Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38
Offentligt
1961498_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. november 2018
2018-5449
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L38
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje. (Nye kriterier
for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvik-
ling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse
af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.)., som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 16:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. oktober 2018 fra AAB Vejle,
jf. L 38 - bilag 6
Svar:
Partierne bag aftalen om initiativer på boligområdet, der modvirker parallel-
samfund, er enige om, at boligorganisationer og kommuner, som har et hårdt
ghettoområde, jf. den foreslåede § 61 a, stk. 4, forpligtes til at udarbejde en
udviklingsplan, hvor målet er at nedbringe andelen af almene familieboliger i
området til højst 40 pct. Det betyder også, at et hårdt ghettoområde vil skulle
nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 pct. inden 2030, uanset
om området ændrer status i mellemtiden.
Det er vurderingen, at en grundlæggende omdannelse fra et ghettoområde til
en attraktiv bydel forudsætter, at almene familieboliger blandes med andre
boligformer for at sikre en blandet beboersammensætning. Den foreslåede lov-
givning sikrer, at dette vil ske i de ghettoområder, som er på ghettolisten i en
længere årrække. Dermed sikres det, at områderne omdannes grundlæggende
og ikke et år kommer af listen og det følgende år optræder på listen igen, fordi
de ikke er kommet problemerne til livs.
Samtidig gøres det klart overfor kommuner og boligorganisationer, at der skal
igangsættes initiativer for at få boligområder af ghettolisten, hvis kravet om en
udviklingsplan skal undgås. For de områder, som ikke bliver kategoriset som
hårde ghettoområder den 1. december 2018, vil der forsat været tid til at vende
udviklingen, hvilket bl.a. er sikret med den overgangsordning, som aftalepar-
terne er blevet enige om.
L 38 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/10-18 fra AAB Vejle om "musefældeklausulen", til transport-, bygnings- og boligministeren
1961498_0002.png
Det er altid de nyeste tilgængelige data fra Danmarks Statistik, der anvendes i
forbindelse med udregningen af de enkelte ghettokriterier. Hertil bemærkes
det, at der i forbindelse med udregningen af arbejdsmarkedstilknytning og
dømte benyttes to-årige gennemsnit for at undgå store fluktueringer.
I forhold til brugen af kombineret og fleksibel udlejning er aftaleparterne enige
om at indføre obligatorisk fleksibel udlejning i udsatte boligområder efter krite-
rier vedrørende beskæftigelse eller uddannelse med henblik på at sikre, at der
flytter ressourcestærke beboere ind i boligområderne. Kombineret udlejning vil
forsat være en mulighed for kommunerne at anvende i udvalgte boligområder,
som offentliggøres årligt den 1. december.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen