Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 46 Bilag 1
Offentligt
1946866_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. n r.
[dato]
2017 -5044
Resultat af offentlig høring over lovforslag vedr. udvikling af områ-
det ved Ny Ellebjerg Station
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag vedrørende udvikling af området ved Ny Ellebjerg Stati-
on har i perioden den 28. juni 2018 til den 10. august 2018
været i offentlig
høring.
Udkast til lovforslag har i samme periode været offentligt tilgængeligt på
www.hoeringspotalen.dk.
Følgende myndigheder og organisationer har under høringen afgivet bemærk-
ninger til lovforslaget:
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Ledningsejerforum, DSB, Freja Ejen-
domme, HOFOR, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet I/S.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke under høringen haft be-
mærkninger til lovforslaget:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Vejforening, Datatilsynet, DMI, Erhvervs-
ministeriet, Forsvarsministeriet, Institut for Menneskerettigheder, Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen og Rigsrevisionen.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til lo v-
forslaget:
Advokatsamfundet, AdvoNordic Advokatfirma, Akademikernes Centralorgani-
sation, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, AOPA, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Arriva Danmark A/S, Arriva Tog A/S, BAT, BAT-Kartellet, Beskæf-
tigelsesministeriet, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Branchefor-
eningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen Danske Advokater, CBRN-
Instituttet, Centralorganisationen af 2010 (CO2010), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CFL Cargo Danmark ApS, COWI, Danish Business Travel
Association, Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks Natur-
fredningsforening, Danmarks Statistik, DANSAM, , Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energinet, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Fjernvarme, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Magisterfor-
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0002.png
ening (DM), Dansk Metal, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Bolig-
advokater, Danske Dagblades Forening, Danske Regioner, DB Schenker Rail
Scandinavia A/S, DI Transport, Domstolsstyrelsen, Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet, Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund
3F, Finansministeriet, FOA,
Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Hector Rail AB, HK Stat, HK Trafik og Jernbane, Ingeniørforeningen (IDA),
Institut for miljø, samfund og rumlig forandring
Roskilde Universitet, ITD,
Jernbanenævnet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kommissarius ved Sta-
tens Ekspropriationer i Jylland, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på
Øerne, Kommunal Teknisk Chefforening, KL, Geodatastyrelsen, Kulturministe-
riet, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Landsor-
ganisationen i Danmark (LO), Metroservice A/S, Midttrafik, Miljø- og Fødeva-
reministeriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Rambøll, Rådet for Bæredygtig Trafik, Skatte-
ministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Statsministeriet, Sund & Bælt Hol-
ding A/S, Sundheds- og Ældreministeriet, Sundhedskartellet, Teknisk Lands-
forbund, Teknologisk Institut, Trafik- og Byggestyrelsen, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge, Integration og Bolig,
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, Vejdirektoratet, Øresundsbro Konsortiet.
2. Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærkninger er an-
ført med
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Dansk Energi
Dansk Energi påpeger, at lovforslagets § 5 s, som henviser til § 77, stk. 1 i vejlo-
ven, anvendes på projektet, men at anlægsprojektet ifølge Dansk Energi ikke
synes
at falde under ”sammensatte anlægsprojekter”. Der henvises endvidere
til domspraksis, hvorfor Dansk Energi frygter, at der kan skabes tvivl om rets-
tilstanden.
Det anføres endvidere, at der skal skelnes mellem hvilken type areal en ledning
ligger i, og hvorvidt ledningsarbejdet er en del af det kommercielle byudvik-
lingsprojekt, eller en del af anlægget af metrostationen.
Dansk Energi foreslår, at såfremt henvisningen til vejlovens § 77, stk. 1 fastho l-
des, bør der også henvises til vejlovens § 77, stk. 2 og 3.
