Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
L 37 Bilag 1
Offentligt
1946697_0001.png
Kommenteret høringsnotat
Høring over udkast til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed (Gennemførelse af dele af medieaftalen for 2019-2023
m.v.)
Kulturministeriet sendte den 6. juli 2018 et udkast til lovforslag om ændring af lov
om radio- og fjernsynsvirksomhed (Gennemførelse af dele af medieaftalen for 2019-
2023 m.v.), i offentlig høring.
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 29. juni 2018 en medieaftale for 2019-
2023. Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af denne medieaftale i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed.
Med lovforslaget foreslås det bl.a.:
at forenkle radio- og fjernsynslovens generelle bestemmelser om, hvilke
foretagender der udøver public service-virksomhed i Danmark,
at ændre reglerne for udpegning af DR's bestyrelse,
at udvide kulturministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om de
regionale TV 2-virksomheder til også at omfatte tilsyn og sanktioner, og
at indføre en bemyndigelse til at udbyde nye public service-kanaler m.v.
Høringsfristen var den 14. august 2018.
Ved fristens udløb var der indkommet 17 høringssvar. Efter fristens udløb har
Folketingets Administration fremsendt et høringssvar den 15. august. Der
henvises til vedlagte bilag med oversigt over indkomne høringssvar.
I det følgende redegøres for hovedbemærkningerne i de modtagne høringssvar og
Kulturministeriets kommentarer hertil. Forslag til sproglige forbedringer eller
lignende er ikke medtaget. Som udgangspunkt forslag til indholdet af kommende
bekendtgørelser, forslag til indholdet af de kommende public service-kontrakter
eller forslag, der ikke vedrører gennemførelse af medieaftalen, ikke kommenteret.
Der henvises herudover til vedlagte høringssvar.
*****
Høringsnotatet er opdelt i følgende afsnit:
A. Medieaftalen for 2018-2023 generelt, herunder udbud af tv- og radiokanaler
B. DR's bestyrelse
C. Tilsyn og sanktionering over for de regionale TV 2-virksomheder
D. Pulje til uddannelsesaktiviteter afskaffes
Dok. nr. 18/02947-2
L 37 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946697_0002.png
Side 2
E. Øvrigt
Ad A. Medieaftalen for 2018-2023, herunder udbud af tv- og radiokanaler
Dansk Journalistforbund mener, at medieaftalen dræner den danske
mediebranche for flere hundrede millioner kroner og er uenig i aftalen, herunder
den økonomiske ramme for dansk public service og de økonomiske besparelser på
DR. Dansk Journalistforbund påpeger, at medieaftalen mangler at adressere
konkurrencen fra de internationale mediegiganter.
Danske Medier bemærker, at medieaftalen indeholder en lang række elementer,
der først senere fastsættes i udbudsbekendtgørelser og blandt partierne bag
medieaftalen. Danske Medier finder det vigtigt, at branchen let kan navigere i
vilkår, der fastsættes for kanalernes programvirksomhed, hvilket taler for, at disse
så vidt muligt samles i en lov. Forslaget om at henlægge fastsættelsen af
programkrav og vilkår for nye kanaler til fremtidige udbudsbekendtgørelser vil i
praksis medføre, at væsentlige elementer af medieaftalen trækkes ud af den
nuværende høring, og derved får høringsparterne ikke mulighed for at vurdere den
samlede implementering af medieaftalen.
Dansk Journalistforbund finder, at lovforslaget i forhold til public service-
virksomhed i Danmark tillægger kulturministeren og partierne bag aftalen
beføjelser til at kunne udstede diverse tilladelser til udøvelse af public service-
virksomhed og fastlægge programprofiler, hvilket betyder, at armslængden bliver
kortere. Dansk Journalistforbund er derudover ikke enig i prioriteringen af en ny
tv-kanal og en ny radiokanal i sammenhæng med besparelserne på medieområdet.
