Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 , L 29 A , L 29 B
Offentligt
1975981_0001.png
26. november 2018
J.nr. 2018 - 2759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer og forskellige andre love og om ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om
tilskud til visse miljøvenlige lastbiler. (Ophævelse af pvc-afgiften og emballageafgiften på
pvc-folier, indførelse af bagatelgrænser i visse afgiftslove, udvidelse af bemyndigelsesbe-
stemmelsen for terminaladgang til Køretøjsregistret, undtagelse for udligningsafgift for
visse påhængskøretøjer, udskydelse af tidspunkt for offentliggørelse og anvendelse af
standardkontrakter ved leasing m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 23. november 2018.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 29 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/11-18 fra Dansk Affaldsforening vedrørende kommentar til afskaffelsen af pvc-afgiften, til skatteministeren
1975981_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. november 2018 fra Dansk Affaldsfor-
ening, jf. L 29 - bilag 11.
Svar
Dansk Affaldsforening fremfører i deres henvendelse en række argumenter for ikke at af-
skaffe PVC-afgiften. Dansk Affaldsforening anfører bl.a., at PVC-afgiften er et godt mil-
jøredskab, der bidrager til at fremme den cirkulære økonomi. Endvidere anføres det, at
PVC er et af de eneste produkter, hvor man allerede på produktionstidspunktet ved, at
det efter endt levetid skal deponeres. Dansk Affaldsforening anfører også, at PVC er no-
get af det dyreste affald at behandle, og at energiudnyttelse af PVC-affald giver problemer
i affaldsforbrændingen, da der dannes saltsyre, når den bløde PVC brændes. Dansk Af-
faldsforening anfører yderligere, at årsagen til den manglende effekt af afgiften er, at den
er for lav, fordi den ikke er blevet indeksreguleret.
Hertil bemærkes, at forslaget om at ophæve afgiften på PVC blev analyseret i sanerings-
udvalgets rapport fra 2017. Det blev i den forbindelse konkluderet, at de miljømæssige
konsekvenser ved at ophæve afgiften er begrænset.
Det skyldes bl.a., at afgiften alene omfatter visse udvalgte produkter, hvor afgiften er fast-
sat efter et gennemsnitligt indhold af PVC og ftalater i den pågældende vare. Det er af ad-
ministrative årsager ikke muligt at afgiftspålægge alle produkter, der indeholder PVC og
ftalater, da PVC og ftalater indgår i mange produkter og ofte i en ganske lille mængde. De
administrative omkostninger ved en opgørelse af indholdet af PVC og ftalater kan således
være betragtelig sammenlignet med varens værdi og afgiftens størrelse. Afgiften blev der-
for begrænset til varer, hvor det blev vurderet, at PVC- og ftalatmængden kunne opgøres
som en standardsats efter varens gennemsnitlige PCV- og ftalatindhold, og hvor afgiften
skønnedes at ville få den ønskede effekt. Der er således en række produkter, der indehol-
der PVC og ftalater, som ikke kan omfattes af afgiften.
For så vidt angår mængden af ftalater giver afgiften ikke incitament til at mindske indhol-
det af ftalater i et afgiftspligtigt produkt eller til at skifte til mindre problematiske ftalater,
da afgiften er den samme uanset koncentrationen af ftalater i produktet og typen af ftala-
ter. Dertil kommer, at brugen af fire særligt problematiske ftalater er faldet med årene.
Det skyldes blandt andet, at flere af ftalaterne er blevet klassificeret af EU som farlige for
reproduktionen samt anden EU-regulering.
Det er korrekt, at en afskaffelse af PVC-afgiften alt andet lige vil føre til et øget forbrug af
blød PVC, da afgiften giver incitament til at substituere PVC som materiale med andre
ikke-afgiftspligtige materialer, og at dette kan medføre problemer i affaldshåndteringen,
da PVC indeholder store mængder klor, der ved forbrænding udvikler saltsyre. Som det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, er affaldshåndtering af PVC dog afgiftsbelagt via
afgiften på deponering af affald og forbrænding af affald. Det vurderes derfor, at der ikke
er behov for en særskilt afgift på PVC på grund af problemer i affaldshåndteringen.
Jeg mener derfor ikke, at en afgift på PVC er den rette måde at løse de problemer, der er
vedrørende håndtering af PVC i affaldssystemet.
Side 2 af 2