Si de 2/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0003.png
Dansk Energi konstaterer endvidere, at § 5 t i lovforslaget lægger op til, at led-
ningsejere skal ”inddrages med henblik på at undersøge, hvordan anlægsarbej-
de omfattet af § 5 s kan tilrettelægges på den samfundsøkonomisk mest hen-
sigtsmæssige måde”. Dansk Energi vurderer, at dette risikerer at medføre en
voldsom udvidelse af ledningsejers pligter og dermed påføre ledningsejere uri-
melige og væsentlige meromkostninger, samt at forslaget risikerer generelt at
udvide området for et i praksis fastslået princip, hvilket skaber retslig usikker-
hed og kan få omfattende og uoverskuelige økonomiske konsekvenser for le d-
ningsejere generelt.
Overskuddet fra udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station skal medfi-
nansiere nedgravningen af metrostationen ved Ny Ellebjerg Station, og der er
således tale om, at udviklingsprojektet finansierer infrastruktur.
Blandt andet som konsekvens af de indkomne høringssvar er bestemmelserne
og bemærkningerne i lovforslaget om gæsteprincippet blevet tilpasset. Det
fremgår således af den nye affattelse af § 5 s, stk. 1, at ”Arbejder
på ledninger i
eller over arealer i udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station, jf. § 5 p, he r-
under om nødvendigt flytning af ledninger, i forbindelse med arbejder, der
iværksættes af Metroselskabet I/S under udviklingen af området, betales af
ledningsejeren.”
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at de tilpassede
bestemmelser om gæsteprincippet i § 5 s, § 5 t og 5 u tilstrækkeligt regulerer
ledningsarbejder som følge af udviklingsprojektet.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter efter en konkret vurdering de foreslåede tiltag i lo v-
forslaget.
Dansk Erhverv anfører dog, at høringen rejser principielle spørgsmål vedrø-
rende procedure, klageafskæring og delegation i offentlige anlægssager, samt
hvorvidt balancen mellem det offentliges adgang til indgreb i privat ejendoms-
ret bl.a. via ekspropriation af hensyn til samfundsinteresser har flyttet sig, og
om denne udvikling i alle henseender er hensigtsmæssig
Dansk Erhverv anfører dog, at det ikke i høringsperioden har været muligt at
tage stilling til disse mere generelle spørgsmål, hvorfor det foreliggende svar
skal betragtes som helt konkret i denne sag.
Dansk Ledningsejerforum
Dansk Ledningejerforum henholder sig til høringssvaret indsendt af Dansk
Energi (jf. ovenfor).
Si de 3/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0004.png
DSB
DSB foreslår, at der indsættes tekst i lovforslaget, som lyder:
”Det
skal bemær-
kes, at det er en klar forudsætning for udviklingsprojektet, at projektet hverken
medfører negative konsekvenser for jernbanedriften under etableringsfasen
eller af permanent karakter…”.
Det fremgår under pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at DSB i
fornødent omfang vil blive inddraget i forbindelse med tilrettelæggelse og
koordinering af anlægsarbejdet. Som følge af bemærkningen fra DSB tilføjes
det under samme afsnit, at der så vidt muligt skal tages hensyn til jernbane-
driften under anlægsarbejdet.
DSB ønsker derudover, at det defineres i lovforslaget, hvor meget der under
arbejdet må spærres for togtrafikken og under hvilke forudsætninger, samt at
følgende tekst indsættes i lovforslaget:
”… togtrafikken kun
(som
følge af ud-
viklingsprojektet)
undtagelsesvis og efter forudgående aftale med DSB må blive
påvirket. DSB godtgøres i hvert enkelt tilfælde de hermed forbundne omkost-
ninger”.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at normere trafikafviklingen ved Ny Elle-
bjerg Station under anlægsarbejdet i lovforslaget, bl.a. da det færdige projekt
endnu ikke er beskrevet og afgrænset. På baggrund af DSBs bemærkning
til-
føjes det dog under pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
der
så vidt muligt skal tages hensyn til jernbanedriften under anlægsarbejdet.
Det tilføjes dog også under pkt. 3.1, at tabte driftsindtægter og andre afledte
omkostninger ikke dækkes af udviklingsprojektet.