Dansk Industri er bekymret for en udvidelse af antallet af statsligt finansierede
radio- og tv-kanaler, eftersom de kan bidrage til en yderligere crowding out-effekt
med færre lyttere og seere til de private kanaler. Dansk Industri bemærker, at i
det omfang, der politisk ønskes flere statsligt finansierede radio- og tv-kanaler,
støtter Dansk Industri, at disse udbydes på markedet. Det er endvidere afgørende,
at de nye kanaler får et klart public service-fokus, så konkurrenceforvridningen i
forhold til de private kanaler mindskes.
Danske Medier og ARF-Multimedier er generelt modstander af at blande public
service sammen med reklamefinansiering, idet reklamefinansiering ikke kan
undgå at påvirke programindhold og
tilrettelæggelse, og at sammenblandingen
er betænkelig af hensyn til den potentielle konkurrenceforvridende effekt. Danske
Medier opfordrer til, at aftaleparterne genovervejer den konkurrenceforvridende
situation, man stiller de private medier i hermed.
ARF-Multimedier mener, at der bør udarbejdes en definition af begreberne i § 10
om tjenester, der kan sammenlignes med en tv-kanal eller radiokanal. ARF-
Multimedier foreslår, at der indføres en negativliste over, hvad der ikke anses for
at være "lignende".
L 37 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946697_0003.png
Side 3
Foreningen Danske Antenneanlæg opfordrer til, at der ved fastlæggelsen af
indholdet i kommende udbudsbekendtgørelser vedrørende nye public service-
kanaler sikres, at kanalerne vil kunne modtages af alle danske husstande på lige
vilkår for så vidt angår betalingen for indholdet, herunder den ophavsretlige
behandling af kanalerne.
Dansk Journalistforbund finder, at medieaftalens geografiske prioriteringer savner
mediefaglig begrundelse, og at det er uforståeligt og uden saglige begrundelser, at
der skæres på økonomien i forhold til FM4, og at det kræves, at over halvdelen af
redaktionen og hele administrationen skal være placeret vest for Storebælt.
Danske Medier finder, at forslaget udstikker snævre rammer for den geografiske
placering af hovedkontorer og studiefaciliteter, hvilket er vidtgående og ikke
forekommer velbegrundet eller proportionalt.
ARF-Multimedier finder, at der bør indføres en bestemmelse om, at udsendelser fra
de nye public service-stationer skal være frit tilgængelige uden ekstra
brugerbetaling.
Kulturministeriets bemærkninger:
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 16. marts 2018 en politisk aftale om
fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen og den 29. juni 2018 en
medieaftale. Nærværende lovforslag, der er sendt i offentlig høring, gennemfører
dele af medieaftalen for 2019-2023. Der er parallelt hermed fremsat et lovforslag,
der gennemfører den politiske aftale om fokusering af DR og afskaffelse af
medielicensen, der ligeledes er sendt i offentlig høring. Bemærkninger til de politiske
aftaler giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Det fremgår af medieaftalen af 29. juni 2018, at aftalen - for så vidt angår udbud af
en ny tv-kanal, en ny radiokanal og genudbud af FM 4 - gennemføres ved, at der
udarbejdes udbudsbekendtgørelser, hvor de nærmere programkrav og vilkår vil
blive fastsat efter aftale med partierne bag medieaftalen. Udbudsbekendtgørelser vil
forinden udstedelse blive sendt i offentlig høring.
Ad B. DR's bestyrelse
Foreningen af Danske Kulturbestyrelser finder, at det er en forbedring, at
partierne i Folketinget skal opstille to kandidater hver til bestyrelsen. Foreningen
peger dog på, at en uafhængig nomineringskomité med relevante kompetencer
foretrækkes, idet de politiske tråde da helt overskæres, hvorfor foreningen
anbefaler, at der arbejdes videre med denne idé. Med den foreslåede ordning er der
risiko for, at principperne for 'good governance' vil blive tilsidesat. Foreningen
foreslår, at medlemmerne i den nye bestyrelse introduceres til principper for 'good
governance', og at bestyrelsen bruger tid på at finde sammen om et kodeks for godt
og tillidsfuldt bestyrelsessamarbejde.
