelse
til at udøve livsforsikringsvirksomhed, og et investe-
ringsforvaltningsselskab, der har tilladelse til at udføre
tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5
og 10, i lov om finansiel virksomhed, når instituttet af
Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive virksom-
hed her i landet efter lov om finansiel virksomhed.
2) Et kreditinstitut, et forsikringsselskab, der har tilladelse
til at udøve livsforsikringsvirksomhed, og et investe-
ringsforvaltningsselskab, der har tilladelse til at udføre
tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5
og 10, i lov om finansiel virksomhed, når instituttet ef-
ter tilladelse i et andet land inden for EU eller et land,
som EU har indgået en aftale med på det finansielle
område, udøver virksomhed her i landet gennem et fast
driftssted, jf. § 30, stk. 1, i lov om finansiel virksom-
hed.
3) Et kreditinstitut, et forsikringsselskab, der har tilladelse
til at udøve livsforsikringsvirksomhed, og et investe-
ringsforvaltningsselskab, der har tilladelse til at udføre
tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5
og 10, i lov om finansiel virksomhed, når instituttet ef-
ter tilladelse i et andet land inden for EU eller EØS ud-
øver virksomhed og til enhver tid opfylder betingelser-
ne i stk. 3, nr. 1-3.
Stk. 2.
Institutter, der tilbyder oprettelse af en aktiespare-
konto, skal registreres hos told- og skatteforvaltningen for
skatter og afgifter efter denne lov.
Stk. 3.
Et institut omfattet af stk. 1, nr. 3, skal senest 2
måneder før oprettelsen af en aktiesparekonto indgive doku-
mentation til told- og skatteforvaltningen for, at instituttet
har en gyldig tilladelse til at drive virksomhed, og erklære at
ville påtage sig til enhver tid at opfylde følgende forpligtel-
ser:
1) At overholde bestemmelserne i denne lov.
2) At foretage indberetning vedrørende aktiesparekontoen
til told- og skatteforvaltningen efter de til enhver tid
gældende skatteregler og tidsfrister.
3) At underkaste sig told- og skatteforvaltningens kontrol.
Stk. 4.
Opfylder et institut omfattet af stk. 1, nr. 3, ikke
betingelserne i stk. 3, kan told- og skatteforvaltningen efter
høring af Finanstilsynet træffe afgørelse om, at instituttet ik-
ke kan tilbyde oprettelse af en aktiesparekonto og ikke kan
fortsætte eksisterende aktiesparekonti. Aktiesparekontoens
ejer kan overføre sin aktiesparekonto til et andet institut, der
opfylder betingelserne i stk. 1-3, inden for en frist på 30
dage, efter at ejeren er blevet bekendt med, at instituttet ikke
opfylder betingelserne. Overføres aktiesparekontoen ikke til
et andet institut, anses aktiesparekontoen for lukket ved fri-
stens udløb.«
[Udvidelse af kredsen af udbydere af aktiesparekonti med
visse forsikringsselskaber og investeringsforvaltningsselska-
ber]
Bemærkninger
Til nr. 8
I lovforslagets § 3 foreslås det, at aktiesparekontoen skal
kunne udbydes af pengeinstitutter m.v. Med ændringsforsla-
get foreslås det at udvide kredsen med visse forsikringssel-
skaber og investeringsforvaltningsselskaber. For forsikrings-
selskaber skal det være en forudsætning, at de har tilladelse
til at udøve livsforsikringsvirksomhed. For investeringsfor-
valtningsselskaber skal det være en forudsætning, at de har
tilladelse til at udføre tjenesteydelser som nævnt i bilag 4,
AX022093
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Ændringsforslag til 2. beh. stillet den 26. november 2018
1975372_0002.png
2
afsnit A, nr. 4, 5 eller 10, i lov om finansiel virksomhed, jf.
lovens § 10, stk. 2.
Formålet med ændringsforslaget er at udvide kredsen af
udbydere, så konkurrencen forbedres til fordel for de kun-
der, der ønsker at oprette aktiesparekonti.
Det foreslås med forslaget til ændring af indledningen til
§ 3, stk. 1, at kredsen af foreslåede udbydere – pengeinsti-
tutter, visse forsikringsselskaber og investeringsforvalt-
ningsselskaber med tilladelse til at udføre tjenesteydelser
som nævnt i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5 eller 10, i lov om fi-
nansiel virksomhed – overalt i den foreslåede lov under ét
betegnes som institutter.
Omfattet af begrebet forsikringsselskaber er virksomhe-
der, der har tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed,
jf. lov om finansiel virksomhed §§ 11-14 og §§ 18-21, dvs.
livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser.
Investeringsforvaltningsselskaber
forvalter
danske
UCITS (investeringsforeninger, SIKAV’er og værdipapir-
fonde). Herudover kan investeringsforvaltningsselskaber få
tilladelse til at yde investeringsaktiviteter som skønsmæssig
porteføljepleje, investeringsrådgivning og opbevaring og
forvaltning for investorers regning, jf. bilag 4, afsnit A, nr.
4, 5 og 10, jf. § 10, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Det er efter ændringsforslaget en forudsætning for, at et in-
vesteringsforvaltningsselskab kan føre aktiesparekonti, at in-
vesteringsforvaltningsselskabet har fået tilladelse af Finans-
tilsynet til de i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5 og 10, nævnte akti-
viteter.
Efter lovforslaget skal værdipapirerne ejes direkte af den
enkelte opsparer. Den udvidede tilladelse fra Finanstilsynet
til opbevaring og forvaltning kan imidlertid alene ske med
andele i institutter for kollektiv investering. Det vil sige, at
investeringsforvaltningsselskaber ikke selv kan være depot-
fører for aktier.
Investeringsforvaltningsselskaber må efter lov om finan-
siel virksomhed ikke føre kontantkonti (modtage indlån) for
deres kunder. Det må kun pengeinstitutter. Kundernes kon-
tantkonti skal derfor oprettes i et pengeinstitut.
De institutter, der udbyder aktiesparekontoen, skal indbe-
rette en række oplysninger til Skatteforvaltningen efter reg-
lerne i skatteindberetningsloven. I lovforslaget er foreslået
en række ændringer i skatteindberetningsloven, der pålæg-
ger pengeinstitutter m.v. at indberette de ønskede oplysnin-
ger som udbyder af aktiesparekontoen.
Det foreslås i ændringsforslaget at udvide omfanget af
udbydere med visse forsikringsselskaber og investeringsfor-
valtningsselskaber. Disse institutter betragtes som »pengein-
stitutter m.v.« efter de ændringer af skatteindberetningslo-
ven, der foreslås i lovforslaget. De vil derfor være omfattet
af de regler om indberetning, der allerede er gældende i
skatteindberetningsloven, med de ændringer, der foreslås i
lovforslaget. Der er således ikke behov for yderligere æn-
dringer i skatteindberetningsloven i forbindelse med den ud-
videlse, der foreslås i ændringsforslaget.
Ændringsforslaget vurderes at medføre samlede merud-
gifter på ca. 8,1 mio. kr. til en manuel håndtering af ordnin-
gen i perioden 2019-2022. Derudover vurderes de varige
driftsudgifter i Skatteforvaltningen at øges med ca. 0,9 mio.
kr. årligt. Der vil skulle anvises finansiering hertil.
Ændringsforslaget skønnes ikke at have nævneværdige
provenumæssige konsekvenser. Det skyldes, at antallet og
omfanget af aktiesparekonti antages at være nogenlunde
upåvirket af, at der åbnes for flere udbydere.