DSB anfører, at afskæring af klageadgang efter § 14 d i lovforslaget kan få store
konksekvenser for togdriften, såfremt afskæringen også gælder DSB. DSB fore-
slår derfor, at der indsættes en bestemmelse om driftspåvirkende arbejder, som
skal lyde:
”Som
led i dette arbejde (med
at opføre dæk),
som foregår på baner i
drift, vil der skulle sikres de nødvendige tilladelser hos infrastrukturforvaltere
og DSB”.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vurderer ikke, at der er behov for
at skrive ind i lovforslaget, at der skal sikres de nødvendige tilladelser, da
dette allerede følger af anden lovgivning.
Endelig
ønsker DSB, at begrebet ’aften- og natarbejde’ præciseres i de særlige
bemærkninger til lovforslaget som værende mellem kl. 22.30-05.00.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vurderer ikke, at det er relevant at
definere
”aften- og natarbejde”
i lovforslaget.
Si de 4/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0005.png
Freja Ejendomme
Freja Ejendomme ønsker at blive involveret i Metroselskabet
I/S’
arbejde med
udarbejdelse af helhedsplan for området vedrørende forhold, som har betyd-
ning for deres ejendom.
Som følge af bemærkningen fra Freja Ejendomme m.fl. er det tydeliggjort
under pkt. 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Metroselskabet
I/S, når det vurderes hensigtsmæssigt, skal inddrage relevante parter i arbej-
det med helhedsplanen for området.
Freja Ejendomme finder det bekymrende, at klageadgang i forhold til udvik-
lingsprojektets indledende dele afskæres efter lovforslagets § 14 d, stk.1. Freja
Ejendomme vurderer ikke, at afskæring af denne klagemulighed kan begrundes
ud fra særlige hensyn til banedriften, da klagemuligheden tidsmæssigt ligger
forud for opstarten af byggeprojektet.
Det fremgår af pkt. 3.8.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at afskæ-
ring af klageadgang efter en række love er nødvendig dels pga. hensynet til at
undgå forstyrrelse af banedriften til og fra København H, dels for at undgå
forsinkelser og fordyrelse under realiseringen af udviklingsprojektet.
Freja Ejendomme finder det bekymrende, at lovforslaget, i forbindelse med
skønsmæssige vurderinger i relation til en lokalplansproces, lægger op til, at
”hensynet til udviklingsprojektet kan indgå med betydelig vægt”.
Freja Ejen-
domme vurderer således, at andre parter end Metroselskabet I/S stilles ringere
i en lokalplansproces i forhold til andres rettigheder, f.eks. i forhold til en vur-
dering på baggrund af indsigelser i forbindelse med høring.
Når der efter en lov kan tages hensyn til bygherrens interesser og/eller sam-
fundets interesser i et givet projekt, så er det generelt antaget, at hensynet til
projektet kan indgå med betydelig vægt. Dette vil transport-, bygnings- og
boligministeren i givet fald også kunne lægge tilsvarende vægt på ved be-
handling af klagesager.
Freja Ejendomme bemærker, at såfremt Metroselskabet I/S ønsker at erhverve
ejendom fra Freja Ejendomme i forbindelse med udviklingsprojektet, forventer
selskabet, at dette vil foregå til markedspris. Såfremt dette ikke er tilfældet,
anser Freja Ejendomme det for tvangsmæssig overtagelse.
Det endelige projekt er endnu ikke beskrevet eller afgrænset, men det forve n-
tes, at der kun i begrænset omfang vil være behov for at anvende andre area-
ler end statens banearealer til udviklingsprojektet, og dette alene når
hensy-
net til baner i drift eller projektets overordnede indpasning i området ved Ny
Ellebjerg Station tilsiger dette. I disse tilfælde
vil den ekspropriationsadgang-
og proces som følger af § 13 i lov om en Cityring blive anvendt.
Si de 5/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0006.png
HOFOR
HOFOR påpeger,
at den sydlige del af udviklingsprojektet krydser HOFOR’s
forsyningskritiske ledning
”Gåsebækrenden”, og at
en omlægning af Gåsebæk-
renden, som følge af etableringen af en overjordisk metrostation syd for banen,
vil komme til at koste op mod 100 mio. kr.