L 37 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946697_0004.png
Side 4
De faglige organisationer i DR ønsker ikke, at bestemmelsen om, at
bestyrelsesmedlemmer alene kan genbeskikkes én gang skal være gældende for
medarbejderrepræsentanter, ligesom det foreslås, at lovteksten om, at
medarbejderne udpeger to repræsentanter, skal ændres til, at medarbejderne
vælges til bestyrelsen.
ARF-Multimedier foreslår, at seer- og lytterorganisationerne repræsenteres med et
medlem i bestyrelsen, der indstilles af Samarbejdsforum for danske lyttere og
seere.
Dansk Journalistforbund havde gerne set, at man tog et større skridt væk fra det
partipolitiske udgangspunkt og i retning af, at bestyrelsesmedlemmerne blev
udpeget på baggrund af mediefaglige, kulturelle, formidlingsmæssige og/eller
forretningsmæssige kvalifikationer.
Folketingets Administration påpeger, at beskrivelsen af gældende ret bør
suppleres med en beskrivelse af, at det følger af grundlovens § 52, at Folketingets
valg af medlemmer til kommissioner og hverv sker efter forholdstal, og at § 36 i
forretningsordenen for Folketinget fastsætter, at Tingets medlemmer deler sig i
valggrupper, der udpeger de valgte efter forholdstal. Folketingets Administration
finder derfor ikke, at det er givet, at det er de seks største partier, der hver
udpeger et medlem. (F.eks. kunne fire af de seks største partier tilhøre samme
valgforbund.)
Folketingets Administration finder det uklart, om det er Folketinget eller partierne
og kulturministeren, der har den endelige kompetence til at udpege de seks
medlemmer, og finder, at den foreslåede ordning giver anledning til praktiske
vanskeligheder, f.eks. i forhold til hvordan udpegningen skal ske i praksis.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Folketingets
Administration lagt op til, at lovforslagets bemærkninger vedrørende gældende ret
uddybes i overensstemmelse med bemærkningerne fra Folketingets Administration,
ligesom der lægges op til, at lovforslagets § 1, nr. 5, vedrørende DR's bestyrelse
præciseres, således at det fremgår, at det er Folketingets seks største partier, der
indstiller hver to kandidater til DR's bestyrelse, og at det er kulturministeren og de
seks partier, der herefter i fællesskab udpeger seks medlemmer til DR's bestyrelse,
således at der udpeges en kandidat indstillet fra hvert af de seks største partier i
Folketinget.
Kulturministeriet bemærker, at der i medieaftalen for 2019-2023 ikke er aftalt
øvrige ændringer i reglerne for udpegning af medlemmer til DR's bestyrelse. Det
bemærkes desuden, at reglerne om genbeskikkelse af DR’s bestyrelse er indført som
opfølgning på medieaftalen for 2015-2018.
Ad C. Tilsyn og sanktionering over for de regionale TV 2-virksomheder
L 37 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946697_0005.png
Side 5
De regionale TV 2-virksomheder finder, at forslaget om at udvide § 34, stk. 3, om,
at vedtægten kan indeholde regler om tilsyn og sanktioner, er overflødigt og i
kollision med armslængdeprincippet, den redaktionelle uafhængighed og TV 2-
regionernes egne strategier, som de selvstændige bestyrelser hver især har
vedtaget. Forslaget vil ifølge de regionale TV 2-virksomheder medføre øget
bureaukrati og administration, både på den enkelte TV 2-region og i
Kulturministeriet. De regionale TV 2-virksomheder finder videre, at dialogen med
Kulturministeriet om opfyldelsen af public service-kontrakterne er øget, og at der
er arbejdet mod enkle, håndterbare modeller, der respekterer den journalistiske
frihed og de otte TV 2-regioners selvstændige strategier, der er tilpasset de
forskellige befolkninger og egne af landet. Derudover oplyser de regionale TV 2-
virksomheder, at hver TV 2-region hvert år redegør for opfyldelsen af public
service-kontrakten. De regionale TV 2-virksomheder foreslår, at der i stedet
arbejdes med faste dialogmøder, hvor mål- og resultatstyring drøftes, samtidig
med, at Radio- og tv-nævnets tilsyn fortsættes i sin nuværende form.
