Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
1985719_0001.png
10. december 2018
J.nr. 2017 - 1461
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af
direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændrin-
ger af momssystemdirektivet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 26. november 2018. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 28a - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om mulighederne for og konsekvenserne af at udskille delen om regler for beskatning af kontrollerede udenlandske selskaber (CFC-reglerne) til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
1985719_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for mulighederne for og konsekvenserne ved at udskille delen om
regler for beskatning af kontrollerede udenlandske selskaber (CFC-reglerne) til et selv-
stændigt lovforslag, som kan færdigbehandles i 2019, når der er en afklaring med de be-
rørte virksomheder om lovforslagets konsekvenser?
Svar
Jeg kan indledningsvist oplyse, at det er muligt at udskille den del af L 28, der vedrører de
foreslåede CFC-regler.
Det kan desuden oplyses, at der konkret ved 2. behandlingen vil blive fremsat et æn-
dringsforslag, hvor den del af L 28, der vedrører implementeringen af CFC-reglerne, ud-
skilles til et særskilt lovforslag. Det er vurderingen, at der er behov for mere tid til at få
afdækket virkningerne af de foreslåede regler med henblik på at sikre, at reglerne rammer
som tilsigtet. Der er tale om et komplekst regelsæt, og i lyset af dialogen med erhvervsor-
ganisationerne og virksomhederne, er der behov for yderligere overvejelser og analyser af,
hvordan direktivets minimumskrav skal indarbejdes i den eksisterende danske model for
CFC-beskatning.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, skal skatteundgåelsesdirektivet, herunder
direktivets CFC-regler, implementeres i national lovgivning senest den 31. december 2018
med virkning fra den 1. januar 2019. Konsekvensen af udskillelsen vil blive, at Danmark
ikke implementerer denne del af skatteundgåelsesdirektivet inden for den af EU fastsatte
frist.
Det er EU-Kommissionen, der påser, at medlemslandene overholder EU's retsakter og
gennemfører dem til tiden. Når et direktiv er på plads i Danmarks nationale lovgivning,
bliver dette notificeret til EU-Kommissionen. Hvis Danmark ikke implementerer et di-
rektiv inden for tidsfristen, eller hvis implementeringen er mangelfuld, kan EU-Kommis-
sionen indlede en traktatkrænkelsessag mod Danmark. Danmark opfylder dog allerede en
række af de krav, der i direktivet stilles til CFC-beskatning. Hertil kommer, at det for mig
er vigtigt, at de ændringer i de danske regler, som direktivet kræver, sker på den rette
måde, og som nævnt ovenfor er der i forhold til den konkrete implementering af CFC-
reglerne behov for yderligere overvejelser og dermed noget mere tid.
Side 2 af 2