HOFOR vurderer endvidere, at såfremt Gåsebækrenden skal omlægges som
følge af udviklingsprojektet, vil dette højest sandsynligt koste et trecifret milli-
onbeløb, og at det er usikkert, hvorvidt denne omlægning overhovedet er tek-
nisk mulig.
I forbindelse med oprettelsen af det bærende dæk med betonunderstøtninger
på banearealet anbefaler HOFOR derfor, at HOFOR inddrages i den tidlige
planlægning, projektering og udførelse af arbejdet for at sikre, at Gåsebækren-
den ikke påvirkes.
Som følge af bemærkning fra HOFOR m.fl. er det tydeliggjort under pkt. 3.4.2
i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Metroselskabet I/S, når det vur-
deres hensigtsmæssigt, skal inddrage relevante parter i arbejdet med hel-
hedsplanen for området.
HOFOR anfører, at det findes bekymrende, at forslagets § 5 s om vejlovens gæ-
steprincip foreslås anvendt på et kommercielt udviklingsprojekt.
Overskuddet fra udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station skal medfi-
nansiere nedgravningen af metrostationen ved Ny Ellebjerg Station, og der er
således tale om, at udviklingsprojektet finansierer infrastruktur.
HOFOR anfører endvidere, at det bør præciseres, at vejlovens gæsteprincip,
kan være fraveget ved aftale, kendelse, ekspropriation m.v.
Blandt andet som konsekvens af de indkomne høringssvar er bestemmelserne
og bemærkningerne i lovforslaget om gæsteprincippet blevet tilpasset. Det
fremgår således af den nye affattelse af
§ 5 s, stk. 2, at ”Stk.
1 finder ikke an-
vendelse, hvis andet er særligt bestemt ved aftale, kendelse afsagt af en ek-
spropriationskommission nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom eller afgørelse truffet af en kommu-
nalbestyrelse efter vandforsyningslovens §§
37 og 38, jf. § 40.”
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at HOFORs an-
befaling dermed er imødekommet.
HOFOR ser positivt på bemærkningerne til § 5 t, stk. 1, der beskriver formålet
med paragraffen, og anbefaler at dette indskrives eksplicit i lovteksten.
Si de 6/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0007.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurderer ikke, at det er nødven-
digt at afspejle bestemmelsens formål i selve lovteksten.
Københavns Kommune
Københavns Kommune anfører, at forslaget til § 14 d, stk. 1 og 2 om afskæring
af klageadgang bør udgå af lovforslaget. Dette skyldes, at Københavns Kommu-
ne finder det betænkeligt, at bestemmelsen afskærer borgere m.fl. mulighed for
at klage over kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelser
vedrørende de indledende dele af udviklingen området ved Ny Ellebjerg Stati-
on.
Det fremgår af pkt. 3.8.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at afskæ-
ring af klageadgang efter en række love er nødvendig dels pga. hensynet til at
undgå forstyrrelse af banedriften til og fra København H, dels for at undgå
forsinkelser og fordyrelse under realiseringen af udviklingsprojektet.
Københavns Kommune vurderer ikke, at byggemuligheden ved Ny Ellebjerg
Station er endeligt afklaret og henviser til et tidligere høringssvar fra december
2017, hvoraf det fremgår,
at ”I
forbindelse med Borgerrepræsentationens god-
kendelse af aftalen (politisk aftale om nedgravning af metrostationen ved Ny
Ellebjerg Station) den 24. november 2016 afgav en samlet Borgerrepræsentati-
onen følgende protokolbemærkning:
”Partierne vil se fordomsfrit på et konkret projekt vedrørende byggeri på sta-
tens grund ved Ny Ellebjerg, men forpligter sig med godkendelsen af aftalen
ikke til at støtte et projekt af den størrelsesorden, der er nævnt i aftalen, og
noterer sig, at indtægten fra denne grund ikke er afgørende for aftalens imple-
mentering, jf. aftalens formulering om, at en mindreindtægt fra denne grund
skal dækkes indenfor Metroselskabets langtidsbudget.”