ARF-Multimedier foreslår, at bestemmelsen i lovforslaget om tilsyn med de
regionale TV 2-virksomheder udgår, idet der allerede er tilsyn med stationernes
virke via Radio- og tv-nævnet, og idet forslaget vil være bureaukratisk og måske i
strid med armslængdeprincippet. ARF-Multimedier foreslår, at eventuelle særlige
krav til de regionale TV 2-virksomheder indsættes i public service-kontrakterne.
Kulturministeriets bemærkninger:
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget sker udvidelsen af § 34, stk. 3, som led
i opfølgningen på Statsrevisorernes beretning nr. 1/2016 om de regionale TV 2-
virksomheder. Det er ministeriets vurdering, at det findes rimeligt, at de regionale
TV 2-virksomheder, i lighed med øvrige selvejende institutioner og foreninger, der
modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, underlægges regler om tilsyn og
sanktionering i forbindelse med tildelingen af driftstilskud.
Ad D. Pulje til uddannelsesaktiviteter afskaffes
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet,
SAML og Kanal Hovedstaden finder det bekymrende at afskaffe puljen til
uddannelsesaktiviteter, herunder tilskuddet til Den Mobile Medieskole, idet
midlerne til uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal radio-
og tv-virksomhed i indeværende medieforligsperiode har medvirket til at højne
kvaliteten af de udsendte programmer fra de ikkekommercielle radio- og tv-
stationer, og fordi erfaringen viser, at det i praksis vil betyde, at de lokale radio- og
tv-stationer ikke længere vil uddanne frivillige. Videre anføres det, at der er et
stort behov for uddannelse rundt omkring på de ikkekommercielle stationer. SAML
foreslår, at der afsættes yderligere 500.000 kr. til SAML.
Kulturministeriets bemærkninger:
L 37 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946697_0006.png
Side 6
Kulturministeriet henviser til medieaftalen for 2019-2023, hvoraf bl.a. fremgår, at
der afsættes årligt 1 mio. kr. til SAML til fælles lokalradio- og tv-formål, ligesom
det fremgår, at den særlige uddannelsespulje til ikkekommercielt lokalradio og tv
nedlægges som selvstændig pulje.
Ad E. Øvrigt
Kanal Hovedstaden finder, at ikkekommerciel lokal-tv skal have egen kanal i MUX
1, og at der skal afsættes HD-kapacitet til ikkekommercielt lokal-tv samt sikres
kapacitet i DTT hertil efter 2020. Kanal Hovedstanden finder, at ikkekommerciel
lokal-tv skal omfattes af must carry-reglerne, og at det nuværende
tilladelsessystem skal erstattes af en ordning, der bygger på mere armslængde til
Radio- og tv-nævnet.
ARF-Multimedier foreslår, at der indføres økonomiske sanktionsmuligheder for
public service-stationernes eventuelle overtrædelse af reklameregler i Danmark.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at de refererede synspunkter ligger ud over
nærværende lovforslag, hvorfor de ikke er behandlet yderligere i denne forbindelse.
L 37 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Side 7
Bilag 1
Oversigt over modtagne høringssvar
(De med kursiv angivne har ikke haft bemærkninger)
ARF-Multimedier
Danske Medier
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Journalistforbund
Dansk Industri
Det Danske Filminstitut
Dk4
DR
Faglige organisationer i DR (samlet høringssvar)
FDA, Forenede Danske Antenneanlæg
Folketingets Administration
Foreningen af Danske Kulturbestyrelser
Forbrugerombudsmanden
Kanal Hovedstaden
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Radio- og tv-nævnet
Regionale TV 2-virksomheder (samlet høringssvar)
Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, SAML