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Movia
Movia har ingen bemærkninger til selve lovforslaget, men bemærker følgende:
Movia arbejder i samarbejde med Københavns kommune på at forbedre betje-
ningen af bl.a. Ny Ellebjerg Station, som konsekvens af at City ringen åbner i
2019. I den forbindelse overvejes et scenarie, hvor busparkeringen foregår på
broen ved Gammel Køge Landevej, hvorfor udviklingsområdet potentielt bliver
berørt af dette, da dette kan betyde at broen skal udvides.
Movias svar meddeles Metroselskabet I/S til brug for deres videre planlæg-
ning af udviklingsprojektet.
Si de 7/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0008.png
Metroselskabet I/S
Metroselskabet I/S finder overordnet, at det fremsendte lovforslag er dækken-
de og skaber de nødvendige rammer for den, mellem selskabets ejere, aftalte
udvikling over banearealerne ved Ny Ellebjerg. Derudover har selskabet dog et
par bemærkninger.
Metroselskabet foreslår, at der i lovteksten til lovforslagets § 5 q indsættes for-
muleringen ”og arealer, som ejes via statslige selskaber”,
for at sikre, at A/S
Øresunds arealer ligeledes indgår i området, hvorpå der kan udvikles, og det
økonomiske mål for projektet dermed kan opnås.
Det fremgår af bemærkningerne til § 5 q,
at ”For så vidt angår de
banearea-
ler, som ejes via statslige selskaber, eksempelvis A/S Øresundsforbindelsens
banearealer, forudsættes det, at der indgås aftale om fornøden vederlagsfri
overdragelse af byggeret over arealerne”,
samt at ”…
transport-, bygnings-
og boligministeren vil udmønte den praktiske overdragelse af byggeretten
over A/S Øresundsforbindelsens banearealer i samarbejde med Sund og Bælt
Holding A/S…”.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vurderer, at den citerede lovtekst
er tilstrækkelig til at sikre, at statslige selskabers banearealer kan anvendes
til udviklingsprojektet.
Metroselskabet anbefaler, at der i § 5 s sikres hjemmel til, at ledningsarbejder i
eller over andre arealer end vejarealer, behandles efter de sædvanlige regler om
ledningsarbejder. Metroselskabet foreslår derfor, at der i lovforslagets § 5 s
indsættes følgende tilføjelse: ”For ledningsarbejder i eller over andre arealer
end vejarealer i forbindelse med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Stati-
on, jf. § 5 p, stk. 1, gælder de deklaratoriske
regler om gæsteprincippet.”
Blandt andet som konsekvens af de indkomne høringssvar er bestemmelserne
og bemærkningerne i lovforslaget om gæsteprincippet m.v. blevet tilpasset.
Af den nye affattelse af lovforslagets § 5 s fremgår følgende:
”Arbejder
ledninger i eller over arealer i udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station, jf.
§ 5 p, herunder om nødvendigt flytning af ledninger, i forbindelse med arbe j-
der, der iværksættes af Metroselskabet I/S under udviklingen af området,
betales af ledningsejeren.”
Det er dermed Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at Me-
troselskabets anbefaling er imødekommet.
Metroselskabet anbefaler endelig, at der i lovforslaget eller i bemærkningerne
hertil, indarbejdes, at Metroselskabets ejere skal godkende indskud af risikovil-
lig kapital, på samme vis som det gælder for By & Havn.
Si de 8/9
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946866_0009.png
Som følge af bemærkningen fra Metroselskabet I/S er der indarbejdet en be-
mærkning i lovforslagets pkt. 3.9.2 i de almindelige bemærkninger om, at
Metroselskabets ejere ved deltagelse med risikovenlig kapital i forbindelse
med byggeriet m.v. skal have godkendelse fra alle ejere.
3. Lovforslaget
Lovforslaget er tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Si de 9/9